پیشینه و فرهنگ هر شهری را می‌توان از غذاهای محلی آن به خوبی تشخیص داد. استان گیلان از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است و تقریبا 220 نوع غذای محلی در آن طبخ می‌شود. به همین دلیل در سال 1394 نام این استان به عنوان شهر خلاق و متنوع خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید. اگر شما هم علاقمندید تا برخی از بهترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی گیلان را بشناسید؛ در ادامه این مطلب از  وبلاگ جااینجاس همراه باشید.

بهترین غذاهای محلی گیلان کدام است؟

به جرات می‌توان گف که کسی نیست که غذاهای محلی گیلان را نشناسد و حداقل نام چند مورد از غذاهای گیلانی به گوشش نخورده باشد. اما وجه مشترک تمام غذاهای محلی گیلان، مواد اولیه آن است که در اکثر موارد از سیر، بادمجان، گردو، رب انار، زردچوبه و سبزی‌های محلی از جمله خالواش و چوچاق است. باقالی قاتوق یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلانی است که حتما باید در یکی از بهترین رستوران های رشت آنرا تست کنید. در ادامه این وبلاگ از مجله جااینجاس معروف‌ترین غذاهای گیلانی را معرفی خواهیم کرد.

لیست غذاهای محلی گلان

1. باقلا قاتوق، معروف ترین غذای گیلانی

همانطور که بالاتر گفتیم، باقالی قاتوق یکی از معروف ترین غذاهای محلی گیلانی است که احتمالا نام آن به گوشتان خورده باشد. این غذای اصیل و قدیمی در واقع نوعی خورشت گیاهی محسوب می‌شود که از ترکیب لوبیا کشاورزی، تخم مرغ، شوید، سیر، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پس از سفر به گیلان و رزرو هتل، به یک رستوران محلی بروید و باقلا قاتوق را سفارش دهید.

نحوه سرو باقلا قاتوق

گیلانی‌ها معمولا باقلا قاتق را در کنار برنج کته، ماهی دودی و یا اشپل ماهی (نوعی خاویار ماهی نمک‌سود شده) سرو می‌کنند. همچنین در کنار آن زیتون پرورده، ناز خاتون گیلانی و انواع ترشی دلخواه نیز می‌تواند تکمیل کننده چاشنی غذا باشد.

باقالا قاتوقباقالا قاتوق

2. خورش اناربیج، سنگه خورش یا سبزی فسنجان

اناربیج یا سنگه خورش که به دلیل وجود دانه‌های انار معمولا غذایی محبوب برای شام یلدا محسوب می‌شود؛ در واقع نوعی فسنجان است که سبزی نیز به آن اضافه شده است.

 تره، جعفری، گشنیز، نعنا و دو سبزی محلی چوچاق و خالواش سبزی‌هایی هستند که در تهیه اناربیج استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها اضافه کردن آبغوره و رب آلوچه در این غذا سلیقه‌ای است و طعم ترش و مطلوبی را ایجاد می‌کند.

معمولا این غذای محلی در گمج (نوعی ظروف سفالی) پخته می‌شود. زیرا مردم محلی عقیده دارند که این نوع ظروف بر طعم و جاافتادگی غذا تاثیرگذار است.

خورشت اناربیجخورشت اناربیج

3. میرزا قاسمی، پرطرفدارترین غذای گیلانی

میرزا قاسمی از پرطرفدارترین غذاهای گیلانی است که تقریبا در تمام نقاط کشور پخت می‌شود. ترکیبات این غذای محلی نیز شامل بادمجان کبابی، سیر، گوجه فرنگی و تخم مرغ است که در برخی مواقع به آن کمی رب گوجه نیز اضافه می‌شود.

پیدایش میرزا قاسمی به شخصی به نام «محمدقاسم خان والی» نسبت داده شده است. گفته می‌شود این شخص که در زمان ناصرالدین شاه قاجار سفیر ایران در روسیه و حاکم گیلان بود؛ علاقه زیادی به آشپزی داشته و یک روز به طور اتفاقی از ترکیب این مواد اولیه، به طعم دلچسبی می‌رسد. او این غذای ابداعی را به نام خود در گیلان رواج می‌دهد. میرزا قاسمی در منوی تمام رستوران‌های هتل های شمال وجود دارد.

میرزا قاسمیمیرزا قاسمی

4. ترش تره یا ترشی تره، خورشت اصیل گیلانی

ترش تره که در میان محلی‌ها به ترشی تره نیز معروف است؛ از معروف ترین خورشت‌های گیلانی است. پخت این غذای اصیل بسیار ساده و بدون نیاز به گوشت و مرغ بوده و مزه نسبتا ترشی نیز دارد که این مزه را از آبغوره یا آب نارنج به خود می‌گیرد.

طرز تهیه ترشی تره

برای تهیه این خورشت از سبزی‌هایی همچون شوید، نعنا، گشنیز، جعفری، اسفناج و سبزی‌های محلی نظیر خالواش، تره کوهی و چوچاق استفاده می‌کنند و اسفناج سبزی غالب آن است. برنج نیم دانه، آبغوره یا آب نارنج، تخم مرغ، سبزیجات، آرد برنج و سیر تفت داده شده از مهم‌ترین ترکیبات این خورشت هستند.

نحوه سرو ترشی تره

ترش تره با نان یا برنج کته قابل استفاده است و غلظت غذا کاملا به سلیقه افراد و نوع مصرف آن بستگی دارد. ماهی دودی یا ماهی شور و مخلفات شمالی چون سیر و زیتون پرورده نیز به ‌همراه این غذا سرو می‌شود.

5. کباب ترش یا ترشه کباب

کباب ترش که در گویش محلی به آن ترشه کباب نیز می‌گویند؛ از محبوب ترین غذاهای محلی گیلانی است که در تمام کشور پرطرفدار است. برای تهیه کباب ترش معمولا از گوشت راسته گوساله استفاده می‌کنند. مراحل تهیه کباب ترش به صورت زیر است:

1.ابتدا گوشت کبابی را با آب پیاز، گردو، سیر و سبزیجات محلی، رب انار، نمک و فلفل مزه‌دار می‌کنند و چند ساعت استراحت می‌دهند.
2.در مرجله بعدی گوشت مزه‌دار شده را به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند.
3.سپس کباب ترش آماده شده را با نان یا کته در کنار مخلفاتی نظیر باقالی و سبزی خوردن سرو می‌کنند.

توصیه می‌کنم در سفر خود به رشت، پس از تماشای جاهای دیدنی رشت، به یک رستوران محلی بروید و ترشه کباب لذیذ گیلانی را سفارش دهید.

کباب ترشکباب ترش

6. خوراک واویشکا

واویشکا یکی از ساده‌ترین غذاهای گیلانی است که گفته می‌شود اصالت آن به کشور روسیه بازمی‌گردد و پس از جنگ جهانی دوم به غذاهای گیلانی‌ها اضافه شده است. واویشکای گیلانی تنوع بالایی دارد و با مرغ، گوشت، دل و جگر مرغ و یا دل و جگر گوسفند و گوساله تهیه می‌شود.

طرز تهیه واویشکای گیلانی

برای تهیه واویشکای گیلانی معمولا گوشت مرغ یا جگر را خورد می‌کنند و به همراه ادویه در روغن تفت می‌دهند. پس از مدتی سیر، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه را در کنار سیب‌زمینی سرخ شده به آن اضافه می‌کنند. برخی آشپزها سیب‌زمینی سرخ شده را به صورت دورچین در کنار مخلوط غذا قرار می‌دهند.

طرز سرو واویشکا

عده‌ای واویشکا را با گوشت چرخ‌کرده، بادمجان، گوجه‌فرنگی،‌ پیاز و تخم‌مرغ نیز آماده می‌سازند. این خوراک کم آب همراه با نان و گاهی نیز بر حسب میل و ذائقه با برنج کته سرو می‌شود.

واویشکاواویشکا

7.مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش یکی از غذاهای مشترک شمال کشور است که در گیلان و مازندران با روش‌های کمی متفاوت از هم پخت می‌شود. در تهیه مرغ ترش گیلانی علاوه بر مرغ و سبزیجات، از لپه نیز استفاده می‌شود. طرز تهیه مرغ ترش گیلانی به صورت زیر است: 

1.ابتدا پیاز خرد شده، تکه‌های مرغ و لپه خیس کرده را با هم تفت می‌دهند.
2.سپس سیر و سبزیجات معطر خرد شده را نیز به صورت جداگانه تفت داده و به مخلوط مرغ اضافه می‌کنند.
3.در نهایت با اضافه کردن آب نارنج یا آبغوره طعم ترشی به آن می‌دهند.

اما در بهترین رستوران های رامسر و مازندران ممکن است طرز تهیه این غذا کمی متفاوت از گیلان باشد.

8. سیرابیج یا سیرواویج

سیرابیج یا سیرواویج از ساده‌ترین غذاهای گیلانی است که مواد اولیه آن را سیر تشکیل می‌دهد. این غذای اصیل و سنتی، از ترکیب برگ سیر تازه، تخم مرغ و کمی ادویه تشکیل می‌شود. به این صورت که برگ سیر را به همراه کره تفت می‌دهند و سپس تخم مرغ را به  همراه نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه می‌کنند تا مواد به خورد هم برود و پخته شود.

طرز سرو سیرابیج

شمالی‌ها سیرابیج را با برنج یا نان و معمولا همراه ماهی کولی یا اشپل و در کنار مخلفاتی چون کال کباب، زیتون، سیر ترشی و ماست میل می‌کنند.

سیرابیج

9. کویی تره، غذایی ساده و خوش طعم

یکی دیگر از غذاهای ساده و در عین حال خوشمزه استان گیلان، کویی تره نام دارد که در کنار برنج سرو می‌شود. این غذا از ترکیب رب انار با گردوی ساییده شده و گوجه فرنگی در کنار سیر، کدو حلوایی، نمک ، فلفل ، زردچوبه و گلپر تفت داده شده می‌شود و یک خورشت خوشمزه و لذیذ است.

10. ترشه شامی یا شامی گیلانی

شامی ترش نوعی شامی اصیل و لذیذ گیلانی است که با طعم‌دهنده‌هایی نظیر آبغوره، آب نارنج و رب انار طعم ترشی را به خود می‌گیرد. شامی ترش در شهرهای مختلف استان گیلان، به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. شامی ترش با لپه، شامی ترش با انار، شامی رشتی، شامی رودباری، شامی ترش ماسوله، انواع مختلف شامی گیلانی شناخته می‌شوند.

11. خورش ترش واش یا خورش بویا

ترش‌واش یا بویا نام نوعی سبزی گیلانی است که بیشتر در مناطق شرق گیلان دیده می‌شود. برای تهیه این خورش معمولا سینه مرغ را با مخلوطی از سبزی‌های مختلف از جمله ترش واش به علاوه سیر و پیاز طبخ می‌کنند. پس از مدتی بادمجان و گوجه فرنگی سرخ شده را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا غذا جا بیفتد. در نهایت این خورش محبوب شمالی در کنار کته برنج سرو می‌شود.

خورشت ترش واش

12. لونگی، غذای مجلسی گیلانی

لونگی یکی از غذاهای اصیل و مجلسی گیلانی است که اصالت آن به شهرهای آستارا و تالش بازمی‌گردد. لونگی گیلانی یک دستور برای شکم پر کردن مرغ، اردک، ماهی و یا حتی بادمجان است. لونگی در زبان محلی به معنی شکم رنگین است که با توجه به ظاهر مجلسی این غذا و دورچین‌های زیبای آن انتخاب شده است.

مواد اصلی لونگی

مواد اصلی لونگی شامل مواردی است که برای شکم پر کردن مرغ و یا ماهی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • مغز گردوی آسیاب شده
  • پیاز
  •  رب انار یا رب ازگیل
  • تعدادی آلوی ترش یا شیرین
  • سبزیجات محلی معطر
  • زرشک
  • دانه انار
  • زعفران
  • آبغوره

طرز تهیه لونگی

در تهیه لونگی ابتدا تمام سطح بدن و داخل شکم مرغ را با سس ترکیبی از رب آلوچه، رب انار، آب جوش، نمک و فلفل مزه دار می‌کنند و به مدت 12 ساعت در یخچال استراحت می‌دهند. پس از این مدت شکم مرغ را با ترکیبات اصلی و سایر مواد تفت داده پر می‌کنند و شکم آن را می‌دوزند. در نهایت مرغ کامل را می‌توان روی حرارت ملایم پخت یا داخل فر گذاشت تا کامل بریان شود.

لونگی مرغلونگی مرغ

13. فیبیج ماهی (ماهی شکم پر گیلانی)

ماهی شکم پر گیلانی که مردم محلی به آن «فیبیج ماهی» می‌گویند؛ از دیگر غذاهای منحصر به فرد و مجلسی گیلانی است. معمولا بیشتر هتل های معروف گیلان نظیر هتل شبستان رشت، این غذا را در منوی رستوران خود دارند.

برای تهیه این غذای پرطرفدار گیلانی که معمولا با ماهی سفید آماده می‌شود؛ لازم است ابتدا شکم ماهی را خالی کرده و ترکیبات مخصوصی از سبزیجات و سایر مواد تشکیل دهنده را درون آن قرار دهند. ترکیباتی که برای شکم پر کردن ماهی استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • گردو
  • سبزیجات معطر (پونه، نعنا، جعفری، گشنیز، چوچاق، خالواش)
  • رب انار
  • سیر پوره شده
  • برگ سیر
  • گلپر

ماهی شکم پر گیلانی را می‌توان در ماهیتابه و روی حرارت ملایم اجاق گاز و یا داخل فر تهیه کرد.

14. ورقه گیلانی یا ورقه بادمجان

ورقه گیلانی یکی دیگر از غذاهای ساده و در عین حال خوشمزه گیلانی است که در گویش محلی با عنوان ورقه بادمجان نیز از آن یاد می‌شود. این غذا معمولا در کنار کته شمالی می‌تواند یک وعده شام یا نهار جذاب را تشکیل دهد.

طرز تهیه ورقه گیلانی

1.برای تهیه ورقه گیلانی معمولا بادمجان را ورقه ورقه سرخ می‌کنند و در کنار آن نیز گوجه‌های ورقه‌ای سرخ شده را قرار می‌دهند.
2.در مرحله دوم سیر تفت داده شده، نمک، فلفل و تخم‌مرغ‌های هم زده را روی بادمجان‌ها می‌ریزند و صبر می‌کنند تا تخم مرغ‌ها پخته شوند.
3.عطر و طعم سیر و بادمجان برای کسانیکه علاقه زیادی به بادمجان سرخ شده دارند؛ بسیار خوشایند است. در غیر این صورت می‌توان کدو را جایگزین بادمجان کرده و حتی گوجه را نیز حدف کنند.

سرو ورقه گیلانی

ورقه گیلانی با نان یا برنج قابل سرو است و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توانید عطر و طعم این غذا را با شوید خشک شده یا جعفری خشک شده عوض نمایید.

ورقه گیلانیورقه گیلانی

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین و قدیمی ترین غذاهای محلی گیلانی را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم قصد سفر به استان گیلان دارید؛ می‌توانید با رزرو هتل بزرگ کادوس رشت از سایت جااینجاس اقامت خوبی را تجربه کنید. جااینجاس از معتبرترین سایت های آنلاین رزرو هتل در ایران با پشتیبانی 24 ساعته است.

سوالات متداول در مورد بهترین غذاهای محلی گیلان

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده
ورقه گیلانی،کویی تره، واویشکا
لونگی مرغ یا ماهی، ماهی شکم پر

باقلا قاتوق، میرزا قاسمی، کته کباب، ترش تره، کباب ترش، فسنجان رشتی

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد