کم نیستند کسانی که هنگام رزرو هتل، ستاره های آن را در اولویت قرار می دهند. بدون شک هتل های پنج ستاره، هتل های لوکسی هستند که خدمات و امکاناتشان، این تعداد ستاره را برای آنها به ارمغان آورده اند. سئوال این است که آیا هتل ها در کشورهای مختلف یک جور هستند؟ مثلا یک هتل پنج ستاره مانند هتل ترنج کیش با یک هتل پنج ستاره در جزایر مالدیو برابر است؟ اگر پاسخ منفی است، دلیل چیست؟ در مقاله حاضر این موضوع را دستمایه قرار داده ایم.

آیا رتبه بندی هتل ها هنوز معتبر است؟

به لحاظ سنتی بهترین شاخص برای سنجش کیفیت خدمات هتل، طبقه بندی ستاره های آن است. هرچند این سیستم رتبه بندی امروزه تأثیر خود را نسبت به گذشته تا اندازه ای از دست داده است. بسیاری از کاربران به رزرو اینترنتی هتل روی آورده و ترجیح می دهند تا به جای توجه به ستاره های هتل به نظرات کاربران توجه کنند. با این وجود هنوز برای برخی از مسافران که در جستجوی هتل مورد نظر خود هستند، ستاره های هتل نقش تعیین کننده ای دارند. هتلداران هم می توانند از این راه کیفیت هتل خود را تبلیغ کرده و مشتریان بالقوه را به سمت خود جذب کنند.

سئوالی که مطرح می شود این است که ستاره های هتل چه معنایی دارند؟ چه فرد یا سازمانی تشخیص می دهد که یک هتل باید چند ستاره داشته باشد؟ آیا این رتبه بندی ها از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است؟ به طور کلی می توان گفت که تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و قانونگذاری بین کشورهای مختلف؛ ایجاد یک سیستم واحد رتبه بندی را برای هتل ها غیر ممکن کرده است. جااینجاس در ادامه مطلب چرا رتبه بندی هتل ها در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ نگاه دقیق تری به این موضوع انداخته است.

رتبه بندی هتل ها در همه کشورها الزامی نیست

شاید تعجب کنید اگر بدانید که رتبه بندی هتل ها و اعطای ستاره به آنها تنها در چند مقصد مهم گردشگری دنیا اجباری است. در فرانسه، ایالات متحده، آلمان و بریتانیا طبقه بندی هتل ها کاملا اختیاری و داوطلبانه است. در طرف دیگر، در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا این مسئولیت بر عهده دولت های منطقه ای است که بر مبنای مجموعه ای از استانداردهای ابتدایی به رتبه بندی می پردازند.
خبر خوب برای مسافران و صاحبان هتل ها این است که قوانین مؤثر بر رتبه بندی هتل ها در بسیاری از مناطق جهان پیشرفت کرده است. اگر در گذشته این قوانین تا حد زیادی بر مبنای ویژگی های معماری هتل ها بود، امروز اینگونه نیست. صرف نظر از همه تفاوت ها، رتبه بندی در همه کشورهای جهان به چهار بخش توجه ویژه ای نشان می دهد: اتاق های هتل، حمام هتل، خدمات اولیه هتل(مانند پذیرش) و خدمات پذیرایی.

انواع قوانین مربوط به رتبه بندی هتل ها

با توجه به تفاوت های بین کشورها، انواع قوانین رتبه بندی هتل ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

قوانین مبتنی بر حداقل استانداردهای اجباری: کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا را باید در این دسته قرار داد. این کشورها قوانین سختگیرانه ای داشته و در بسیاری از مناطق آنها قوانینی وجود دارد که به دقت ویژگی ها و استانداردهای لازم برای هر طبقه را تعریف می کنند. بازرسان عمومی در این کشورها از هتل ها بازدید می کنند تا از هماهنگی آنها با استانداردها اطمینان حاصل کنند.

قوانینی که استانداردهای حداقلی را با امکانات و خدمات اختیاری ترکیب می کنند: فرانسه و آلمان از این سیستم رتبه بندی هتل تبعیت می کنند. در این رویکرد حداقل استانداردهای لازم برای هتل تضمین می شود. از سوی دیگر تفاوت در خدمات و امکانات هتل ها هم به رسمیت شناخته می شود. در این شیوه هم هتل ها توسط بازرسان و ناظران رتبه بندی می شوند.

قوانینی که استانداردهای حداقلی را با حداقل الزامات کیفی ترکیب می کنند: بریتانیا و ایالات متحده نمونه هایی از این مدل هستند. در این شیوه اگرچه یک سطح حداقلی از خدمات و امکانات مطابق با رتبه ای که به هتل اعطا می شود، باید وجود داشته باشد. با این حال تعداد کلی خدمات به اندازه کیفیت آنها اهمیت ندارد. در این رویکرد مشاورانی از هتل دیدن می کنند که به رتبه بندی جنبه هایی از هتل می پردازند. این مشاوران همچنین توصیه هایی به مدیر هتل می دهند در مورد اینکه چگونه خدمات هتل خود را برای کسب رتبه بالاتر ارتقا بدهد.

رتبه بندی هتل ها در ایران چگونه است؟

در ایران هم هتل ها از سیستم رتبه بندی تبعیت می کنند. بنابراین شما شاهد هتل های دوستاره تا پنج ستاره در شهرهای مختلف هستید. همانطور که گفتیم استانداردهای اولیه در تمام هتل های دنیا یکسان است. با این حال رتبه بندی هتل ها در ایران بر اساس استانداردهای داخلی انجام می شود. مگر اینکه هتل بخشی از یک هتل زنجیره ای بین المللی باشد؛ مانند هتل ویستریا تهران یا هتل های فرودگاهی چون هتل ایبیس و هتل نووتل. در مطلب انواع هتل ها را بشناسید، به تفصیل در مورد ویژگی های انواع هتل ها صحبت کرده ایم.

آیا یک نظام رتبه بندی جهانی برای هتل ها ایجاد خواهد شد؟

پاسخ به این سئوال کمی سخت است. اما به نظر می رسد با توجه به تفاوت واقعیت های صنعت گردشگری در کشورهای مختلف از بُعد انتظارات مشتری، زیرساخت ها و غیره؛ این امر دشوار باشد. ضمن اینکه قوانین مربوط به طبقه بندی هتل ها نیز در حال تغییر است؛ تغییری که حاصل تقاضای مسافران است. برای مثال اینکه یک هتل پنج ستاره وبسایت به روز با عکس های باکیفیت از هتل و موقعیت مکانی دقیق داشته باشد، احتمالا مهم تر از این است که  کارمند پذیرش به سه زبان مسلط باشد.

همانطور که گفتیم رتبه بندی هتل ها از شرایط داخلی کشورها تأثیر می پذیرد. حتی این موضوع را می توان در سطح کوچک تر هم مشاهده کرد. برای مثال تأسیس یک هتل لوکس و پنج ستاره در یک شهر کوچک در ایران نه توجیه اقتصادی دارد و نه عاقلانه به به نظر می رسد. اما در میان هتل های کیش یا هتل های مشهد با توجه به توریست پذیر بودن، می توان هتل های پنج یا چهارستاره را دید.

با تمام توضیحات بالا اگر در انتخاب هتل به ستاره های آن بیش از هر چیز دیگر اهمیت می دهید، موقع جستجوی هتل در جااینجاس، فیلتر جستجو بر اساس ستاره را تیک بزنید. با این کار جستجوی شما سریع تر خواهد شود. اما توصیه ما این است که تنها ستاره های هتل را مبنای انتخاب خود قرار ندهید. در صفحه هتل با امکانات، خدمات و موقعیت مکانی هتل آشنا شده و حتی نظرات کاربران را هم به دقت بخوانید.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد