در این مقاله با موارد زیر آشنا می‌شوید

نام اصفهان را همه‌جا از سفرنامه‌های قدیمی تا تورهای گردشگری امروزی می‌توان دید. دیدنی‌های اصفهان انقدر زیاد است که عنوان نصف جهان به راستی برازنده آن است. میادین و مساجد تاریخی، عمارت‌ها و کاخ‌های پر شکوه، خانه‌های تاریخی و باغ‌های سبز و دیدنی، بخشی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان هستند. اگر شما هم قصد سفر به اصفهان را دارید؛ در ادامه این مطلب با همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی اصفهان، نصف جهان را به شما معرفی کنیم.

زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهانلیست بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان

میدان های تاریخی اصفهان

اگر از مسافرانی که پس از رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما اصفهان به نصف جهان سفر کرده‌اند بخواهید تا از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان برای شما بگویند؛ اولین موردی که برای معرفی به شما بر زبان می‌آورند؛ بدون شک میدان نقش جهان است. زیرا بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی، اصفهان را با میدان نقش جهان می‌شناسند و نقش جهان نماد اصفهان است. در ادامه این وبلاگ از مجله جااینجاس معروف ترین میادین تاریخی اصفهان را معرفی خواهیم کرد.


میدان نقش جهان در فهرست آثار ملی و فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.


1.میدان نقش جهان

میدان نقش جهان که با نام‌ میدان امام یا میدان شاه نیز شناخته می‌شود؛ همانند قلب اصفهان است که از زمان تیموریان تپیدن گرفته است؛ اما اوج شکوه آن به دوران صفویان باز می‌گردد. جالب است بدانید که از زمان سلجوقیان بسیاری از اعیاد ملی مانند عید نوروز در میدان نقش جهان جشن برگزار می‌شد.

این میدان به دلیل ارزش تاریخی خود در فهرست آثار ملی و فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در اطراف این میدان بیش از 200 حجره تاریخی در دو طبقه وجود دارد. بناهای تاریخی مهم دیگری نیز در میدان نقش جهان وجود دارند که عبارتند از:

  • مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه
  • مسجد شیخ لطف الله
  • عمارت عالی قاپو
  • سردر قیصریه

میدان نقش جهان اصفهانمیدان نقش جهان اصفهان

چرا به نقش جهان برویم؟

در اصفهان تقریبا تمام راه‌ها به میدان نقش جهان ختم می‌شود. میدانی با حال و هوای تاریخی و خاص، در کنار معماری‌های شگفت‌انگیز و زیبا که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. با حضور در این میدان می‌توانید خرید کنید؛ کالسکه سواری کنید، عکس‌های زیبا بگیرید و یا در یکی از کافه‌های نقش جهان قهوه بنوشید و از این فضا لذت ببرید.

  • آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

2. میدان عتیق اصفهان

میدان عتیق یا کهنه میدان اصفهان، از دیگر میادین تاریخی اصفهان است که در نزدیکی نقش جهان گرفته است. البته این میدان در حال حاضر با نام میدان امام علی نیز شناخته می‌شود. قدمت میدان عتیق به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد؛ با این حال ظاهری نو و مدرن دارد.

این میدان در زمان خود از رونق بسیاری برخوردار بود؛ اما با ساخت میدان نقش جهان کم کم از رونق افتاد. معماری میدان عتیق شباهت بسیاری به میدان نقش جهان دارد و ذوزنقه‌ای شکل است. خانه معتمدی که از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است نیز در نزدیکی این میدان قرار دارد.

میدان عتیق اصفهانمیدان عتیق اصفهان

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به میدان عتیق
صفه درویش 1 کیلومتر
گنبد تاج الملک 1 کیلومتر
امامزاده هارونیه 1.6 کیلومتر
آرامگاه خواجه نظام الملک 1.7 کیلومتر
خانه انگورستان ملک 2.7 کیلومتر
خانه  معتمدی (ملاباشی) 2.8 کیلومتر
  • آدرس: اصفهان، میدان عتیق

مساجد تاریخی اصفهان، آثار ملی ثبت شده در یونسکو

در دوره پادشاهی حکومت صفویان ارزش زیادی به دین اسلام داده می‌شد. از این رو بسیاری از مساجدی که در ایران و به خصوص اصفهان ساخته شده است؛ به دوران صفویان بازمی‌گردد. در اینجا نگاهی به با ارزش‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اصفهان خواهیم داشت.

3. مسجد شاه عباسی یا مسجد امام اصفهان

مسجد امام یا مسجد شاه عباسی از دیگر بناهای تاریخی اصفهان است که در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته است. این اثر از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌ شمار می‌رود. قدمت این مسجد به دوران صفویه بازمی‌گردد و نمونه‌ای ارزشمند از هنر کاشی‌کاری و حجاری ایران در قرن یازدهم است. کاشی‌کاری‌های هفت رنگ معرق، طلاکاری‌ها و نقره‌کاری‌های جذاب و کثرت تزئینات کار شده در این بنای عظیم، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

مسجد امام اصفهان یا مسجد شاه عباسی اصفهانمسجد شاه عباسی اصفهان، مسجد امام

ساعت بازدید مسجد امام

همه‌روزه جز روزهای جمعه، ایام سوگواری و روزهای اعتکاف می‌توانید از مسجد امام دیدن کنید. ساعت بازدید از مسجد جامع عباسی در نیمه اول و دوم سال متفاوت است.

  • ساعت بازدید در نیمه اول سال: 9 تا 12، 14 تا 17
  • ساعت بازدید در نیمه دوم سال: 9تا 13، 14 تا 16

قیمت بلیط مسجد امام اصفهان

قیمت بلیط مسجد جامع عباسی در سال 1402 برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 50000 تومان است.

4.مسجد جامع اصفهان یا مسجد عتیق

مسجد جامع اصفهان قدیمی‌ ترین بنای تاریخی اصفهان است که در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی به دوران سلجوقیان باز می‌گردد؛ اما در جدیدترین کاوش‌های باستان شناسی، آثاری متعلق به آل بویه و همچنین دوران قبل از اسلام نیز کشف شده است.

نکته جالب توجه این است که 484 گنبد کوچک و بزرگی که در این مجموعه وجود دارد؛ از لحاظ طرح و نقوش کاملا با یکدیگر متفاوت است. از مهم‌ترین بخش‌های این مسجد می‌توان به کتابخانه خواجه نظام‌الملک اشاره کرد.

  • آدر مسجد جامع اصفهان: اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی
  • همه روزه از ساعت  9 تا11، 13 تا 16
  • گردشگران داخلی 5000 تومان، گردشگران خارجی 50000 تومان

مسجد عتیق یا مسجد جامع اصفهانمسجد عتیق اصفهان یا مسجد جامع

5.مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از مساجد و آثار تاریخی ایران از دوران صفویه است که به دلیل شیوه معماری و استفاده از تزئینات منحصر‌به‌فرد، شهرت یافته است. این بنا که در میدان نقش جهان قرار گرفته است؛ نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری اسلامی-ایرانی است که شیوه طراحی آن با دیگر مساجد ایران تفاوت‌هایی دارد و یکی از شگفتی‌های تاریخ ایران محسوب می‌شود. مسجد شیخ لطف الله نیز ثبت ملی شده و آز آثار جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

مسجد شیخ لطف الله اصفهانمسجد شیخ لطف الله اصفهان

 

  • ساعت بازدید مسجد شیخ لطف الله اصفهان: هر روز از ۰۹:۰۰ صبح تا ۱۱:۳۰ و ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۳۰
  • قیمت بلیط مسجد شیخ لطف الله اصفهان: گردشگران داخلی 5000 تومان، گردشگران خارجی 50000 تومان
  • آدرس مسجد شیخ لطف الله اصفهان: اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان
نزدیک ترین جاهای تاریخی به مسجد شیخ لطف الله
عمارت عالی قاپو 400 متر
خانه مشروطیت اصفهان 1.3 کیلومتر
موزه هنرهای تزئینی اصفهان 1.5 کیلومتر
خانه ملاباشی یا خانه معتمدی 1.7 کیلومتر

کاخ های دیدنی اصفهان

از آنجایی که اصفهان در دوره‌های مختلف، پایتخت حکومت‌ها و سلسله‌های گوناگونی بوده است؛ همین موضوع سبب شده تا کاخ‌های باشکوهی در زمان‌های مختلف در این شهر ساخته شود. در این میان چند مورد از معروف ‌ترین کاخ‌های تاریخی اصفهان را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

6.عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو از باشکوه‌ترین آثار تاریخی اصفهان است که در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. عالی قاپو یکی از زیباترین جلوه‌های معماری دوره صفویان است که در فهرست آثار ملی و آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. از این رو سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این بنای ارزشمند دیدن می‌کنند.

عمارت عالی قاپو اصهانکاخ عالی قاپو اصفهان

جزئیات هنری عالی قاپو

ستون‌های چوبی آینه‌کاری‌شده، حوض ایوان، کاشی‌های هفت رنگ، نقوش اسلیمی، مقرنس‌کاری، فرش‌های پر نقش‌ونگار، گچ کاری‌ها و نقاشی‌ها از مهم‌ترین جزییات هنری این عمارت محسوب می‌شوند. کاخ عالی قاپو در 6 طبقه و 36 متر ارتفاع، چشم‌انداز زیبایی به میدان نقش‌جهان دارد.

عمارت عالی قاپو در دوران شاه عباس صفوی محل برگزاری جلسات مهم حکومتی و محل استقبال از مهمانان خارجی و برگزاری مراسمات دولتی بوده است. همچنین به‌عنوان مکانی برای تماشای مسابقات اسب‌سواری استفاده می‌شد. توصیه می‌کنم در سفر به اصفهان تماشای میدان نقش جهان و منظره اطراف از بالای عمارت عالی قاپو را از دست ندهید.

7. کاخ چهلستون اصفهان

مجموعه کاخ چهلستون در کنار باغ زیبای آن حدود 67000 مترمربع مساحت دارد. زمان ساخت چهلستون به زمان شاه عباس اول معروف به عباس کبیر بازمی‌گردد؛ اما در دوران صفویه نیز مرمت‌هایی انجام شده است. معماری این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی، چینی و فرانسوی است. چهلستون در واقع از 20 ستون تشکیل شده است. بنظر می‌رسد دلیل این نامگذاری انعکاس تصویر این 20 ستون در آب استخر جلویی حیاط باشد.

کاخ چهلستون اصفهانکاخ چهلستون اصفهان

معماری فضای داخلی چهلستون

اگر بخواهیم از زیبایی‌های فضایی داخلی این کاخ صحبت کنیم؛ اولین چیزی که چشم بازدید کنندگان را به خود خیره می‌کند؛ نقاشی‌هایی است که در در و دیوار این فضا به چشم می‌خورد. نقاشی‌های این اثر تاریخی نمونه‌های کاملی از نقاشی مکتب اصفهان در قرن هفدهم و هجدهم است. به طور کلی در کاخ چهلستون علاوه بر تزئینات گل و حیوانی که روی دیوارها کار شده است؛ حدود هفتاد نقاشی دیواری با تکنیک‌های تمپرا و رنگ روغن دیده می‌شود که بسیار خیره کننده است.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک چهل ستون
موزه هنرهای معاصر اصفهان 350 متر
موزه تاریخ طبیعی اصفهان 350 متر
عمارت عالی قاپو 600 متر
میدان نقش جهان 700 متر
پل خواجو 3.4 کیلومتر
کلیسای وانک 4.3 کیلومتر
  •  اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، 9 تا 17

8. کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت از زیباترین کاخ‌های دوران صفویه است که در منطقه چهارباغ و در یکی از بهترین محله های اصفهان قرار گفته است. این قصر به خاطر آثار هنری، فرسکوها و برجسته‌های معماری زیباشناختی مشهور است. تزیینات این کاخ صفوی به حدی باشکوه است که جهانگردانی که در دوره صفوی از این باغ دیدن کرده‌اند؛ آن را با عبارت «فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ‌های ممالک اروپایی» توصیف کنند. حسی که با اقامت در هتل های سنتی اصفهان نظیر هتل عباسی نیز می‌توانید تجربه کنید.

کاخ هشت بهشت اصفهانکاخ هشت بهشت اصفهان

  • آدرس کاخ هشت بهشت: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی
  • ساعت بازدید از کاخ هشت بهشت: هر روز از ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰
  • قیمت بلیط کاخ هشت بهشت : 4000 تومان
نزدیک ترین جاذبه‌های گردشگری به کاخ هشت بهشت
عالی قاپو ۱.۳ کیلومتر
سی و سه پل ۱.۶ کیلومتر
خانه مشروطیت اصفهان ۲.۹ کیلومتر
موزه موسیقی اصفهان ۳.۳ کیلومتر
کلیسای وانک ۳.۵ کیلومتر
پل خواجو ۴.۶ کیلومتر
منار جنبان ۹.۹ کیلومتر

پل های معروف اصفهان، جاهای دیدنی اصفهان در شب

پل‌های اصفهان نیز همانند میدان‌های این شهر با معماری اصیل و باکیفیت خود هر کدام قصه‌ای برای شنیدن دارند. اگر قرار باشد اصفهان را با چند ویژگی توصیف کنیم؛ پل های اصفهان یکی از اصلی ترین آنها است. در ادامه دو مورد از معروف ترین پل های این شهر را برای معرفی آورده‌ایم.

9. سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل یکی از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان است که در لیست آثار ملی ثبت شده نیز دیده می‌شود. سی و سه پل در کنار نقش جهان از نمادهای شناخته شده و تاریخی شهر اصفهان محسوب می‌شوند. این پل در زمان صفویان ساخته شده است و قدمت 400 صد ساله‌ای دارد. سی و سه پل حالا به یکی از بهترین جاهای تفریحی اصفهان نیز تبدیل شده است. با اقامت در هتل آسمان می‌توانید منظره زیبای زاینده رود را تماشا کنید.

سی و سه پل اصفهانسی وسه پل اصفهان

با انتخاب هتل عالی قاپو و هتل ونوس می‌توانید در نزدیکی این پل اقامت داشته و دسترسی راحتی به آن داشته باشید. غروب های زیبای سی و سه پل در کنار شب های شاد آن، این مکان تاریخی را به یکی از پاتوق‌های همیشگی مردم محلی و مسافران در شب بدل کرده است.

جاذبه های گردشگری نزدیک به سی و سه پل
کاخ چهلستون 2.2 کیلومتر
کلیسای وانک 2.7 کیلومتر
میدان نقش جهان 3.4 کیلومتر
بازار قیصریه اصفهان 3.9 کیلومتر
ارامگاه خواجه نظام الملک 4.9 کیلومتر
باغ پرندگان اصفهان 6.7 کیلومتر
  • آدرس سی و سل پل اصفهان: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

10. پل خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از زیباترین پل های اصفهان است که در سفر به اصفهان به هیچ وجه نباید بازدید از آن را از دست بدهید. پل خواجو به دستور شاه عباس دوم بر روی خرابه های پل حسن بیک در دوران تیموری ساخته شده و به اوج شکوه خود در دوران صفویه رسیده است.

پل خواجو اصفهان پل خواجو اصفهان

پل خواجو از زیباترین پل های جهان نیز شناخته می‌شود؛ دلیل آن هم معماری و کاشی‌کاری‌هایی است که در سرتاسر این پل کار شده است. ستون های این پل برای استحکام بیشتر نیاز به آب دارند و این نکته که جاری شدن آب در این پل نه تنها باعث تخریب آن نمی‌شود؛ بلکه باعث استحکام این بنا خواهد شد؛ از رمز آلودترین ویژگی‌های پل خواجو شناخته می‌شود.

پارک های اصفهان، جاهای تفریحی اصفهان

پارک های اصفهان، با تنوع گونه‌های گیاهی، امکانات مختلف و چشم‌اندازهای خیره کننده، مقصدی ایده آل برای گردشگران و اهالی شهر به شمار می‌روند. اگر قصد دارید از طبیعت زیبای اصفهان و مناطق تفریحی آن دیدن کنید؛ در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از بهترین پارک های اصفهان را به شما معرفی کنیم.

11.پارک جنگلی ناژوان اصفهان

پارک جنگلی ناژوان با مساحتی بالغ بر 1200 هکتار، به عنوان یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی ایران و دومین میراث طبیعی اصفهان پس از زاینده رود شناخته می‌شود. پارک جنگلی ناژوان جاذبه‌های تفریحی و امکانات رفاهی بسیاری برای گردشگران دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

پارک جنگلی ناژوان اصفهانپارک جنگلی ناژوان

12.باغ پرندگان ناژوان

باغ پرندگان ناژوان با مساحتی بیش از 53 هکتار، بیش از 5000 گونه از انواع پرندگان جهان را در خود جای داده است. پوشش توری سقف این باغ بسیار وسیع بوده و بر 16 ستون محکم فلزی استوار است. از این رو پرندگان زیادی آزادانه در این فضا پرواز می‌کنند. باغ پرندگان ناژوان بسیار جذاب بوده و تا ساعت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند.

باغ پرندگان اصفهانباغ پرندگان ناژوان

13.آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان اولین آکواریوم تونلی ایران است که بخشی از پارک جنگلی ناژوان محسوب می‌شود. در این آکواریوم حدود 6500 موجود آبزی و کوسه زندگی می‌کنند که حدود 100 مورد از آنها از خطرناک ترین و نادرترین گونه های ماهیان محسوب می‌شوند.

14.باغ خزندگان

این باغ با مساحت 1000 متر مربع، شامل 25 عدد ویواریوم بزرگ و 12 ویواریوم کوچک است که در آن انواع مختلف خزندگان و مارهای سمی، نیمه سمی و غیرسمی نگهداری می‌شود.

 


پارک جنگلی ناژوان دومین میراث طبیعی اصفهان پس از زاینده رود است.

 

15.باغ موزه پروانه

باغ موزه پروانه‌ها حدود 2000 متر مربع مساحت دارد که در کنار 100 گونه گل و گیاه سبب افزایش محبوبیت این باغ گردیده است. در این موزه در سه نقطه از باغ، حدود ۲,۲۰۰ پروانه در ۴۸ قاب به نمایش گذاشته شده‌اند.

باغ موزه پروانه هاباغ موزه پروانه‌ها

16.موزه صدف ناژوان

این مجموعه به عنوان اولین موزه صدف و حلزون در کشور است که بیش از 200 نمونه از 800 گونه مختلف از نرم‌تنان، خارپوستان و سخت پوستان نگهداری می‌شود. این نمونه‌ها از آب‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و دیگر دریاها در طی 25 سال جمع آوری شده است.

17.تله سیژ ناژوان

تله سیژ ناژوان یکی از بهترین تفریحات پارک جنگلی ناژوان است. این تله سیژ با طول 1925 متر و در ارتفاع 22 متری از سطح زمین قرار دارد و با سرعت 3 تا 5 متر بر ثانیه حرکت می‌کند.

تله سیژ ناژوانتله سیژ ناژوان

18.شهربازی ناژوان

شهربازی ناژوان در ورودی این پارک جنگلی واقع شده است. در این شهربازی انواع وسایل بازی هیجان‌انگیز برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد و از بهترین جاذبه‌ های تفریحی اصفهان محسوب می‌شود.

19.پارک آبی کودکان

پارک آبی ناژوان از بهترین تفریحات اصفهان برای کودکان محسوب می‌شود که در نزدیکی شهربازی واقع شده است. استفاده از این مجموعه برای کودکان دختر سه تا ۹ ساله و کودکان پسر سه تا ۱۲ ساله مجاز است.

امکانات رفاهی پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان علاوه بر جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی امکانات رفاهی مناسبی را نیز برای گردشگران فراهم کرده است که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق، امکان چادر زدن و کمپینگ
  • فضای سبز مناسب پیک نیک
  • زمین های بازی مناسب کودکان
  • زمین های ورزشی
  • مسیرهای پیاده روی
  • پیست دوچرخه سواری
  • ایستگاه های درشکه سواری
  • مانژ اسب سواری
  • بوفه، کافه و رستوران
  • غرفه صنایع دستی
  • نمازخانه
  • عکاس خانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ
آدرس پارک جنگلی ناژوان اصفهان، بزرگراه شهید حبیب اللهی، ناژوان
ساعت بازدید پارک جنگلی ناژوان همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18 عصر.
هزینه ورودی پارک جنگلی ناژوان ورودی پارک رایگان، هزینه و ساعت بازدید هر بخش متفاوت است.

20.شهر رویاهای اصفهان، بهترین شهربازی اصفهان

شهر رویاهای اصفهان یکی از بهترین شهربازی های ایران است که در سال 93 افتتتاح شده است. این شهربازی که از دو قسمت روباز و سرپوشیده تشکیل شده است و برای سرگرمی و تجربه تفریحات هیجان انگیز در تمامی فصول مناسب است. شهربازی روباز این مجموعه دارای انواع وسایل بازی مهیج از قبیل ترن هوایی، سرسره‌های آبی، ماشین‌سواری و... است.

شهر رویاهای اصفهانشهر رویاهای اصفهان

 بخش سرپوشیده نیز با دارا بودن بازی‌های متنوع و سرگرم کننده، گزینه‌ خوبی برای روزهای گرم یا سرد سال است. برخی از بهترین بخش‌های تفریحی این شهربازی عبارتند از:

  • سینماهای چند بعدی
  • پیست کارتینگ
  • سالن بازی های رایانه‌ای
  • سالن جلوه‌های ویژه
  • سالن سفر به فضا
  • دنیای زیر آب
  • شهر واژگون
آدرس شهر رویاهای اصفهان اصفهان، بزرگراه کمربندی شرق اصفهان، پس از روشن دشت، نرسیده به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
ساعت کاری شهر رویای اصفهان روزهای  یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۴:۰۰

21.پارک کوهستانی صفه

پارک کوهستانی صفه به عنوان بام شهر اصفهان، یک تفرجگاه خانوادگی مناسب برای کودکان و بزرگسالان است. در این پارک کوهستانی مجموعه‌ای از تفریحات متنوع برای گردشگران مهیا شده و یکی از بهترین مناطق تفریحی در اصفهان است.

پارک کوهستانی صفهپارک کوهستانی صفه

تفریحات پارک کوهستانی صفه

  • تله کابین صفه
  • باغ پرندگان
  • سینما
  • بولینگ
  • شهربازی
  • رستوران
  • رستوران های گردان
  • مجموعه تفریحی آبشار
  • رصدخانه صفه
  • مسیرهای پیاده روی
  • باغ های سرسبز
آدرس پارک کوهستانی صفه اصفهان، بلوار شهدای صفه
 
ساعت بازدید پارک کوهستانی صفه همه روزه از ساعت 7 صبح تا 1 بامداد
هزینه ورودی پارک کوهستانی صفه ورودی رایگان، هزینه و ساعت بازدید از هر بخش متفاوت است.

22.پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

نام این پارک ملی از قله‌ مرتفعی در اصفهان گرفته شده است. این منطقه حفاظت‌شده، با وسعتی نزدیک به ۴۷ هزارهکتار، در جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.

این سرزمین در زمان صفویه و قاجار شکارگاه اختصاصی پادشاهان بوده است. اما امروزه، طرح حفاظت از آن اجرا شده و تبدیل به پناهگاهی امن برای گونه‌های مختلف جانوری شده است. کل و بز وحشی، قوچ و میش، پلنگ ایرانی و کبک بخشی از حیوانات بومی این منطقه هستند. 

23.پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار با وسعت 12000 مترمربع بهترین مقصد برای تفریحات آبی در اصفهان است. این مجموعه بی‌نظیر، ترکیبی از امکانات تفریحی آبی و ورزشی هیجان انگیز است. پارک آبی آبشار دارای استخر و سرسره های متنوعی است که مناسب تمام سنین است. برخی از بخش های هیجان‌انگیز این پارک آبی عبارتند از:

  • استخر موج سواری
  • استخر سرسره ای
  • استخر کودکان
  • استخر شیرجه‌ای

پارک آبی آبسارپارک آبی آبسار

پارک آبی آبساراز امکانات رفاهی خوبی نیز برخوردار است که از میان آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • رستوران و کافی شاپ
  • سالن ماساز
  • سونا و جکوزی
  • فضای بازی کودکان
  • فروشگاه لوازم شنا
سانس خانم ها روزهای یکشنبه، سه شنبه، 5 شنبه
سانس آقایان روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه

جاهای دیدنی اصفهان برای خرید

با اینکه اصفهان همیشه با بناهای تاریخی و صنایع دستی نفیس شناخته شده است؛ اما مراکز خرید مدرن و سنتی زیادی را نیز در خود جای داده است. اگر علاقمندید در سفر به این شهر ، گشت و گذاری در مراکز خرید و بازارهای سنتی اصفهان داشته باشید؛ در ادامه با معرفی برخی جاهای دیدنی اصفهان برای خرید و تهیه سوغاتی همراه ما باشید.

24.مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر اصفهان یکی از بزرگ ترین مراکز خرید خاورمیانه است که در هفت طبقه ساخته شده است. بخش تجاری این مرکز خرید در سه طبقه و با 750 واحد تجاری و فروشگاه طراحی شده است. این مرکز خرید علاوه بر کاربردهای تجاری و تفریحی، مکانی مناسب برای فعالیت های فرهنگی نظیر کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های هنری است.

فروشگاه های سیتی سنتر عرضه کننده انواع کالاهای مختلف ایرانی و خارجی زیر است:

  • پوشاک
  • کیف و کفش
  • مصنوعات چرمی
  • طلا و جواهرات
  • صنایع دستی
  • عطر و ادکلن
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • اسبب بازی
  • زیور آلات
  • ساعت و عینک
  • لوازم ورزشی
  • لوازم خانگی
  • تجهیزات آشپزخانه
  • کتاب و لوازم تحریر

مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان
مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان

امکانات تفریحی مرکز خرید سیتی سنتر

این مرکز خرید همچنین از امکانات رفاهی و تفریحات خوبی نیز برخوردار است که برخی از آنها را در ادامه آورده ایم:

  • شهربازی کهکشان عجایب
  • پردیس سینمایی
  • سالن همایش
  • موزه
  • نگارخانه
  • کافه، رستوران و فودکورت
  • دانشگاه علمی و کاربردی
  • مرکز درمانی
  • پارکینگ
  • نمازخانه
  • صرافی و بانک
آدرس مرکز تجاری سیتی سنتر اصفهان اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، مرکز تجاری و تفریحی سیتی سنتر
ساعت فعالیت مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان همه‌روزه از  ۱۰ تا ۲۴
ساعت کاری فودکورت 10 تا 24
ساعت کاری سینما 10 تا 24
ساعت کاری موزه 10 تا 22
ساعت کاری شهربازی شنبه تا چهارشنبه از ۱۶ تا ۲۲، پنجشنبه از ۱۴ تا ۲۲، جمعه و روزهای تعطیل  از ۱۱ تا ۲۲

25.بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان با قدمتی چند صدساله به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این بازار یکی از جذاب ترین دیدنی های اصفهان برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. بازار بزرگ اصفهان تنها محلی برای خرید اجناس و سوغاتی نیست، بلکه نمایشگاهی ازهنر دست ایرانیان است. توصیه می‌کنم در سفر خود به اصفهان حتما از این بازار دیدن کنید.

بازار بزرگ اصفهانبازار بزرگ اصفهان

آدرس بازار بزرگ اصفهان بازار قیصریه در شمال میدان نقش جهان قرار دارد.
 
ساعت فعالیت بازار بزرگ اصفهان 6 صبح تا شب

26.مجتمع تجاری، اداری ارگ جهان نما

ارگ جهان نما یک مجتمع تجاری، اداری و فرهنگی عظیم در اصفهان است که دارای 364 واحد تجاری است. این مجتمع در یکی از بهترین محله های اصفهان یعنی چهارراه عباسی واقع شده است و در نزدیکی میدان امام و کاخ عالی قاپو دارد.

مجتمع تجاری اداری ارگ جهان نمامجتمع تجاری ارگ جهان نما

امکات رفاهی و تفریحی مجتمع تجاری ارگ

مرکز تجاری ارگ جهان نما از امکانات تفریحی خوبی نیز برخوردار است. همچنین اولین آبنمای موزیکال اصفهان در این مجموعه قرار دارد. برخی از امکانات این مرکز خرید تجاری عبارتند از:

  • انواع فودکورت
  • رستوران ها و کافی شاپ ها
  • 3 سالن سینما
  • 4 گالری
  • شهربازی سرپوشیده
آدرس مرکز تجاری ارگ جهان نما  اصفهان، میدان دروازه دولت
ساعات فعالیت مرکز تجاری ارگ جهان نما شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲ و روز جمعه از ساعت ۱۰ تا ۲۲

زیباترین کلیساهای اصفهان

در گوشه و کنار اصفهان به خصوص در منطقه جلفا کلیساهای تاریخی و خیره کننده‌ای وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در ادامه دو مورد از زیباترین کلیساهای اصفهان را معرفی کرده‌ایم.

27.کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک یکی از بناهای باشکوه و از دیدنی ترین جاهای اصفهان است که در دوران شاه عباس دوم صفوی ساخته شده و هنوز هم محل عبادت مسیحیان این شهر است. ویژگی بارز این بنا تلفیق هنرمندانه سبک معماری ایرانی و ارمنی است. نمای آجری با تزئینات کاشی کاری شده، گنبدهای فیروزه‌ای و ستون‌های سنگی، ذوق هنرمندان صفوی در آن زمان را نشان می‌دهد.

کلیسای وانک اصفهانکلیسای وانک اصفهان

موزه کلیسای وانک

کلیسای وانک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که موزه یکی از این بخش‌ها است. در این موزه اشیای تاریخی ، زیور آلات، تابلوها، نسخ خطی و منسوجات برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده است. یکی از جذابیت های این موزه وجود تار مویی است که بر روی آن جمله‌ای از تاروت نوشته شده است و با میکروسکوپ قابل مشاهده است. سایر بخش های این کلسیا عبارتند از:

  • چاپخانه
  • کتابخانه
  • موزه مردم شناسی ارامنه
آدرس کلیسای وانک اصفهان اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک
ساعت بازدید از کلیسای وانک همه روزه از ساعت 8:30 تا 18:30

28.کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان به لحاظ معماری جذاب و خیره کننده آن است. این کلیسای باشکوه در دوران صفویه ساخته شده است. در میان تمام کلیساهایی که در اصفهان وجود دارند؛ این بنا دارای بلندترین گنبد است که در تمام خیابان های اطراف خودنمایی می‌کند. فضای داخلی کلیسا بسیار زیبا و چشم‌نواز است و دیوارهای داخلی آن دارای نقاشی‌های هنرمندانه‌ای از داستان های کتاب مقدس است.

کلیسای بیت اللحم اصفهانکلیسای بیت اللحم اصفهان

آدرس کلیسای بیت اللحم اصفهان اصفهان، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا
 
ساعت بازدید کلیسای بیت اللحم اصفهان  همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا۱۷:۳۰

29.منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از اسرار آمیزترین جاذبه های گردشگری در ایران است که از دو مناره، یک ایوان و یک قسمت چله نشین تشکیل شده است. ویژگی منحصر به فرد منارجنبان اصفهان، لرزش همزمان هر دو مناره با تکان دادن تنها یکی از آن‌هاست. به این صورت که کافیست یکی از مناره‌های این بنا به حرکت دربیاید تا مناره دیگر و همچنین کل بنا نیز به جنب وجوش بیفتند که این در نوع خود بسیار منحصر به فرد است. منارجنبان یک سازه ایرانی اسلامی است که در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است.

منارجنبان اصفهانمنارجنبان اصفهان

آدرس منارجنبان اصفهان  استان اصفهان، ۶ کیلومتری غرب اصفهان، مسیر اصفهان به نجف‌آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه
ساعت بازدید از منارجنبان اصفهان همه روزه از ساعت 9 تا 18 بجز برخی تعطیلات رسمی

خانه های تاریخی اصفهان

اصفهان، مجموعه‌ای از خانه های تاریخی و قدیمی است که هر کدامشان، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه، به معرفی چند نمونه از دیدنی ترین خانه های تاریخی در اصفهان می‌پردازیم.

30.خانه ملاباشی یا خانه معتمدی اصفهان

خانه ملاباشی یکی از بهترین جاهای دیدنی و از باشکوه ترین خانه های تاریخی اصفهان است که از دوران قاجاریه به یادگار مانده و قدمت آن به دوران صفویه و زندیه بازمی‌گردد.

ملاباشی فقیه و منجم ناصرالدین شاه بود که پس از عزیمت به اصفهان و اقامت در این خانه، با اضافه کردن بخش های مختلف به خانه، آنرا تبدیل به یکی از دیدنی ترین خانه های اصفهان کرد.

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی اصفهانخانه ملاباشی اصفهان

در نهایت این خانه توسط شخصی به نام دکتر معتمدی خریداری شد. این خانه‌ی تاریخی با معماری خاص و تزيينات چشم‌نواز، در حال حاضر به عنوان اقامتگاهی سنتی پذیرای گردشگران است. خانه ملاباشی در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای بازدید از این خانه می‌توانید از بخش های مختلف خانه که به گردشگران اختصاص دارد؛ دیدن کنید و یا یکی از اتاق های آنرا برای اقامت در آن رزرو کنید.

آدرس خانه ملاباشی یا معتمدی اصفهان  اصفهان، هشت بهشت غربی ملک شمالی، بن‌بست ملاباشی
ساعت بازدید از خانه ملاباشی 8 الی 18 عصر

31.خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی که از معروف ترین خانه های تاریخی اصفهان است؛ از دوران قاجاریه به یادگار مانده است. این خانه از دو فضای درونی و بیرونی تشکیل شده است.

خانه دهدشتی تلفیقی هنرمندانه از معماری سنتی ایرانی با معماری غربی است و ظرافت آن در میان بازدید کنندگان زبانزد است. با اینکه این خانه در زمان قاجار ساخته شده؛ اما در زمان پهلوی نیز بازسازی شده و در نهایت پس از انقلاب در اختیار سازمان میراث فرهنگی گرفت.

در حال حاضر این خانه تاریخی با عنوان اقامتگاه سنتی و همچنین کافه رستوران خدماتی را به گردشگران ارائه می‌دهد. بنابراین گردشگران می‌توانند تجربه بازدید و یا حتی یک شب اقامت در این خانه تاریخی را داشته باشند.

خانه دهدشتی اصفهانخانه دهدشتی اصفهان

آدرس خانه دهدشتی اصفهان اصفهان، خیابان دروازه دولت، خیابان باب‌الرحمه، کوی جهان نما، بن‌بست دهدشتی، پلاک ۱۱۰
ساعت بازدید از خانه دهدشتی اصفهان همه روزه از ساعت 16:00 تا 22:00

32.خانه تاریخی مشیر الملک انصاری

خانه مشیر الملک انصاری یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است که در دوران صفویه ساخته شده است. این عمارت ابتدا محل سکونت خاندان مشیرالملک انصاری بوده است. پس از آن، به سفارت خانه های روسیه و اتریش تبدیل شده و در نهایت، به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه تاریخی مشیر الملک انصاریخانه تاریخی مشیر الملک انصاری

کاشی کاری های رنگارنگ حیاط مرکزی تا تزئینات چوبی باشکوه سقف تالارها، همه و همه حکایت از ذوق هنری بی نظیر معماران دوره صفوی دارد.

خانه بشیرالملک اصفهان در حال حاضر به عنوان موزه گنجینه میراث طبیعی فعالیت دارد و از بخش های مختلف نظیر کافه، موزه، نگارخانه و فروشگاه گنجینه ساخته شده است.

هتل های نزدیک خانه مشیرالملک اصفهان
هتل ستاره 450 متر
هتل آوین 950 متر
هتل سنتی عتیق 2.4 کیلومتر
هتل سفیر 3 کیلومتر
هتل سنتی اصفهان 4 کیلومتر

 

آدرس خانه مشیرالملک اصفهان اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر یخچال، ابتدای کوچه هارونیه، خانه تاریخی مشیرالملک
ساعت بازدید از خانه مشیرالملک اصفهان همه روزه از ساعت 8:00  تا 17:00

موزه های اصفهان

اگر در سفر به اصفهان به دنبال تجربه‌ای تاریخی و خاص هستید؛ توصیه می‌کنیم حتما از موزه های اصفهان دیدن کنید. در ادامه چند نمونه از بهترین موزه های اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم.

33.موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است که برای علاقمندان به حیات وحش و زمین شناسی جذابیت بیشتری دارد. این موزه در سال 1367 در تالار تیموری که از بناهای تاریخی اصفهان است؛ افتتاح شده و به مرور تکمیل تر شد.

موزه تاریخ طبیعی اصفهانموزه تاریخ طبیعی اصفهان

نمونه‌های آثار طبیعی مختلفی که در این موزه وجود دارد؛ با تلاش های دکتر جعفریان در مدت 37 سال با سرمایه شخصی ایشان از سراسر ایران و برخی کشورهای دیگر تهیه شده و در 7 سالن اصلی به نمایش گذاشته شده است. موزه تاریخ طبیعت شامل سالن های مختلف زیر است:

  • سالن زمین شناسی: در سالن زمین‌شناسی، با سنگ‌ها و کانی‌های مختلف آشنا می‌شوید و فسیل های موجودات زنده گذشته را می‌توانید از نزدیک ببینید. همچنین با نحوه تشکیل بلورها و انواع سنگ ها نیز آشنا می‌شوید.
  • سالن گیاه شناسی: در این بخش با گونه‌های گیاهی متنوع از مناطق مختلف ایران و جهان و همچنین نقش حیاتی گیاهان در کره زمین آشنا می‌شوید. همچنین انواع گیاهان دارویی، صنعتی و زینتی را می‌شناسید.
  • سالن جانور شناسی: در این بخش می‌توانید مهره دارانی نظیر نزدیک پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و آبزیان و همچنین بی مهره‌هایی نظیر انواع حشرات، نرم‌تنان، سخت‌پوستان را از نزدیک ببینید.
  • سالن جغرافیای طبیعی: در این سالن با انواع نقشه‌ها، کره‌ها، ماکت‌ها و تصاویر ماهواره‌ای آشنا می‌شوید.
  • سالن کمک آموزشی: این بخش از موزه، با هدف آموزش و سرگرمی کودکان و نوجوانان طراحی شده است. در این سالن، می‌توانید از انواع وسایل کمک آموزشی و نمایشگاه‌های مختلف دیدن کنید. همچنین، با پدیده‌های جوی و نجومی آشنا می‌شوید.
آدرس موزه تاریخ طبیعی اصفهان اصفهان، خیابان استانداری، تالار تیموری
ساعت بازدید موزه تاریخ طبیعی اصفهان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18:00

34.موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان یکی از جذاب ترین موزه های ایران است که توسط دو موسیقیدان حوزه سنتی در سال 94 افتتاح شده است. در این موزه بیش از 300 نوع ساز موسیقی ایرانی در بخش‌های مختلف برای نمایش به عموم قرار داده شده است. موزه موسیقی در سال 95 جایزه بهترین موزه خصوصی ایران را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرد.

موزه موسیقی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. همچنین دارای برخی امکانات صوتی و تصویری است که بازدید کنندگان می‌توانند از این طریق نواختن سازها را مشاهده کنند و صدای آنها را بشنوند. برای شرکت در تور مجازی این موزه می‌توانید از طریق سایت موزه موسیقی ایران اقدام کرده و از این امکانات استفاده کنید.

آدرس موزه موسیقی اصفهان  اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴
ساعت بازدید موزه موسیقی اصفهان همه روزه به جز روزهای  تعطیل از ساعت 9:00 تا 21:00

35.موزه هنرهای تزئینی اصفهان، رکیب خانه

موزه هنرهای تزیینی اصفهان یکی دیگر از بهترین موزه های اصفهان است که در سال 57 بازسازی و بازدید از آن برای عموم افراد آزاد شد. این ساختمان یکی از بناهای دولتخانه صفوی در زمان شاه عباس است که با کاربری رکیب خانه در گذشته مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به موزه هنرهای تزیینی تبدیل شده است.

موزه هنرهای تزئینی اصفهانموزه هنرهای تجسمی 

بخش های مختلف موزه هنرهای تزئینی

این عمارت زیبا از هفت بخش اصلی تشکیل شده است و اشیای تاریخی از سراسر ایران جمع آوری و در آن به نمایش گذاشته شده است. بخش های اصلی این موزه عبارت است از:

  • کتابت و خطاطی
  • آثار لاکی و روغنی
  • نگارگری
  • آثار چوبی
  • دستبافته‌ها
  • آبگینه‌ها
  • آثار فلزی
  • سفال و چینی
آدرس موزه هنرهای تزئینی اصفهان  اصفهان، خیابان استانداری، روبروی دانشگاه پردیس اصفهان
ساعت بازدید موزه هنرهای تزئینی اصفهان تمام ایام بجز عاشورا و تاسوعا، صبح از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ و عصر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹ 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم برخی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید قبل از سفر به اصفهان هتل مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید؛ می‌توانید به سایت های معتبر رزرو هتل نظیر جااینجاس مراجعه کنید و بهترین هتل های اصفهان را مشاهده و رزرو کنید. جااینجاس دارای پشتیبانی 24 ساعته در حین رزرو هتل و پس از آن است.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اصفهان

بازار بزرگ اصفهان، مرکز خرید سیتی سنتر و مجتمع تجاری ارگ جهان نما از بهترین مراکز خرید در اصفهان است.
پل خواجو و پل سی و سه پل از زیباترین پل‌ های قدیمی اصفهان هستند.
کاخ عالی قاپو، کاخ هشت بهشت و کاخ چهلستون از زیباترین کاخ های قدیمی در اصفهان هستند.
مسجد جامع عباسی یا مسجد امام اصفهان، مسجد جامع اصفهان یا مسجد عتیق و مسجد شیخ لطف الله اصفهان از زیباترین مسجد قدیمی اصفهان هستند.

میدان نقش جهان و میدان عتیق معروف ترین میدان های دیدنی اصفهان هستند.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد