در این مقاله با موارد زیر آشنا می‌شوید

شیراز به عنوان پنجمین شهر بزرگ جنوب کشور جزو شهرهای پرجمعیت نیز به شمار می‌آید. این کلان شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی خوب، آب و هوای معتدل شهر بسیار حاصلخیزی است بنابراین مکان مناسبی برای تولید انواع محصولات محسوب می‌شود. شیراز به شهر حافظ و سعدی، شهر گل، نارنج و ادبیات کشور معروف است و سالانه گردشگران بسیاری از این شهر خوش آب و رنگ بازدید می‌کنند. تنوع سوغات شیراز بسیار زیاد است و گردشگران می‌توانند با هر سلیقه‌ای این سوغات را به شهر خود ببرند اگر می‌خواهید به این شهر زیبا و دوست داشتنی سفر کنید با مجله جااینجاس همراه شوید تا شما را با سوغات شیراز آشنا کنیم.

اینفوگرافی سوغات معروف شیراز

معرفی سوغات شیراز

از جمله سوغاتی شیراز که در کل کشور بسیار پرطرفدار است شیرینی‌های خوشمزه و خوش آب و رنگ شیراز است که در ادامه مطلب به معرفی سوغاتی های شیراز می‌پردازیم:

یوخه شیراز

یوخه یکی از شیرینی معروف شیراز است که با استفاده از خمیری نازک تهیّه می‌شود. این خمیر چند دور به هم پیچیده می‌شود و روی آن را با پودر قند، دارچین، پودر پسته و یا خلال بادام تزیین می‌کنند. شیرینی خوشمزه یوخه بسیار شبیه به کاک کرمانشاه است. مواد اولیه شیرینی یوخه شامل موارد زیر است:

  • گندم
  • آرد قند
  • آب
  • هل
  • تخم‌مرغ
  • روغن‌محلی
  • نمک

یوخه شیراز

فالوده شیرازی

 فالوده شیرازی را می‌توان معروف‌ترین سوغات این شهر دانست. به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود حتما این خوراکی خوشمزه را امتحان کنند. این خوراکی لذیذ توسط رشته‌های مرغوب فالوده به همراه چاشنی‌هایی همچون شربت آبلیمو، آلبالو و انواع عرقیات معطر تهیّه می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی فالوده شیرازی این است که می‌توان آن را همراه بستنی نیز سرو کرد. گردشگران به راحتی می‎توانند رشته خشک فالوده را از قنادی‎های شیراز خریداری کرده و به عنوان سوغات به شهر خود ببرند.

فالوده شیرازی

مسقطی شیراز

مسقطی با بافتی نرم و درخشان و عطر دل‌انگیز یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات شیراز است. آب، گلاب، روغن، شکر، نشاسته، زعفران از مواد تشکیل دهنده آن محسوب می‌شوند. بافت مسقطی شباهت بسیاری به ژله دارد. معروف‌ترین و بهترین مسقطی شیراز متعلق به مسقطی لاری است که در آن خلال آجیل بسیاری به کار رفته است.

بادام سوخته شیراز

بادام سوخته یکی دیگر از شیرینی‎های سنتی شیراز است که طعم بسیار لذیذی دارد. از بادام سوخته در برخی غذاها و‌آجیل می‌توان استفاده کرد.

هم‌چنین اگر به دنبال اقامت در شیراز هستید، پیشنهاد می‌شود لیست بهترین هتل های شیراز از نظر مسافران را مورد بررسی قرار دهید و سپس انتخاب خود را قطعی کنید.

رنگینگ شیراز

رنگینگ به عنوان دسری بسیار خوشمزه، خوش‌طعم و مقوی در شیراز شناخته شده است. دسر رنگینک به شکل طبقه‌ای درست می‌شود و در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه رنگینک به این صورت است که بعد از تفت دادن آرد آن را با روغن می‌پزیم و مقداری از رنگینگ را در ظرفی ریخته و گردو و خرما روی آن می‌ریزیم. درانتها نیز برای تزیین این دسر از مغز پسته و پودر نارگیل استفاده می‌کنیم.

رنگینگ شیراز

حلوای کاسه‌ ای شیراز

در ادامه مطلب به سراغ یکی‌دیگر از سوغات معروف شیراز میرویم. حلوای کاسه‌ای، حلوایی خوش‌عطر و لذیذ است که در گذشته از این حلوا برای پذیرایی در مراسمات استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه برای سرو این حلوا از کاسه استفاده می‌شود نام آن را حلوا کاسه‌ای نهاده‌اند. حلوا کاسه‌ای را از موادی مانند آرد برنج، گلاب، روغن، شکر، زعفران و آب درست می‌کنند.

حلوا خارک شیراز

حلوای خارک نیز یکی از مهم‌ترین سوغاتی شیراز محسوب می‌شود که طعمی متفاوت دارد. حلوای خارک توسط خرمای خارک درست شده و رنگی تیره دارد. با توجه به طعم گس خرما، حلوا خارک نیز طعم گس به خود می‌گیرد. حلوای خارک شباهت بسیاری به سوهان دارد. با توجه به استفاده از خرما در آن و نداشتن شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی خوراکی‎ای بسیار سالم محسوب می‌شود.

این حلوا برای جلوگیری از اختلالات یبوست، مشکلات روده و حتی مشکلات قلبی بسیار مفید است. به گردشگران توصیه می‌کنیم برای حمل این سوغات آن را در محلی خشک و خنک نگه‌داری کنند.

حلوا خارک شیراز

برشلیک شیراز

برشلیک شیرینی مخصوص شهرستان فیروزآباد شیراز شناخته شده است. طبع این شیرینی به دلیل استفاده از میخک، هل و زنجبیل در آن گرم و مقوی است. برشینگ را می‌توان به عنوان یکی از شیرینی مخصوص شیراز معرفی کرد که در برخی از کافه های شیراز سرو می شود.

نان مشت شیراز

نان مشت جزو خوشمزه‎ترین نان‌های شیراز به شمار می‌آید. در پخت نان مشت از خرما، آرد و روغن استفاده می‎شود و دارچین، زنجبیل و هل به عنوان طعم دهنده‌های این نان محسوب می‌شوند. شیرازی‌ها نان مشت را گزینه‌ای عالی برای صبحانه می‌دانند که بسیار مغذی و سالم است.

نان مشت شیراز

کلوچه شیراز

کلوچه سوغاتی پرطرفدار و لذیذ در شیراز است که قطعا نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. با آمدن نام کلوچه گردشگران ممکن است یاد کلوچه شمال بیفتد اما کلوچه شیراز شباهت زیادی به نان برنجی دارد. از تخم خرفه برای تزیین این کلوچه استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی کلوچه شیراز ماندگاری بالای آن است و گردشگران با خیال راحت می‌توانند این سوغاتی لذیذ را به شهر خود ببرند.

نان فسا شیراز

نان فسا نانی محلی و خوش‌طعم است که به نام کماج نیز معروف است. با توجه به تهیه این خوراکی خوشمزه در شهرستان فسا شیراز نام آن را نان فسا گذاشته‌اند. نان فسا با استفاده از ترکیباتی همچون روغن جامد، پودر شکر، جوش شیرین، آرد گندم، پودر زنجبیل، هل، زعفران و کنجد پخته می‌شود. نان فسا با توجه به ماندگاری بالا در فهرست بهترین سوغات شیراز قرار گرفته است. استفاده از دارچین و هل عطر و بویی متفاوت به آن داده است.

گلاب شیراز

گل محمدی و گلاب شیراز از اصلی‌ترین سوغات شیراز به حساب می‌آیند که به راحتی در بازار شهر دیده می‌شود. فصل بهار و به خصوص خرداد ماه بهترین زمان خرید گلاب شیراز است. از مهمترین مراکز تهیه گلاب در استان شیراز شهر میمند واقع در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است. گلاب شیراز و کاشان بسیار شبیه بهم و خوش‌عطر و طعم هستند. گلاب را به عنوان طعم‌دهنده بسیاری از غذاها به خصوص حلوا، شله زرد، شیر برنج و ….استفاده می‌کنند. گلاب کاربرد و خواص بسیاری برای رفع سردردهای میگرنی دارد.

گلاب شیراز

عرق نسترن شیراز

نسترن یکی از انواع رزهای وحشی و گلهای پاییزی شناخته شده است. گل زیبای نسترن به رنگ سفید و قرمز در کنار بسیاری از رودخانه‎ها و باغ‎ها رشد می‌کند. عرق نسترن که از دیگر سوغات پرخاصیت و ویژه شیراز است ازهمین گل خوش‌عطر تهیه می‌شود. از جمله خواص عرق نسترن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رفع خستگی
  2. تسکین درد معده
  3. دفع سنگ کلیه
  4. ایجاد نشاط و شادی

 


شربت عرق نسترن نوشیدنی‌ای بسیار مفید در روزهای گرم تابستان است.

 

عرق بیدمشک شیراز

عرق بیدمشک از گیاهی پرخاصیت و خوش عطر تهیه می‌شود و شیرازی‌ها گاهی از این گیاه زیبا در تزیین سفره هفت‌سین استفاده می‌کنند. این گیاه پرطرفدار در طب سنّتی خواص بسیاری دارد که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • تقویت اعصاب
  • تقویت قلب
  • تقویت دستگاه گوارش

عرق بهار‌ نارنج شیراز

درخت‌های فراوان نارنج در شیراز آن را به شهر نارنج تبدیل کرده است. عرق بهار نارنج طبیعی از مرغوب‌ترین سوغات شیراز محسوب می‌شود که توسط مردمان این شهر تهیه می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این عرق می‌توان به درمان افسردگی و بیماری‌های اعصاب و روان اشاره کرد. خاصیت آرام‌بخشی، درمان بی‌خوابی، تقویت معده، کاهش چروک‌های پوست و جوانسازی پوست از دیگر خواص عرق بهار نارنج است. اردیبهشت ماه بهترین زمان سفر به شیراز و خرید این عرقیات تازه است. از عرق بهار نارنج در انواع مختلف شربت‌ها، دسرها و ..استفاده می‌شود.

عرق بهار‌ نارنج شیراز

آبغوره و آبلیمو شیراز

با توجه به موقعیت مکانی خوب و خاک حاصلخیز شیراز رشد انواع مرکبات و درختان انگور در این شهر رونق بسیاری دارد. یکی‎دیگر از مهم‎ترین محصولات طبیعی و سوغاتی‎های سنتی شیراز آبلیمو و آبغوره تازه آن است. بهترین زمان برای آبغوره‎گیری شیراز اواسط تابستان در مرداد ماه است ولی برای تهیه آبلیمو تازه باید در مهر و آبان به این شهر سفر کرد.

هم‌چنین علاوه بر تهیه سوغات، اگر به دنبال برنامه ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر زیبا هستید، حتما لیست پارک های شیراز را در برنامه‌های خود بگذارید.

صنایع دستی شیراز چیست؟

شیراز شهری در جنوب کشور که از دوره هخامنشیان در تاریخ ایران تاثیرگذار بوده است. گفته می‌شود مهمترین نماد و نشانه فرهنگی هر کشور صنایع دستی آن است که توسط هنرمندان و صنعتگران ساخته می‌شود. کشور ایران با توجه به قدمت طولانی تنوع بسیاری از صنایع دستی دارد و در همه شهرهای آن آثار زیبایی را مشاهده می‌کنیم. حالا نوبت به معرفی صنایع دستی شیراز می‌رسد که به شرح زیر است.

خاتم کاری شیراز

هنر خاتم‎کاری را می‎توان جزو زیباترین صنایع‌دستی شیراز و دارای جایگاه برتری در میان صنایع‌دستی این شهر دانست. استفاده از خاتم‌کاری در منبر مسجد جامع عتیق شیراز که حدود ۱۰۰۰سال قدمت دارد از مهم‌ترین کاربردهای این هنر در شیراز بوده است. خاتم‌کاری شیراز از دوران صفویه در ایران رونق داشته است. از جمله ویژگی‌های خاص هنر خاتم‌کاری شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از ورقه چوبی نرم در پشت خاتم برای آستر کردن
  • سطح صاف کار و نداشتن فضای خالی بین خاتم‌ها
  • ترمیم‌ها و بتونه‌کاری‌های ریز روی سطح محصولات خاتم‌کاری
  • یکنواختی رنگ و مصالح به کار رفته
  • قرینگی طرح و نقوش بر روی سطح کار
  • استفاده از چسب مرغوب سریشم در تمامی مراحل ساخت
  • ماندگاری و حفظ رنگ و شکل خاتم در اثر گذر زمان

هنرمندان هنر خاتم‎کاری را با استفاده از طرح‌های جدید طاقی ترنج، زنجیره‌ای، ابری لوزی، تاجی، موج، جویی، هفت شمسه، ابری شش گوش و… بر روی اشیایی مانند ست رومیزی و اداری، ساعت، جعبه دستمال کاغذی، گلدان و …  به کار می‌برند.

خاتم کاری شیراز

گبه‌ بافی شیراز

گبه‌بافی صنایع دستی پرطرفدار میان شیرازی‎ها و همینطور مردم کل کشور است که بافتی از جنس پشم چارپایان و پرزهای آن‎ها است. مهمترین تفاوت قالی و گبه در پرزهای آن است زیرا در گبه از پرزهایی حدود یک سانتی‌متر و سه تا هشت پود در هر ردیف استفاده می‎کنند که این اندازه با قالی متفاوت است. گبه‎ها دارای تنوع زیادی هستند و از نظر ابعاد آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرده‌اند:

  1. گبه در اندازه قالیچه
  2. گبه در اندازه قالی
  3. گبه در اندازه پتو

پرکاربردترین و زیباترین طرح استفاده شده در گبه‎ها را شیر طرح به خود اختصاص داده که در میان عشایر قشقایی بسیار محبوب بوده و از اهمیت باستانی برخوردار است. این طرح را می‌توان نماد جوانمردی میان مردم سخت‎کوش و زحمت‌کش دانست. از جمله دیگر طرح‌های موجود در گبه‌ها شامل ستاره، ترنج، ستاره، لچک، نقش، نقش حیوانات، خشتی و … می‌شوند.

گبه‌ بافی شیراز

سفالگری شیراز

سفالگری از دیگر صنایع دستی شهر شیراز است که اصلی‌ترین مواد سازنده آن ماسه، گلِ‌رس و مواد سوختنی هستند. هنر سفالگری علاوه بر شیراز در دیگر شهرهای کشور هم دیده می‌شود.

منبت کاری شیراز

منبت‌کاری هنری کهن در شیراز و دیگر شهرهای کشور است که قدمت این هنر به زمان صفویه باز می‌گردد. کنده‎کاری حجمی روی چوب در اندازه و حجم بالا را منبت‎‌کاری می‌نامند. منبت در اکثر بازارهای شیراز یافت می‎شود و گردشگران به راحتی می‌توانند این صنایع دستی ارزنده را خریداری کنند. ثبت منبت‌کاری شهر آباده استان شیراز در میراث جهانی یونسکو از مهم‌ترین ویژگی‌های صنایع دستی این شهر است.

منبت کاری شیراز

منبت‌کاری بر روی طرح و سازه‎های منبرها، مساجد، میزها، دسته‌های چاقو، قاب‌ها و...  کاربرد دارد. منبت‎کاری صندوق بقعه متبرکه سید میر محمد (ع) که از قرن هفتم به یادگار مانده را می‌توان کهن‌ترین اثر منبت‎‌کاری این شهر به شمار آورد. از جمله بهترین خط‎های کاربردی در منبت‎کاری موارد زیر است:

  • نقش‎های اسلیمی
  • ختایی
  • گل و مرغ
  • خط کوفی 

معرق‌ کاری شیراز

هنر معرق کاری یکی دیگر از صنایع‌دستی محبوب شهر شیراز است. معرق را در لغت به وصله، تکه و رگه معنا کرده‌اند. قرار گرفتن کاشی، فلز، چوب، سنگ، پارچه و… با روش‌های متنوع در معرق‌کاری به زیبایی این هنر افزوده است. بیشتر آثار ظریف معرق‌کاری به جا مانده از دوران سلجوقیان است که در آن دوران با استفاده از ریاضیات، توانسته‎اند اشکال هندسی خارق‌العاده‌ای بسازند. اشیا ساخته شده از معرق‎کاری در تمامی بازارهای شهر شیراز به چشم می‌خورد.

جوک کاری شیراز

جوک‌کاری از مشهورترین صنایع دستی شهر شیراز است که شباهت بسیاری به خاتم‌کاری دارد. هنر جوک کاری برخلاف خاتم‎کاری تنها وابسته به چوب است و با استفاده از دو یا سه رنگ چوب و همچنین کنار هم قرار دادن قطعات کوچک انجام می‌شود. با استفاده از هنر جوک‌کاری می‌توان هر شکل و طرح هندسی را ایجاد کرد. از موارد استفاده جوك‌کاری می‌توان به استفاده ظریف آن در ساخت مبلمان، قاب‌های منبت، خاتم و معرق اشاره کرد. مواد اولیه جوک‌کاری شامل نخ، مواد محافظ پوشاننده، چسب و انواع چوب‌ مانند عناب، کاج گردو، چوب نارنج و فوفل می‌شود.

جوک کاری شیراز

تفاوت‎های هنر خاتم‎کاری و جوک‎کاری

  1. جوک تنها برای استفاده روکار نیست و در برخی موارد شبیه به جازنی و یا یک شیء مستقل است.
  2. جوک فقط از چوب تهیه می‌شود اما در خاتم مواد دیگری مانند فلز و استخوان دیده می‌شود.
  3. بزرگتر بودن مثلث‌ها و قطعات سازنده برگه‌ها در جوک‌کاری باعث می‌شود برگه‌هایی از جوک پهن‌تر از خاتم‌کاری باشند.

گلیم‌بافی شیراز

 گلیم یکی‌دیگر از خاص‎ترین صنایع دستی کشور ایران و همچنین شهر شیراز محسوب می‌شود. به کف‌پوشی گرم و نرم که از ترکیب پشم بز و گوسفند و یا نخ ابریشمی با دار بافته می‌شود گلیم می‌گویند. گلیم‌بافی از مهم‌ترین فعالیت‌های زنان، دختران روستایی و عشایر قشقایی به شمار می‌آید. ثبات رنگ گلیم که بعد از شستشو رنگ خود را ازدست نمی‌دهد، جنس مرغوب و باکیفیت گلیم، استفاده از طرح‌های ذهنی زیبا، رنگارنگ و… جزو مهمترین خصوصیات گلیم شیرازی است. گلیم‌های شیراز را می‌توان به‌عنوان کیسه، کف‌پوش، پادری، روانداز، خورجین و …  استفاده نمود.

 


قدیمی‌ترین گلیم موجود در ایران به دوره اشکانیان تعلق دارد.

گلیم بافی شیراز

جاجیم‌ بافی شیراز

جاجیم در شماره دیگر صنایع‌دستی قدیمی و ارزشمند شهر شیراز قرار دارد. هنر جاجیم‌بافی ارزان‌تر از فرش است و توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. کفش، روانداز، زیرانداز، بقچه، کیف  و … از نمونه تولیدات جاجیم‎بافی هستند که در بازارهای شهر شیراز به فروش می‌رسند.

گیوه های دستباف شیراز

 گیوه‌های دستباف صنایع دستی قدیمی و متفاوت در شهر شیراز است که در قدیم بسیاری از افراد از آن به عنوان کفشی راحت استفاده می‌کردند. وجود گیوه‌های زیبا در طرح و رنگ‎های مختلف می‌تواند گزینه‌ای خوب برای خرید سوغاتی باشد.

گیوه های دستباف شیراز

فرش دستباف شیراز

فرش‌ دست‌بافت شیراز در طرح‎های زیبایی مانند افشار، خمسه، آباده و قشقایی توسط عشایر استان فارس و شهرستان‎‌هایی مانند فسا و نظیر آباده بافته می‌شود. استفاده از طرح بلبل و یا تمامی پرندگان در فرش‌های دستباف شیراز نشانی از قناعت و خوشبختی است. رنگ‌های استفاده شده در فرش شیراز هرکدام دارای نمادی خاص هستند از جمله:

  • رنگ قرمز نمادی از زندگی
  • رنگ زرد نماد شادی
  • رنگ‌ تیره نماد درد و اندوه 

از مهم‎ترین ویژگی فرش دستباف شیراز می‌توان به نرمی و ظرافت سطح فرش، متقارن و نامتقارن بودن گره‌ها و ریز بافته شدن آن‌ها اشاره کرد.

کاشی هفت‌ رنگ شیراز

ساخت کاشی‌های هفت‌رنگ از دیگر هنرهای بی‌نظیر شهر شیراز است. از این کاشی‎ها در بناهای تاریخی و مساجد شیراز استفاده شده است. نقش‎های دیده شده بر مسجد نصیرالملک شیراز با استفاده از همین هنر تماشایی است. طرح‎های موجود بر کاشی‎های هفت‌رنگ معمولا از نقش‎هایی مانند نقش و نگار هخامنشی، گل و بلبل، آیه‌های قرآنی، اشعار شاعران و … الگو گرفته شده است.

کاشی هفت‌ رنگ شیراز

نقره‌ کاری شیراز

نقره از انواع فلزات با ارزش است که در طبیعت به وفور دیده می‌شود. با توجه به نرم بودن نقره  با استفاده از چکش می‌توان در آن هر شکل و تغییری ایجاد کرد. همین ویژگی فوق‌العاده باعث شده آثار نقره‌کاری در لیست یکی از صنایع دستی برتر شهر شیراز قرارگیرد.

قلم‌ زنی شیراز

قلم‌زنی بر روی فلزاتی همچون نقره، مس، برنج و طلا از گذشته تا به امروز رواج  بسیاری در کشور ایران داشته است. اما مهارت هنرمندان شیرازی در به کار گیری این هنر باعث شده گردشگران بسیاری را به سمت قلمزنی بکشاند. شیوه عکاسی، شیوه برجسته، شیوه زمینه پر، شیوه مشبک از نمونه روش‎ها و شیوه‎های انجام قلم‌زنی در شیراز محسوب می‌شوند.

قلم‌ زنی شیراز

نمد مالی شیراز

نمد مالی را بر اثر فشار و اعمال رطوبت و با استفاده از پشم زیراندازی با کیفیت تولید می‌کنند. این محصول که در گذشته تحت عنوان زیرانداز استفاده می‌شده بسیار با دوام و مقاوم است. این  نمدها امروزه در طرح و رنگ‎های متنوع مانند آبی روشن، قرمز، زرد، نارنجی و ….تهیه می‌شوند.

نقاشی گل و مرغ، شیراز

نقاشی گل و مرغ، طرح‎های اسلیمی و ترنج جزو دیگر آثار و صنایع دستی منحصر به فرد شیراز محسوب می‌شوند. نمونه استفاده از این آثار در مساجد، بقاع متبرکه مانند امامزاده حسين (ع)، باغ عفيف آباد، باغ نارنجستان قوام، مسجد رمضان خان و باغ ارم به چشم می‌خورد.

میناکاری شیراز

میناکاری هنری با اهمیت و با ارزش میان مردم شیراز که از دوران صفویه به یادگار مانده است. مینا به فلزی گفته می‌شود که با استفاده از لعاب در آن می‌توان طرح‌هایی روی نقاشی، ظروف قلم‌زنی شده و… ایجاد کرد. به جز شیراز این هنر معروف در شهرهای دیگر به خصوص اصفهان رونق بسیاری دارد.

شیشه گری شیراز

شیشه‌گری معروف به هنر شکل‌دهی شیشه جزو صنایع‎دستی جذاب شهر شیراز محسوب می‌شود. برای خلق محصولات شیشه‎گری با استفاده از حرارت شیشه‎ها نرم می‌شود و با کمک ابزار به آن‎ها فرم و شکل می‌دهند. گلدان،‌ گلاب پاش، اشکال میوه، حیوانات شیشه‎ای و …از انواع محصولات ساخته شده توسط هنر شیشه‎گری است.

شیشه گری شیراز

مینیاتور شیراز

مینیاتور کلمه‎ای فرانسوی مخفف مینی موم ناتورال است. مینیاتور را به هنر ظریف نقاشی با محتوای مفهومی مانند مسائل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی گفته می‌شود. نقاشی‎های مینیاتوری از نمونه صنایع‌دستی برجسته شهر شیراز هستند که گاهی از آن‌ها برای تزیین حاشیه کتاب استفاده می‌گردد.

دوخت پارچه عشایری شیراز

پارچه‌های عشایری از جمله معروف‎ترین و زیباترین سوغات و صنایع دستی شیراز به شمار می‌روند. از این پارچه‌ها می‌توان در تهیه انواع مختلف پیراهن، دامن بلند، جومه، دامن زیری، جلیقه، شال بلند، کلوته، زیرپوش و شلوار راحتی استفاده کرد.

سوغات شیراز از کجا بخریم؟

بهترین مکان برای خرید سوغات شیراز و بهترین مراکز خرید شیراز برای خرید سوغات و صنایع دستی این شهر به شرح زیر است:

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل بازاری سنتی در شیراز که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.  گردشگران به راحتی می‎توانند علاوه بر خرید صنایع دستی در این بازار شلوغ به گشت‌و‌گذار بپردازند و از تماشای معماری تاریخی آن لذت ببرند. در بازار بزرگ وکیل اشیا متنوعی از هنرهای خاتم‌کاری، منبت‌کاری، قلمزنی و … به چشم می‌خورد.

بازار وکیل شیراز

سرای مشیر شیراز

سرای مشیری یا گلشن بازاری با قدمت طولانی در شیراز که از دوران قاجاره بازمانده است. سرای مشیر دارای حیاطی زیبا است که به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت شمالی سرای مشیری به بازار وکیل راه پیدا می‌کند. انواع مختلفی از نقره جات، زیور‌آلات سنتی، وسایل مسی، ادویه‌جات، وسایل عتیقه و...  دراین بازار وجود دارد.

بازار شیشه گری شیراز

 بازار شیشه‎گرها واقع در خیابانی به این نام در شیراز محلی مناسب برای خرید ظروف مختلفی از جمله گلدان، تنگ، لوازم شیشه‌ای و... به شمار می‌رود.

بازار حاجی شیراز

بازار حاجی که تاریخ احداث آن به دوران دیلمان برمیگردد از شمال غربی مسجد جامع شیراز شروع می‌شود. در این بازار دیدنی امکان خرید انواعی از پوشاک محلی و سنتی، صنایع دستی، ترمه، خشکبار، پارچه‌های رنگی و ...  فراهم‌ شده است.

آدرس بازارهای شیراز

نام بازار آدرس
بازار وکیل ایران، استان فارس، شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری (نمایش روی نقشه)
سرای مشیر شیراز ایران، استان فارس، شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز (نمایش روی نقشه)
بازار شیشه‌گری شیراز ایران، استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه، خیابان شیشه‌گری
(نمایش روی نقشه)
بازار حاجی شیراز ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطف‌علی‌خان‌زند، بعد از سه راه طالقانی، سمت راست (نمایش روی نقشه)

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با سوغات شیراز آشنا کنیم تا در هنگام سفر به این شهر زیبا و پرطرفدار برای عزیزانتان سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی بی‌نظیر خریداری کنید. اگر قصد سفر به شیراز، این شهر بهشتی را دارید می‌توانید با رزرو هتل شیراز از سایت جااینجاس سفری عالی را تجربه کنید.

سوالات متداول درباره سوغات شیراز

یوخه، فالوده شیرازی، مسقطی، بادام سوخته، رنگینگ، حلوای کاسه‌‌ای، حلوا خارک، برشلیک، نان مشت، کلوچه، نان فسا، گلاب، عرق نسترن، عرق بیدمشک، آبغوره و آبلیمو
خاتم کاری، گبه‌ بافی، سفالگری، منبت‌کاری، معرق‌کاری، جوک‌کاری، گلیم‌بافی، جاجیم‌‌بافی، گیوه‎های دستباف، فرش دستباف، کاشی هفت‌رنگ، نقره‌کاری، قلم‌‌زنی، نمد‌مالی، نقاشی گل و مرغ، میناکاری، شیشه‌گری، مینیاتور، دوخت پارچه عشایری
بازار حاجی شیراز، بازار شیشه‎گری، سرای مشیر، بازار وکیل
رشته‌های فالود را می‌توانید به صورت خشک از قنادی‌ها تهیه کنید.
حلوای خارک

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد