در این مقاله با موارد زیر آشنا می‌شوید

تبریز، شهر کهن ایران با طبیعت بکر و بی نظیر، آثار تاریخی، پارک‌های مشهور و ... یکی از تماشایی‌ترین شهر ایران مخصوصا در فصل‌های گرم سال است. این شهر باستانی واقع در شمال غربی ایران که عنوان سومین کلان شهر کشور را به خود اختصاص داده است. تبریز حدود 4500 سال قدمت دارد و دوران ایلخانان به اوج شهرت خود رسیده است البته امروزه نیز یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی کشور به شمار می‌رود. شهر تبریز سالانه میزبان گردشگران بسیاری است و من در این مقاله قصد معرفی بهترین و زیباترین جاهای دیدنی این شهر تاریخی را دارم پس همراه من با وبلاگ جااینجاس باشید.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

این که فصل بهار بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی هر شهری است بر هیچ کس پوشیده نیست، مجله گردشگری جااینجاس به شما کمک می‌کند که با جاهای دیدنی تبریز در بهار آشنا شوید.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

کویر قوم تپه تبریز

کویر قوم تپه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر تبریز است. این کویر در نتیجه فعالیت زمین، باد و خاک امروزه به شکل تپه‌های ماسه‌ای و نمکزار درآمده است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید شما از این کویر منحصر به فرد است.

آدرس کویر قوم تپه: آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر، شهر صوفیان، روستای قوم تپه (نمایش روی نقشه)

کویر قوم تپه

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز با داشتن درختانی بلند و چمن‌های سبز و مساحتی حدود ۵۳ هزار متر مربع یکی دیگر از بهترین جاهای تفریحی، دیدنی شهر تبریز است. این پارک یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود و قدمت آن به 88 سال پیش باز می‌گردد. باغ گلستان 52 هزار متر مربع وسعت دارد. این پارک به دلیل داشتن آبنماها، فواره‌ها، وسایل تفریحی و بازی کودکان بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است. هتل آزادی تبریز تقریبا در نزدیکی این باغ قرار دارد و شما با اسکان در آن می‌توانید از تماشای این گلستان لذت ببرید.


باغ گلستان بخشی از ویرانه‌های یک گورستان قدیمی به نام گجیل است.

آدرس پارک گلستان تبریز: واقع در غرب شهر تبریز و در میانه خیابان های منجم و ملل متحد (نمایش روی نقشه)

باغ گلستان تبریز

پارک ائل‌ گلی تبریز

 ائل گلی نامی آشنا برای ایرانیان بوده که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این مکان در جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده است. قدمت ائل گلی به دوران آق‌قویونلوها باز می‌گردد اما در دوره صفویه گسترش زیادی پیدا کرده است. در کنار این پارک زیبا هتل پارس ائل گلی تبریز نیز قرار دارد که هنگام سفر می‌توانید از سایت جااینجاس اقدام به رزرو هتل کنید. از امتیازات این مجموعه گردشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قایق‌سواری
  • رستوران‌های زیبا
  • کافه‌های دلنشین
  • سورتمه‌سواری

آدرس پارک ائل گلی : تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی (نمایش روی نقشه)

پارک ائل‌ گلی

جنگل ارسباران تبریز

از جنگل ارسباران در تبریز به عنوان تکه‌ای از بهشت یاد می‌شود. این جنگل‌ سرسبز هیرکانی با قدمت هزار ساله‌ به نام‌های دیگری مانند قره داغ، آرازبار و قراچه داغ نیز معروف است. پوشش گیاهی انبوه، متنوع و کمیاب همچون ممرز، گردو، بلوط، سرخدار و …در این جنگل باعث شده گردشگران بسیاری به این مکان تفریحی بروند. جنگل ارسباران در سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده نام‌گذاری شده است.

حیواناتی همچون روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، شغال، پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، کبک و..  در این جنگل زندگی می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنم در سفر به تبریز بازدید از این جنگل زیبا را از دست ندهید.

آدرس جنگل ارسباران: استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران (نمایش روی نقشه)

جنگل ارسباران


روستای زنوزق تبریز

روستای زنوزق که عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران را به خود اختصاص داده است از مهمترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود. شما در سفر خود به این روستا می‌توانید صنایع دستی متنوعی از جمله گلیم، جاجیم و جوراب‌های دست‌بافت را برای خود تهیه کنید.

آدرس روستای زنوزق روی نقشه: (نمایش روی نقشه)

خانه بهنام تبریز

قطعا در میان خانه‌های دیدنی و تاریخی شهر تبریز نام خانه بهنام می‌درخشد. قدمت این خانه به دوره زندیان و اوایل قاجار می‌رسد. امروزه بخش اداری دانشگاه هنرهای اسلامی شهر تبریز در این مجموعه واقع شده است. از جذابیت‌های این خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان ییلاقی
  • پنجره‌های اروسی با وجود شیشه‌های رنگارنگ
  • باغچه‌های درختکاری و …

آدرس خانه بهنام تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه (نمایش روی نقشه)

خانه بهنام

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

اگر بخواهم از جاهای گردشگری تبریز در فصل تابستان یاد کنم می‌توانم شما را با مکان‌های زیر آشنا کنم:

کوه عون بن علی

کوه عون بن علی از جاذبه های گردشگری تبریز که به نام کوه عینالی نیز معروف است. این کوه بلند در ارتفاع ۱۹۶۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این مجموعه دیدنی از طبیعی از قله‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و ... تشکیل شده است. از جمله امکانات رفاهی کوه عینالی عبارتند از:

  1. تله‌کابین
  2. رستوران
  3. مسیر ویژه کوهنوردی
  4. صخره‌نوردی

آدرس کوه عینالی: آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران (نمایش روی نقشه)

مسجد کبود تبریز

این مسجد یکی از شاهکارهای تاریخی و جاهای دیدنی شهر تبریز است که متعلق به دوران حکومت قراقویونلوها در قرن نهم است. به کارگیری خط نستعلیق، نسخ، ثلث و طرح‌های بدیع هندسی و اسلیمی، کاشی‌کاری‌های زیبا و استفاده از ترکیب رنگ لاجوردی در ساخت این مسجد زیبایی آن را دوچندان کرده است. مسجد کبود به نام‌های دیگری مانند مسجد شاه جهان، گپی مسجد، عمارت و مسجد مظفریه نیز معروف است.

آدرس مسجد کبود تبریز: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت (نمایش روی نقشه)

مسجد کبود

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار یکی از خانه‎های قدیمی با معماری و طراحی منحصر به فرد در شهر تبریز است. موزه قاجار در گذشته به عمارت امیرنظام گروسی معروف بوده است. این مکان قدیمی از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش‌های داخلی موزه عبارتند از:

  • تالار سنگ
  • تالار اسلحه
  • تالار معماری
  • تالار سکه

خانه قاجار در زمان پهلوی به عنوان اداره دارایی و اداره فرهنگ مورد استفاده قرار گرفته است. این خانه در طول سال‌ها تخریب شده است و امروزه تنها بخشی از ساختمان اصلی آن باقی مانده است. این خانه توسط میراث فرهنگی در سال 1370 خریداری شد و پس از مرمت به یکی از موزه های تبریز تبدیل شده است.

آدرس خانه قاجار: تبریز، ششگلان، خیابان عارف، خیابان ثقه‌الاسلام، خیابان شهریار (نمایش روی نقشه)

موزه قاجار

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهر تبریز که از معماری آلمانی الگو گرفته است. این عمارت در مرکز شهر در ساختمانی سه طبقه بین سال‌های 1320-1314  احداث شده است. برج ساعت بالای عمارت با ارتفاع حدود ۳۰ متر از جذاب‌ترین قسمت‌های این مکان دیدنی است. تالارهای عمارت شهرداری شامل موارد زیر است:

  1. تالار خط و خوشنویسی
  2. تالار حکمت
  3. تالار دوربین‌های قدیمی
  4. تالار دفاع مقدس
  5. چاپ و نشر
  6. فرش
  7. هنرهای معاصر

انواع اشیای قیمتی مانند اسناد و دستخط‌ها، سفرنامه‌های تبریز، تجهیزات و وسایل قدیمی و … در این تالارها وجود دارد. همچنین تعدادی ماشین‌ عتیقه، قدیمی و اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز در آن به نمایش گذاشته شده است. شما با اسکان در  هتل آپارتمان زیبا تبریز در این محدوده می‌توانید از این مکان بازدید کنید.

آدرس عمارت شهرداری تبریز: میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش (نمایش روی نقشه)

عمارت شهرداری

کوه های آلاداغ لار تبریز

کوه‌های آلاداغ لار از محبوب‌ترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی شهر تبریز هستند. کوه‌های آلاداغ دارای شهرت جهانی هستند. این کوه‌ها درمیلیون‌ها سال با توجه به روی هم رفتن رسوبات و فشار بر آن‌ها بوجود آمده است.

آدرس کوه‌های آلاداغ لار: استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه (نمایش روی نقشه)

کوه های آلاداغ لار

خانه ثقه ‌الاسلام تبریز

تبریز برای همه ما یاد آور خانه‌های تاریخی و رنگارنگ است که هر کدام داستانی مخصوص به خود را دارد. در خیابان چایکنار تبریز مابین پل قاری و مسجد صاحب‌الامر خانه ثقه الاسلام واقع شده است. خانه ثقه الاسلام مربوط به یکی از علمای بزرگ تبریز به نام میرزا علی آقا تبریزی بوده و یکی از جاهای تاریخی تبریز است. از زیبایی‌های داخل این مجموعه تاریخی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاب‌بندی زیبا
  • نمایی تماشایی
  • ایوان‌ها
  • راه‌پله‌ها
  • ستون و پنجره و کف چوبی

آدرس خانه ثقه ‌الاسلام تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان چایکنار، پشت مخابرات، مابین پل قاری و مسجد صاحب الامر (نمایش روی نقشه)

خانه ثقه ‌الاسلام

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که بسیار‌مورد علاقه و توجه گردشگران قرار دارد، می‌توان به قبرستان تاریخی پینه شلوار اشاره کرد. قبرستان پینه شلوار واقع در روستای شادباش مشایخ تبریز در لیست جاهای دیدنی تاریخی این شهر قرار گرفته است.

 


در این گورستان عجیب تنها بومیان دفن می‌شوند.

 

آدرس قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز: استان آذربایجان شرقی، ۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادباد مشایخ (نمایش روی نقشه)

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

پاییز این فصل هزار رنگ بهترین زمان برای مسافرت است. مکانهای دیدنی تبریز در فصل پاییز عبارتند از:

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز واقع در خیابان مطهری متعلق به دوره سلجوقیان است. این مسجد باشکوه علاوه بر تبریز جزو مهمترین جاهای دیدنی در ایران محسوب می‌شود. این مسجد مانند دیگر جاهای دیدنی تبریز جزو آثار تاریخی شهر تبریز در میراث فرهنگی آن ثبت شده و یکی از جاهای دیدنی تبریز در پاییز است.

آدرس مسجد جامع: تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه و در حد فاصل مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی (نمایش روی نقشه)

مسجد جامع تبریز

موزه استاد شهریار

 موزه استاد شهریار که از استادان و ‌شاعران بزرگ و برجسته شهر تبریز بوده در محله‌ی «مقصودیه‌ی» تبریز واقع شده است. آثار و لوازم شخصی این استاد بزرگ مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها، یادبودهای ویژه استاد و … در این موزه نگهداری می‌شوند. شما همه روزه می‌توانید ازاین موزه بازدید کنید.

آدرس خانه استاد شهریار: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه (نمایش روی نقشه)

خانه پروین اعتصامی

 پروین اعتصامی شخصیتی محبوب میان ایرانیان که نام او در تاریخ ادبیات معاصر به چشم می‌خورد. خانه این بانو گرامی در تبریز از معروف‌ترین جاهای دیدنی و مورد علاقه طرفداران شعر و ادبیات فارسی شده است.

آدرس خانه پروین اعتصامی: تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶ (نمایش روی نقشه)

خانه پروین اعتصامی

کلیسای سنت ماری تبریز

سنت ماری، کلیسایی دیدنی و جذاب در تبریز است که به عنوان مهمترین کلیسای ارامنه در این شهر وجود دارد. قدمت این بنای دیدنی به سال ۱۲۰۰تا۱۳۰۰برمی‌گردد. با بازید از این کلیسا می‌توانید به تماشای عکس‌هایی زیبا از مسیح، حضرت مریم و حواریون بپردازید.


داخل کلیسای سنت ماری تبریز مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی نیز برگزار می‌گردد.

کلیسای سنت ماری تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز (نمایش روی نقشه)

کلیسای استفانوس مقدس

 کلیسای استفانوس کلیسایی ارمنی در تبریز در ردیف بهترین جاهای دیدنی این شهر قرار گرفته است. این کلیسا به  کلیسای سن استپانوس نیز مشهور است که عنوان دومین کلیسای مهم ارمنی‌های کشور را دارد. کلیسای استفانوس در 15 اسفند سال ۱۳۴۱ جزو آثار ملی کشور ثبت شده است. محوطه‌ کلیسا در میان کوه‌ها طبیعت سبز واقع شده که چشم‌اندازی دیدنی دارد.

آدرس کلیسای استفانوس: استان آذربایجان شرقی، ۱۷ کیلومتری غرب شهر مرزی جلفا (نمایش روی نقشه)

کلیسای استفانوس مقدس

خانه حیدرزاده تبریز

عمارت تاریخی حیدرزاده در محله مقصودیه نزدیک به ۹۰۰ متر وسعت دارد. از این عمارت زیبا به نام حاج قلی خان سرتیپ یاد می‌شود. وجود دو حیاط درونی و بیرونی که به وسیله تالار از هم جدا شده‌اند و باغچه با صفای پرگل، حوضی زیبا و آبی رنگ، پنجره‌هایی چوبی و … این خانه را محبوب و دلنشین‌تر کرده است.

آدرس خانه حیدرزاده تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه حیدرزاده (نمایش روی نقشه)

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه معروف به ارگ تبریز از مکان های تاریخی تبریز است که قدمتی نزدیک به 700 سال دارد. معماری به کار رفته در این دیوار مرتفع بسیار چشم‌نواز است. این بنای زیبا در سال 1310در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آدرس ارگ علیشاه تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت (نمایش روی نقشه)

ارگ علیشاه

دروازه‌های هشت گانه تبریز

دروازه‌های تاریخی تبریز مانند حصاری مقاوم در اطراف این شهر وجود دارند. امروزه از این هشت دروازه تاریخی تنها ۲ مورد باقی مانده و در حال بازسازی هستند. به گفته برخی این دروازه‌ها نماد اصلی شهر هستند. شما می‌توانید در کنار این بنای زیبای تاریخی عکس‌های یادگاری از خود ثبت کنید و این مکان بهترین جاهای تبریز برای عکاسی است. دروازه‌های قدیمی تبریز عبارتند از:

  1. درب باغمیشه
  2. درب سرخاب
  3. درب نوبر
  4. درب میارمیار
  5. درب گجیل
  6. درب استانبول
  7. درب شتربان
  8. درب ویجویه
  9. درب مهادمهین

جاهای دیدنی تبریز در زمستان

جاهای دیدنی تبریز در زمستان بسیار است که در متن زیر به چند مورد اشاره می‌کنم. جاهای تفریحی تبریز در زمستان عبارتند از:

تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری‌ گل در 40 کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته است. این تالاب از سطح دریا ۱۸۹۰مترارتفاع داشته و دارای وسعتی نزدیک به ۱۶ کیلومتر است. در زبان ترکی این تالاب به معنای تالاب خشک است و جزو تالاب‌های آب راکد شهر تبریز واقع شده است.

آدرس تالاب قوری گل: استان آذربایجان شرقی، 40 کیلومتری جنوب شرق تبریز، 15 کیلومتری بستان آباد (نمایش روی نقشه)

تالاب قوری گل

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه خانه‌ای تاریخی در شهر تبریز که امروزه از مکان‎های پرطرفدار میان گردشگران شده است. خانه مشروطه با ورودی زیبا و دربی چوبی، نمای تماشایی و همچنین دیوارهای بزرگ با آجرهای نارنجی قدیمی در این شهر خودنمایی می‌کند. وجود مجسمه بزرگ دو قهرمان ملی (ستارخان و باقرخان)  که با لباس چریکی نظامی و اسلحه به‌دست در این خانه قرار گرفته‌اند از مهمترین نمادهای تاریخی آن هستند.

آدرس خانه مشروطه تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه (نمایش روی نقشه)

خانه مشروطه

برج آتش‌ نشان تبریز

این برج دیدنی در ارتفاع ۲۳ متر در شهر تبریز واقع شده است. هدف از ساخت برج آتش نشان دیدبانی بوده  و از هشت نورگیر در قسمت‌های مختلف تشکیل شده است. قدمت این برج به دوران قاجار اختصاص دارد. دستگاه‌های اطفای حریق، پمپاژ آب با پمپ‌های مسی و دستی و … از جمله وسایل نگهداری شده در این برج به شمار می‌روند.

آدرس آتش نشان تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری (نمایش روی نقشه)

موزه آذربایجان تبریز

این موزه دیدنی علاوه بر موزه‌ای دیدنی و تاریخی در شهر تبریز لقب دومین موزه‌ی باستان‌شناسی کشور را به خود داده است. موزه تبریز که در نزدیکی مسجد کبود واقع شده در ساختمانی ۳ طبقه قرار دارد. در این موزه نزدیک ۲۳۰۰ قطعه از آثار قبل از اسلام و پس از آن به نمایش گذاشته شده است. مجسمه‌های غول‌پیکر، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیای آثار تجسمی از نمونه آثار نگهداری شده داخل موزه هستند.

آدرس موزه آذربایجان: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود (نمایش روی نقشه)

موزه آذربایجان

مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا تبریز از جاهای دیدنی شهر تبریز که از مکان‌های مورد علاقه هنر دوستان این شهر است. مقبره الشعرا از حدود ۸۰۰ سال پیش محل دفن بیش از ۴۰۰ شاعر ادیب، عارف و رجال نامی  از جمله شهریار، اسدی طوسی و خاقانی شروانی بوده است. این مقبره امروزه تحت عنوان موزه‌ شعر و ادب آذربایجان به شمار می‌آید.


مقبره شعرا در سال ۱۳۸۷ جزو فهرست میراث ملی کشور نیز ثبت شده است.

آدرس مقبره الشعرا تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی (نمایش روی نقشه)

مقبره الشعرا

مدرسه رشدیه تبریز

 مدرسه رشدیه، از مهمترین مراکز علمی قدیمی شهر تبریز است. این مدرسه توسط میرزا حسن رشدیه ملقب به پدر آموزش نوین و بنیانگذار مدارس سبک نو ساخته شده است. مدرسه رشدیه در ساختمانی دو طبقه با آجر کاری‌هایی زیبا واقع شده است و مجسمه میرزا حسن رشدیه در حیاط مدرسه به چشم می‌خورد.

آدرس مدرسه رشدیه تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خی‍‍اب‍‍ان ارتش جن‍وب‍‍ی، مجاورت بنای مرکز اسناد شمالغرب کشور (نمایش روی نقشه)

جاهای دیدنی تبریز در شب

جاهای دیدنی تبریز در شب به شرح زیر است:

خیابان تربیت تبریز

از زیباترین جاهای دیدنی تبریز می‌توانم به خیابان تبریز اشاره کنم. این خیابان تاریخی بین دروازه نوبر و دیک باشی واقع شده است. قطعا پیاده‌روی در پیاده راه‌های جذاب و بی‌نظیر این خیابان که با سنگ‌فرش پوشیده‌اند بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و بازار شیشه گر، کوچه دیدنی انجمن، خانه امان الله میرزا از مهمترین دیدنی‌های اطراف خیابان هستند.

آدرس خیابان تربیت: میدان ساعت، خیابان تربیت (نمایش روی نقشه)

روستای کندوان تبریز

کندوان واقع در 60 کیلومتری تبریز شهرت بسیاری دارد. زیباترین قسمت روستا متعلق به خانه‌هایی به شکل کندوی عسل در میان صخره‌های سنگی است. این روستای تاریخی با معماری و بافت خاص در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است. بهترین زمان بازدید از روستای تاریخی کندوان فصل بهار است اما در زمستان با توجه به بارش برف نیز بسیار تماشایی خواهد شد. شما با رزرو آنلاین هتل می‌توانید به تبریز زیبا سفر کنید و از این روستای بی‌نظیر بدیدن کنید.

آدرس روستای کندوان: تبریز، 60 کیلومتری جنوب غرب تبریز، شهرستان اسکو، دهستان سهند (نمایش روی نقشه)

روستای کندوان

خانه لاله ‌ای تبریز

خانه لاله‌ای خانه‌ای دیدنی در تبریز متعلق به دوره پهلوی است. این خانه در سال ۱۳۵۰توسط حسین لاله‌ای خریداری شده است. مدارک، اسناد و کتب تاریخی مربوط به مرحوم ذکا در این خانه دیدنی نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است بگویم خانه لاله‌ای در سال ۱۳۷۹با شماره‌ی ثبت ۲۹۱۹ در آثار  ملی ایران ثبت شده است.

آدرس خانه لاله ای تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه‌ی صدر (نمایش روی نقشه)

جاهای تفریحی تبریز

مناطق دیدنی تبریز را برای شما معرفی کردیم حال نوبت به معرفی جاهای تفریحی و دیدنی تبریز رسیده است که شامل مورد زیر می‌شود.

موزه‌‌ خودروهای کلاسیک تبریز

موزه خودروهای کلاسیک در تبریز از تماشایی‌ترین موزه‌های این شهر است. این موزه مکانی مناسب برای افرادی است که علاقه زیادی به تماشای خودروهای کلاسیک و قدیمی دارند. برندهای متنوع از خودروهای کلاسیک همچون مرسدس بنز، فورد، فولکس واگن، شورلت و بیوک  در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس موزه خودروهای کلاسیک تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، جاده تهران، جنب کافی شاپ وحید، انتهای کوچه سمت راست (نمایش روی نقشه)

بازار بزرگ تبریز

بی‌شک این بازار را می‌توانم از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان معرفی کنم. بازار تبریز از مهمترین مراکز دیدنی و خرید سوغات این شهر محسوب می‌شود. طاق‌های بلند و سازه‌های آجری در این بازار همگی نشانی از معماری تاریخی این بازار دارند. بازار تبریز با حدود یک کیلومتر وسعت در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

آدرس بازار تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز (نمایش روی نقشه)

بازار بزرگ تبریز

پارک مینیاتور تبریز

 پارک مینیاتور، پارکی جذاب و تماشایی که به تبریز کوچک معروف شده است. این پارک با وجود داشتن ماکت‌های قسمت‌های مختلف شهر همچون ارگ علیشاه، مقبره الشعرا، عمارت ائل گلی، مسجد کبود، کلیسای مریم مقدس، برج یانقین، کاخ استانداری، پل کابلی، ساختمان شهرداری و … در ردیف مهمترین جاهای دیدنی شهر تبریز قرار گرفته است.

آدرس پارک مینیاتور تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان گلکار، و انتهای پارک آنالار و آتالار (نمایش روی نقشه)

پارک مینیاتور

حمام تاریخی نوبر تبریز

حمام نوبر بازمانده دوران قاجار از بهترین آثار تاریخی شهر تبریز است. حمام نوبر با زیربنایی نزدیک به ۶۹۶ متر مربع  در مرکز شهر قرار گرفته است. حمام نوبر از دو قسمت اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل شده است. این مجموعه دیدنی بعد از بازسازی تا مدتها به عنوان سفره‌خانه شهریار فعالیت می‌کرد.

آدرس حمام نوبر تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت (نمایش روی نقشه)

دیگر جاهای تفریحی تبریز

از دیگر جاهای تفریحی تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک
  • پارک موزیکال تبریز
  • سرای دلفین های خوشحال
  • پارک آبی تبریز
  • پیست اسکی سهند
  • تله‌کابین تبریز

جاهای دیدنی اطراف تبریز

جاهای دیدنی شهر تبریز که در اطراف این شهر قرار دارند به شرح زیر است:

جاهای دیدنی آدرس
گورستان تاریخی پینه شلوار جنوب تبریز، روستای شادآباد مشایخ، قبرستان پینه شلوار (نمایش روی نقشه)
سد امند جاده تبریز-شبستر، جاده سد امند (نمایش روی نقشه)
منطقه حفاظت‌شده سهند جاده روستای کندوان (نمایش روی نقشه)
قلعه هلاکوخان کمربندی سردرود، جاده ایلخچی، جاده خورخورا (نمایش روی نقشه)
روستای چراغیل کمربندی سردرود، جاده ایلخچی، آذرشهر، جاده مجارشین (نمایش روی نقشه)
کلیسای هوانس مراغه، خیابان امام خمینی، خیابان دربند کلیسا، کلیسای هوانس (نمایش روی نقشه)

 جمع بندی

در این مطلب سعی کردم شما را با جاهای دیدنی تبریز آشنا کنم تا در هنگام سفر به این شهر پرجاذبه ذهنیتی از جاذبه‌های گردشگری تبریز داشته باشید. مسلما جاهای دیدنی تبریز آنقدر زیاد است که در یک مطلب نمی‌گنجند ولی سعی کردم شما را با بهترین جاهای دیدنی تبریز آشنا کنم. برای سفر به تبریز می‌توانید از سایت جااینجاس کمک بگیرید و با رزرو هتل تبریز از این سایت سفر خوشی را تجربه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی تبریز

بازار تبریز، موزه خودروهای کلاسیک، پارک مینیاتوری، حمام تاریخی نوبر، تله کابین تبریز
آبشار تالاب قوری‌ گل، خانه مشروطه، برج آتش‌نشان، موزه آذربایجان، مدرسه رشدیه
مسجد جامع، موزه شهرداری، خانه استاد شهریار، خانه پروین اعتصامی، کلیسای مریم مقدس، کلیسای استفانوس، خانه حیدرزاده، ارگ علیشاه، دروازه هشت گانه
کوه عینالی، مسجد کبود، موزه قاجار، عمارت شهرداری، کوه‌های آلاداغ لار، خانه ثقه الاسلام، قبرستان پینه شلوار
پارک ائل گلی، پارک گلستان، بازار تبریز، جنگل ارسباران، کوه عینالی، مسجد کبود، خانه قاجار، عمارت شهرداری

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد