وقتی قصد برنامه ریزی برای سفر دارید؛ باید همه چیز از شیوه سفر تا محل اقامت خود را در برنامه تان بگنجانید. البته اینکه قرار است سفر شما با دوستان، خانواده یا به تنهایی انجام شود یا اینکه اهل کدام شیوه سفر هستید، تعیین کننده هستند. برای مثال آنهایی که هیچهایکینگ را انتخاب می کنند، بدون شک رزرو هتل آن هم از نوع لوکس و پنج ستاره را ترجیح نمی دهند و آنها که با خانواده عازم سفر می شوند، به فکر گذراندن شب در هاستل نیستند. 

با این حال طیف وسیعی از اقامتگاه ها از هتل، هاستل، مسافرخانه، اقامتگاه بوم گردی و متل وجود دارد و شما هر قدر که بخواهید قدرت انتخاب دارید. آنچه برخی از مسافران آگاهی زیادی در مورد آن ندارند، تفاوت میان این اقامتگاه ها است. در مطلب آنچه باید در مورد تفاوت هتل و مُتل بدانید، به بررسی تفاوت میان این دو می پردازیم.

تعریف هتل و متل

کلمه هتل برای نخستین بار در سال 1765 مورد استفاده قرار گرفت و از یک کلمه فرانسوی به معنای خانه شهری یا townhouse نشأت گرفته است. این کلمه در حقیقت اقامت، غذا و سایر خدمات را در بر می گرفت. در حالی که کلمه متل اولین بار در سال 1925 به کار رفت و ترکیبی از دو کلمه موتور و هتل می باشد که برخی امکانات رفاهی هتل را در اختیار مسافران قرار می دهد. در مجموع می توان هتل و متل را از چندین جنبه مورد مقایسه قرار داد:

معماری و طراحی

هتل ها و متل ها در طراحی و ساخت با یکدیگر تفاوت هایی دارند. هتل ها می توانند صدها اتاق و چندین طبقه داشته باشند. به طور معمول از راه پله، آسانسور و راهروهای داخلی تشکیل شده اند که به اتاق ها منتهی می شوند. اما متل ها در بهترین حالت یک یا دو طبقه داشته و مهمانان به طور مستقیم از پارکینگ به اتاق ها دسترسی دارند. برخی از هتل ها به ویژه آنهایی که در محدوده ای لوکس قرار دارند، طرح ها و سبک های معماری خاصی را به نمایش می گذارند؛ مانند هتل والدورف نیویورک. متل ها در مقایسه با هتل ها ساختار کاربردی تری دارند.

کارکنان

هتل ها و متل ها از کارکنان مختلفی استفاده می کنند. برای نمونه هتل ها ممکن است پذیرش و نیز دربانی داشته باشند که به ارائه توصیه به مسافران در خصوص مسیرها و مکان های دیدنی می پردازد یا پیشخدمتی داشته باشند که چمدان های مسافران را تا اتاق برای آنها حمل می کند. هتل ها همچنین در میان کارکنان خود، سرآشپز، مسئول پارکینگ، دربان و اپراتور آسانسور هم دارند. در این حالت یک یا چند مدیر مسئولیت نظارت بر کارکنان و کمک به حل مشکلات را بر عهده دارند.

در مقابل متل ها از تعداد کمی خدمه برخوردار هستند که به طور معمول شامل پذیرش و نظافتچی می شود. حتی در برخی متل های کوچک پذیرش به انجام امور خدماتی نیز می پردازد.

خدمات

به طور کلی هتل ها طیف وسیعی از خدمات را در اختیار مسافران قرار می دهند که شامل خدمات داخل اتاق، رستوران در محل، لانژ نوشیدنی، خشکشویی و خدمات لوکسی مانند استخر شنا، باشگاه بدنسازی، سالن ماساژ، حمام آب گرم می شود. برخی دیگر از هتل ها حتی امکانات سرگرمی متنوعی مانند کازینو و سالن نمایش هم برای مسافران تدارک می بینند. متل ها به لحاظ سنتی خدمات کمتری به مشتریان خود ارائه می دهند؛ هر چند که برخی از آنها استخر شنا و صبحانه سبک را هم در خدمات خود می گنجانند.

سایر تفاوت ها

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، هتل ها و متل ها در قیمت و مدت اقامت برای مهمان ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. امکانات رفاهی هتل به طور معمول هزینه بیشتری روی دست مهمانان می گذارند. ضمن اینکه مکان هم یک عامل کلیدی در تعیین قیمت هتل به شمار می رود. برای مثال یک هتل چهار ستاره در یک شهر کوچک یا متوسط قیمت کمتری از یک متل در بخش گرانقیمت شهر دارد.

در مورد طول مدت اقامت نیز باید گفت که رزرو هتل معمولا انتخاب کسانی است که خواهان اقامت های طولانی تر هستند. بسیاری از آنها در شهرهایی با جاذبه های فراوان که از یکدیگر دور هم هستند، ساخته شده اند. اینگونه هتل ها که به آنها هتل های اقامت طولانی گفته می شود، برای مهمانانی کاربرد دارند که قصد اقامت چند هفته ای یا یک ماه را دارند.

از سوی دیگر متل ها به لحاظ طراحی مخصوص اقامت های کوتاه مدت هستند. بسیاری از آنها در مناطق دورافتاده شهر واقع شده و فقط به عنوان مکانی برای خواب آن هم برای یک یا دو شب به کار می آیند. البته استثنائاتی هم وجود دارد و آن متل هایی است که برای اقامت طولانی افرادی هستند که خانه خود را در آتش سوزی از دست داده یا به تازگی به شهری مهاجرت کرده اند. این افراد می توانند تا تهیه یک اقامتگاه دائم، چند هفته یا ماه را در این متل ها بمانند.

رزرو هتل و هتل آپارتمان در جااینجاس

اگر تصمیم گرفته اید هتل را برای اقامت خود انتخاب کنید، پیشنهاد ما این است که برای رزرو آن به سراغ یک سایت معتبر و جامع بروید. در جااینجاس جامعیت و اعتبار دست به دست هم داده اند تا شما بهترین رزرو و اقامت عمرتان را تجربه کنید. قصد سفر به هر شهری را که داشته باشید، اطلاعات کامل در مورد اقامتگاه های آن از امکانات و خدمات تا قیمت هتل در اختیار شما قرار می گیرد. ضمن اینکه می توانید از مزایای رزرو آنلاین هتل از جمله پشتیبانی 24 ساعته هم بهره مند شوید.

منبع: traveltips.usatoday.com

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد