کمتر کسی با این گفته مخالف است که دنیای سفر و گردشگری در دهه های اخیر شاهد یک تحول عظیم بوده است؛ تحولی که به باور بسیاری مثبت و رو به جلو است. برای مثال گردشگری دیگر محدود به سفر به دل طبیعت یا قدم زدن در حوالی آثار و بناهای تاریخی نمی شود. بسیاری ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در یک مکان ترسناک سپری کنند، شب را در هتلی بگذرانند که به همه چیز شباهت دارد تا یک هتل و یا به جای آنکه به چشم یک مسافر سنتی به آنها نگریسته شود، نام"هیچهایکر" را با خود به دوش بکشند.

اگر از آن دسته مسافرانی هستید که به جای یک چمدان پر از وسایل ضروری و غیر ضروری تنها با یک کوله، دل به جاده می زنید؛ حتما نام "هاستل" به گوشتان خورده است. حتی ممکن است بارها پایتان به یک هاستل هم باز شده باشد. اما اگر در ابتدای مسیر تبدیل شدن به یک مسافر حرفه ای هستید، شاید چندان اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشید. اینجا می تواند نقطه آغاز خوبی برای آشنایی شما با نوع خاصی از سبک سفر و اقامت باشد.

داستان تولد یک هاستل!

بیش از یک قرن پیش در یک شهر کوچک به نام آلتِنا در آلمان، فردی به نام ریچارد شیرمن نخستین هاستل را بنا کرد. البته آنچه که شیرمن در سال 1912 با عنوان هاستل جوانان یا Youth Hostel مبدع آن بود، با آنچه که ما امروز با عنوان هاستل می شناسیم، تفاوت هایی دارد. هاستل های شهر آلتنا به جوانانی از طبقات پایین اجتماع تعلق داشت؛ جوانانی که قرار بود خود اداره امور این اقامتگاه ها را بر عهده داشته و برای کاهش هزینه ها، خود آستین بالا بزنند.

 به نظر می رسد ایده شیرمن فقط توجه مردم شهر کوچک آلتنا را به خود جلب نکرد؛ چرا که هاستل ها به تدریج در آلمان و بیش از 80 کشور دنیا گسترش یافتند. هرچند که آلمان هنوز هم در این موضوع پیشتازی خود را حفظ کرده و با هاستل به استقبال مسافران بیشماری می رود. یک نکته جالب در مورد هاستل ها وجود دارد و آن این است  که در برخی کشورها نظیر هند، هاستل ها همان خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی هستند. در استرالیا، ایرلند و انگلیس نیز هاستل اقامتگاه های اقشار طبقات پایین جامعه مانند معتادان و فقرا را شامل می شود. اما نیازی نیست بترسید؛ در مجموع هاستل در حقیقت نوعی مسافرخانه است که برای گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

کمی در مورد هاستل بدانیم

هاستل(Hostel) در حقیقت از ترکیب دو واژه Host به معنای میزبانی و Hotel به وجود آمده است. پس می توان گفت هاستل یعنی یک اقامتگاه که قرار است در آن فضایی صمیمی را تجربه کنید و از تشریفات خاص هتل ها خبری نیست. تعجب نکنید اگر لازم باشد شب را در یک اتاق مشترک با چند مسافر ناشناس دیگر سپری کنید! البته در ادامه در مورد امنیت در هاستل ها سخن خواهیم گفت. اما در مجموع هر اتاق هاستل چیزی در حدود 2 تا 8 تخت دارد و سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز بیرون از اتاق و مشترک هستند. تا اینجا باید متوجه شده باشید که اقامت در هاستل با اقامت در یک هتل متفاوت است. به طور مثال:

هاستل ها قیمت ارزان تری نسبت به هتل ها دارند، چرا که قرار است چند نفر از یک اتاق به طور همزمان استفاده کنند،
در هاستل شما می توانید آشپز خود باشید؛ به این صورت که از امکانات متنوع پخت و پز در آشپزخانه از اجاق گاز، فر خوراک پزی، مایکروویو، توستر نان تا قابلمه، ماهیتابه، بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان  استفاده کرده و غذای دلخواهتان را طبخ کنید،
در بیشتر هاستل ها وسایل خواب مثل پتو و ملحفه تمیز هم پیدا می شود، البته با پرداخت هزینه ای اندک! 
در هاستل‌ هم شما می توانید خلوت خود را داشته باشید؛ یعنی در اتاق‌های خصوصی یا Private ساکن شوید که البته هزینه آن با هتل چندان تفاوتی نمی کند.

در کل می توان گفت تفاوتی که از آن صحبت کردیم به این معنا نیست که هاستل ها فاقد امکانات هستند. در بسیاری مواقع آنها چیزی از امکانات یک هتل کم ندارند و با توجه به امکانات شهر و یا کشور مقصد حتی ممکن است به وای فای نیز مجهز باشند. شاید مشترک بودن یک اتاق کمی شما را دچار تردید کند، اما به ندرت اتفاق می افتد که تمام تخت های یک هاستل پر از مسافر باشد و شما این شانس را خواهید داشت که تنها با یک یا دو نفر هم اتاق شوید. نکته دیگر اینکه هاستل ها قوانین خاص خود را دارند؛ در برخی از آنها اتاق ها مختلط و در برخی دیگر نیز تفکیک شده هستند.

با همه توصیفاتی که از هاستل شنیدید، ممکن است این سئوال برایتان پیش بیاید که بالاخره اقامت در هاستل خوب است یا بد؟ در پاسخ می توان مزایا و معایب هاستل را اینگونه دسته بندی کرد:

مزایای اقامت در هاستل

اقامت در هاستل هزینه کمتری نسبت به هتل را بر دوش شما خواهد گذاشت،
هاستل ها دارای آشپزخانه هستند و امکانات متنوع آشپزی را در اختیار شما قرار می دهند،
بیشتر هاستل ها صبحانه رایگان برای مسافران خود سرو می کنند،
اغلب هاستل ها در مرکز و با دسترسی خوب به جاذبه های شهر واقع شده اند،
در هاستل ها یک فرصت فوق العاده برای شما مهیاست و آن پیدا کردن دوستان جدید است؛ دوستانی که می توانند از هر جای دنیا باشند و بعد از سفر نیز از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

معایب اقامت در هاستل

در هاستل ها نمی توانید درست مثل یک اتاق مخصوص به خود در هتل، انتظار فضای خصوصی زیادی داشته باشید،
فضای شلوغ و پر سروصدا را برخی از معایب هاستل ها می دانند؛ هرچند که برای بسیاری از مسافران این بیشتر یک مزیت است تا عیب!
امنیت هاستل ها در مقایسه با هتل ها کمتر است. البته برای رعایت موارد ایمنی هم توصیه هایی وجود دارد که در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت،
از آنجایی که هاستل ها اقامتگاه هایی خودگردان هستند، انتظار نظافت روزانه اتاق ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.

چگونه یک شب را با خیال راحت در هاستل به صبح برسانیم؟

 

همانطور که گفتیم یکی از مشکلاتی که هاستل در مقایسه با هتل دارد، امنیت آن است. هرچند این موضوع مانع آن نمی شود که کوله گردها یا هیچهایکرها قید آن را بزنند، به هر روی بهتر است کمی احتیاط کنید و با رعایت مواردی، احتمال هر دردسری را به حداقل برسانید:

در مرحله اول هاستلی را انتخاب کنید که برای هر مهمان یک کمد جداگانه تعبیه کرده باشد تا بتوانید وسایل مهم و با ارزش خود را در آن قرار داده، در آن را قفل کرده و هر ساعتی که می خواهید با خیال راحت اتاق را ترک کنید. به علاوه حتما قبل از رزو هاستل در سایت مورد نظر خود، امکانات و تصاویر اتاق ها را با دقت از نظر گذرانده و به نوعی از امن بودن آن مطمئن شوید!
در قدم بعدی به داشتن یک کمد مجزا اکتفا نکنید. صمیمیت به این معنا نیست که شما کیف پول، مدارک و اشیای قیمتی خود را در مقابل چشم بقیه هم اتاق ها به نمایش بگذارید. پس احتیاط را رعایت کنید!
در انتخاب کوله یا چمدان خود هم دقت کنید. کوله یا چمدانی که قابلیت قفل کردن نداشته باشد، چندان امن نیست.

اگر به طور شفاف این سئوال را بپرسید که آیا هاستل امن است یا خیر، می توانیم بگوییم که هاستل های معتبر برای خود اتحادیه ای بین المللی دارند که به مسافران در سراسر جهان خدمات ارائه می کنند. بنابراین هاستل ها امن هستند و از آنجایی که بیشتر میهمانان آنها افراد خاصی هستند که با خود وسایل گرانقیمت حمل نمی کنند، می توانید از بابت امنیت خیالتان راحت باشد. برای دانستن بیشتر در مورد اتحادیه بین المللی هاستل ها می توانید به سایت hihostels.com مراجعه کنید.

در رزرو هاستل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین نکته در رزرو یک هاستل این است که از منابع و سایت های مختلف استفاده کنید. کمی حوصله به خرج دهید، سایت های مختلف را بگردید، به امتیاز آنها در سایت های مختلف توجه کرده، آنها را با هم مقایسه کنید و از نظرات دیگران غافل نشوید. از آنجایی که هاستل ها مثل هتل ها، ستاره ندارند؛ بررسی کیفیت آنها به توجه بیشتری نیاز دارد. هاستلی که امتیاز آن زیر 8 است، چندان چنگی به دل نخواهد زد،
نکته دوم موقعیت هاستل از مرکز شهر و وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو یا ایستگاه اتوبوس است. به طور طبیعی هاستل هایی که به مرکز شهر و امکانات حمل و نقل دسترسی راحت تر دارند، گران تر هستند. با این حال توصیه ما به شما این است که این نوع هاستل ها را در مقایسه با هاستل های حومه در اولویت بگذارید،
بیشتر صاحبان هاستل ها شب را در کنار میهمانان سپری نمی کنند. به عبارت دیگر هاستل به طور کامل در اختیار آنهاست. پس بهتر است همه نکات از آدرس دقیق تا کلید و رمز ورود به اتاق و چیزهایی از این دست را قبلا از وی بپرسید تا اگر دیرهنگام به هاستل بازگشتید، با مشکل مواجه نشوید.

چگونه یک هاستل رزرو کنیم؟

همانطور که گفتیم هاستل های معتبر در اتحادیه بین المللی هاستل داران که آدرس اینترنتی آن در بالا آورده شد، عضو هستند. بنابراین اگر می خواهید در خارج از کشور برای خود هاستل رزرو کنید، به این آدرس مراجعه کرده، نام کشور و شهر مورد نظرتان را وارد کرده و طی یک تماس تلفنی هاستل مورد نظر خود را رزرو کنید. بدون شک برای انجام این کار شما حداقل باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. اقدام دیگری که می توانید انجام دهید استفاده از کارت اشتراک سالیانه است.

کارت اشتراک سالیانه چیست؟

استفاده از کارت اشتراک سالیانه در صورتی برای شما ممکن خواهد بود که هاستل مورد نظرتان عضو اتحادیه باشد. بنابراین شما از مسئول آن درخواست می کنید تا کارتی به نام شما صادر کرده و شما را از تخفیف های 15 تا 20 درصدی در هاستل های سراسر دنیا برخوردار سازد. اگر قرار است بیشتر از 10 شب در هاستل بمانید، می توانید درخواست تخفیف بیشتر کنید. باید اضافه کنیم که برای رزرو اتاق مورد نظر خود، نیازی به پرداخت پول از طریق کارت اعتباری بین المللی (ویزا کارت یا مسترکارت) نیست و این خود یک امتیاز بزرگ به شمار می رود. 

داستان هاستل ها در ایران

هاستل های ایرانی را می توان به نوعی ادامه کاروانسراهای قدیمی یا مهمانخانه های جدیدتر دانست. با این حال تعداد هاستل به معنای مورد نظر ما در ایران چندان زیاد نیست و بیشتر آنها هم تنها به گردشگران خارجی خدمات ارائه می دهند. اگرچه شما می توانید انتظار همین کارکرد را از پانسیون ها و خوابگاه های خصوصی داشته باشید یا اگر به چیزی فراتر از این فکر می کنید، ماندن در اقامتگاه های بومگردی یا خانه های محلی را مد نظر قرار دهید.

در هاستل این وسایل همراه تان باشد

همراه داشتن ملحفه و روبالشی، قفل، شامپو، صابون، حوله، تبدیل برق و البته اخلاق خوش، روابط اجتماعی و صبوری برای اقامت در یک هاستل ضروری به نظر می رسد.


*برای جستجو و رزرو هاستل، میتوانید به سایت های زیر رجوع کنید:
http://www.hihostels.com
http://www.hostels.com
http://www.belitonline.com/hostel-booking
http://www.famoushostels.com/sorrento-hostel
http://www.hostelworld.com/hostels.php
http://www.booking.com
http://hostelbookers.com

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد