همراه آوردن چیزی به عنوان یادگاری از سفر به اندازه آوردن سوغات یک سنت دیرینه است. برای برخی بلیط اتوبوس شهر یا کشوری که به آن سفر کرده اند، جذابیت دارد و برای بعضی دیگر وسایل هتل! هر چقدر که دست شما در خرید سوغات یا نگه داشتن بلیط به عنوان یادگاری باز است، آزادی زیادی در برداشتن وسایل هتل ندارید. حتی گاهی ممکن است دردسرساز شده و پای شما را به ایستگاه پلیس باز کند.

 داستان از چه قرار است؟

هتل ها مملو از وسایلی هستند که می توانند برای شما حکم یادگاری پیدا کنند؛ از ظرف های کوچک شامپو گرفته تا دمپایی ها و حتی لباس های راحتی. آنگونه که یک مدیر هتل در بریتانیا می گوید:” مسافران هر چیزی را که دستشان می رسد، برمی دارند. لباس های حمام، آویزهای لباس، روتختی ها، روتشکی ها، حوله ها، بالش ها و تقریبا هر چیز قشنگی که در اتاق است”. بدون شک برداشتن لوازم بهداشتی موجود در اتاق مشکلی به وجود نخواهد آورد، اما برداشتن چیزهایی مثل حوله ها یا لباس های راحتی، نه تنها ایده خوبی به نظر نمی رسد؛ بلکه می تواند در برخی کشورها جرم تلقی شود. برای نمونه می توان به زنی اشاره کرد که به خاطر برداشتن تنها دو حوله از یک هتل در نیجریه به سه ماه زندان محکوم شد. البته حتی اگر زندان هم در انتظارتان نباشد، ممنوعیت از رفتن به هتل های مورد علاقه، کمترین مجازات خواهد بود. 

جالب است بدانید که خیلی از هتل های مهم یک لیست سیاه متشکل از افرادی دارند که دیگر مجاز نیستند در هتل آنها اقامت داشته باشند؛ افرادی که که حداقل بیش از یک بار یک ماگ قهوه را از اتاق هتل خود برداشته و در نتیجه هتل دیگر علاقه ای به پذیرش آنها ندارد. اما داستان به همین جا ختم نمی شود؛ هتل های زنجیره ای این لیست را در اختیار یکدیگر هم قرار می دهند. تصور کنید به سفر رفته اید و هیچ هتلی شما را نمی پذیرد فقط به این دلیل که در سفر قبلی خود چند حوله برداشته اید و اسمتان در لیست سیاه قرار گرفته است.

شاید اندکی مسخره به نظر برسد که افراد فقط به خاطر برداشتن چند تکه به ظاهر بی ارزش از اقامت در هتل منع شوند، اما حقیقت این است که این دزدی های کوچک می توانند بزرگ و بزرگ تر شده و خسارت بیشتری به هتل ها وارد کنند. برای نمونه در یکی از هتل های آمریکا مسافری قصد داشته یک آینه بزرگ را از اتاق خارج کند! این احتمال وجود دارد که او دفعات پیش چیزهای کوچک تری را از اتاق خارج کرده باشد. به علاوه همین دزدی های کوچک، هر ماه چندین دلار خرج روی دست هتل ها می گذارد و این یعنی میلیون ها دلار در سال.

اگر فکر می کنید چیزی در اتاق چشمتان را گرفته، توصیه جااینجاس به شما این است  که از پذیرش هتل سئوال کنید که آیا مجاز به برداشتن آن وسیله هستید یا خیر؟ چرا که در برخی هتل ها شما می توانید فقط با پرداخت اندکی پول با پرداخت پول، صاحب هر کدام از آن وسایل شوید. البته بهتر است اگر واقعا عزم خود را جزم کرده اید تا یکی از این وسایل را به عنوان یادگاری با خود ببرید، به چیزهای کوچکی که برای هتل مشکلی به وجود نخواهد آورد؛ اکتفا کنید؛ چیزهایی مثل صابون یا ماگ!


اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد