گیلان سرسبز و زیبا، از محبوب‌ترین مناطق گردشگری در ایران به شمار می‌رود. سوغات آن هم از خوراکی‌های جذاب همچون شیرینی‌های محلی گرفته تا صنایع دستی زیبا مانند حصیربافی و رشتی دوزی طرفداران بسیاری دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا لیست معروف‌ترین سوغاتی های گیلان را بیشتر بشناسید.

لیست بهترین سوغاتی های خوراکی گیلان

خرید خوراکی‌های متنوع و جذاب استان گیلان و نوش جان کردن آن‌ها، همواره یکی از بخش‌های پرطرفدار سفر گردشگران به شمار می‌رود. در ادامه با لیست سوغاتی های خوراکی در گیلان بیشتر آشنا خواهیم شد.

رشته خوشکار گیلان

رشته خوشکار در دسته معروف‌ترین سوغاتی های گیلان قرار دارد. به خصوص در افطار ماه رمضان، نوش جان کردن آن بسیار مرسوم است. جالب است بدانید این شیرینی چرب و شیرین با شیر، آرد برنج، مغز گردو، هل، دارچین و شکر تهیه می‌شود و به دو صورت می‌توان آن را خرید: 

  • به صورت داغ و آماده برای مصرف، می‌توان از محل‌های عرضه خرید و در کنار چای میل کرد. 
  • به صورت خام (رشته‌هایی که درون آن‌ها پر شده) خریداری کنید و سرخ کردن و شربت دادن را در خانه انجام دهید. 

سوغاتی گیلانرشته خوشکار گیلان

هم‌چنین در طول سفر خود به گیلان اگر به دنبال محل اقامت مناسب و رزرو هتل هستید، کافی است سری به جااینجاس بزنید، لیست و مشخصات کامل هتل های گیلان را به دقت مورد بررسی قرار دهید و با نرخ مناسب آنلاین رزرو کنید.

باقلوای یاس گیلان

باقلوای یاس از دیگر شیرینی‌ های محلی گیلان است که از موادی همچون شیر، زرده تخم مرغ، گردو، بادام و پسته، طعم‌دهنده‌های طبیعی و پودر قند و شربت مخصوص تهیه می‌شود. خوب است بدانید برای معطر کردن باقلوا اصولا از هل استفاده می‌کنند. اما در گیلان از گل یاس جهت معطر کردن استفاده می‌شود. از این رو باقلوا یاس نام گرفته است. 


باقلوای گیلان با گل یاس معطر می‌شود.

حلوای به گیلان

از بهترین سوغاتی های محلی گیلان باید حلوای به را نام برد. در این حلوای خوش طعم از به پوست کنده و خورد شده، آب، شکر، روغن حیوانی، خلال بادام، هل کوبیده و پودر پسته جهت تزئین استفاده می‌شود. هم‌چنین در سفر خود به گیلان، اگر به دنبال بازارهای محلی برای تهیه سوغات هستید، پیشنهاد می‌شود بازار بزرگ رشت را از دست ندهید.

سوغات خوراکی گیلانحلوا به گیلان

نان خلفه گیلان 

خلفه یا همان کشتا، از نان های محلی گیلان است و در برخی مناطق همچون آستانه اشرفیه محبوبیت بیشتری دارد. جالب است بدانید این سوغات گیلان از ترکیب کدوی پخته، مخلوط آرد گندم و آرد برنج، پودر تخم خرفه و نمک تهیه می‌شود و روی گمچ (نوعی ظرف سفالی که وارونه روی آتش قرار می‌گیرد و پشت آن نان می‌پزد) پخته می‌شود.

سوغات معروف گیلاننان خلفه گیلان

نان تمیجان گیلان

از دیگر نان های سنتی گیلان که متعلق به روستای تمیجان در توابع رودسر است، نان خوشمزه تمیجان را باید نام برد. خمیر این نان محلی شیرین با آرد برنج درست می‌شود و به شکل بیضی و باریک روی تابه ساچ می‌پزد. می‌توانید در بازارهای هفتگی شهرهای مختلف آن را خریداری کنید. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود تمیجان را در کنار حلوا شکری امتحان کنید. 

سوغات سنتی گیلاننان تمیجان گیلان

پنیر سیاه‌مزگی گیلان

این سوغات گیلان، محبوبیت ویژه‌ای میان مسافران دارد. یک پنیر زرد و پرچرب که در تهیه آن از شیر گرم گوسفند تازه دوشیده شده استفاده می‌کنند و آن را در پوست گوسفند به عمل می‌آورند. خوب است بدانید:

  • پنیر سیاه‌مزگی به روش سنتی در منطقه‌ سیاه‌مزگی از توابع شهرستان شفت در گیلان تولید می‌شود.
  • دامداران اصولا در شش ماه دوم سال، این پنیر را تولید می‌کنند.
  • این پنیر هر چه بیشتر بماند، کیفیت بهتری پیدا می‌کند. از این‌رو پنیر کهنه گران‌تر است.
  • پنیر سیاه‌مزگی هم در مناطق تولید کننده و هم در بازارهای هفتگی شهرستان‌های گیلان قابل خریداری است. 

هم‌چنین علاوه بر تهیه سوغات، اگر به دنبال برنامه ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی این استان زیبا هستید، حتما لیست جاهای دیدنی رشت را در برنامه‌های خود بگذارید.

زیتون گیلان

حتما محبوبیت زیتون، سوغات رودبار به گوشتان خورده است. زیتون، روغن زیتون و انواع زیتون پرورده در شهرهای مختلف گیلان و به ویژه در شهر رودبار به فروش می‌رسد و همیشه مسافران آن را در برنامه خرید سوغات از گیلان قرار می‌دهند. 

معروف ترین سوغات خوراکی گیلانزیتون گیلان

بادام ‌زمینی گیلان

خوب است بدانید شهرستان آستانه اشرفیه، حدود 80 درصد بادام زمینی کشور را تولید می‌کند و در واقع قطب تولید این محصول در ایران است. این سوغاتی معروف گیلان در فصل بهار کاشته می‌شود و اواسط شهریور تا اواخر مهر برداشت می‌شود.


بادام زمینی آستانه اشرفیه گیلان، از مرغوب‌ترین بادام زمینی‌های ایران است.

چای لاهیجان گیلان

چای اصیل ایرانی با عطر و طعم خاص خود در مزارع لاهیجان کشت می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری در سرتاسر کشور دارد. حتی نظاره کردن چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع چای گیلان، یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفر شما خواهد شد. 

بهترین سوغات گیلانچای لاهیجان گیلان

برنج گیلان

از دیگر مهم‌ترین سوغاتی‌ های استان گیلان باید به برنج خوش طعم و باکیفیت آن اشاره کرد. برنج صدری، هاشمی، علی کاظمی و طارم از نمونه‌های پرطرفدار هستند. عموما برنج صدری و هاشمی نیز گران‌تر عرضه می‌شوند. جالب است بدانید برنج چمپا هم که دانه کوتاه است در پخت شله‌زرد به کار می‌رود. 

هم‌چنین اگر به دنبال اقامت در رشت هستید، پیشنهاد می‌شود لیست بهترین هتل های رشت از نظر مسافران را مورد بررسی قرار دهید و سپس انتخاب خود را قطعی کنید.

کلوچه فومن گیلان

خرید کلوچه‌های خوش طعم و لذیذ فومن هنگام سفر به گیلان، طرفداران بسیاری دارد. البته این کلوچه و انواع کوکی‌های مختلف را می‎‌توان امروزه در بیشتر فروشگاه‌ها پیدا کرد. اما انگار کلوچه‌های داغ و تازه در فومن حال و هوای دیگری دارد. 

بهترین سوغاتی های خوراکی گیلانکلوچه فومن گیلان

ماهی گیلان

ماهی‌های شمال کشور و طعم لذیذ آن‌ها، محبوبیت ویژه‌ای میان مردم دارد. از معروف‌ترین ماهی‌ها جهت خرید برای سوغات گیلان می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • ماهی آزاد، ماهی سفید، اردک ماهی
  • ازون برون، سوف، سیم، کفور، کپال
  • کولمه، کولی، قزل‌آلا و کیلکا

خوب است بدانید ماهی آزاد جزو بهترین ماهی‌های شمال است. ماهی اوزون برون و خاویار آن هم بسیار طرفدار دارد. ماهی سفید با خال‌های درشت و سفید روی ناحیه سر را هم حتما امتحان کنید. 

دَلار گیلان

حتما نام دلار یا درار گیلان به گوشتان خورده است. نمک سبز با سبزی‌های معطر و خوش طعم گیلانی. این سوغات گیلان اصولا در شهرهای مختلف با سبزی‌های متفاوتی درست می‌شود. برای نمونه در لاهیجان از گشنیز، کوتکوتو یا خالواش، بو انجیر، چوچاق و نعنا استفاده می‌کنند. دلار خوشمزه را می‌توانید:

  • همراه گوجه سبز استفاده کنید. 
  • همراه سالاد و ماست خیار استفاده کنید. 
  • همراه دوغ، سیب و پرتقال استفاده کنید. 

سوغاتی های خوراکی در گیلاندلار گیلان

ازگیل یا کنوس گیلانی

ازگیل یا همان خرمای گیلان، یک میوه قهوه‌ای شیرین و خوش طعم با خواص فراوان است و یکی از بهترین سوغاتی های خوراکی استان گیلان به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌شود از بازارهای محلی، رب ازگیل خریداری کنید و میوه آن را هم با گل‌پر و نمک نوش جان کنید. 

سوغاتی های خوراکی استان گیلانازگیل گیلان

اربادوشاپ، شیره خرمالو جنگلی

شاید این سوغات گیلان کمتر به گوشتان خورده باشد. می‌توانید این شیره خوش طعم را در شهرهایی همچون آستارا، رضوان‌شهر، تالش، ماسال، شفت، فومن، لنگرود، لاهیجان، رودسر و املش پیدا کنید. جالب است بدانید محلی‌های گیلان از از اربادوشاپ در موارد زیر استفاده می‌کنند: 

  • حلوا، نان محلی، کدو دوشاب، شربت و سرکه 
  • مخلوط کته، شیر داغ و اربادوشاب
  • استفاده در غذاها و دسرهای مختلف

هم‌چنین اگر در طول سفر  قصد اقامت در شمال کشور را دارید، پیشنهاد می‌شود نگاهی به لیست بهترین هتل های شمال از گیلان تا مازندران داشته باشید.

لیست سوغات خوراکی گیلانلیست سوغات خوراکی گیلان

بهترین صنایع دستی گیلان برای سوغات

در ادامه با ما همراه شوید تا صنایع دستی گیلان که بسیار محبوب و کاربردی هستند را بیشتر بشناسید و بهترین آن‌ها را برای سوغاتی انتخاب کنید.

مهم‌ترین صنایع دستی گیلان 
حصیربافی گیلان
مروار بافی گیلان 
بامبو بافی گیلان
رشتی دوزی گیلان
نمد مالی

 

حصیر بافی گیلان

حصیر بافی، در بیشتر مناطق استان رواج دارد. در ادامه با این صنایع دستی معروف گیلان بیشتر آشنا خواهیم شد: 

1-الیاف بافت حصیر از ساقه برنج، ساقه نی‌ها و گیاهان خودروی کنار مرداب‌ها و مناطق مرطوب تهیه می‌شود. 
2-رونق حصیربافی موجب شده بخشی از مزارع به کاشت کنف برای الیاف حصیر اختصاص پیدا کند. 
3-زیراندازهای حصیری طرح‌دار و ساده و انواع ظروف و کلاه حصیری بسیاری پرطرفدار است.
4-مرواربافی و بامبوبافی هم زیر مجموعه صنایع دستی حصیربافی به شمار می‌روند.

سوغات صنایع دستی در گیلانحصیربافی گیلان

مروار بافی در گیلان 

در مروار بافی با چوب ترکه وسایلی همچون سبد میوه، ساک پیک‌نیک، جا نانی، جا لیوانی و... ساخته می‌شود. جالب است بدانید روستای کورکا در آستانه اشرفیه، قطب مرواربافی در گیلان است. علاوه بر این، بندرکیاشهر و صیغلان هم مراروبافی‌های بسیار زیبایی برای فروش دارد. 

بامبو بافی گیلان

بامبو نوعی نی است که در تالاب‌ها و آبگیرها پیدا می‌شود. بامبوباف‌ها هم با این نی‌ها وسایلی همچون ظرف‌های شکلات‌خوری، میوه‌خوری، صندلی، لوستر، کلاهک آباژور و... می‌سازند. این وسایل می‌توانند یکی از زیباترین سوغاتی های گیلان برای  خانواده و دوستان شما باشند. 

سوغاتی صنایع دستی گیلانبامبوبافی گیلان


روستای لیالستان، بهترین گزینه برای خرید بامبوبافی‌های مردم محلی گیلان است.

رشتی دوزی گیلان

رشتی دوزی یا قلاب دوزی رشتی، در واقع نوعی رودوزی سنتی است و برای تزئین پارچه با نخ‌های ابریشم به کار می‌رود. جالب است بدانید: 

  • این هنر گیلانی در فهرست آثار ملی به‌عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است.
  • رشتی‌دوزی معمولا روی پارچه‌ ماهوت، نوعی پارچه‌ی پشمی ضخیم و پرزدار با بافت ظریف انجام می‌شود.
  • پرده، زیرانداز، سجاده، لباس و کلاه، رومیزی، پاپوش‌های زنانه‌ و روتختی تزیین‌شده با رشتی دوزی بهترین گزینه برای سوغاتی گیلان هستند. 

سوغات صنایع دستی گیلانرشتی دوزی گیلان

نمد مالی

نمد مالی در واقع روش تولید نمد است. نمد هم یک زیرانداز سنتی است که با پشم تولید می‌شود و برای مناطق مرطوب و بارانی گزینه مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر زیرانداز، کلاه و لباس نمدی نیز با آن تولید می‌شود. به عنوان یک وسیله تزئینی هم می‌تواند انتخاب خوبی برای خرید سوغات گیلان باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب با لیست بهترین سوغاتی های گیلان از خوراکی تا صنایع دستی آشنا شدید. پیشنهاد می‌شود این لیست را جهت خرید سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان در نظر داشته باشید. اگر هم قصد اقامت در شهرهای مختلف آن همچون رشت را دارید، جااینجاس همراه شما است. کافی است به صفحه هتل های رشت یا شهر مورد نظر خود مراجعه کنید.

مشخصات کامل هتل‌ها از لوکس همچون هتل شبستان رشت به همراه لیست امکانات، اتاق‌ها، قوانین و نظر مسافران قبلی تا گزینه‌های قیمت مناسب و اقتصادی همچون هتل پامچال رشت را مورد بررسی و مقایسه قرار داده و گزینه ایده‌آل خود را آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول درباره سوغات گیلان

رشته خوشکار، کلوچه فومن، نان خلفه، ماهی، برنج، زیتون، حصیربافی و...
حصیر بافی، بامبوبافی، مرواربافی، رشتی دوزی، نمدبافی
پنیر سیاه مزگی، زیتون، کلوچه فومن، بادام زمینی، رشته خوشکار و...
نان خلفه و نان تمیجان
رشته خوشکار و باقلوای یاس

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد