صنعت هتلداری هر روز بیش از گذشته تلاش می کند تا همگام گروه های مختلف مسافران شود. مهیا کردن امکاناتی برای کودکان و خانواده ها در هتل ها نشان از این تلاش دارد. در سال های اخیر توجه هتل ها به نیازهای مهمانانی با مشکلات حرکتی آنها را به سوی استفاده از امکانات ویژه این افراد سوق داده است. این موضوع تنها در مورد هتل های خارجی صادق نیست؛ هتل های داخلی نیز از این جریان عقب مانده اند. در مقاله حاضر جااینجاس نخست به شما می گوید که هتل های مناسب برای معلولین باید دربرگیرنده چه خدماتی باشند. سپس به چند نمونه از هتل های ایران اشاره می کنیم که خدمات مناسب برای معلولین در نظر گرفته اند.

هتل های مناسب برای معلولین چه امکاناتی دارند؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، برخی هتل ها به مناسب سازی فضا برای افراد دچار مشکلات حرکتی توجه ویژه ای نشان داده اند. بنابراین فراموش نکنید که در هنگام رزرو هتل حتما از وجود این خدمات اطمینان حاصل کنید. البته شاید تعداد هتل هایی که به چنین امکاناتی مجهز هستند، چندان زیاد نباشد؛ اما در میان هتل های تهران، هتل های کیش، هتل های مشهد و سایر مقاصد پر رفت و آمد بدون شک چند هتل با این ویژگی ها خواهید دید. سئوال این است که اساسا هتل ها چه تسهیلاتی می توانند برای معلولین مهیا کنند؟

اتاق هایی که دسترسی به آنها با ویلچر امکانپذیر است

در حقیقت اینگونه اتاق ها به مهمانان خود امکان دسترسی بدون مانع به اتاق و دیگر بخش های هتل را می دهند. اتاق های فوق ورودی بدون مانع داشته و به بالابرهای مخصوص ویلچر مجهز هستند. علاوه بر این اتاق ها به راهروهای هتل، لانژ و اتاق های جلسات متصل هستند تا بتوان به راحتی و بدون استفاده از پله به آنها دسترسی پیدا کرد.

اتاق های جادار و بزرگ

اتاق های دلباز و بزرگ به مهمانان معلول امکان آزادی بیشتر در جابجا شدن را می دهند. می توان هتل هایی را دید که اتاق هایی بدون محدودیت دارند؛ اتاق هایی که به طور خاص برای این دسته از مسافران طراحی شده اند. ضمن اینکه داخل اتاق ها هم باید حمام بزرگ، تختخواب های تک نفره و دونفره و یک هال جادار برای راحتی در حرکت وجود داشته باشد.

درب های کشویی

بدون شک استفاده از درب هایی که به کلیدهای کارتی مجهز هستند، برای افراد معلول کار راحتی نیست. از این رو هتل ها اتاق های ویژه ای را به درب های کشویی مجهز کرده اند تا افراد معلول بتوانند بدون هیچگونه دشواری از طریق آن رفت و آمد کنند.

توالت فرنگی

اگرچه توالت فرنگی امروز تقریبا در تمام هتل های ایران تعبیه شده، اما وجود آن به ویژه برای مهمانان معلول الزامی است. بنابراین در هنگام انتخاب هتل خود مطمئن شوید که سرویس بهداشتی فرنگی سالم دارد.

آسانسور

یکی از ابتدایی ترین امکاناتی که هتل ها برای افراد ناتوان در نظر گرفته اند، آسانسور است. وجود آسانسور به اندازه ای مهم است که هتل ها در معرفی خود به این امکان اشاره می کنند. برای مثال ذکر می کنند که هتل فاقد آسانسور است یا اینکه هتل در قسمت ورودی دارای تعدادی پله است.

سایر امکانات

برخی از هتل ها علاوه بر امکانات بالا تسهیلات دیگری هم جهت رفاه حال مسافران معلول در نظر گرفته اند. از آن جمله می توان به دوش های چرخشی در حمام، سیستم های هشدار نوری برای ناشنوایان، قفسه هایی نزدیک به سطح زمین، چشمیِ در چندتایی و بسته های ویژه برای ارتباط شامل کلون تصویری و ساعت زنگدار لرزشی اشاره کرد. 

کدام هتل های ایران خدمات ویژه معلولین ارائه می دهند؟

در این بخش از مطلب هتل های مناسب برای معلولین به هتل هایی اشاره می کنیم که با اختصاص اتاق های ویژه به اقامت معلولین توجه کرده اند.

هتل پارسیان آزادی تهران

هتل پنج ستاره پارسیان آزادی تهران اتاق های ویژه معلولین دارد که شامل دو تختخواب جداگانه یا یک تختخواب دونفره کینگ، توالت فرنگی و وان می شوند. طراحی اتاق ها نیز مطابق با استانداردهای قانون حمایت از معلولان آمریکا صورت گرفته است. هتل پارسیان آزادی آسانسور هم دارد.

هتل مدینه الرضا مشهد

هتل پنج ستاره مدینه الرضا مشهد نیز اتاق هایی تحت عنوان اتاق جانباز دارد که دلباز و وسیع بوده و به تخت های تک نفره، توالت فرنگی، وان و ویلچر مجهز هستند. این هتل نیز به آسانسور تجهیز شده است.

هتل فرودگاهی ایبیس تهران

هتل ایبیس تهران هم اتاق های ویژه معلولین دارد. اتاق های دبل راحتی برای مهمانان دارای مشکلات حرکتی با طراحی و چیدمان متفاوت که به امکاناتی چون تهویه مطبوع ، تلویزیون های تخت با تنوعی از کانال های ماهواره ای ، امکان برقراری تماس های بین المللی بدون نیاز به اپراتور ، سیستم اعلان و اطفاء حریق ، حمام اختصاصی ، یخچال ، سشوار و وسایل بهداشتی مورد نیاز مجهز هستند.

هتل هویزه تهران

هتل هویزه تهران هم اتاق های دوتخته ویژه معلولین دارد که یک عدد تخت دونفره 160 سانتی متری در آنها وجود دارد. در این اتاق ها امکاناتی مانند سیستم اعلان و اطفای حریق با قابلیت آدرس دهی مجهز به آژیر و چراغ چشمک زن اختصاصی، حمام دارای وان و سرویس بهداشتی فرنگی هم تعبیه شده است.

علاوه بر هتل های بالا هتل های دیگری هم در سطح کشور وجود دارند که شرایط اقامت در آنها برای معلولین مناسب است. از جمله این هتل ها می توان به هتل های زیر اشاره کرد:
هتل پارس مشهد
هتل پارسیان کوثر اصفهان
هتل عالی قاپو اصفهان
هتل عباسی اصفهان
هتل هما شیراز
هتل اترک مشهد
هتل بین المللی قم
هتل صفائیه یزد
هتل بهشت قشم
هتل هرمز بندرعباس
هتل ساحل ارومیه

همانطور که دیدید تقریبا در شهرهای مهم ایران حداقل یک هتل که جهت اقامت معلولین مناسب سازی شده باشد، وجود دارد. هرچند که هنوز بسیاری از هتل های لوکس ایران به امکاناتی که پیشتر به آنها اشاره کردیم(چشمی در و کلون تصویری) مجهز نیستند. فراموش نکنید که در هنگام رزرو هتل اگر امکانات بالا را نیافتید، حداقل از وجود آسانسور و رمپ ویژه معلولین اطمینان حاصل کنید. جااینجاس با معرفی کامل هر یک از هتل ها و فهرست کردن امکانات آنها این فرصت را به شما می دهد که هتل مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید. در صورتی که در پروسه رزرو هتل آپارتمان یا هتل خود به مشکلی برخورد کردید، تیم پشتیبانی 24 ساعته جااینجاس را در میان بگذارید تا شما را همراهی کنند.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد