شهر مشهد، از یک میلیون سال پیش تا کنون

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی است که در 59 درجه و 35 دقیقه طول و 36 درجه و 20 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. از آنجا که بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در این شهر قرار گرفته، مشهد هر ساله میزبان زائران زیادی از داخل و خارج کشور است.

تا چند سال پیش استان خراسان رضوی بخشی از استان خراسان به مرکزیت مشهد بود که به سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم گردید. تاریخ مشهد مقدس از زمان به شهادت رسیدن امام رضا (ع) و ساخت بارگاه ملکوتی ایشان آغاز می شود، اما به فاصله‌ی اندکی از این شهر منطقه توس واقع شده که قدمتی دیرینه دارد. آثار تاریخی به دست آمده از این منطقه حاکی از آن است که زندگی در توس به پیش از میلاد مسیح باز می گردد. بقایایی که کارشناسان از تپه نادری در جنوب شهر مشهد کشف کرده‌اند، نشان می‌دهد از هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح زندگی در این منطقه جریان داشته است. از طرف دیگر 60 ابزار سنگی از روستای آبروان در 40 کیلومتری مشهد نیز به دست آمده که قدمتی در حدود 800000 تا 1000000 سال دارد.

هتل های مشهد

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر مشهد

علاوه بر آنکه مشهد به واسطه وجود حرم مطهر رضوی یکی از شهرهای مهم ایران بوده و هر ساله مسافران زیادی برای زیارت آن حضرت به این شهر می آیند، آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی را نیز در خود جای داده که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.
بعضی از ابنیه تاریخی و جاذبه های گردشگری مشهد عبارتند از مسجد گوهرشاد، مقبره نادر شاه، کوه سنگی، سقاخانه اسماعیل طلایی، مسجد بالاسر، مقبره خواجه ربیع، چهار طاقی، میل اخنگان (اخنجان)، برج کشمار، مقبره پیرپاره دوز، آرامگاه شیخ بهایی، محل دفن هارون، مدرسه پریزاد، مقبره میرزا قلی خان حصار قلعه (محمود آباد).

دانشگاه های شهر مشهد

دانشگاه ها و مراکز علمی هر شهر نشان از پیشرفت علمی آن شهر دارد، مشهد نیز جزو شهرهای مهد علم در ایران است که دانشگاه های آن هر ساله فارغ التحصیلان زیادی را برای ورود به بازار کار آماده می کند. دانشگاه های این شهر شامل دانشگاه فردوسی، دانشگاه امام رضا، دانشگاه صنعتی سجاد، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دانشگده مهندسی علوم و فناوری های نوین گلبهار، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی می شود. علاوه بر این مشهد مراکز آموزش عالی دیگری نیز دارد از جمله موسسه آموزش عالی خردگرایان، موسسه آموزش عالی اسرار، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، موسسه آموزش عالی بینالود، موسسه آموزش عالی خاوران.

هتل های مشهد

از دیرباز مشهد میزبان زائران حرم رضوی بوده، به همین دلیل اقامتگاه های زیادی در این شهر فعالیت دارند، اقامتگاه هایی از هتل های یک ستاره تا هتل های پنج ستاره و هتل آپارتمان و... . بعضی از این هتل ها نزدیک به حرم بوده مانند هتل قصر طلایی مشهد، هتل سهند مشهد، هتل رضویه مشهد، هتل اترک مشهد و برخی نیز در مکان های آرامتری واقع شده اند از جمله هتل هما 2 مشهد، هتل ثامن مشهد، هتل کوثر ناب مشهد.
تنوع هتل های شهر مشهد زیاد بوده و این امر طبیعی است که مسافران در زمان انتخاب دچار تردید و حتی سردرگمی شوند که آیا واقعا در برابر هزینه‌ای که پرداخت می کنند، امکانات و رفاه مورد نظر را خواهند داشته یا نه؟ اما خبر خوب این است که به راحتی می توانید از طریق این لینک لیست هتل های مشهد را مشاهده کرده و با مقایسه قیمت، امکانات، تصاویر و موقعیت مکانی آنها بهترین گزینه را انتخاب و رزرو کنید.

 

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد