جاهای دیدنی بوشهر و مناطق تاریخی آن مانند هر شهری نشان از پیشینه آن دارد که شامل آب انبارها، بازار، عمارت ها و ... است. بوشهر یکی از شهرها و بندرهای مهم جنوب کشور است که در کنار خلیج فارس قرار دارد. بوشهر با پیشینه‌ای باستانی دارای مساحتی حدود 1000 کیلومتر مربع است. در این شهر فعالیت‌های مهمی همچون صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، استخراج نفت و گاز، فعالیت‌های کشاورزی و نخل‌داری و … انجام می‌شود. قدمت شهر بوشهر به دوران ساسانی و اردشیر بابکان بر می‌گردد این شهر آب و هوایی گرم و نیمه بیابانی دارد و مکان‌های دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد. برای شناخت جاهای دیدنی بوشهر و آدرس جاهای دیدنی بوشهر همراه وبلاگ جااینجاس باشید. 

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بوشهر کجا بریم؟ امروزه شهر بوشهر توسعه بسیاری پیدا کرده و یکی از مراکز مهم بازرگانی کشور شناخته شده است. بوشهر همچنین به عنوان شهری تاریخی از جاهای دیدنی زیادی بهره‌منده است که می‌توانید مجله جااینجاس را همراهی کنید و با رزرو هتل بوشهر از این سایت با مکان‌ های دیدنی بوشهر آشنا شوید. 

اینفوگرافیک جاهای دیدنی بوشهر

 عمارت ملک بوشهر

از معروف‌ترین دیدنی‌‌های بوشهر واقع در منطقه بهمنی، عمارت ملک است. قدمت این عمارت به دوران قاجار بازمی‌گردد. عمارت ملک زیربنایی نزدیک به ۴ هزار مترمربع دارد و معماران فرانسوی آن را طراحی کرده‌اند. بخش‌های مختلفی در این عمارت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تن‌شویی
  • اتاق‌های فراوان و برج‌ها در کوشک دو اشکوب ملک شاه‌نشین
  • ایوان
  • چند تالار

عمارت ملک


عمارت ملک در آذر ماه، سال ۱۳۷۷ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس و مدت زمان بازدید از عمارت ملک

آدرس استان بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک (نمایش روی نقشه)
مدت زمان بازدید 3-2 ساعت

آب انبار قوام بوشهر

از دیگر جاهای دیدنی استان بوشهر آب انبار قوام است که ساخت آن برعهده علی اکبر قوام الملک شیرازی بوده است. آب انبار در سال ۱۲۲۶ با هدف تامین آب آشامیدنی ساکنین بوشهر احداث شده و از  معماری‌های محلی و سنگ‌های رسوبی بهره برده است.

آدرس و تلفن  آب انبار قوام

آدرس استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی (نمایش روی نقشه)
تلفن 07733331275

بازار بوشهر

بازار شهر بوشهر واقع در محله دهدشتی، یکی از معروف‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود. این بازار با بافت قدیمی خود و داشتن ۲۵۰ مغازه متعلق به دوران قاجار در لیست آثار ملی و دیدنی کشور قرار گرفته است. این مکان یکی از جاهای دیدنی بوشهر در زمستان است. بازار بوشهر مکانی عالی برای خرید انواع سوغاتی و صنایع دستی این شهر از جمله موارد زیر است:

  • گلیم و گبه
  • خرما
  • حلوای مسقطی
  • ارده
  • حلوا راشی
  • حلوای سنگک
  • خارک پخته و رنگینک 
  • عباى پشم شتر
  • گرگوربافی
  • حصیربافی
  • نمدمالی
  • توربافی
  • تونیره بافی
  • دولچه
  • سفال و سرامیک

به شما پیشنهاد می‌کنم در سفر خود به این شهر حتما ازاین بازار تماشایی بازدید کنید. 

آدرس بازار بوشهر روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد نمکی جاشک به عنوان ناحیه‌ای پهناور و مرتفع در کوه جاشک شناخته شده است. این گنبد به نام‌های دیگری مانند کوه نمک جاشک و گنبد نمکی دشتی معروف شده است. نام این گنبد در لیست بزرگ‌ترین ‌وفعال‌ترین گنبدهای نمکی کشور و خاورمیانه قرار دارد. رنگ سفید نمک‌های موجود در گنبد به آن ظاهری مانند کوهی برفی و زیبا بخشیده است.

گنبد نمکی جاشک

آدرس و مدت زمان بازدید از گنبد نمکی جاشک

آدرس استان بوشهر، بخش کاکی و بخش بردخون و حد فاصل دو شهرستان دشتی و دیر (نمایش روی نقشه)
مدت زمان بازدید نصف روز

مسجد بردستان بوشهر

مسجد بردستان از مهم‌ترین آثار دیدنی و تاریخی شهر بوشهر در محله بردستان است. ساخت مسجد بردستان به دوران اولیه قبل از اسلام برمی‌گردد. معماری زیبا به سبک اسلامی، ایرانی، گچ بری‌های تماشایی، ساختمان سفید و …  باعث جلب توجه گردشگران شده است.

آدرس مسجد بردستان روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

مسجد بردستان

گورستان صخره ای سیراف بوشهر

 مجموعه صخره‌ای سیراف از جذاب‌ترین جاهای دیدنی جنوب کشور در شهر بوشهر است. این مکان دارای شش بخش مختلف است و درون آن علاوه بر گورهای مستطیلی، گور‌دخمه، چاه‌های آب، برج‌های سنگی بلند و…دیده می‌شود. از مهمترین ویژگی این گورستان می‌توان به وجود چاه‌های عمیق اشاره کرد. نام گورستان سیراف همچون بسیاری دیگر از آثار دیدنی شهر بوشهر در ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت 6502 در میراث ملی کشور ثبت شده است.

گورستان صخره ای سیراف

آدرس و مدت زمان بازدید از گورستان صخره ای سیراف

آدرس استان بوشهر، بندر سیراف، شمال غربی بندر سیراف (نمایش روی نقشه)
مدت زمان بازدید 2-1 ساعت

یخچال‌های نمکی بوشهر

یخچال‌های نمکی جاشک با وجود بلورها و تکه‌های برفی‌ از دیگر جاهای دیدنی شهر بوشهر هستند. نمک‌ها با قرارگیری در جهت شیب زمین شکل یخچالی به خود گرفته‌اند که به نمک چال یا یخچال نمکی معروف شده‌اند.

آدرس یخچال‌های نمکی جاشک روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

مدرسه سعادت بوشهر

 مدرسه‌ تاریخی سعادت متعلق به دوران قاجار با معماری خاص و ویژه از اولین مدارس مدرن جنوب کشور محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت زیاد این مرکز علمی سال‌ و روز تاسیس مدرسه سعادت به روز بوشهر در این شهر معروف شده است. این مدرسه یکی از جاهای دیدنی بوشهر در پاییز است.

مدرسه سعادت

آدرس و تلفن مدرسه سعادت بوشهر

آدرس بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم (نمایش روی نقشه)
تلفن 07733325715

عمارت کازرونی بوشهر

عمارت باشکوه کازرونی یادگاری از دوران قاجار واقع در منطقه بهبهانی شهر بوشهر از دیگر جاهای دیدنی و محبوب این شهر به شمار می‌آید. این بنا در سال ۱۳۸۰ توسط محمدرضا کازرونی ساخته شده است.

آدرس عمارت کازرونی: بوشهر، محله‌ی قدیمی بهبهانی (نمایش روی نقشه)

عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی در ردیف ارزشمندترین آثار دیدنی شهر بوشهر قرار گرفته است. در این بنای خاص و متفاوت چهار طبقه وجود دارد که دومین موزه پزشکی کشور در آن قرار دارد. از مهمترین امتیازات این عمارت می‌توان به بازدید رایگان از آن اشاره کرد. ساخت بنای عمارت دهدشتی بر عهده غلامحسین دهدشتی بوده و گفته شده نام عمارت با توجه به همین موضوع  گذاشته شده است.

عمارت دهدشتی

آدرس و تلفن عمارت دهشتی

آدرس استان بوشهر، بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی (نمایش روی نقشه)
تلفن 07733350271

گور دختر بوشهر

گور دختر در شهر بوشهر ‌و جلگه برپز واقع شده است. بی‌شک این مکان زیبا را با وجود معماری ساده می‌توان از بهترین جاهای دیدنی بوشهر و‌شبیه به آرامگاه کوروش کبیر به شمار آورد. این آرامگاه زیبا و تاریخی مستطیل شکل از دوران هخامنشی‌ها به جا مانده است. گردشگران همه روزه می‌توانند از این مکان تاریخی بازدید کرده و ناگفته نماند که بازدید آن رایگان است. 

آدرس گور دختر بوشهر: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میان کوهی پشت پر (نمایش روی نقشه)

گور دختر

خانه موزه رئیسعلی دلواری بوشهر

خانه موزه رئیسعلی دلواری، محل زندگی این شهید زنده یاد که به دوران قاجار اختصاص دارد جزو زیباترین و خاطره انگیزترین جاهای دیدنی بوشهر است. درون این خانه موزه آثار برتری از جنگ جهانی اول و دوران اشغال ایران توسط انگلیسی‌ها وجود دارد. وصیت نامه رئیسعلی دلواری، در این موزه در شمار مهمترین آثار تاریخی، فرهنگی شهر بوشهر قرار می‌گیرد.

آدرس، تلفن و ساعت بازدید از خانه موزه رئیسعلی دلواری

آدرس استان بوشهر، تنگستان، دلوار، خانه یا موزه شهید رئیسعلی دلواری (نمایش روی نقشه)
تلفن 07725622834
ساعت کاری شنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 18

عمارت گلشن بوشهر

یکی دیگر از زیباترین جاذبه های گردشگری بوشهر به عمارت گلشن اختصاص دارد. عمارت گلشن در ساختمانی سه طبقه با کاربردهای متنوع به چشم می‌خورد. در طبقه‌ی اول عمارت بناهای زیادی همچون آب انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و محل اقامت خدمه‌ها وجود دارد و همینطور طبقه‌ی دوم و سوم متعلق به سکونت، پذیرایی و امور تجاری است.

آدرس عمارت گلشن: بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی (نمایش روی نقشه)

عمارت گلشن

موزه تجارت دریایی بوشهر

موزه تجارت از دیگر موزه‌های متفاوت کشور و همچنین خاص‌ترین جاهای دیدنی شهر بوشهر محسوب می‌شود. آثار متنوعی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، به اهمیت خلیج فارس و بندرهای اطراف آن اشاره دارد.

آدرس موزه تجارت دریایی: بوشهر، بلوار دهقان، بین نسیم 26 و 27 (نمایش روی نقشه)

پارک ملی نایبند بوشهر 

نخستین پارک ملی دریایی کشور متعلق به نایبند بوشهر است. تنوع زیاد پوشش‌های گیاهی و جانوری چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. پیشنهاد می‌کنم عکاسی در این جاذبه گردشگری را فراموش نکنید. 

آدرس پارک ملی نایبند: استان بوشهر، ۲۵ کیلومتری عسلویه، سواحل خلیج فارس (نمایش روی نقشه)

پارک ملی نایبند

قلعه خورموج بوشهر

یکی دیگر از جاهای تاریخی و مشهور بوشهر قلعه خورموج یا قلعه محمد خان دشتی است. شهرت این قلعه به محصولات زراعی و کشاورزی متنوع آن است. از دیگر امتیازات قلعه ثبت آن در میراث ملی بوده و معماری این قلعه تاریخی مربوط به زمان سلجوقیان و ساسانیان است و تزئینات باشکوه، طاق‌نماها و گچبری‌های خاصی درون آن بکار رفته است. امکانات رفاهی مناسبی داخل قلعه برای گردشگران وجود دارد که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی
  • اقامتگاه
  • رستوران
  • بوفه
  • پوشش شبکه خوب و ….

آدرس قلعه خورموج: استان بوشهر، خورموج، خیابان شهید مطهری (نمایش روی نقشه)

قلعه خورموج

بندر کنگان بوشهر

بندر پرطرفدار و تاریخی کنگان جزو مهمترین بنادر و مناطق دیدنی بوشهر قرار گرفته است. این بندر در مسیر جاده ابریشم واقع شده و فرهنگ مردمان جنوب کشور را به نمایش گذاشته است. وسعت این بندر۷۳۸ هکتار است و از بزرگترین بندرهای کشور محسوب می‌شو‌د. گردشگران بارفتن به این بندر می‌توانند اوقات خاطره‌ساز و خوشی را برای خود بسازند.

آدرس بندر کنگان بوشهر روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

بندر کنگان

پارک پرندگان بوشهر

در نزدیکی ساحل بوشهر، پارکی دیدنی پرندگان در نزدیکی ساحل این شهر قرار گرفته است که یکی از جاهای تفریحی بوشهر است. در این مقصد توریستی 25 گونه پرنده مانند فنچ، مرغ شاخدارهندی، کبوتر، بوقلمون، طاووس، قرقاول، اردک، مرغ چینی، طوطی، مرغ لهستانی و لاری، مرغ عشق و پرندگان شکاری مثل کرکس و عقاب  و … وجود دارد. پوشش گیاهی متنوع و سرسبز این پارک گیاهان جذابی را در خود جای داده است که عبارتند از:

  1. اکالیپتوس
  2. گل ابریشم 
  3. کنوکارپوس 

آدرس پارک پرندگان: بوشهر، خلیج فارس، خیابان شهدا (نمایش روی نقشه)

پارک پرندگان

کاخ چرخاب بوشهر

کاخ چرخاب اثری تاریخی مربوط به دوران هخامنشی که به عنوان کاخ زمستانی کوروش شناخته شده است. کاخ چرخاب با توجه به ۱۰ پایه ستون کوچک که در تالار اصلی آن وجود دارد شباهت بسیاری به پاسارگاد دارد. این کاخ مهمترین و اصلی‌ترین مدرک برای اثبات مالکیت ایرانیان بر خلیج فارس از دوران باستان بوده است.

آدرس کاخ چرخاب: بوشهر، یک کیلومتری جنوب غرب برازجان (۷۰ کیلومتری بوشهر) (نمایش روی نقشه)

چشمه آبگرم اهرم بوشهر

چشمه آبگرم اهرم یکی از پنج چشمه محبوب و برتر شهر بوشهر است. امروزه این چشمه با داشتن خاصیت درمانی گردشگران بسیاری را خود جذب کرده است. چشمه آب گرم از دو استخر و ده حمام بهره‌مند بوده و دمای آب آن بسیار متعادل است.

آدرس چشمه آبگرم اهرم: استان بوشهر، اهرم، خیابان آب گرم (نمایش روی نقشه)

چشمه آبگرم اهرم

مسجد شیخ سعدون بوشهر

مسجد شیخ سعدون یکی از مساجد قدیمی بوشهر واقع در محله کوتی‌ها است. این بنای مذهبی به دستور شیخ سعد در دوران قاجاریه احداث شده و مراسمات مختلفی در آن برگزار می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این مسجد نداشتن مناره و گنبد در آن است.

آدرس مسجد شیخ سعدون: بوشهر، شهر قدیمی،خیابان خلیج فارس، میدان بشکوه (نمایش روی نقشه)

عمارت طاهری بوشهر

از دیگر جاهای دیدنی شهر بوشهر در محله بهبهانی می‌توان به عمارت زیبای طاهری اشاره کرد. این عمارت به دستور شهردار بوشهر، بنا شده و خرید این عمارت توسط شخصی به نام طاهری باعث نامگذاری آن شده است. در حال حاضر از عمارت طاهری تحت عنوان موزه مردم‌شناسی این شهر یاد می‌شود.

آدرس عمارت طاهری: بوشهر، شهر قدیمی، خیابان بلوار طالقانی (نمایش روی نقشه)

عمارت طاهری

 مدرسه گلستان بوشهر

در معرفی جاهای دیدنی شهر بوشهر به معرفی مدرسه گلستان می‌رسیم، این مدرسه از دیگر آثار دیدنی واقع در محله بهبهانی بوشهر است که قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال دارد. این مرکز دیدنی در ابتدا محلی برای حکومت شیخ نصر بوده اما امروزه گردشگران زیادی برای تماشای قدمت علم و تمدن بوشهر ازاین مکان بازدید می‌کنند.

آدرس مدرسه گلستان: بوشهر، محله بهبهانیها (نمایش روی نقشه)

چشمه آب گرم میراحمد بوشهر

چشمه‎های آب گرم در شهر بوشهر از جمله دیدنی‌های مهم و کاربردی این شهر محسوب می‌شوند. چشمه آب گرم میراحمد یکی از انواع چشمه‌های دل انگیز بوشهر است که در 66 کیلومتری مرکز این شهر واقع شده است. چشمه آب گرم میراحمد در تمام طول سال و مخصوصا فصل سرما و زمستان میزبان گردشگران زیادی است. مهمترین کاربردهای چشمه عبارتند از:

  • درمان بیماری‌های پوستی
  • درمان درد مفاصل و …

آدرس چشمه آب گرم میراحمد: استان بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش مرکزی، روستای علی حسینی، منطقه میر احمد (نمایش روی نقشه)

سواحل دیدنی بوشهر

یکی از جاذبه‌های دیدنی بوشهر سواحل دیدنی آن است که در ادامه متن به معرفی آن‌ها می‌پردازم.

ساحل بندر امام حسن بوشهر

 سواحل بندر امام حسن در شهر بوشهر جزو ساحل‌های ماسه‌ای صخره‌ای زیبای کشور است. این ساحل آرامش‌بخش امروزه به ساحل مریخی معروف شده است. در سفر به بوشهر پیشنهاد می‌کنم بازدید از این ساحل را برای تفریح، عکاسی و … در لیست خود قرار دهید. 

آدرس ساحل بندر امام حسن روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

ساحل بندر امام حسن

ساحل آب شیرین کن بوشهر

ساحل آب شیرین کن یکی از سواحل دیدنی بوشهر است که در این ساحل پارک ساحلی نیز وجود دارد و شما با لذت بردن از منظره خلیج فارس می‌توانید از امکانات پارک نیز بهره‌مند شوید. در اطراف این پارک ساحلی کافه و رستوران‌های خوبی قرار دارد که می‌توانید ساعات خوشی را با دوستان و یا خانواده بگذرانید.

آدرس ساحل آب شیرین کن: بوشهر، خیابان خلیج فارس، بلوار ماهینی (نمایش روی نقشه)

ساحل ریشهر بوشهر

ساحل ریشهر که در بخش جنوبی و در 12 کیلومتری بوشهر قرار دارد یکی از مکان‌های دیدنی و تماشایی بوشهر است. این ساحل به عنوان منطقه باستانی شناخته شده است و شما علاوه بر تماشای آثار باستانی و مناظر خلیج زیبای فارس می‌توانید از تفریحات دیگری نیز لذت ببرید که عبارتند از:

  • قایق‌سواری
  • شنا
  • پیاده‌روی

آدرس ساحل ریشهر روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

ساحل ریشهر

پارک ساحلی صدف بوشهر

از دیگر پارک‌های ساحلی که در کنار خلیج فارس قرار دارد می‌توانم به پارک ساحلی صدف اشاره کنم که این پار علاوه بر چشم‌انداز زیبا به خلیج فارس دارای فضای سبز است که در زمان بازدید از این پارک ساحلی می‌توانید ساعاتی را در پارک به استراحت و تفریح بپردازید.

آدرس پارک ساحلی صدف: بوشهر، جفره ماهینی، خیابان ساحلی، خیابان فکوری (نمایش روی نقشه)

ساحل بنود بوشهر

یکی از سواحل زیبای بوشهر ساحل بنود است که در روستای بنود قرار دارد. این ساحل با موج‌های خروشان، غارهای شگفت‌انگیز، صخره‌های ساحلی و ... شناخته شده است و امکان کمپ زدن در اطراف این ساحل وجود دارد.


در غارهای شگفت انگیز ساحل بنود امکان آبتنی وجود دارد.

ساحل بنود

آدرس ساحل بنود بوشهر روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

جمع بندی

در این مطلب شما را با جاهای دیدنی بوشهر آشنا کردم و سعی کردم دیدنی های بوشهر را تا جای امکان برای شما معرفی کنم تا در هنگام سفر به این شهر زیبا و قدیمی ساعات خوشی را تجربه کنید. اگر علاقه‌مند به سفر به این شهر هستید می‌توانید با رزرو بهترین هتل های بوشهر از سایت جا اینجاس سفر راحتی را تجربه کنید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بوشهر

چشمه آبگرم اهرم بوشهر، چشمه آب گرم میراحمد بوشهر
ساحل بنود، ساحل صدف، ساحل ریشهر، ساحل آب شیرین کن، ساحل بندر امام حسن
ساحل ریشهر بوشهر
عمارت ملک، آب انبار قوام، مسجد بردستان، مدرسه سعادت، عمارت کازرونی، ساحل صدف، گور دختر، گنبد نمکی جاشک، عمارت گلشن، کاخ چرخاب، عمارت طاهری، مسجد شیخ سعدون، ساحل بنود 

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد