استان کرمانشاه در غرب کشور است و سوغات کرمانشاه دارای تنوع زیادی در خوراکی و صنایع دستی مانند شیرینی کاک، نان برنجی، فرش، جاجیم بافی و ... است. کرمانشاه از قسمت شمالی با استان کردستان و از جنوب با استان لرستان همسایه است. قدمت کرمانشاه به حدود 3500 سال قبل باز می‌گردد. گفته می‌شود ۷۱۶ مورد از آثار دیدنی و تاریخی این شهر در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. کرمانشاه با داشتن تنوع آب‌و‌هوایی و همچنین وجود جاذبه‌‌های گردشگری فراوان یکی از مهمترین مقاصد دیدنی کشور به شمار می‌آید. سوغات کرمانشاه مانند هر شهری برای شما می‌تواند یادآور لحظات خوش سفر باشد. برای آشنایی با سوغات و صنایع دستی کرمانشاه وبلاگ جااینجاس را همراهی کنید.

سوغات کرمانشاه چیست؟

سوغات کرمانشاه چیست؟ در مجله جااینجاس  شما را با سوغات و خوراکی‌های شهر کرمانشاه آشنا می‌کنم.

اینفوگرافیک سوغات کرمانشاه

نان خرمایی کرمانشاه 

نان خرمایی سوغاتی خوشمزه در شهر کرمانشاه که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. این خوراکی محبوب کرمانشاه به نان خانقی نیز معروف است. در ترکیبات نان خرمایی از مغز گردو، خرما، گلاب، کره و آرد گندم استفاده شده است. کارگاه‌های زیادی در کرمانشاه مشغول تولید نان خرمایی هستند. به شما پیشنهاد می‌کنم، حتما در سفر خود به این شهر زیبا این خوراکی خوشمزه را تهیه کنید.

نان برنجی کرمانشاه

نان برنجی نامی آشنا برای تمام ایرانیان که همه را به یاد شهر زیبای کرمانشاه می‌اندازد. ترکیب بی‌نظیر این شیرینی از آرد برنج مرغوب، هل، زرده تخم‌مرغ، گلاب، خرفه، نمک و زعفران تهیه می‌شود. این شیرینی قجری با داشتن اصالتی طولانی بافتی نرم و لطیف دارد.

نان برنجی کرمانشاه

روغن کرمانشاهی

از دیگر سوغاتی کرمانشاه روغنی است که از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود. این روغن با خصوصیاتی منحصر به فرد در آشپزی و طب سنتی بسیار کاربرد دارد. ویژگی‌های مهم این روغن عبارتند از:

  • رسوب نکردن
  • به راحتی آب شدن در دهان
  • کاهش چربی خون
  • انرژی زایی

روغن کرمانشاهی

شیرینی بژی کرمانشاه 

شیرینی بژی نوع دیگری از بهترین سوغات و شیرینی‌های سنتی شهر کرمانشاه است. شیرینی بژی به همراه شکر، آرد مخصوص، شیر، روغن حیوانی کرمانشاهی، آب، رازیانه، زیره و زعفران پخته می‌شود. این خوراکی مقوی و لذیذ در کرمانشاه معمولا در وعده صبحانه مصرف می‌شود.

قاووت کرمانشاه

قاووت یکی از مهمترین سوغات شهر کرمانشاه است. مردمان کرمانشاه قاووت را معمولا بعد از به دنیا آمدن کودک خود در مهمانی‌ها استفاده می‌کنند. مواد تشکیل دهنده قاووت شامل آرد نخودچی، تخم گشنیز، رازیانه، تخم خرفه، سیاه‌دانه، تخم کتان، قهوه، تخم کاهو و … است و البته روی آن را با پودر پسته و بادام تزیین می‌کنند. قاووت کرمانشاه به عنوان منبعی سرشار از انرژی برای قوای جسمی بسیار مفید است.

قاووت کرمانشاه


نان شکری کرمانشاه

نان شکری در لیست اصیل‌ترین سوغات و خوراکی‌های شهر کرمانشاه قرار گرفته است. استفاده از روغن حیوانی در ترکیبات این نان باعث شده بسیار مقوی‌تر شود.

کاک کرمانشاه

 بی‌شک کاک محلی کرمانشاه را می‌توان محبوب‌ترین خوراکی این شهر به شمار آورد و یکی از شیرینی های کرمانشاه است. کاک کرمانشاه در فهرست میراث معنوی کرمانشاه به ثبت رسیده است. کاک با خمیری نازک و لایه‌های زیاد پخته می‌شود که در میان این لایه‌ها از شکر، بادام، پسته و هل استفاده می‌کنند. کاک کرمانشاه معمولا لوزی شکل و بسیار ترد است به همین منظور توصیه می‌شود برای خرید این سوغاتی آن را در ظرفی در بسته نگه‌داری کنید که رطوبت خود را از دست ندهد.

کاک کرمانشاه

نان برساق

برساق با بافتی سبک، خوش عطرترین نان بومی شهر کرمانشاه شناخته شده است. پخت نان برساق در کرمانشاه  اکثرا بر عهده بانوان این شهر است. مهمترین کاربرد این نان استفاده از آن در دورهمی‌ها، افطار و عصرانه‌ها است.

نان برساق

صنایع دستی کرمانشاه

حال نوبت به معرفی هنر ارزنده دستان مردان و زنان کرمانشاهی رسید که در ادامه مطلب صنایع دستی ارزشمند این شهر را برای شما معرفی می‌کنم.

صنایع دستی کرمانشاه

پرده‌ بافی

یکی از هنرهای زیبای شهر کرمانشاه متعلق به هنر دوخت پرده‌های نخی در ابعاد و اندازه‌های مختلف است. ناگفته نماند که امروزه کارگاه‌های تولید و دوخت پرده‌ها بسیار کم شده است. پرده‌های کرمانشاه از زیباترین صنایع دستی این شهر به شمار می‌روند.

گیوه

گیوه یا همان کلاش به نوعی از پاپوش و کفش دست‌دوز که از دو بخش رویه و کفی تشکیل شده، گفته می‌شود. در کرمانشاه پنج مدل گیوه با طرح‌های زیبا از جمله زیر پارچه‌ای، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت آجیده، گیوه تخت لاستیکی و گیوه رویه ابریشمی وجود دارد. از دیگر محصولات انواع گیوه‌ها در کرمانشاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گیوه دمپایی
  2. گیوه عاج‌دار
  3. گیوه پشت بسته
  4. گیوه کفشی
  5. گیوه جاوی
  6. گیوه پاشنه بلند
  7. گیوه قیصری
  8. گیوه توری
  9. گیوه منجوقی
  10. گیوه حوله‌ای 
  11. گیوه ملکی 

گیوه‌ها جزو قدیمی‌ترین صنایع دستی این شهر با قدمت حدود ۱۵۰۰سال هستند. از جمله کارایی گیوه‌ها استفاده از آن‌ها در مناطق‎ ‎کوهستانی و مسیرهای سخت، صعب‌العبور و سنگلاخی است.

گیوه

چرم سازی

صنعت چرم کرمانشاه نیز یکی از با ارزش‌ترین صنایع دستی این شهر محسوب می‌شود. متورم کردن، آب زدن پوست، آهک زدن و عورام‌کاری، نمک پاشیدن، مازوکاری، کاشی‌کاری، صیقل‌زنی و رنگ ریختن مهمترین مراحل تولید چرم‌های با کیفیت هستند. تنوع محصولات چرمی در این شهر بسیار زیاد است.

کفش‌ها، زین اسب، شلاق و لگام اسب به اصالت صنعت چرم کرمانشاه اشاره دارند.

چیغ کرمانشاه

چیغ به نوعی از حصیر با پهنای۱۵۰سانت گفته می‌شود. این حصیر از نخ‌های رنگی و پشمی با  طرح و نقش‌های متنوع هندسی تشکیل شده است. نی توخالی مردابی مهمترین و اولین وسیله برای تهیه چیغ‌ها است. امروزه این صنایع دستی زیبا را در طراحی خانه‌ها و مراکز عمومی به کار می‌برند.

فرش و تابلو فرش

کرمانشاه در ردیف بزرگترین شهرهای تولید کننده فرش کشور قرار گرفته است. وجود تنوع بسیاری از فرش‌های ماشینی و دست‌باف با طرح‌های تماشایی گردشگران زیادی را به این شهر جذب کرده است. هنرمندان کرمانشاه علاوه بر بافت فرش‎های زیبا، تابلو فرش‌های تزئینی خاصی با اندازه‌های مختلف نیز می‌سازند.

لباس‌های محلی کرمانشاه

لباس‌های محلی کرمانشاه نمادی برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ این شهر هستند. این لباس‌های محلی طرفداران زیادی داشته و از زیباترین و خوش دوخت‌ترین لباس‌های محلی کشور هستند. مهمترین ویژگی‌های لباس‌های کردی عبارتند از:

  • نشان دادن هویت شهر
  • استفاده از رنگ‌های شاد
  • انتقال حس شادابی به افراد 

پیچیدن شال به کمر در لباس کردی مردان به صلابت آن‌ها اشاره می‌کند. پارچه مَرس تهیه شده از پشم بز مهمترین نوع پارچه استفاده شده در این لباس‌ها است. پیشنهاد می‌کنم در سفر به این شهر زنده برای خود یا عزیزانتان لباس‌های محلی خریداری نمایید.

مرس بافی

مرس بافی به نوعی از نساجی گفته می‌شود که امروزه طرفداران بسیاری در شهر کرمانشاه پیدا کرده است. این صنعت محبوب کرمانشاه در فهرست ملی کشور ثبت شده است. به نوعی از پارچه‌های سنتی که برای لباس مردان و‌زنان مورد استفاده قرار گرفته می‌شود، مرس می‌گویند. مرس از پشم نازک بزتهیه می‌شود. لباس‌های تولید شده از جنس مس با توجه به گرمایی که ایجاد می‌کنند برای فصل سرما و زمستان بسیار پر کاربرد هستند. این تولیدات معمولا به رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی، سفید و خاکستری تولید می‌شوند.

جاجیم بافی 

جاجیم بافی نیز از دیگر صنایع دستی سوغات معروف کرمانشاه محسوب می‌شود. جاجیم‌ها با پشم و بدون پرز بافته می‌شوند. جاجیم بافی در خانواده‌های عشایر و روستایی رواج زیادی پیدا کرده است و همچنین جاجیم‌ها به گلیم شباهت نزدیکی دارند. نحوه بافت جاجیم‌ها به این صورت است که ابتدا آن‌ها را بر چهار تخته می‌بافند و سپس به یکدیگرمتصل می‌کنند. جاجیم به عنوان بهترین و کهن‌ترین صنایع دستی شهر کرمانشاه شناخته شده است. در بسیاری از روستاهای این شهر جاجیم را برای جهیزیه یا چشم روشنی به عروس هدیه می‌دهند.

جاجیم بافی

ساز و آلات موسیقی

سازهای موسیقی کرمانشاه جزو هنری‌ترین صنایع دستی این شهر قرار می‌گیرند. سازهای کرمانشاه عبارتند از:

  1. تمبک
  2. دف
  3. سنتور  

 


سازهای کرمانشاه را می‌توانید از اکثر فروشگاه‌ها و بازار این شهر خریداری کنید.

 

موج بافی

موج بافی، هنری منحصر به فرد در شهر کرمانشاه که قدمت طولانی دارد. موج بافی در این شهر نمادی برای نشان دادن خلاقیت و صنعت مردم است. از محصولات تولید شده توسط موج بافی می‌توان به پتو، پشتی، رختخواب‌پیچ، بقچه، زیرانداز، فرش، رویه کرسی، سجاده، جانماز و چادرهای عشایر اشاره کرد. همچنین محصولات موج بافی در طرح، نقش و رنگ‌های زیبا تولید می‌شوند که نمونه بهترین طرح‌های آن شامل موارد زیر است:

  • کشکولی
  • چهارخانه
  • سیاه و سفید
  • تخت قرمز
  • بر مالی 
  • ‎ ‎شطرنجی 

موج بافی

 


برای موج بافی دستگاه‌هایی مخصوص از جنس چوب لازم است.

 

قلم‌ زنی

در معرفی دیگر هنرهای دستی شهر کرمانشاه به معرفی هنر قلم زنی می‌رسم. این هنر علاوه بر کرمانشاه در شهرهای دیگر کشور نیز رواج یافته است. ایجاد نقش و نگاره‌های زیبا بر اشیاء چوبی، فلزی، پارچه، فرش و … از دیر باز در سراسر کشور وجود داشته است. قلم‌زنی با قدمت طولانی توانسته محبوبیت زیادی میان گردشگران شهر کرمانشاه پیدا کند. قلم زنی انواع مختلفی دارد از جمله:

  • برجسته‌کاری
  • نیمه برجسته‌کاری
  • ریزه قلم‌زنی
  • حکاکی 
  • مشبک‌کاری

ظروف قلم زنی شامل تنگ‌ها، دیس‎ها، گلدان، کشکول، قندان، شکلات خوری، کاسه‌ها و …  یکی از بهترین گزینه‌های خرید سوغاتی در شهر کرمانشاه هستند.

قلم‌ زنی

ارغوان ‌بافی یا سبد بافی

سبد بافی هنری بومی و رایج میان مردمان شهر کرمانشاه است. سبدها با استفاده از شاخه‌ها، ترکه‌ها و ساقه‌های گیاهان و درختان ساخته می‌شوند. با توجه به مقاومت، شاخه درخت ارغوان بهترین نوع برای ساخت آثار ارغوان بافی است.

نمدمالی کرمانشاه

از بهترین هنرهای سنتی و کاربردی روستاها و عشایر شهر کرمانشاه هنر نمد مالی است. پوشش‌های پشمی، زیر اندازها، کلاه نمدی، جلیقه و زین اسب‌ها از نمونه محصولات نمد مالی هستند. زیراندازهای نمدی در رنگ‌های سیاه و سفید وجود دارند. از معروف‌ترین و زیباترین نقش‌های بکار رفته در محصولات نمد مالی موارد زیر است:

  • شمشیر و تپانچه
  • رنگین کمان
  • گل ترنج
  • تبرزین
  • درخت و‎ ‎گنجشک
  • کله قوچی
  • نیلوفر
  • بز کوهی
  • مرغ
  • گل
  • پله 
  • جقه شاهی

نمدمالی کرمانشاه

ابزارهای فلزی

امروزه یکی دیگر از انواع صنایع دستی شهر کرمانشاه متعلق به فلزکاری و ابزارآلات فلزی است. وسایل فلزی همچون چاقو، کارد، قندشکن، ابزار زین و یراق، قفل، کلید و… همگی در بازار این شهر به راحتی یافت می‌شود و گردشگران به راحتی می‌توانند آن‌ها را به یادگار خریداری کنند.

سوغات کرمانشاه را از کجا بخریم؟

سوغات کرمانشاه از کجا بخریم؟ حال که با سوغات و صنایع دستی کرمانشاه آشنا شدیم نوبت به معرفی بهترین سوغات فروشی کرمانشاه رسیده است. مراکز خرید کرمانشاه عبارتند از:

 
جمعه بازار کرمانشاه کرمانشاه، واقع‌شده در بخش شرقی کوه طاق بستان، پارک شرقی (نمایش روی نقشه)
مرکز خرید الهیه کرمانشاه، شهرک الهیه، خیابان کاشانی (نمایش روی نقشه)
بازار سنتی یا تاریکه بازار کرمانشاه، میدان انقلاب، خیابان مدرس (نمایش روی نقشه)
بازار نان برنجی کرمانشاه کرمانشاه، بلوار مطهری، خیابان مدرس (نمایش روی نقشه)

جمع بندی

کرمانشاه جزو شهرهایی است که دارای سوغات زیادی بوده و از تنوع بالایی برخوردار است. در این مطلب سعی کردم به طور خلاصه شما را با سوغات کرمانشاه آشنا کنم تا در زمان سفر به این شهر تاریخی برای خود و عزیزانتان سوغات تهیه کنید. شما می‌توانید با رزرو هتل کرمانشاه از سایت جااینجاس سفر خوشی را تجربه کنید و در مراکز خرید سوغاتی های کرمانشاه را تهیه کنید. 

سوالات متداول درباره سوغات کرمانشاه

بازار نان‌ برنجی کرمانشاه
بازار نان برنجی کرمانشاه، بازار سنتی یا تاریکه بازار، مرکز خرید الهیه، جمعه بازار کرمانشاه
شیرینی بژی، نان خرمایی و کاک
پرده بافی، گیوه، چرم سازی، چیغ، فرش و تابلو فرش، مرس بافی، جاجیم بافی، ساز و آلات موسیقی، قلم‌زنی، نمد مالی، ارغوان بافی، ابزارهای فلزی
نان خرمایی، نان برنجی، شیرینی بژی، کاک، نان برساق

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد