اگر اهل سفر باشید، بی تردید کلمه بومگردی به گوشتان خورده است. شاید حتی در یکی از سفرهای خود میهمان یک اقامتگاه بومگردی هم شده باشید. اما برای آنها که تا کنون تنها تجربه اقامت در هتل یا هتل آپارتمان را داشته اند، اقامتگاه بومگردی واژه غریبی به نظر می رسد. شاید بهتر باشد بیشتر در مورد بومگردی و اقامتگاه های بومگردی بدانید تا در سفر بعدی خود تجربه اقامتی متفاوت و خاص را رقم بزنید. 

بومگردی چیست؟

با تغییرات بزرگی که در سبک زندگی مردم در سراسر دنیا اتفاق افتاده، گونه های جدیدی از دل گردشگری سر برآورده اند؛ گونه هایی که دیگر تنها منحصر به بازدید صرف از مکان های تاریخی و طبیعی نمی شوند. اکوتوریسم یا بومگردی نیز حاصل همین تغییرات است. در حقیقت اکوتوریسم را می توان شاخه ای از گردشگری دانست که در آن توجه به زیست بوم و طبیعت یک منطقه دغدغه مهمی برای گردشگر است. 

به عبارت دیگر گردشگر به مناطق تاریخی و طبیعی، روستاها و شهرهای کوچک سفر می کند تا سنت ها و فرهنگ مردم آن منطقه را از نزدیک لمس کند. در واقع بومگرد قرار است یک گردشگر مسئول باشد که با یک تیر دو نشان بزند: هم به گشت و گذار بپردازد و هم به اقتصاد و محیط زیست آن جامعه محلی کمک کند.

اقامتگاه بومگردی چیست؟

با رونق بومگردی در ایران، اقامتگاه هایی نیز ساخته شدند که امکان تجربه زندگی محلی مقصد را به مسافران می دادند. قرار بر این بود تا همه چیز از معماری مکان تا غذا و شیوه اقامت مطابق آن چیزی باشد که مردم محلی سال ها با آن زندگی کرده و به آن خو گرفته اند. به همین دلیل خانه های قدیمی بازسازی شده و به ارائه خدماتی پرداختند که تفاوت زیادی با یک هتل داشت. شکی نیست که در لوکس ترین هتل ها هم انجام فعالیت های مهیجی چون بیابان گردی، جنگل نوردی و گردشگری نجوم امکان پذیر نیست. سراغ چنین فعالیت هایی را تنها می توان در این اقامتگاه ها گرفت. نکته دیگری که در مورد این اقامتگاه ها وجود دارد، اداره شدن آنها توسط خانواده های محلی است. در واقع به نوعی کسب و کار خانوادگی باعث رونق اقتصاد و اشتغال زایی در جامعه میزبان هم خواهد شد.

اقامتگاه های بومگردی چه ویژگی هایی دارند؟

اگر تصمیم گرفته اید به عنوان بومگرد به یکی از شهرهای ایران سفر کنید، باید در همین ابتدا به شما بگوییم که: انتظار یک محیط لوکس با امکانات خاص یا چشیدن طعم غذاهای فرنگی را نداشته باشید. بدون شک این ویژگی ها به یک روستا و شهر کوچک با فرهنگی سنتی شباهت چندانی ندارد. به طور کلی می توان گفت:

معماری داخلی و خارجی اقامتگاه بومگردی، سنتی است: معماری یک منطقه بخشی از فرهنگ و خاصِ آن منطقه است. این را می توان در تمام نقاط ایران از روستاهای شمالی تا جنوبی و غربی دید. برای نمونه خانه های شیروانی همه ما را یاد شمال کشور می اندازد و خانه های خشتی تداعی کننده اقلیم مرکزی و جنوبی کشور هستند. بنابراین نخستین قدم برای آشنایی با فرهنگ مقصد را با شناخت معماری آن منطقه برمی دارید. اگر قرار شد که در یک چادر یا خانه چوبی هم اقامت کنید، تعجب نکنید!

علاوه بر این، در اقامتگاه بومگردی شما قرار نیست روی مبلمان یا تخت خواب لوکس بنشینید یا بخوابید. بسته به اقلیم منطقه، ممکن است فرش زیر پای شما یک گلیم و جای خواب شما یک دست رختخواب با پتو و بالش های سنتی باشد!

میزبان شما در اقامتگاه بومگردی، مردم محلی هستند: هیچ کس به اندازه مردم یک شهر یا روستا، در دل فرهنگ آن زندگی نکرده و با زیر و بم آن آشنا نیست. به همین خاطر است که اقامتگاه های بومگردی را مردم محلی اداره می کنند. آنها با پوشیدن لباس محلی، گذراندن وقت با میهمانان و حتی پاسخ گفتن به سئوالات آنها، تلاش می کنند تا آنها را با فرهنگ منطقه خود آشنا کنند. شما هم می توانید با پوشیدن لباس محلی آن روستا، بیشتر در نقش یک بومی فرو روید!

در اقامتگاه بومگردی، طعم غذاهای محلی را می چشید: اگر قرار باشد در یک اقامتگاه بومگردی بمانید و ناهار یا شام شما یک پیتزای پپرونی یا بیف استروگانف باشد، دیگر بومگرد نخواهید بود. غذا بخش مهمی از فرهنگ هر منطقه است و برای نزدیک شدن به آن باید طعم غذاها و نوشیدنی های محلی را امتحان کنید. خوردن یک قرص نان محلی که درست جلوی چشمان شما توسط یک زن محلی و در تنور پخت شده، لذت متفاوتی را تا ابد زیر زبان شما باقی می گذارد.

خدمات رفاهی در اقامتگاه های بومگردی اندکی متفاوت است: به طور حتم تا اینجای کار دریافته اید که بومگردی میانه چندانی با یک سفر لوکس و مجهز ندارد. اگر با این مسئله کنار آمده اید، باید بدانید که حمام و سرویس بهداشتی مشترک است، از خشکشویی خبری نیست، ممکن است برای صبحانه خوردن مجبور شوید سری هم به آشپزخانه بزنید و با پنکه سقفی یا بخاری هیزمی خود را خنک یا گرم کنید.

در اقامتگاه بومگردی، اقامتی سبز خواهید داشت: اگر از آن دسته آدم هایی نیستید که موضوعاتی مانند تفکیک زباله یا مصرف آب برایتان اهمیت داشته باشند، دور این اقامتگاه ها را خط بکشید. چرا که در اقامتگاه های بومگردی هدف اصلی توجه ویژه به محیط زیست است. در این مکان ها تلاش بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، سیستم های تصفیه مجدد آب و حتی جدا کردن زباله های خشک و تر است.

تا اینجا در مورد اقامتگاه های بومگردی اطلاعاتی را در اختیار شما گذاشتیم. بدون شک موضوع بومگردی و اقامتگاه های آن گسترده تر از آن است که بتوان تنها در یک مقاله به همه آنها اشاره کرد. در مطلب بعدی تلاش می کنیم تا به چند مورد از اقامتگاه بومگردی در بخش های مختلف ایران اشاره کنیم.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد