لید: شهر شیراز، این بهشت فارس جاهای دیدنی، تاریخی، تفریحی بسیاری دارد که دیدن آن در تمام فصول سال خالی از لطف نیست. شیراز عنوان پنجمین شهر بزرگ کشور را به خود اختصاص داده و همینطور جزو شهرهای پر جمعیت محسوب می‌شود. با توجه به همین موضوع ۱۵ اردیبهشت را روز ملی شیراز نامگذاری کرده‌اند. با سفر به این شهر می‌توانید با معماری و آثار دوره‌های مختلف تاریخ ایران از جمله دوره هخامنشیان، دوره‌های اسلامی، زندیان و حتی دوران معاصر آشنا شوید. فالوده شیرازی، مسقطی و رنگینک از مهمترین سوغات و خوراکی‌های خوشمزه این شهر هستند؛ پیشنهاد می‌کنم در سفر خود به این شهر آن‌ها را امتحان کنید.

جاهای دیدنی شیراز کجاست؟

شهر شیراز آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این شهر زیبا بازدید می‌کنند. شهر شیراز در لیست با ارزش‌ترین مناطق گردشگری کشور قرار گرفته و یکی از مهمترین مقاصد محبوب دیدنی و گردشگری در کشور محسوب می‌شود. در ادامه مطلب شما را با جاهای دیدنی این شهر باشکوه آشنا می‌کنم پس با مجله گردشگری جااینجاس همراه باشید و با رزرو هتل شیراز از این سایت از جای دیدنی شیراز بازدید کنید.

اینفوگرافیک جاهای دیدنی شیراز

آشنایی با جاهای دیدنی شیراز در بهار

سفر شما به شیراز و بازدید از باغ‌های زیبا و شگفت‌انگیز آن در فصل بهار برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شیراز با داشتن باغ‌هایی پر از گل‌ و درختان متنوع و زیبا در میان شهرهای ایران خودنمایی می‌کند. جاهای دیدنی شیراز در بهار عبارتند از:

باغ ارم شیراز

باغ ارم متعلق به دوران سلجوقیان است اما در دوران ناصرالدین شاه تمام بناهای نصفه و نیمه کاره آن تکمیل شده است. پوشش گیاهی متنوع از جمله درختان نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز و همچنین گل‌های خوش‌ آب و رنگ، زیبایی این باغ دل‌انگیز را دوچندان کرده است.

باغ ارم شیراز

بر روی درختان بلند قامت باغ ارم میوه‌های مختلفی همچون زردآلو، بادام، سیب، به، گلابی، ازگیل، گردو، خرما و نارنج دیده می‌شود. حوضی طولانی و بزرگ در بخش میانی این باغ به چشم می‌خورد که تا کاخ قاجاری ادامه دارد و صدای دلنشین آب صوت زیبایی را در این مکان به وجود آورده است. باغ ارم در تمام طول سال میزبان شما است، اما بازدید از این باغ در فصل بهار با بوی بهارنارنج و گل‌های بهاری حال و هوای دیگری دارد.

آدرس: باغ ارم شیراز: خیابان ارم، میدان ارم، در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز (نمایش روی نقشه)

باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز که در قرن هشتم جزو صحرای مصلی و جعفر آباد بوده امروزه به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر  تبدیل شده است. این باغ در نزدیکی حافظیه شیراز قرار گرفته و فضای سبز آن و بوی عطر بهار نارنج قطعا شما را در فصل بهار به سمت این باغ تماشایی میکشاند. این باغ یکی از جاهای دنج شیراز است.

آدرس: استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه (نمایش روی نقشه)

باغ نارنجستان

 باغ نارنجستان بازمانده دوران قاجار، باغی تاریخی با درختان بلند قامت و گل‌های رنگارنگ در شهر شیراز واقع شده که در فصل بهار بهترین زمان‌ بازدید و گشت و گذار در این باغ دلچسب است. استفاده از هفت نوع هنر معرق‌کاری، منبت‌کاری، گچ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری و حجاری به زیبایی‌های این باغ افزوده است. عمارت اصلی این  باغ در قسمت شمالی آن قرار دارد و می‌توانید از موزه‌ای از اشیای عتیقه در این باغ دیدن کنید.

آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی‌خان زند (نمایش روی نقشه)

باغ نارنجستان

باغ جهان نما

باغ جهان نما، باغی با قدمت زیاد در شهر شیراز که در دوره زندیه مورد بازسازی قرار گرفته است. در میان این باغ سرسبز عمارتی دیدنی و‌ باشکوه نیز به چشم می‌خورد.  این باغ با مساحتی نزدیک به ۸ هکتار درختان زیبا و‌سرسبزی مانند سرو، نارنج، رزهفت‌رنگ، بنفشه، اطلسی، شمشادهای سبز و گل‌های داوودی رادرخود جای داده است.

آدرس: استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه (نمایش روی نقشه)

باغ جهان نما

باغ شاپوری

باغ شاپوری یادگاری از دوران پهلوی اول در سال ۱۳۱۵ساخته شده است. معماری این باغ تماشایی به تقلید از سبک قاجار بر عهده ابوالقاسم مهندسی بوده و مهمترین ویژگی باغ شاپوری متعلق به ثبت آن در سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۷۰است.

آدرس: شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری (نمایش روی نقشه)

باغ شاپوری

باغ دلگشا

در لیست دیگر باغ‌های تماشایی شهر شیراز در فصل بهار به معرفی باغ دلگشا میرسم. این باغ با مساحت حدود 5.7 هکتار در نزدیکی سعدیه قرار گرفته است. درون باغ دلگشا عمارتی بزرگ و 3 طبقه‌ با آینه‌کاری و گچ‌کاری‌های خاص متعلق به دوران قاجار وجود دارد. باغ دلگشا نیز در سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پوشش گیاهی این باغ را درختان نارنج تشکیل داده است و آبیاری آن‌ها نیز برعهده آب قنات سعدیه است.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان (نمایش روی نقشه)

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که به باغ گلشن نیز معروف شده است از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز در فصل بهار به شمار می‌رود. این باغ کهن در دوره صفویه در سال۱۲۴۰   احداث شده و امروزه بنای داخلی این باغ در اختیار ارتش بوده و به موزه‌ای نظامی تبدیل شده است.

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد (نمایش روی نقشه)

باغ عفیف آباد

باغ‌ موزه نظر

این باغ موزه مربوط به دوران حکومت زندیه است و به نام موزه پارس نیز شهرت یافته است. گفته می‌شود باغ هشت‌ضلعی نظر به دستور کریم‌‌خان زند برای میزبانی در مراسمات تشریفاتی احداث شده است. در این موزه سکه‌های قدیمی، انواع مهر، اشیای فلزی، ظروف سفالی و… به چشم می‌خورد.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، میدان شهدا، خیابان زند (نمایش روی نقشه)

دشت ارژن

دشت ارژن واقع در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز به نام‌های دیگری مانند دشت ارژن و همینطور دشت ارجن معروف است. مهمترین امتیاز این دشت وجود اقامتگاه‌های بومگردی مناسب در اطراف آن است. در هنگام سفر به راحتی میتوانید در این اقامتگاه‌ها استراحت کرده و به گشت و گذار در دشت بپردازید.

دشت ارژن

در مسیر رسیدن به دشت ارژن کافه و رستوران‌های زیبای بسیاری وجود دارد. تالابی زیبا به نام ارژن نیز در این دشت واقع شده است که علاوه بر فصل بهار در زمستان و پاییز با توجه به وجود پرندگان مهاجر و گل‌های نرگس گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

آدرس: 60 کیلومتری شهر شیراز (نمایش روی نقشه)

روستای قلات شیراز

روستای جذاب قلات در  نزدیکی چشمه‌ای روان در کنار درختان سرسبز قرار گرفته است. این روستا هرساله در فصل بهار میزبان شما خواهد بود. در این روستا امکانات رفاهی مناسبی نیز وجود دارد که عبارتند از:

  1. نانوایی
  2. کافه‌های سنتی
  3. رستوران
  4. سفره خانه
  5. سرویس‌های بهداشتی
  6. مسجد
  7. اقامتگاه‌های بومگردی و ...

آدرس: استان فارس، شهرستان شیراز، بخش مرکزی، دهستان دراک، روستای قلات (نمایش روی نقشه)

روستای قلات شیراز

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یکی از ناب‌ترین پدیده‌های طبیعی شهر شیراز به شمار می‌رود. رنگ خاص صورتی این دریاچه با توجه به وجود نوعی از جلبک به‌ نام «دونالیلا سالینا» است. دریاچه مهارلو منبع عظیمی از نمک را در خود جای داده و همین موضوع باعث شده از ارزش اقتصادی ویژه‌ای برخوردار باشد. با توجه به ازبین رفتن آب دریاچه در فصل تابستان، بهار و اردیبهشت ماه بهترین زمان بازدید از این دریاچه است.


دریاچه مهارلو زیستگاه پرندگان متنوعی از جمله فلامینگو، اردک و عقاب طلایی نیز است.

آدرس: در 18 کیلومتری جنوب شیراز، شهرستان سروستان، روستای مهارلو (نمایش روی نقشه)

دریاچه مهارلو

آشنایی با جاهای دیدنی شیراز در تابستان

در ادامه مطلب شما را با جاهای دیدنی شیراز در تابستان آشنا می‌کنم با من همراه باشید.

آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون واقع در شهر سپیدان شیراز  یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در فصل تابستان به شمار می‌رود. ارتفاع این آبشار نزدیک به حدود هفتاد متر بوده و عرضی نزدیک به صد متر دارد. بیشترین دمای آبشار در فصل تابستان ده درجه تخمین زده شده است. در اطراف آبشار امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و محل‌های استراحت وجود دارد.

آدرس: در فاصله‌ی 130 کیلومتری از سپیدان شیراز، دهستان مارگون (نمایش روی نقشه)

آبشار مارگون شیراز

بهشت گمشده

بهشت گمشده با زیبایی‌های منحصر به فرد خود، ییلاقی چشم‌نواز و تماشایی در شهر شیراز بوده که به نام اصلی تَنگِ بُستانَک، شناخته می‌شود. این منطقه در تابستان از آب و هوایی بی نظیر برخوردار بوده و می‌توانید برای تفریح و گشت و گذار از این منطقه تماشایی بازدید کنید و از یکی از مکان های عاشقانه شیراز دیدن کنید.

 


بهشت گمشده شیراز نزدیک به آبشار مارگون واقع شده است.

 

آدرس تنگه بستانک شیراز:  شمال غربی شیراز، جاده مرودشت، بخش کامفیروز (نمایش روی نقشه)

تنگه تیزاب

تنگه بسیار دیدنی تیزاب واقع در در شهر اردکان شیراز از دیگر جاهای دیدنی شهر شیراز در فصل تابستان محسوب می‌شود. با توجه به عبور یکی از انشعابات رودخانه بشار از این تنگه امکان آب‌تنی در روز های گرم تابستان در این تنگه وجود دارد.

تنگه تیزاب

اطراف تنگه مکانی دنج برای تفریح، دورهمی و پیک‌نیک‌های خانوادگی به شمار می‌آید. از مهمترین امتیازات این منطقه می‌توان به وجود اقامتگاه‌ها و چادرهای مسافرتی برای استراحت گردشگران در قسمت پایینی تنگه نیز اشاره کرد.

آدرس: فارس، سپیدان، ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردکان (نمایش روی نقشه)

سرای مشیر

مجموعه دیدنی سرای مشیر یا همان سرای گلشن متعلق به دوران قاجار بوده و در دوران پهلوی به چایخانه‌ای سنتی تبدیل شده است. این مکان یکی از جاهای معروف و دیدنی شهر شیراز در فصل تابستان به شمار می‌رود. صنایع دستی متنوعی از جمله محصولات قلم‌زنی، حکاکی روی طلا و مس و گبه‌بافی، خاتم‌سازی، معرق، حکاکی و … همگی در این سرا وجود دارند.

آدرس: استان فارس، شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز (نمایش روی نقشه)

سرای مشیر

باغ پرندگان

باغ پرندگان شیراز نزدیک به دو هزار پرنده از ۳۰۰ نوع مختلف و همچنین 300 پرنده سخنگو از ۴۲ کشور آفریقایی، اروپایی و آسیایی را در خود جای داده است. باغ پرندگان شیراز یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین باغ پرندگان کشور نیز محسوب می‌شود. محیط این باغ برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار آموزنده خواهد بود. به شما که در فصل تابستان به این شهر سفر می کنید پیشنهاد میکنم بازدید از این باغ دیدنی را فراموش نکنید و از این دیدنی شیراز بازدید کنید.

آدرس: استان فارس، شیراز،بلوار دکتر حسابی، روبروی گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان (نمایش روی نقشه)

باغ پرندگان

 گردشگاه هفت‌برم

گردشگاه طبیعی هفت برم واقع در 55 کیلومتری بخش غربی شیراز ، امروزه به یکی از مکان‌های دیدنی این شهر تبدیل شده است. علت نامگذاری این گردشگاه با توجه به وجود هفت برکه آب در آن است که در به زبان محلی آن منطقه به برم معروف شده است. برای رفتن به این منطقه گردشگری باید از جاده شوسه‌ای عبور کنید. گردشگاه هفت برم در فصل تابستان از آب و هوای معتدل و ملایم بهره‌مند است.

آدرس: واقع‌ در 55 کیلومتری غرب شیراز (نمایش روی نقشه)

محله قصرالدشت

قصرالدشت شیراز محله‌ای قدیمی با داشتن باغ‌های میوه و درختان بلند قامت بسیار تماشایی است. این محله در فصل تابستان بسیار زیباتر و سرسبزتر خواهد شد و از آب و هوای بسیار مطبوعی بهره‌مند بوده و یکی از جاهای گردشگری شیراز است. با توجه به وجود میوه‌های فراوان این محله در گذشته به شربت خانه شیراز نیز معروف بوده است.

محله قصرالدشت

آشنایی با جاهای دیدنی شیراز در پاییز

معمولا شیراز با وجود فصل بهار شناخته شده است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که سفر به شیراز در پاییز بی‌شک با زیبایی‌های خاص خود همراه است. در ادامه مطلب شما را با جاهای دیدنی شیراز در پاییز آشنا می‌کنم تا سفر رویایی را در این فصل تجربه کنید.

پاسارگاد

پاسارگاد از مهمترین آثار باقی مانده دوران هخامنشیان در شهر شیراز است. این مکان را  مقبره کوروش، کاخ‌های سلطنتی، باغ شاهی و آبراهه‌ها، برج سنگی، محوطه مقدس، کاروان‌سرای مظفری و مسجد اتابکی تشکیل می‌دهد. فصل پاییز فرصتی مناسب برای بازدید از این جاذبه تاریخی به شمار می‌رود.


مهمترین بنای پاسارگاد متعلق به مقبره کوروش بوده که از سنگ‌های آهکی سفید مکعبی شکل تشکیل شده است.

آدرس: جاده شیراز اصفهان، مرودشت، دامنه‌های کوه مهر (نمایش روی نقشه)

پاسارگاد

آب‌انبار وکیل

آب انبار وکیل که امروزه به گالری موزه آب شیراز تبدیل شده است. این آب انبار با بهره‌مندی از تزئینات آجری بسیار جلوه زیبایی دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی مسجد وکیل شیراز و بازار وکیل (نمایش روی نقشه)

حافظیه

 آرامگاه حافظ شیرازی یا همان حافظیه یکی از بهترین و معروف‌ترین مکان‌های دیدنی و اماکن دیدنی شیراز است.حافظ شاعر بلند آوازه ایرانی شهرتی جهانی داشته و هر ساله گردشگران بسیاری از تمام نقاط جهان از این مکان بازدید میکنند. در اطراف این مقبره کنسرت‌های متعددی برگزار می‌شود.

حافظیه

مقبره حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب در دوره نادر شاه افشار  بازسازی و تعمیر شده اما اساسی‌ترین تغییرات این مکان در دوران کریم خان زند انجام شده است.

آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات (نمایش روی نقشه)

نقش رستم و نقش رجب

نقش رستم و رجب از دیگر آثار تاریخی برجسته شهر شیراز هستند. نقش رستم شامل چهار مقبره بزرگ، یا همان مقر آرامگاه چهار پادشاه از دوران هخامنشی می‌شود. نقش رجب نیز  نقش‌های برجسته دوران ساسانیان را به تصویر کشیده است. در سفر به شیراز در فصل پاییز تماشای نقش رستم و نقش رجب را فراموش نکنید.

آدرس: استان فارس، مرودشت، ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، جاده مرودشت- سارویی (نمایش روی نقشه)

سعدیه

سعدیه آرامگاه سعدی شیرازی در سال 1330 احداث شده است این آرامگاه متعلق به شاعر قرن هفتم هجری بارها توسط افراد مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است. گفته می‌شود درگذشته این بنای تاریخی محلی برای عبادت سعدی شیرازی بوده است و با توجه به این موضوع بعد از مرگ او را در همین مکان دفن کرده‌اند. یادتان باشد در سفر خود به شهر باشکوه شیراز حتما از این آرامگاه زیبا و تماشایی بازدید کنید.

آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان (نمایش روی نقشه)

سعدیه

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است و مانند دیگر آثار تاریخی شهر شیراز به ثبت ملی رسیده است. قرار گیری آرامگاه در حوالی کوه صبوی شیراز و همینطور فضایی سرسبز گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

در نزدیکی این آرامگاه غارهایی نیز به چشم می‌خورد که جزو مکان‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌روند، البته بوستان خواجو هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری، تفریحی  شهر شیراز است که در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی قرار گرفته است.

آدرس: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز (نمایش روی نقشه)

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری بازمانده دوران پهلوی واقع در خیابان انوری شیراز در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط بزرگترین و مشهورترین معماران این شهر ساخته شده است. معماری عمارت شاپوری از دوران قاجار الگو گرفته و درون این عمارت امکاناتی همچون رستوران، کافی‌شاپ و نمایشگاه محصولات آثار فرهنگی و هنری وجود دارد.

آدرس: شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری (نمایش روی نقشه)

عمارت شاپوری

کعبه زرتشت

کعبه زرتشت شیراز که در گذشته محلی برای روشن کردن آتش و عبادتگاه بوده امروزه به یکی از پر بازدیدترین مکان‌های تاریخی این شهر تبدیل شده است. این بنای تاریخی در نزدیکی و مقابل آرامگاه داریوش دوم واقع شده است و بر  روی دیواره‌های آن کتیبه‌هایی با زبان پهلوی ساسانی و یونانی دیده می‌شود. این بنا به شکل مکعب مستطیل بوده و در هر سمت کعبه زرتشت پنجره‌ای کور قرار گرفته است.

آدرس: استان فارس، شهر مرودشت، مجاور روستای زنگی‌آباد، محوطه تاریخی نقش رستم (نمایش روی نقشه)

خانه زینت الملک قوام

خانه زینت الملک قوام خانه‌ای تاریخی در شهر شیراز است که ساخت خانه زینت الملک حدود ۱۲سال طول کشیده و گفته می‌شود این خانه محل زندگی زینت الملک قوام بوده است. این باغ زیبا امروزه به عنوان موزه مردم شناسی در شهر شیراز فعالیت می‌کند.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از بلوار زینبیه (نمایش روی نقشه)

خانه زینت الملک قوام

حمام وکیل

 گرمابه وکیل شیراز واقع در مرکز این شهر و در مجاورت بازار وکیل و مسجد وکیل قرار گرفته است و یکی از مکان های تاریخی شیراز است. استفاده از معماری خاص و نقوش آهک‌بری زیبا زیر گنبد حمام به آن جلوه‌ای خاص بخشیده است. این حمام با مساحتی نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع در دوران زندیه و به دستور شخص کریم خان بنا شده است.

آدرس: خیابان طالقانی شیراز، غرب بازار وکیل و مسجد وکیل (نمایش روی نقشه)

آشنایی با جاهای دیدنی شیراز در زمستان

تا اینجای مطلب مطمناً متوجه حجم زیادی از جاهای دیدنی شیراز شده‌اید دیدنی‌ های شیراز بسیار است و در ادامه مطلب به جاهای دیدنی شیراز در زمستان می‌پردازم:

دریاچه برم فیروز سپیدان

دریاچه برم فیروز سپیدان از زیباترین مکان‌های دیدنی شیراز در فصل زمستان محسوب می‌شود. در میان برف‌ها و یخ‌ها چشمه خروشان این دریاچه همیشه جوشان است. به شما توصیه می‌کنم برای حرکت و پیاده‌روی در این مسیر  با تجهیزات و لوازم کافی حرکت کنید. این دریاچه مقابل پیست اسکی پولاد کف قرار گرفته است.

آدرس: فارس، سپیدان (نمایش روی نقشه)

دریاچه برم فیروز سپیدان

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی سپیدان واقع در ۸۵ کیلومتری شمال غربی شهر زیبای شیراز یکی از مهیج‌ترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌های دیدنی این شهر در فصل زمستان به شمار می‌رود. در این پیست امکاناتی همچون رستوران، کافی شاپ، تله‌کابین، تله‌اسکی، موتور برفی، ماشین برفی و  … وجود دارد.

پیست اسکی سپیدان

کسب عنوان دومین پیست اسکی بین‌المللی در کشور و همینطور اولین پیست اسکی فعال در جنوب کشور مهمترین ویژگی این پیست قلمداد می‌شود. قرار گیری پیست   سپیدان در نزدیکی آبشار مارگون باعث شده گردشگران  بسیاری را به خود جذب کند.

آدرس: کیلومتر 15 جاده سپیدان به آبشار مارگون و فاصله ۸۸ کیلومتری شمال شیراز (نمایش روی نقشه)

باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران

باشگاه پینت بال شهید چمران شیراز مکانی عالی برای تجربه بازی‌های واقعی و استراتژیک که امروزه به یکی از جاهای پرطرفدار شهر شیراز تبدیل شده است. در این باشگاه امکانات ویژه‌ای همچون لباس مخصوص، وسایل بازی و پارکینگ اختصاصی برایتان تدارک دیده شده است.

آدرس: شیراز، بلوار چمران، جنب هتل چمران (نمایش روی نقشه)

جاده هرایجان

جاده‌ای تماشایی پوشیده از برف یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی شهر شیراز بوده و این مسیر زیبا در در نزدیکی پیست اسکی پولاد کف سپیدان واقع شده و در فصل زمستان گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. بخش پایینی این جاده را جنگل‌هایی با درختان بلند قامت تشکیل می‌دهند که با فرا رسيدن زمستان و سفیدپوشی خود صحنه جذابی را به نمایش می‌گذارند.

آدرس روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

جاده هرایجان

شاهچراغ

در معرفی مکان های دیدنی شهر شیراز به معرفی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)   میرسم که مانند نگینی درخشان در این شهر قرار گرفته است. این زیارتگاه مذهبی یکی از مهمترین مکان‌های مذهبی کشور است که معماری زیبا، گچ بری‌ها، آینه‌کاری، آینه‌های ریز رنگی، وجود انواع خط‌های زیبا فارسی و عربی بر روی آینه کاری‌ها و  کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر این مکان قطعا نگاه شما را به سمت خود جذب می‌کند.

شاهچراغ

در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) چهار صحن وجود دارد که عبارتند از:

  • صحن امام جواد (ع)
  • صحن حضرت معصومه (ع)
  • صحن اصلی و صحن عتیق و سه شبستان به نام دارالعباده
  • شبستان حضرت سید میر محمد (ع) و امام خمینی (ره)

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند شیراز، خیابان احمدی (نمایش روی نقشه)

آرامگاه امامزاده علی بن حمزه

امامزاده علی بن حمزه واقع در جنوب خیابان حافظ در دوران دیلمیان به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. این آرامگاه در دوران تیموری، زندیه و پهلوی  مورد بازسازی قرار گرفته است. ضریح این امام زاده با هنر خاتم کاری، قلم زنی و منبت کاری مزین شده است.

آدرس: استان فارس، شیراز، جنوب دروازه قرآن، نزديک به دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی بن حمزه (نمایش روی نقشه)

مسجد جامع عتیق

دیده می‌شود در تمامی شهرهای ایران مسجدی بزرگ به نام مسجد جامع قرار گرفته است. مسجد عتیق یادگار دوران صفویه بوده و در سال۱۳۱۰ جزو آثار ملی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است. مسجد جامع شیراز به نام‌های دیگری همچون مسجد جمعه و یا مسجد آدینه نیز شهرت دارد.

آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی (نمایش روی نقشه)

مسجد وکیل

مسجد وکیل بازمانده دوران زندیه یکی از مشهورترین مساجد تاریخی شهر شیراز محسوب می‌شود. در نزدیکی این مسجد دو مکان تاریخی محبوب به نام بازار و حمام وکیل قرار گرفته است. وجود گچبری و آینه کاری‌های جذاب، کاشی‌کاری‌های خوش‌رنگ، قوس سقف و همینطور ۴۸ ستون سنگی و مارپیچ در شبستان‌های مسجد از جمله ویژگی‌هایی است که آن را تماشایی‌تر کرده است.

آدرس: خیابان طالقانی شیراز، غرب بازار وکیل (نمایش روی نقشه)

مسجد وکیل

مسجد نصیر الملک

 مسجد نصیرالملک یا همان مسجد صورتی سالانه گردشگران داخلی و همچنین خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. با توجه به تابش مناسب نور خورشید در  نیمسال دوم و به خصوص زمستان تصاویر درون مسجد رنگی‌تر و خیره‌ کننده‌‌تر به نظر می‌رسند.

مسجد نصیر الملک

 مسجد نصیر الملک در سال ۱۲۵۵به دستور میرزا حسنعلی‌خان بنا شده است. در مسجد قسمت‌های مختلفی همچون طاق مروارید، ایوان جنوبی شبستان اصلی، شبستان شرقی، گاوچاه و امامزاده زنجیری وجود دارد. شما می‌توانید با رزرو هتل های سنتی شیراز از جاهای تاریخی این شهر باشکوه دیدن کنید.

آدرس: محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه (نمایش روی نقشه)

جاهای دیدنی شیراز در شب

در پایان مطلب شما را با جاهای دیدنی شیراز در شب آشنا می‌کنم.

دروازه قرآن

خیابان‌گردی یکی از جذاب‌ترین و خاطره انگیزترین بخش‌های یک سفر است، بی‌شک آوردن نام خیابان‌های شیراز گردشگران را به یاد دروازه قرآن می‌اندازد. دروازه قرآن واقع در شمال شرقی شهر شیراز و در 10متری مقبره خواجوی کرمانی واقع شده و یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی این شهر در شب به شمار می‌رود. دروازه قرآن را می‌توان به عنوان نمادی برای نشان‌دادن مذهب مردم شهر شیراز به شمار آورد.

دروازه قرآن

نورپردازی‌های این دروازه در شب فضای اطراف آن را بسیار دلنشین و رویایی‌تر کرده است. شما می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی و گردش در فضای اطراف دروازه قرآن، به پیک‌نیک‌های شبانه در این منطقه نیز بروید.

آدرس دروازه قرآن: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز (نمایش روی نقشه)

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی بنایی باشکوه در شهر شیراز  که با نورپردازی‌های زیبا و خاص خود توجه گردشگران بسیاری را در شب به خود جذب کرده است. این بنای چشم‌نواز در دوران مختلف تاریخی کاربردهای زیادی داشته که می‌توان به دارالحکومه بودن حاکمان در دوران قاجار و استفاده از آن به عنوان زندان شهربانی در دوره پهلوی اشاره کرد.

ارگ کریمخانی

فضای اطراف ارگ کریمخان در شب بسیار دلنشین و زیبا است و مانند نگینی درخشان می‌درخشد. اطراف این مکان در شب‌ها بسیار شلوغ است و شما می‌توانید از این مکان زیبا دیدن کنید.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت (نمایش روی نقشه)

پارک آزادی شیراز

پارک آزادی واقع در میدان آزادی یکی‌دیگر از مکان‌های دیدنی شب‌های شیراز است که می‌توانم به شما معرفی کنم. این پارک از امکانات تفریحی بسیاری برخوردار است از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • سینمای چند بعدی
  • اتاق فرار

اگر به طبیعت‌گردی در شب علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم رفتن به این پارک زیبا را فراموش نکنید.

آدرس: شیراز، بلوار آزادی (نمایش روی نقشه)

شهربازی ایران لند

شهربازی سرپوشیده ایران لند واقع در طبقه سوم مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز در لیست بزرگترین شهربازی‌های کشور قرار گرفته است. شما می توانید با رفتن به این شهربازی یک شب پرشور و خاطره‌انگیز را در شیراز برای خود خلق کنید. شهر بازی ایران لند دارای ۱۳۳ دستگاه بازی متنوع مانند موارد زیر است:

  1. پلی گراند
  2. اتاق گریم
  3. ماشین برقی
  4. انواع بازی‌های دو نفره
  5. ترن هوایی
  6. فایرفایتر
  7. پلی گراند
  8. مینی میامی
  9. قطار کودکان گایرولوپ
  10. میامی
  11. ترن هوایی

آدرس: شیراز، شهرک گلستان،کنارگذر علوی،مجتمع خلیج فارس (نمایش روی نقشه)

 

بازارگردی در شب

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر  شیراز در شب میتوانم به بازارهای سنتی و مدرن آن اشاره کنم. شیراز از گذشته تا به امروز نقش ویژه‌ای در تجارت و بازرگانی کشور و همینطور قسمت‌های جنوبی آن داشته است.

امروزه علاوه بر بازار های قدیمی و سنتی مراکز تجاری لوکس، مدرن و بزرگی در این شهر مشغول به فعالیت هستند. اگر بخواهم مراکز خرید شیراز را برای یک خرید عالی به شما معرفی کنم می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

  1. مجتمع تجاری زیتون
  2. مجتمع تجاری ستاره
  3. مجتمع تجاری خلیج فارس
  4. پاساژ شهر شب

بازار تاریخی و سنتی  وکیل

بازار وکیل که از معماری ویژه دوران زندیه بهره گرفته در قلب این شهر واقع شده است. بازار وکیل در شمار مکان‌های زیبا برای قدم زدن‌های شبانه شهر شیراز قرار گرفته است. شما میتوانید به راحتی سوغات و صنایع دستی شهر شیراز را از این بازار تهیه کنید. اگر بخواهم مهمترین سوغات این شهر را معرفی کنم به شما می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

  • فرش
  • گلیم
  • گبه
  • ترمه
  • محصولات سنتی
  • پارچه‌های سنتی
  • ظروف مسی
  • زیورآلات
  • ادویه و عرقیات  

بازار وکیل

رستوران‌گردی

رفتن به رستوران‌های هر شهر و تجربه خوردن غذاهای محلی آن بی شک یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های هر سفری خواهد بود. در شیراز رستوران‌های بسیار باکیفیت و متنوعی وجود دارد، با رفتن به این رستوران‌ها میتوانید شبی خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید. از جمله محبوب و معروف‌ترین رستوران‌های این شهر عبارتند از:

  1. رستوران عمارت شاپوری
  2. رستوران هفت خوان
  3. رستوران شاطر عباس

دیگر جاهای دیدنی شیراز

از دیگر مکان های دیدنی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جاهای دیدنی شیراز آدرس روی نقشه
باغ جنت (نمایش روی نقشه)
باغ تخت شیراز (نمایش روی نقشه)
گردشگاه میان‌کتل (نمایش روی نقشه)
رصدخانه ابوریحان بیرونی (نمایش روی نقشه)
تنگ دم اسب (نمایش روی نقشه)
مدرسه خان شیراز (نمایش روی نقشه)
بلوار چمران (نمایش روی نقشه)

جمع بندی

در این مطلب سعی کردم فعالیت‌های پیشنهادی در شیراز را برای شما بیان کنم و به سوال شما که شیراز کجا بریم؟ پاسخ کامل داده باشم. همانطور که مشاهده کردید جاهای دیدنی شیراز بسیار است و شما با رزرو هتل از سایت جااینجاس و با سفر به شیراز می‌توانید از تمامی این مکان‌ها دیدن کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن، مجموعه وکیل، حافظیه، عمارت شاپوری شیراز
پاسارگارد، سعدیه، حافظیه، شاهچراغ، بازار وکیل
پیست اسکی سپیدان، باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران، شهربازی ایران لند
پیست اسکی سپیدان، باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران، شهربازی ایران لند
پارک آزادی، باغ پرندگان، شهربازی ایران لند
بهشت گمشده، تنگ تیزاب، حافظیه، سعدیه، پاسارگارد، نقش رستم، عمارت شاپوری، باغ ارم، باغ ملی، دشت ارژن

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد