از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رشت، بازار پرهیاهو و بزرگ آن است. از کاروانسراها و طاقی‌های زیبای بازار گرفته تا انواع خوراکی‌های خوش‌رنگ و طعم در کنار عطر سبزهای محلی شما را مسحور خود خواهند کرد. در ادامه با ما همراه شوید تا با بازار بزرگ رشت و بخش‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید.

آدرس بازار بزرگ رشت 

بازار بزرگ، از جاهای دیدنی رشت، در میدان معروف شهرداری، خیابان امام خمینی قرار گرفته است. جهت دسترسی به بازار می‌توانید از خودروی شخصی یا تاکسی استفاده کنید. خوب است بدانید کف بازار با سنگ فرش پوشیده شده است. از این رو باید خودروی خود را در اطراف بازار پارک کنید. هم‌چنین شلوغی این منطقه را هم مد نظر داشته باشید. 

آدرس: رشت، بلوار مطهری، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی رشت

بازار رشتبازار بزرگ رشت

ساعت کاری بازار رشت

مغازه‌ها در بازار سنتی رشت، بهترین مکان برای خرید سوغات گیلان، فعالیت خود را از 8 صبح آغاز می‌کنند و تا 8 الی 10 شب باز هستند. برخی ممکن است تا 12 شب هم به مشتریان خدمات ارائه دهند. توجه داشته باشید روزهای جمعه ممکن است دیرتر شروع به کار کنند. 

هم‌چنین اگر مسافر شهر رشت هستید و قصد رزرو هتل در این شهر زیبا را دارید، می‌توانید به جااینجاس مراجعه کرده و لیست هتل‌ها را به همراه مشخصات آن‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار داده و اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید. خوب است بدانید هتل اردیبهشت رشت نیز در میدان شهرداری و نزدیکی بازار قرار دارد. 

بازار در رشتبازار رشت

معرفی بازار رشت

در جای جای بازار رشت می‌توانید فرهنگ زیبای بومی مردمان گیلان را نظاره کنید. این بازار در بخش مرکزی و قدیمی شهر قرار گرفته و از بخش‌های مختلفی همچون میدان بزرگ، میدان کوچک، راسته‌ها، چهارسوق‌ها، مسجد و کاروانسرا‌ها تشکیل شده است. 

بخش های مختلف بازار بزرگ رشتبخش‌های مختلف بازار بزرگ رشت

کاروانسراها در واقع کانون‌های بازرگانی بازار هستند و از طریق راسته‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. جالب است بدانید کاروانسراها متعلق به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی هستند. راسته‌ها هم مکانی برای فعالیت موارد زیر هستند: 

  • میوه‌فروشان، ماهی‌فروشان
  • مسگران، زرگران
  • چینی‌فروشان و لباس‌فروش‌ها و... 

جالب است بدانید جهت تهویه هوای شرجی، بازار به صورت روباز ساخته شده است. بام شیب‌دار مغازه‌ها هم تا حدی از ریزش باران بر سر افراد جلوگیری می‌کند. هم‌چنین سقف راسته زرگران با با حلب پوشش داده شده است.  


کاروانسراها کانون‌های بازرگانی بازار هستند و از طریق راسته‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.


کاروانسراهای مختلف بازار بزرگ رشت

بازار روباز رشت، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد: 

نام کاروانسرا مشخصات
طاقی بزرگ در سال 1321 ساخته شده است. در  ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها، ضلع غربی سرای قیصریه فخر و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها قرار دارد.
طاقی کوچک در ضلع شمالی بازار و در کنار مسجد حاجی مجتهد است. از طریق دالان جنوبی و شرقی به کاروانسرای طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای ملک مرتبط می‌شود.
طاقی سعادت در زمان قاجار ساخته شده و در محدوده میدان بزرگ قرار دارد. (در گذشته قطب تجاری مهمی بوده است)
کاروانسرای چینی چیان در سال ۱۳۰۸ توسط برادران چینی‌چیان ساخته شده است. در نزدیکی چهارسوق از شرق با سرای حاجی حسن خان و از غرب راسته حلبی‌سازها، با سرای سعادت مرتبط است.
کاروانسرای محتشم در سال 1300 ساخته شده و ضلع شمال غربی آن کاروانسرای گلشن و ضلع غربی آن بازارچه عطاران است.
کاروانسرای ملک در دوران قاجار با بافت بازار درون شهری ساخته شده و برای صادرات برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد استفاده می‌شده است.

کاروانسراهای بازار بزرگ رشتراسته در بازار بزرگ رشت

خرید در بازار رشت

در بازار رشت محصولات بسیار متنوعی با قیمت منصفانه و کیفیت مناسب وجود دارند. در ادامه با مهم‌ترین محصولاتی که از بزرگ‌ترین بازار روباز کشور می‌توانید خریداری کنید بیشتر آشنا خواهیم شد: 

  • میوه و تره بار: خرید انواع میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات
  • ترشیجات، ادویه‌ها و چاشنی‌ها: انواع زیتون، روغن زیتون، رب انار ترش، رب ازگیل، آب نارنج، سبزی محلی، ادویه و...
  • آجیل و خشکبار: انواع آجیل همچون بادام آستانه و خشکبار همچون لواشک‌ها و ترشی‌های محلی جذاب
  • لبنیات محلی: انواع لبنیات همچون پنیر سیاه‌مزگی، کره، ماست و دوغ محلی
  • انواع ماهی: انواع ماهی‌های دریایی و پرورشی، میگو، ماهی دودی، ماهی شور، اشپل و...
  • برنج: فروش انواع برنج تازه که در سرتاسر استان گیلان کشت می‌شود.
  • انواع پوشاک: انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه با قیمت مناسب و وسایل خرازی
  • وسایل سفره عقد: از جذاب‌ترین بخش‌های بازار با فروش انواع وسایل پر زرق و برق سفره عقد
  • زیورآلات مصنوعی و اجناس چینی: انواع زیورآلات و بدلیجات و اجناس چینی در بازار وجود دارد.
  • شیشه، بلور و وسایل تزئینی خانه: انواع شیشه، بلور و وسایل تزیینی خانه با قیمت مناسب
  • ظروف پلاستیکی: انواع ظروف پلاستیکی با تنوع بالا

پیشنهاد می‌شود هم‌زمان با برنامه‌ریزی برای خرید در بازار رشت، جهت یافتن محل اقامت مورد نظر خود در رشت نیز اقدام نموده تا بتوانید سفری آرام را تجربه کنید. در این راستا لیست بهترین هتل های رشت می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر کند.

خرید در بازار رشتخرید در بازار رشت

پیشنهادهای جذاب در بازدید از بازار رشت

حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، سر زدن به بازار و قرار گردن در شور و هیاهوی آن، حال و هوای شما را عوض خواهد کرد. پیشنهادهای زیر هم می‌تواند این تجربه را برای شما دوچندان لذت‌بخش کند: 

1-پیشنهاد می‌شود رفتن به یکی از بهترین رستوران های رشت، قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های بازار رشت را در برنامه خود قرار دهید. شاید ظاهر آن‌ها چندان باب میلتان نباشد، اما قطعا از طعم جذاب غذا‌ها در حال و هوای بازار لذت خواهید برد. 

2-عکاسی از بخش‌های مختلف بازار، میوه‌های خوش رنگ، باران پرطراوت، کالاهای متنوع، هیاهوی مردم و... می‌تواند یکی از تفریحات جالب هنگام بازدید از بازار رشت باشد و خاطرات خوبی را برای شما ثبت کند.

رستوران های بازار بزرگ رشتقهوه خانه در بازار رشت

جمع‌بندی

در این مطلب با بازار بزرگ رشت، از پرطرفدارترین جاهای دیدنی این شهر و بخش‌های مختلف آن آشنا شدید. پیشنهاد می‌شود حتی اگر قصد خرید هم ندارید، کمی در آن قدم بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.
هم‌‌چنین اگر به دنبال محل اقامت مناسب در این شهر هستید، پیشنهاد می‌شود به صفحه هتل های رشت در جااینجاس مراجعه کرده و لیست هتل‌ها از لوکس همچون هتل کادوس و هتل شبستان رشت تا قیمت مناسب و ارزان همچون هتل اردیبهشت را به همراه امکانات آن‌ها بررسی کرده و با بهترین نرخ، آنلاین رزروکنید. 

سوالات متداول درباره بازار بزرگ رشت

رشت، بلوار مطهری، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی رشت
۸ صبح تا ۸ الی ۱۰ شب (ممکن است برخی مغازه‌ها تا ۱۲ شب هم فعالیت داشته باشند) هم‌چنین روزهای جمعه ممکن است دیرتر شروع به کار کنند. 
میدان شهرداری، برج ساعت، موزه پست رشت، کتابخانه ملی رشت و...
انواع میوه، سبزی، ترشیجات، خشکبار، ماهی، برنج، لبنیات، لباس، ظروف پلاستیکی، شیشه، بلور، وسایل تزئینی خانه و...

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد