از میان دسته بندی های مختلفی که در دنیای هتل ها وجود دارد، هتل های فرودگاهی مشتریان خاصی دارند. این نوع هتل ها که کمتر توریست ها را به خود جلب می کنند، کاربری خاصی دارند: اقامتگاهی موقت برای مسافران پروازها. کم نیستند آنهایی که ترجیح می دهند به جای آوارگی در فرودگاه و چرت زدن روی صندلی های آن، چند ساعتی را در یک اتاق راحت استراحت کنند. اگر تا به حال تجربه اقامت در این هتل ها را نداشته اید، پیشنهاد می کنیم این مقاله جااینجاس را تا انتها بخوانید.

هتل فرودگاهی چیست؟

هتل فرودگاهی(airport hotel) همانطور که از نام آن پیداست، هتلی است که در نزدیکی فرودگاه دایر شده باشد. البته این نوع از هتل ها لزوما چسبیده به فرودگاه نیستند و ممکن است چند کیلومتری با آن فاصله داشته باشند. بیشتر هتل های فرودگاهی سرویس شاتل به و از فرودگاه دارند. بد نیست بدانید که هتل های فرودگاهی معمولا مطلوب مسافرانی هستند که پرواز آنها در میانه راه توقف دارد یا آنها که پروازشان کنسل و به زمان دیگری موکول شده است. اما برای توریست ها که دوست دارند هتل آنها در قلب شهر و نزدیک به مراکز دیدنی باشد، هتل های فرودگاهی چندان ایده آل نیستند. ضمن اینکه سروصدای ناشی از نشست و برخاست هواپیماها هم برای عده ای دیگر آزاردهنده است. 

مزایای اقامت در هتل های فرودگاهی

با اینکه هتل های فرودگاهی برای توریست ها چندان جذاب نیستند، اما مشتریان خاص خود را دارند. علاوه بر مسافران با شرایط خاص، کارکنان یک شرکت هوایی هم معمولا از این نوع هتل ها استفاده می کنند. بنابراین می توان گفت که هتل های فرودگاهی مزایای خود را دارند:

موقعیت مکانی خوب

موقعیت مکانی چگونه یک مزیت برای هتل های فرودگاهی به حساب می آید؟ ساده است.اگر پرواز شما به تأخیر بیفتد یا صبح روز بعد یک پرواز اتصالی داشته باشید، با اقامت در این نوع هتل فاصله زیادی با فرودگاه نخواهید داشت. در حقیقت بسته به زمان پرواز شما، وجود ترافیک شدید می تواند یک فاکتور مهم در تعیین مدت زمانی باشد که شما از شهر به فرودگاه و بالعکس می رسید. شاید زمان زیادی نیاز داشته باشید برای اینکه به مرکز شهر رفته و هتلی پیدا کنید. در این مواقع هتل فرودگاهی می تواند گزینه خوبی باشد. بنابراین می توان گفت که موقعیت مکانی یکی از بهترین ویژگی های ماندن در یک هتل فرودگاهی به شمار می رود.

هرچه نیاز دارید، زیر یک سقف است

بسیاری از مردم به غلط تصور می کنند که هتل های فرودگاهی امکانات چندانی در اختیار مسافران قرار نمی دهند، اما باید بدانید که این نوع هتل ها امکانات و خدمات زیادی دارند؛ خدماتی که رفاه و راحتی را برای شما فراهم کرده و فراموش می کنید که کیلومترها از خانه خود دور هستید. از جمله این امکانات می توان به اسپا، سالن زیبایی، مرکز تناسب اندام، اتاق جلسات و کنفرانس، بیزینس سنتر، رستوران، کافی شاپ و غیره اشاره کرد. فقط به این دلیل که شما قرار است  یک یا دو شب را در هتل بگذرانید، به این معنی نیست که از خدمات رفاهی محروم خواهید شد.

از شر ترافیک خلاص می شوید

تصور کنید که پرواز زود هنگام دارید و باید صبح یا عصر در فرودگاه حاضر باشید. در اینصورت ترافیک می تواند سدِ راه شما باشد. ممکن است تصادفی رخ داده باشد یا به هر دلیلی ترافیک سنگین باشد و دقیقه نود به فرودگاه برسید و وقت برای هیچ کاری نداشته باشید. ممکن است حتی پرواز خود را از دست دهید. به هر روی پرواز آن هم با چنین استرسی مطلوب هیچ کس نیست. حتی اگر روز بعد پرواز داشته باشید، رزرو اتاق در یک هتل فرودگاهی آن هم شبِ قبل از پرواز، استرس شما را از بین خواهد برد.
نکته دیگر این است که تمام هتل های فرودگاهی سرویس شاتل رایگان به فرودگاه و از آن دارند. اگر هم به جایی سفر می کنید که هرگز آنجا نبوده اید و با آنجا آشنا نیستید، موضوع رفت و آمد کمترین چیزی است که باید نگران آن باشید.

در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد

اقامت در یک هتل فرودگاهی به شیوه های مختلف موجب صرفه جویی در هزینه های شما خواهد شد. نخست آنکه دیگر قرار نیست هزینه تاکسی برای رفت و آمد به فرودگاه بپردازید. حتما می دانید که تاکسی ها چه کرایه های سرسام آوری را از مسافران دریافت می کنند. از آنجایی که به فرودگاه نزدیک هستید، حمل و نقل شما هزینه چندانی نخواهد داشت. البته این در صورتی است که هتل شما سرویس شاتل نداشته باشد که اغلب هتل های فرودگاهی این خدمت را به مسافر ارائه می دهند. 
دوم اینکه قیمت اتاق های هتل فرودگاهی می تواند بسیار ارزان تر از هتل های مرکز شهر باشد. دلیل هم این است که این نوع هتل ها درگیر رقابت با هتل های شهری هستند تا مسافران را به اقامت در آنها تشویق کنند. هتل های فرودگاهی همچنین بر خلاف هتل های معمولی، هزینه های اقامت را به صورت ساعتی دریافت می کنند و نه روزانه یا شبانه.

آیا اقامت در یک هتل فرودگاهی منطقی است؟

ممکن است سئوال بالا برای شما هم پیش بیاید. پاسخ این سئوال تا حد زیادی به فرودگاه شما، هتل مورد نظر، هزینه اقامت و زمان پرواز بستگی دارد. به اینصورت که:
• برای یک پرواز خارجی شما باید حداقل سه ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. چرا که چک های امنیتی و دیگر مسائل زمانی را به خود اختصاص می دهند. در این موارد اقامت در یک هتل فرودگاهی منطقی به نظر می رسد،
• مسافرانی که پرواز آنها توقف دارد، اغلب در فرودگاه سرگردان می شوند. از آنجایی که گاهی مدت زمان بین دو پرواز بیشتر از 8 ساعت است، ماندن روی صندلی های فرودگاه می تواند خستگی شما چند برابر کند،
• اگر با خانواده سفر می کنید و فرزند کوچکی دارید، خوابیدن روی صندلی فرودگاه چندان عاقلانه نیست. در این حالت بهتر است اتاقی در یک هتل فرودگاهی رزرو کرده و استراحت کنید. ضمن اینکه می توانید یک دوش آب گرم هم بگیرید،
• اگر قرار باشد چند ساعتی را روی صندلی یک فرودگاه چرت بزنید، کسی نمی تواند امنیت وسایل شما را تضمین کند. اما خوابیدن زیر یک سقف مطمئن هم امنیت شما و هم وسایلتان را تضمین می کند.

آیا در ایران هتل فرودگاهی داریم؟

ایران در سال 1393 صاحب دو هتل فرودگاهی به نام های هتل ایبیس و هتل نووتل شد. این دو هتل که زیر نظر گروه هتل های اکور فرانسه(Accor) آغاز به کار کرده اند، در ضلع جنوبی ترمینال اصلی فرودگاه امام خمینی واقع شده اند. این هتل ها ترانسفر فرودگاهی به صورت 24 ساعته و هر 20 دقیقه دارند. این هتل ها علاوه بر امکانات اتاق ها مانند حمام مجزا، سیستم تهویه مطبوع و تلویزیون ال سی دی با کانال های داخلی و خارجی؛ سالن ورزشی، سونا، جکوزی، ماساژ، خشکشویی، رستوران و کافی شاپ و خدمات ویژه معلولین هم دارند. در این رابطه مطلب 10 تا از نزدیک ترین هتل ها به فرودگاه بین المللی امام خمینی را بخوانید.

هتل های فرودگاهی که در مقاله آشنایی با هتل های فرودگاهی از آنها نام بردیم، از طریق سایت جااینجاس قابل رزرو هستند. کافیست وارد سایت شده و نام این هتل ها را وارد کنید. با ورود به صفحه هتل؛ امکانات و جزئیات قیمت را به دقت مطالعه کرده و سپس دست به رزرو هتل بزنید. گفتنی است اتاق های این هتل ها تنها تا دو نفر ظرفیت دارند. اگر هم رزرو آنلاین هتل را در جااینجاس انجام دهید؛ از تخفیف های خوبی بهره مند خواهید شد.

منبع: 
Thehotelfanatic.com
Quora.com

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد