وقتی صحبت از رزرو هتل می شود، همه به دنبال هتل های نوساز هستند. به نظر می رسد این امر کاملا عقلانی باشد، چون هتل های تازه تأسیس اتاق‌های تمیزتر و مجهزتری دارند و اقامت در آن‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود. اما امروز می‌خواهیم سراغ هتل‌های قدیمی ایران برویم و ببینیم این هتل ها چطور ساخته شده بودند و چه ویژگی‌هایی داشتند؟ در زمانی که هنوز از رزرو آنلاین هتل خبری نبود، هتل ها چگونه روزگار می گذراندند؟جااینجاس را تا پایان مطلب قدیمی ترین هتل های ایران کدامند، همراهی کنید.

در بابِ هتل های قدیمی ایران

بحث هتل های قدیمی در ایران می‌تواند قدری پیچیده باشد. بدون شک کشور ما هم یک هتل به عنوان قدیمی‌ترین هتل دارد؛ یعنی اولین هتلی که در کشور ساخته شده ‌است. البته اگر بخواهیم سراغ اجداد این هتل ها یا همان کاروانسراها برویم، شاید به دوران هخامنشی برسیم؛ اما چندان به عقب برنمی گردیم. می توانیم برای هتل های کهن ایرانی سه دسته بندی قائل شویم:

اول قدیمی‌ترین هتل ایران؛ دوم هتلی که گرچه قدیمی‌ترین نیست، اما قدیمی‌ترین هتلی است که هنوز از مسافران پذیرایی می‌کند و سوم یک ساختمان بسیار قدیمی که سال‌ها پیش تغییر کاربری داده و به هتل تبدیل شده است. اگرچه سال‌هایی که میزبان مسافران بوده، چندان زیاد نیست؛ اما عمر طولانی ساختمان سبب شده از آن به عنوان قدیمی‌ترین هتل جهان نیز یاد کنند. با این توضیحات سری به هتل های پرقدمت ایران می زنیم:

گراند هتل؛ قدیمی‌ترین هتل ایران

در دوره قاجار یک مهاجر قفقازی به نام "باقر خان" خیابان لاله‌زار جنوبی را برای ساخت اولین هتل ایران انتخاب کرد. وی که از هتل‌های اروپایی الگو گرفته بود، با خریدن 1300 متر زمین ساخت هتل را در این خیابان شروع کرد. آن روزها که آمد و رفت سیاستمداران اروپایی به ایران زیاد شده بود، نیاز به چنین هتلی به شدت احساس می‌شد. باقر خان با دانسته‌هایش در مورد هتل‌های اروپایی طرح و نقشه‌ی هتل را ریخت و یک سیستم پذیرایی برای آن تعریف کرد. پیش از ساخت گراند هتل، مسافران خارجی برای اقامت در تهران دو گزینه بیشتر نداشتند؛ یا باید در سفارت‌خانه‌ی کشورشان می‌ماندند یا اینکه یکی از خانه‌های شمال شهر که به پانسیون تبدیل شده بود را انتخاب می‌کردند.

آن روزها سیستم خاصی برای رزرو هتل وجود نداشت، اما مسافران می‌توانستد از طریق تماس تلفنی یا فرستادن یک نماینده برای خودشان اتاق رزرو کنند. البته گراند هتل فقط مختص اقامت مسافران نبود و میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی بود. مثلاً در همان دوران قمرالملوک وزیری در این هتل چندین بار کنسرت برگزار و میرزاده عشقی هم چند نمایشنامه اجرا کرد. گراند هتل تا اواسط دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی میزبان مسافران بود، اما بعد از آن تعطیل شد.

سال ها بعد علی حاتمی کارگردان نام‌آشنای ایرانی یک نمونه از این هتل را در شهرک سینمایی ساخت تا لوکیشن فیلم‌های خاطره‌انگیز مختلفی باشد. امروزه دیگر خبری از قدیمی‌ترین هتل ایران نیست. ساختمان قدیمی و مجلل گراند هتل، شکوهش را از دست داده و ظرافت‌های زیبایش زیر سیمان و سیم‌های برق و کالاهای فروشندگان وسایل الکتریکی مدفون شده است.


این مطالب را هم بخوانید:
آشنایی با انواع اتاق ها و اصطلاحات مربوط به هتل
10 هتل لوکس ایران را بشناسید
بهترین هتل های ایران برای ماه عسل


هتل عباسی؛ قدیمی‌ترین هتل جهان

عنوان قدیمی ترین هتل جهان برای هتل عباسی جای بحث بسیاری دارد؛ اما از یک جهت چندان هم بیراه نیست. مادر شاه سلطان حسین صفوی بعد از اینکه ساخت مدرسه چهارباغ به پایان رسید، املاک و بناهای بسیاری را وقف این مدرسه کرد. یکی از این ساختمان‌ها کاروانسرایی بود جنب مدرسه. سال‌ها بعد و با حمله‌ی افغان‌ها بسیاری از قسمت‌های این ساختمان نابود شد، اما شاکله‌ی اصلی خود را از دست نداد و حتی قسمت‌های زیادی از ظریف‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری باقی ماندند. سال‌ها بعد سازمان اوقاف ایران با بیمه‌ی ایران قرارداد بست تا ضمن مرمت و بازسازی بنا و احداث یک هتل در آن به حفظ آن کمک کنند. این کار که نزدیک به 9 سال طول کشید، در سال 1345 منجر به احداث هتل شاه عباس شد. نامی که سال‌ها بعد به عباسی تغییر پیدا کرد.

این بنا که حالا نزدیک به سیصد سال عمر دارد، یکی از قدیمی‌ترین بناهای جهان است که به عنوان هتل میزبان مسافران است. از آنجایی که در طراحی هتل و تأمین تجهیزات به روز برای آن تلاش فراوانی شده، این هتل لوکس اصفهان سال‌هاست که در بین هتل های اصفهان یکی از اولین انتخاب‌های مسافران داخلی و خارجی است. تا جایی که خبرگزاری سی ان ان هم تحت تأثیر استقبال چشمگیر توریست‌ها از این هتل، سال گذشته گزارشی از هتل تهیه کرده و آن را زیباترین هتل خاورمیانه نامید. 

هتل پارس مشهد؛ قدیمی‌ترین هتل فعال ایران

هتل پارس در اوایل دوره قاجار طراحی و ساخته شد. یک فرد یهودی به نام امین در سال 1316 هتل طراحی و ساخت هتل را به یک معمار روسی سپرد. این معمار هم بنای هتل را به سبک و سیاق بناهای روسی طراحی و اجرا کرد. صاحب اصلی هتل نیز با الگوبرداری از شیوه‌های غربی هتلداری، برنامه‌های پذیرایی از مسافران را تنظیم کرد. سال‌ها بعد آقای مجاور توسی مالکیت هتل را به عهده گرفت و تاکنون نیز اداره آن به دست همین خانواده است. 

نمای آجری و آجرکاری برجسته از مهم‌ترین ویژگی های ظاهری بنا به شمار می روند. طی سال‌های اخیر، تغییرات متعددی در هتل رخ داده که یکی از آن‌ها تبدیل زیرزمین به سفره‌خانه و چایخانه‌ی سنتی است. البته که تلاش این خانواده در حفظ و نگهداری بنا در کنار مطلوب بودن قیمت هتل باعث شده تا پارس مثل یک نگین قدیمی بین هتل های مشهد بدرخشد. 

هتل استقلال تهران یا رویال هیلتون سابق

هتل استقلال که پیش‌تر با عنوان رویال هیلتون شناخته می‌شد شاید خیلی قدیمی نباشد، اما یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های تهران است که حیدر غیایی آن را در زمان حکومت پهلوی ساخت. این هتل در زمینی به مساحت 90000 مترمربع و با همکاری سه شرکت ایرانی، آمریکایی و انگلیسی تأسیس‌شده و در زمان خود بزرگ‌ترین هتل خاورمیانه بوده است. سه مهندس ناظر بر ساخت این هتل در آن زمان؛ مهندس فروغی، مهندس ظفر و مهندس صادق بوده‌اند.

استقلال دارای دو برج غربی و شرقی است که برج غربی آن در سال 1341 و توسط معتبرترین برند هتلداری جهان ساخته شد. تا پایان دوره پهلوی این هتل به عنوان نمادی از توسعه و پیشرفت اقتصادی، محل برگزاری مهم‌ترین مراسم و پذیرایی از چهره‌های بنام بین‌المللی بوده است. حتی بخش‌هایی از فیلم معروف «گنج قارون» در آن زمان در این هتل فیلم‌برداری شده است. امروز این هتل پنج ستاره زیرمجموعه گروه هتل‌های پارسیان و صاحب بیش از 22 هتل در ایران است.

چگونه از جااینجاس هتل رزرو کنیم؟

رزرو هتل در سامانه جااینجاس به ویژه برای آنهایی که پیشتر با سایت‌‌های رزرو اینترنتی هتل آشنا شده‌اند، کار آسانی است. به همین منظور تنها کافیست وارد سایت شده و در پنل بالای صفحه نام شهر یا هتل مورد‌نظر خود را به همراه تاریخ ورود و خروجتان وارد کنید. با فشار دادن روی دکمه جستجو تمام هتل‌های آن شهر برای شما به نمایش در خواهند آمد. خوشبختانه در این سایت شما این امکان را دارید که جستجوهای خود را مدیریت کرده و در زمان صرفه‌جویی کنید. این کار از طریق فیلترهای مختلفی صورت می گیرد که ما در اختیار شما قرار داده ایم.

 نگاهی به ستون سمت راست صفحه انداخته و با توجه به اولویت‌های خود یکی از چند فیلتر آدرس، قیمت هتل، ستاره و رسته را انتخاب کنید. با استفاده از این امکان جستجوهای شما محدود و محدودتر شده و به هتل مطلوب خود نزدیک‌تر خواهید شد. چه بخواهید یکی از هتل‌های لوکس مشهد را انتخاب کنید، چه به دنبال یکی از هتل‌های دو ستاره ارزان در اصفهان باشید و چه هوای رزرو یک خانه سنتی را در کاشان در سر داشته باشید، فرقی نمی‌کند. این نکته را فراموش نکنید که بعد از ورود به صفحه هتل ها برای اطلاعات کامل و جامعی که کارشناسان ما با دقت در مورد هر هتل تهیه کرده‌اند، وقت کافی اختصاص دهید.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد