خلخال، از شهرهای مهم اردبیل، با طبیعت بکر و زیبای خود در کنار آب و هوای مطبوع و دلپذیر، همواره مورد علاقه طبیعت دوستان بوده است. هم‌چنین تاریخ غنی این شهر، آثار تاریخی متعددی را در آن جای داده است. پس با ما همراه شوید تا بهترین جاهای دیدنی خلخال از طبیعی و تاریخی تا تفریحی و مذهبی را بیشتر بشناسید. 

جاهای دیدنی طبیعی در خلخال

خلخال با طبیعت بکر و رویایی خود طرفداران بسیاری دارد. به خصوص در بهار و تابستان، که تقریبا می‌توان آن را بهترین زمان بازدید از خلخال دانست. در ادامه با ما همراه شوید تا بهترین جاهای دیدنی طبیعی آن را بیشتر بشناسید.

اگر هم در سفر به این شهر زیبا، به دنبال محل اقامت و رزرو هتل هستید، حتما سری به جااینجاس بزنید و لیست هتل‌های خلخال یا اردبیل از جمله هتل یاکاموز اردبیل را با همراه مشخصات کامل آن‌‌ها بررسی کنید.

دریاچه نئور

از بهترین جاهای دیدنی خلخال در بهار، باید دریاچه بکر و زیبای نئور را نام برد. طبیعت زیبای اطراف دریاچه همچون تابلو نقاشی شما را مسحور خود خواهد کرد. جالب است بدانید نئور در مرز اردبیل و گیلان قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای کمپینگ و عکاسی است.

  • نئور در واقع دو دریاچه با وسعت ۴۰ هکتار است.
  • در بهار با سرریز شدن آب رودها، این دو دریاچه به هم می‌پیوندند.
  • این منطقه اکنون تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.
  • زندگی عشایری در دامنه‌های اطراف دریاچه در فصل تابستان وجود دارد.

آدرس: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل (آدرس دریاچه نئور روی نقشه)

جاهای دیدنی طبیعی خلخالدریاچه نئور خلخال

رودخانه قزل اوزن

حتما نام قزل اوزن به گوشتان خورده است. رودخانه‌ای پرآب با طبیعت بکر در اطراف آن که در طول سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. قزل اوزن یا طلای روان از طویل‌ترین رودهای ایران به شمار می‌رود. توصیه می‌شود گشت و گذار در کنار این بهترین جای دیدنی خلخال را در برنامه‌های خود بگذارید. 

آدرس: خلخال، بخش خورش رستم، شهر هشتجین (آدرس رودخانه قزل اوزن روی نقشه)

قله آق داغ

اگر علاقه‌مند به کوهنوردی و فتح قله باشید، آق داغ را باید حتما در برنامه‌های خود قرار دهید. دومین قله بلند رشته کوه سبلان با 3303 متر ارتفاع. این بهترین مکان دیدنی خلخال، جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌رود و حیوانات کمیابی همچون خرس، پلنگ، خرگوش، گراز، عقاب طلایی و شاهین در آن وجود دارند.

آدرس: خلخال، جاده خلخال به هشتجین (آدرس قله آق داغ روی نقشه)

بهترین جاهای دیدنی خلخالقله آق داغ خلخال

آبشار آقبلاغ

آق داغ یا سفید کوه با ارتفاع 3322 متر در واقع بام خلخال و مرتفع‌ترین نقطه این منطقه است. آبشارها و چشمه‌های زیبای بسیاری از ارتفاعات این منطقه سرچشمه می‌گیرند. آبشار آق بلاغ هم یکی از جذاب‌ترین آن‌ها است.

  • آبشار آق بلاغ از ارتفاع 2750 متری سرچشمه می‌گیرد.
  • طبیعت بسیار زیبا و سرسبزی در اطراف این آبشار قرار دارد. 
  • بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این منطقه است.

آدرس: خلخال، شهر کلور، روستای لرد، ارتفاعات آق داغ (آدرس آبشار آقبلاغ روی نقشه)  

در سفر خود به خالخال، اگر به دنبال هتل سه ستاره می‌گردید، پیشنهاد می‌شود مشخصات و امکانات هتل فلور خلخال در خوجین را بررسی کرده و یک سفر خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

روستای اندبیل

روستای اندبیل با طبیعت بکر و آرام، درختان انبوه و جویبارهای روان، یکی از بهترین مکان های دیدنی اردبیل به شمار می‌رود. به خصوص آب و هوای مطبوع آن را در تابستان نباید از دست داد. البته اندبیل در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد و تپه‌های آن از بهار تا زمستان، هر یک نقشی زیبا به خود می‌گیرند.

آدرس: ۳ کیلومتری شمال‌شرقی شهر خلخال (آدرس روستای اندبیل روی نقشه)

روستاهای دیدنی خلخالروستای اندبیل خلخال

روستای کزج

از دیگر بهترین جاهای دیدنی در خلخال باید روستای زیبای کزج را نام برد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی با خانه‌های پلکانی قرار گرفته و بی‌ شباهت به ماسوله نیست. کمی صخره‌نوردی کنید، خانه‌های زیبای کزج را ببینید و در کنار آن از آب و هوای مطبوع، میوه‌های آبدار و عسل‌های خوش طعم لذت ببرید.

آدرس: ۵۷ کیلومتری خلخال، مرکز دهستان رستم، روستای کزج (آدرس روستای کزج روی نقشه)

روستای کزج خلخال

روستای لِرد

از جاهای دیدنی خلخال باید لرد با طبیعت فوق‌العاده زیبا  را نام برد. این روستا در منطقه کوهستانی آق داغ قرار گرفته است. از این رو یکی از بهترین مکان های دیدنی خلخال در بهار و تابستان با آب و هوای خنک به شمار می‌رود. چند پیشنهاد هم برای شما داریم. علاوه بر گشت و گذار در طبیعت، از جاهای تاریخی آن هم بازدید کنید. درضمن آب معدنی و عسل خوش طعم این منطقه را از دست ندهید. 

آدرس: 32 کیلومتری خلخال ( آدرس روستای لرد روی نقشه)

روستای برندق

از بزرگ‌ترین روستاهای اردبیل در مراتع کوه آق داغ، برندق است. این بهترین منطقه دیدنی خلخال، طبیعتی بسیار بکر و زیبا مملو از کوه و دشت و درخت دارد. در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد: 

  • باغ‌های زیبا و میوه‌های خوش طعم 
  • لبنیات، برنج و صیفی جات با کیفیت
  • بهترین زمان سفر به برندق در بهار و تابستان 

آدرس: خلخال، بخش خورش رستم (آدرس روستای برندق روی نقشه)

بهترین روستاهای دیدنی خلخالروستای برندق خلخال

جاده اسالم به خلخال

حتما نام جاده اسالم به خلخال به گوشتان خورده است. خلخال از شرق هم مرز با استان گیلان است. این جاده 70 کیلومتری که مسیر ارتباطی این دو شهر است، با طبیعت خاص و فوق‌العاده زیبای خود در هر فصلی شما را مسحور خود خواهد کرد. مقصد خاصی هم نداشته باشید، گذر از این منطقه دیدنی اطراف خلخال، قطعا یکی از بهترین تجربه‌های سفر شما خواهد شد. 

آدرس: 70 کیلومتری اسالم به خلخال جنوب اردبیل، بین استان آذربایجان شرقی-زنجان (آدرس جاده اسالم به خلخال روی نقشه)  

جاهای دیدنی اطراف خلخالجاده اسالم به خلخال

ییلاق دشته

در طول مسیر خود در جاده اسالم به خلخال، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قرار گرفته است. ییلاق دشته با آب و هوای بسیار خنک حتی در تابستان. طبیعت با طراوات و سرسبز  این منطقه با گل‌های سفید بابونه، عسل‌های طبیعی و لبنیات خوشمزه، محبوبیت ویژه‌ای به این منطقه ییلاقی بخشیده است. 

آدرس: جاده اسالم به خلخال (آدرس ییلاق دشته روی نقشه)

خلخال سویی

خلخال سویی یکی از جذاب‌ترین چشمه‌های این منطقه است. خنکی آب، سرسبزی طبیعت اطراف و هوای بسیار دلپذیر، این منطقه دیدنی خلخال را به بهترین مکان برای کمپ کردن و پیک نیک تبدیل کرده است. 

آدرس: خلخال، منطقه مرتفع دربند هواشان (آدرس خلخال سویی روی نقشه)

آبشار نوده

صخره‌های بلند و مرتفع، طبیعت سرسبز و فوق‌العاده پرطروات، در کنار آبشار نوده به ارتفاع 30 متر، قطعا شما را جذب خود خواهند کرد. این آبشار در روستای نوده در دامنه کوه آق داغ و توابع خورش رستم قرار دارد.

آدرس: اردبیل، خلخال، ۱۵ کیلومتری شهر هشتجین، ضلع جنوبی کوه آق داغ (آدرس آبشار نوده روی نقشه)

جاهای دیدنی در خلخالآبشار نوده خلخال

آبشار نره گر

نمی‌شود به خلخال بروید و آبشار نره گر را نبینید. این آبشار در روستای اسبو قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان با آب شدن برف‌ها، جذابیت خود را به رخ می‌کشد. از طبیعت سرسبز در کنار صدای آرامش بخش آبشار هم غافل نشوید. 

جالب است بدانید آبشار نره گر، از بهترین جاهای دیدنی خلخال در ارتفاع 1900 متری قرار گرفته است. چمنزارهای سرسبز، مراتع زیبا و گل‌های رنگارنگ و درختان بلوط، گردو و بادام وحشی در مناطق کوهستانی را باید حتما دید.

آدرس: خلخال، دهستان شاهرود، روستای اسبو (آدرس آبشار نره گر روی نقشه)  

جاهای دیدنی طبیعی در خلخالآبشار نره گر خلخال

چشمه میرعدیل

حتما در سفر خود، چشمه میر عدیل، از جاهای دیدنی خلخال را در لیست بازدیدها قرار دهید. خوب است بدانید این چشمه در ارتفاع 2000 متری رشته کوه باغرو قرار گرفته و با طبیعت کوهستانی و جنگلی و آب و هوای فوق العاده دلپذیر و خنک، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما خواهد شد. 

آدرس: جنوب اردبیل، روستای اندبیل (آدرس چشمه میر عدیل روی نقشه)

لیست جاهای دیدنی طبیعی خلخاللیست بهترین جاهای دیدنی خلخال

جاهای تفریحی در خلخال

در ادامه با ما همراه شوید تا بهترین جاهای تفریحی خلخال را بیشتر بشناسید و بتوانید یک برنامه مفرح برای خود بچینید. هم‌چنین اگر در طول سفر خود به دنبال محل اقامت مناسبی هستید، خوب است بدانید مجموعه هتل‌های جهانگردی و ایرانگردی نیز با خدمات مناسب در مهمانسرا جهانگردی خلخال آماده پذیرایی از شما است. 

آب گرم کوثر

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف خلخال که طرفداران بسیاری دارد، چشمه آب گرم کوثر با خواص درمانی شگفت‌انگیز است. از این رو گردشگران بسیاری جهت استفاده از خواص درمانی و طبیعت زیبای اطراف آن به این چشمه آب گرم در شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر سفر می‌کنند. 

آدرس: اردبیل، شهرستان کوثر، ۵ کیلومتری گیوی (آدرس آب گرم کوثر روی نقشه)

منطقه گردشگری ازناو

منطقه تفریحی گردشگری ازناو یا ازنو که به دلیل وجود چشمه‌ای به همین نام در این منطقه، معروف شده است، آب و هوای معتدل تا سردی دارد. ممکن است حتی در تابستان هم کمی سردتان شود. این منطقه با ویژگی‌های زیر، اکنون یکی از بهترین جاهای تفریحی خلخال است:

  • باغ‌های زیبا، میوه‌های خوش طعم
  • قله ازناو، چشمه ازناو، حضور پرندگان مهاجر
  • رستوران، آلاچیق، زمین بازی
  • مکان مناسب برای کمپینگ

آدرس: خلخال پلیس راه خلخال به پونل – کنار گذر جنب پلیس راه (آدرس منطقه گردشگری ازناو روی نقشه)  

جاهای تفریحی خلخالمنطقه گردشگری ازناو خلخال

منطقه گردشگری فینا رود 

در نزدیکی روستای خوجین، طبیعتی فوق‌العاده رویایی و سرسبز در منطقه کوهستانی با آب زلال و هوای مطبوع و دلپذیر به نام فینا رود وجود دارد.  و یکی از بهترین مکان های دیدنی خلخال در تابستان به شمار می‌رود. البته خوب است بدانید فینا رود حتی در تابستان هم سرد است.

آدرس: خلخال، نقطه انتهایی اتصال شهرستان خلخال از محدوده خوجین به جنگل، بالادست روستای خوجین (آدرس فینا رود روی نقشه)  

جاهای دیدنی تاریخی در خلخال

در ادامه با ما همراه شوید تا تاریخ غنی این منطقه و آثار باستانی و قدیمی آن را بیشتر بشناسید. پیشنهاد می‌شود علاوه بر طبیعت زیبای خلخال، جاهای تاریخی آن را هم در برنامه خود قرار دهید.

گورستان تاریخی شمس آباد

در نزدیکی روستای قزن اوزن خلخال، گورستان تاریخی شمس آباد با قدمت 1300 سال قرار گرفته است. سه مقبره بسیار قدیمی در آن وجود دارد که روی یکی از آن‌ها به زبان کوفی نوشته شده است و قدمت بالای آن را نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در کنار بازدید از گورستان، سری به روستای این منطقه هم بزنید و بیشتر با اصالت آن آشنا شوید.

آدرس: اردبیل، بخش خورش رستم، روستای شمس آباد (آدرس گورستان شمس آباد روی نقشه)

غار هفت خانه

اگر هم‌زمان علاقه‌مند به طبیعت گردی و بازدید از جاهای تاریخی هستید، پیشنهاد می‌شود غار هفت خانه یا یدی دام را در برنامه‌های خود قرار دهید. جالب است بدانید: 

  • این غار در ارتفاع 1600 متری قرار دارد.
  • این غار شامل 7 تالار و اتاق است.
  • با توجه به شواهد، در گذشته محل زندگی انسان‌ها بوده است.

آدرس: خلخال، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر خلخال، جاده خلخال – هشتجین، روستای گرمخانه (آدرس غار هفت خانه روی نقشه)

جاهای دیدنی تاریخی خلخالغار هفت خانه خلخال

قلعه خشتی گیلوان

اگر علاقه‌مند به آشنایی با معماری باستانی در ایران هستید، بازدید از قلعه خشتی گیلوان، از بهترین جاهای دیدنی و تاریخی خلخال را از دست ندهید. این قلعه خشتی متعلق به دوران هخامنشیان است و متاسفانه آسیب‌های زیادی به آن وارد شده و شکوه سابق خود را ندارد. اما هم‌چنان سال‌ها فرهنگ و تمدن ایرانی را نمایش می‌دهد. هم‌چنین طبیعت بکر و زیبای اطراف آن را هم نباید از دست داد. 

آدرس: اردبیل، ۶۵ کیلومتری جنوب خلخال، بخش شاهرود، روستای گیلوان (آدرس قلعه خشتی گیلوان روی نقشه)

هم‌چنین اگر پس از بازدید از خلخال، قصد سفر به اردبیل و اقامت در این شهر زیبا را دارید، جااینجاس همراه شما است و لیست هتل های اردبیل را به همراه مشخصات کامل و امکان رزرو آنلاین با نرخ مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جاهای تاریخی در خلخالقلعه خشتی گیلوان

پل معلق پیرتقی

اگر دوست دارید کمی ترس و هیجان در کنار چشم‌انداز زیبا را تجربه کنید، پل معلق پیرتقی را حتما باید ببینید. این پل روی رودخانه قزل اوزن و در کنار طبیعتی زیبا با دشت‌های سرسبز قرار گرفته است. جالب است بدانید این پل چوبی از سطح رودخانه حدود 65 متر ارتفاع دارد و طول آن هم 165 متر است. 

آدرس: اردبیل، ۲۵ کیلومتری شهر فیروزآباد، ۱۰ کیلومتری شهر هشتجین، بین تونل ۹ و ۱۰ (آدرس پل معلق پیرتقی روی نقشه)  

بهترین جاهای تاریخی خلخالپل معلق پیرتقی

پل پردلیس

پل پردلیس، یکی از جاهای دیدنی تاریخی خلخال، در بخش کم عرض رودخانه قزل اوزن قرار گرفته و از لحاظ تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارد. جالب است بدانید: 

1-این پل قبلا 9 دهانه داشت، اما اکنون 5 دهانه آن باقی مانده است.

2-این پل در گذشته میانه را به اردبیل وصل می‌کرد. 

3-مناظر طبیعی بسیار زیبایی اطراف پل وجود دارد. 

آدرس: اردبیل، شهرستان کوثر، ۴ کیلومتری روستای افشار، مسیر شاهراه ارتباطی میانه – اردبیل (آدرس پل پردلیس روی نقشه)

حمام نصر

حمام تاریخی نصر، متعلق به دوران قاجار است و با بخش‌های مختلف همچون هشتی، گرمخانه و سربینه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در حال حاضر، این مکان دیدنی خلخال تغییر کاربری داده و به موزه تاریخی شهر تبدیل شده است. در موزه، اشیا باستانی همچون موارد زیر وجود دارد: 

  • گوشواره‌های طلایی ساسانی، اشیاء سفالی نقش دار متعلق به سه هزار سال پیش
  • مجسمه گاو کوهان‌دار با بیش از چهار هزار سال قدمت
  • نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه و قرآن کریم متعلق به قرن سیزدهم هجری 

آدرس: خلخال، خیابان شهید رجائی، محله غازیلر (آدرس حمام تاریخی نصر روی نقشه)

معروف ترین جاهای دیدنی خلخالحمام تاریخی نصر در خلخال


نقاشی‌های حمام نصر در خلخال بسیار معروف هستند.

 

جاهای دیدنی مذهبی در خلخال

در جدول زیر می‌توانید با معروف‌ترین جاهای مذهبی خلخال به همراه آدرس و مشخصات آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

 نام جاهای دیدنی مذهبی خلخال  آدرس مشخصات
 زیارتگاه پیرتقی  مسیر جاده سرچم به اردبیل، روستای مشکول  زیارتگاه مقدس پیرتقی در منطقه مشکول در کنار طبیعت زیبا و هوای خنک در تابستان
 زیارتگاه سید محمدصالح خلخال، خیابان اصلی  از مهم‌ترین جاهای مذهبی خلخال همراه با معماری اصیل و کاشی‌کاری‌های زیبا
 امامزاده سید احمد معراجی  خلخال، جاده جعفرآباد، جاده سفید آب (ایسبو)  از مهم‌ترین جاهای مذهبی در منطقه خورش رستم در روستای ایسبو
 امامزاده عبدالله کلور ۲۵ کیلومتری جنوب شهر خلخال، شهر کلور، امامزاده عبدالله کلوراز مهم‌ترین جاهای مذهبی خلخال که از نوادگان امام موسی کاظم است (طبیعت اطراف این منطقه هم بسیار جذاب است) 

 

جمع‌بندی

در این مطلب با لیست بهترین جاهای دیدنی خلخال از طبیعت بکر و زیبا با آب و هوای بسیار دلپذیر تا جاهای تاریخی، مذهبی و تفریحی آن آشنا شدید. اگر در طول سفر خود به خلخال هم به دنبال مکان مناسبی برای اقامت هستید پیشنهاد می‌شود لیست هتل های خلخال را به همراه مشخصات کامل آن‌ها در جااینجاس بررسی و مقایسه نموده و گزینه مدنظر خود را آنلاین و با تخفیف ویژه رزرو کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی خلخال

آبشار نره‌گر، دریاچه نئور، روستای برندق، روستای لرد و...
دریاچه نئور، آبشار آقلاغ، آبشار نره‌گر، روستای لرد و...
روستای اندبیل، روستای کزج، روستای لرد، روستای برندق 
آب گرم کوثر، منطقه گردشگری ازناو، منطقه گردشگری فینارود
دریاچه نئور، رودخانه قزل اوزن، روستای اندبیل و...

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد