خیلی ها بر این باور هستند که اگر کیش را در روزهای بهار و اوج زیبایی اش نبینی، نصف عمرت بر فناست. به همین دلیل است که سفر به کیش در برنامه سفر بهاری بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. برنامه سفر؟! بله، بهتر است وقتی به جزیره ای با این همه تنوع و زیبایی سفر می کنید؛ برای همه چیز از جاهایی که باید ببینید، تفریحاتی که باید تجربه کنید و حتی رستوران هایی که باید در آنها غذا بخورید؛ برنامه ریزی کنید. قدم اول یعنی داشتن اطلاعات مفید در مورد کیش را می توانید همینجا بردارید و راهنمای سفر به جزیره مرواریدها را خوب بالا و پایین کنید.

چطوری بریم کیش؟

برای رفتن به کیش راه زمین و آسمان به روی شما باز است. هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید، از قبل برای آن برنامه ریزی کنید:

سفر به کیش با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به کیش برای خیلی ها به خستگی اش می ارزد. همین که می توانید هر زمان و هر جا که دوست داشتید توقف کنید، یک امتیاز بزرگ است. به علاوه دیدنی های مسیر هم از چشم شما پنهان نخواهند ماند. پس وسایل و تجهیزات ضروری سفر را بردارید و برای یک مسیر تقریبا 20 ساعته آماده شوید. اگر مبدأ شما تهران باشد، باید در بندرعباس توقف کنید. از بندرعباس هم یک مسیر 280 کیلومتری تا بندر چارک در پیش دارید. به این بندر که رسیدید، سوار شناورهای دریایی شوید تا شما و ماشینتان را به جزیره ببرند. البته یک راه دیگر این است که خود را به بندرآفتاب برسانید و از آنجا عازم کیش شوید. اما خوب در این بندر از شناورهای مسافربری مخصوص خبری نیست و شما باید 2 ساعت روی عرشه کشتی بایستید؛ در حالی که جای خودرویتان از شما بهتر است!

سفر به کیش با قطار

همه راه های زمینی سفر به کیش به بندرعباس ختم می شوند. حتی اگر بخواهید بخش زیادی از مسیر را با قطار طی کنید؛ باید بلیط قطار بندرعباس تهیه کنید. مثلا اگر از تهران راهی شوید، 20 ساعتی را در قطار خواهید بود. 20 ساعت مدت زمان کمی نیست، اما اگر تماشای دیدنی های مسیر از پنجره قطار را دوست دارید؛ به شما سخت نخواهد گذشت. وقتی در ایستگاه قطار بندرعباس پیاده شدید، راه بندرچارک را در پیش بگیرید. می توانید ماشین شخصی خود را با قطار همراه تان بیاورید و بعد با آن راهی بندرچارک شوید و بعد هم با شناورهای دریایی مسافری به کیش برسید.

سفر به کیش با اتوبوس

تعداد کسانی که اتوبوس را برای سفر به کیش انتخاب می کنند، زیاد نیست؛ اما خوب صفر هم نیست. اتوبوس در مقایسه با قطار سختی های خود را دارد؛ حتی اگر اتوبوس شما VIP باشد. اگر سختی های راه را به جان می خرید، بلیط اتوبوس بندرعباس را تهیه کنید. 17-18 ساعت بعد در ترمینال مسافربری بندرعباس خواهید بود. از آنجا هم دوباره راهی بندرچارک شوید تا با شناورهای دریایی به جزیره کیش بروید.

سفر به کیش با هواپیما

حوصله دردسرهای یک سفر چند مسیره یا رانندگی طولانی مدت را ندارید؟ در این صورت بهتر است آسان ترین راه را انتخاب کنید که بلیط هواپیما کیش است. خوشبختانه بیشتر شهرهای ایران پرواز کیش دارند و شما می توانید در فرودگاه مبدأ سوار هواپیما شده و در فرودگاه کیش پیاده شوید. با هواپیما شما تنها 1 و نیم ساعت در راه خواهید بود و پس از رسیدن هم در صورتی که شاتل فرودگاهی داشته باشید،  ترانسفر شما را دمِ در هتل تان پیاده خواهد کرد.

تو کیش کجا بمونیم؟

خوشبختانه یکی از مزیت های سفر به کیش این است که شما در انتخاب اقامتگاه دستتان باز است و می توانید از بین بیش از 40 هتلی که در این جزیره ساخته شده، یکی را انتخاب کنید. هتل های کیش در تعداد ستاره، امکانات، موقعیت مکانی و خیلی چیزهای دیگر تنوع دارند. شاید دوست داشته باشید اقامت در تنها هتل دریایی کشور یعنی هتل ترنج کیش را امتحان کنید. شاید هم ترجیح دهید که هتلتان پر باشد از نمادهای باستانی؛ مثل هتل داریوش. یا اینکه سوئیت های ساحلی هتل شایان دل شما را برده باشند.

به هر روی این شما هستید که با توجه به بودجه و سبک سفر خود هتل تان را انتخاب می کنید. نگران نباشید کیش هتل های سه ستاره و دوستاره هم دارد. قبل از رزرو هتل کیش در جااینجاس، در صفحه هتل های کیش خوب جستجو کنید. از فیلترهای سمت راست صفحه مثل قیمت، ستاره یا جستجو روی نقشه هم استفاده کنید. ما حتی این کار را هم برای شما انجام داده ایم و هتل های کیش نزدیک مراکز خرید، هتل های ساحلی کیش، هتل های نزدیک مراکز تفریحی کیش و هتل های کیش با قیمت مناسب را دسته بندی کرده ایم.


بیشتر بخوانید: کدام هتل های کیش بهترین استخرها را دارند


تو کیش کجا رو بگردیم؟

شاید بهتر باشد بگوییم تو کیش کجا را نگردیم! آنقدر جاهای دیدنی و تفریحی در کیش هست که می توانید برنامه یک سفر چند هفته ای برای آنها بریزید. هر چند که با توجه به مشغله های کاری و زندگی روزمره کمتر کسی وقت یک برنامه طولانی را دارد، اما در یک هفته یا کمتر هم می شود تکه ای از این بهشت زیبا را لمس کرد. 

دیدنی های کیش

بخشی از دیدنی هایی که باید در کیش سراغ آنها بروید، آنهایی هستند که قرن ها قدمت دارند و نمی توان حرف هایی که برای گفتن دارند را ناشنیده گرفت. اگر اهل سفر به گذشته هستید، پیشنهاد می کنیم اول سری به این دیدنی ها بزنید؛ در غیر اینصورت سفرتان را با تفریحات رنگ به رنگ کیش آغاز کنید.

شهر باستانی حریره

در مورد نام حریره دو روایت وجود دارد: یکی می گوید این شهر باستانی به واسطه لطافت و سرسبزی اش، حریره نامیده شده. دیگری اما از حریره نامی نقل می کند که روزگاری ملکه شهر بوده و حالا نامش بر آن باقی مانده است. هر چه باشد، حریره پیر و کهنسال 800 سالی قدمت دارد و خشت خشت خانه ها، مساجد ، حمام ها و قنات های تاریخی اش؛ خبر از روزهای خوش و پر رونق جوانی می دهند. حریره در شمال جزیره کیش قرار گرفته و همسایه مجموعه ورزشی المپیک است. برای گشت وگذار در حریره باید 2-3 ساعتی وقت بگذارید و:
• خانه اعیانی را ببینید که گویا زمانی خانه تاجر ثروتمندی از تبار ایلخانیان بوده،
• سری به قدیمی ترین حمام ایران بزنید تا ببینید قدیمی ها چگونه تن به آب می زدند،
• و مجموعه صنعتی این شهر باستانی را که دنیایی از رمز و راز در آن پنهان شده، از قلم نیندازید.

شهر زیرزمینی کاریز

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ایرانیان 2500 سال پیش در عمق 16متری زمین برای خود شهری بنا کرده بودند که حتی امروز هم آوازه اش از دل زمین به گوش می رسد. در شهر زیرزمینی کاریز که تنها یکی از شگفتی های جزیره مرجان ها است؛ هنر انسانی و طبیعت دست به دست هم داده و شاهکاری خلق کرده اند؛ شاهکاری که باید دید و به فکر فرو رفت. اگر به کاریز رفتید، اول به بالای سر خود نگاه کنید تا فسیل های چند میلیون ساله آبزیان را بر سقف مرجانی آن ببینید. چاه هایی که زمانی مردم از آب آنها سیراب می شدند و تصفیه خانه آب طبیعی هم تکه ای دیگر از این شهر خارق العاده هستند. یک نکته جالب دیگر اینکه خاک های خارج شده از کاریز در هنگام مرمت، خواص درمانی دارند. پس گِل درمانی را هم امتحان کنید! کاریز همسایه حریره است و در بلوار میرمهنا، بین میدان المپیک و میدان فارور واقع شده است.

کشتی یونانی

اگر تا به حال یک کشتی به گِل نشسته را از نزدیک ندیده اید، سفر به کیش فرصت خوبی برای دیدن یکی از آنهاست: کشتی یونانی. این کشتی که یک غول آهنی 7 هزار تُنی است در سال 1345، نفت از ایران به یونان می برده که ناگهان در ساحل نزدیک روستای باغو توقف می کند. به نظر می رسد که تمام تلاش ها برای بیرون کشیدن این غول یونانی ناکام بوده و حالا بعد از چند دهه، پیکر فرسوده آن برای گردشگران جالب می نماید. اگر به دیدن و شنیدن روایت کشتی یونانی علاقه دارید، بهتر است عجله کنید. گویا غول پیر آهنی به شدت فرتوت شده و تا چند سال دیگر نشانی از آن در کیش نخواهد ماند.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

رو به روی اسکله صیادی و در قدیمی ترین محله جزیره یعنی سفین قرار گرفته؛ 200 سال عمر کرده و حالا درهای خود را به روی مسافران کیش باز کرده است. خانه مردم شناسی بومیان کیش در یک زمین وسیع 1200 متر مربعی ساخته شده و کاملا رنگ و بوی جزیره را دارد. حاج عبدالله بن شاهین تاجر معروف این خانه را از اجدادش به ارث برده و حالا هم بازماندگانش آن را اداره می کنند. خانه دو حیاط دارد که یکی حیاط خانوادگی و خودمانی است و دیگری حیاط مجلسی یا مخصوص مهمانان. در هر دو حیاط اما اتاق تابستانه، زمستانه، مکتب خانه و حتی انبار علوفه و خرما ساخته اند. و بالاخره اینکه شنیدن کِی بود مانند دیدن؟ خانه مردم شناسی را از نزدیک باید دید.

باغ پرندگان و پارک دلفین ها

کمی از تاریخ فاصله می گیریم و به دل طبیعت می رویم. نام دلفیناریوم کیش را خیلی ها شنیده اند؛ اولین دلفیناریوم ایران که حیوانات دریایی مثل دلفین، گراز دریایی، شیر دریایی، پنگوئن و گربه دریایی را در یکجا گرد آورده است. بدون شک هنرنمایی دلفین ها، این حیوانات باهوش و بامزه یا حتی تماشای راه رفتن پنگوئن های دوست داشتنی یک روز مهیج را برای شما خواهد ساخت. البته این تنها دلفین ها نیستند که در این پارک میزبان شما هستند. باغ پرندگان پارک درست شبیه یک آمازون کوچک است. 10 هزار پرنده از آفریقا تا استرالیا مقیم پارک هستند. اگر هم از دیدن کروکودیل ها از فاصله نزدیک مو بر تنتان سیخ نمی شود، بلیط تهیه کرده و به جنوب شرقی جزیره بروید.

تفریحات کیش

تفریحات آبی کیش شاید مهیج ترین قسمت سفر شما باشند؛ البته اگر اهل این باشید که کمی آدرنالین خونتان را بالا ببرید. در ادامه مطلب راهنمای کامل سفر به جزیره مرواریدهای خلیج فارس از فعالیت های تفریحی کیش با شما می گوییم.

مرکز غواصی کیش

در مرکز غواصی کیش که درست پشت هتل شایان قرار گرفته، یک دنیا تفریحات مهیج آبی هست که ممکن است حتی نامشان را هم نشنیده باشید. مثلا چه تفریحاتی؟ غواصی تفریحی، جت اسکی، اسکی روی آب، فلای بورد، اسکوتر زیر دریایی، تیوپ بادی بنانا، تیوپ بادی شاتل و پاراسل.
• مثلا در اسکی روی آب، اسکی مخصوص به پا می کنید و یک وسیله موتوری شما را با سرعت 30 کیلومتر در ساعت روی آب می کشد،
• در فلای بورد، دلفین بودن را تجربه می کنید! چگونه؟ یک بورد به پاهایتان می بندید که به یک جت اسکی وصل شده است. این جت اسکی شما را روی هوا معلق نگه می دارد و بعد پمپاژ و فشار آب است که شما را به این و آن سو می برد. حالا می توانید درست مثل یک دلفین حرکات نمایشی انجام دهید،
• اسکوتر زیر دریایی برای آنهایی مناسب است که دلشان برای سیر و سیاحت در دنیای زیر آب پر می کشد، اما نه شنا بلد هستند و نه جرأت غواصی دارند. سوار یک وسیله که شبیه اسکوترهای برقی است، می شوید و گشت می زنید،
• در تیوپ بادی شاتل یا همان شاتل سواری، سوار تیوپ هایی می شوید که به یک قایق تندرو وصل هستند. قایق شما را با سرعت روی آب می کشد و حتی ممکن است به درون آب پرت شوید. نگران نباشید با رعایت مسائل امنیتی!
• شاید تا به حال اسم تیوپ بادی بنانا را نشنیده باشید. این ورزش آبی مهیج هم درست شبیه شاتل سواری است. با این تفاوت که شما سوار تیوپ هایی به شکل موز می شوید و با حرکت یک قایق تندرو روی آب کشیده می شوید. تیوپ بادی بنانا یک ورزش جمعی توأم با هیجان است و همین دسته جمعی بودن نیز لذتش را دوچندان می کند.

مجموعه پارس سافاری کیش

اگر فکر می کنید همه تفریحات کیش در تفریحات آبی خلاصه می شود، سخت در اشتباه هستید. مجموعه پارس سافاری  کیش با کمک بخشی از فضای بیابانی جزیره شما را حال و هوای آفریقا می برد. تورهای سافاری، موتورسواری، کارتینگ یا همان ماشین های تک نفره کوچک، تونل وحشت البته نه به سبک شهر بازی ها، بانجی شوتینگ و تجربه یک پرتاب هیجان انگیز، دالان ماجراجویان و حتی یک شترسواری آرام و بی دردسر تنها بخشی از فعالیت هایی هستند که در این بخش از جزیره کیش برای شما مهیا شده اند.

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی کیش هم به درد آنهایی می خورد که دلشان هیجان می خواهد و هم آنها که دنبال آرامش هستند.  قدم زدن در این اسکله چوبی 437 متری و تماشای مرغ های دریایی و ماهیگیران آدم را یاد کتاب ها می اندازد. می توانید قایق سواری آن هم با قایق های پدالی یا قایق هایی که کفشان شیشه ای است را امتحان کنید. چند قدم آنطرف تر هم دوباره دنیایی از هیجان انتظار شما را می کشد. جت اسکی، فلای بورد و بالن سواری را اینجا هم می توان تجربه کرد. البته پیست دوچرخه سواری هم یکی از محبوب ترین قسمت های اسکله تفریحی کیش است. نقشه مسیر دوچرخه سواری در کیش را اینجا ببینید.

تو کیش چه غذاهایی بخوریم؟کجا بخوریم؟

رستوران کوه نور

اگر علاوه بر منوی غذا، ظاهر رستوران هم برایتان اهمیت دارد؛ رستوران کوه نور کیش برای شما مناسب است. بگذارید اینطور بگوییم که این رستوران از دل سنگ و صخره بیرون آمده، همراه با صرف غذا شما را مهمان نوای خوش پیانو می کند و نورپردازی آن در شب جلوه زیبایی دارد. کوه نور در میدان امیرکبیر و درست کنار هتل سورینت صدف کیش قرار گرفته و یک منوی متنوع دارد؛ منویی که با کباب سلطانی، ماهی کباب، بره کباب اشرافی و میگو کبابی علاقه مندان به غذاهای سنتی را راضی می کند و با استیک فیله، ماهی سوخاری و میگو سوخاری؛ عاشقان غذاهای فرنگی را.

رستوران میر مهنا 

رستوران میرمهنا کنار ساحل قرار گرفته و همین برای خیلی ها یک امتیاز است. میرمهنا هم مثل رستوران کوه نور موسیقی زنده و غذاهای دریایی خوشمزه ای دارد. اگر به این رستوران رفتید؛ بشقاب دریایی، ماهی کبابی، میکس سوخاری، چلوکباب شیرماهی، کباب بلدرچین و قلیه میگو با چلو آن را امتحان کنید. البته چلوکباب برگ گوسنفندی و چلوکباب چنجه گوساله هم در منوی رستوران دیده می شود.

فودکورت دامون

می توانید جایی را انتخاب کنید که هم بتوانید خریدتان را انجام دهید و هم غذای مورد علاقه تان را میل کنید. مثلا فودکورت دامون که در مرکز خرید دامون قرار گرفته، تراس اختصاصی و فضای سبز و یک نمای بسیار مفرح دارد و مهم تر از همه یک منوی متنوع. غذای ایرانی، مکزیکی، چینی، هندی، فست فود، دریایی و غذاهای سالم و رژیمی همه و همه در منوی فودکورت دامون برای سلیقه ها و ذائقه های مختلف پیش بینی شده اند. فودکورت دامون در مرکز خرید دامون و خیابان وصال کیش واقع شده است.

رستوران دارچین

دارچین رستوران خیلی بزرگی نیست و نهایتا 50 نفر بتوانند در آن غذا بخورند؛ اما منوی غذایش متنوع است و طعم غذاهای خانگی را زیر زبان می آورد. در مورد منوی بلند بالای رستوران دارچین باید گفت که هم غذاهای روز در آن دیده می شود، هم غذاهای سنتی ایرانی مثل کوبیده، سلطانی ، شیشلیگ و زرشک پلو با مرغ. البته مهم ترین بخش این منو غذاهای دریایی هستند که خیلی ها ترجیح می دهند در کیش، آن را میل کنند. غذاهایی مثل فیله ماهی سوخاری، بشقاب میگو مخصوص، ماهی صید روز سرخ شده با سس تایلندی، میگو پفکی و قلیه ماهی.

رستوران ساحلی توتی فروتی

صرف غذا در یک رستوران ساحلی در کیش، چیزی نیست که بتوان از خیر آن گذشت. توتی فروتی تنها رستوران ساحلی کیش است که جنب اسکله تفریحی قرار گرفته. فضای بزرگ و دلبازی دارد و از همه مهم تر یک منوی رنگارنگ. غذاهای ایرانی مثل کباب برگ و بختیاری؛ غذاهای فرنگی و دریایی مثل ماهی روز، میگو پفکی و پنه آلفردو به اضافه انواع پیتزا، ساندویچ و پیش غذا.

تو کیش از کجا خرید کنیم؟

قبل از اینکه سراغ معرفی بهترین مراکز خرید کیش برویم؛ بد نیست بدانید که این مجتمع های تجاری در لیست گران ترین ها هم قرار دارند و گشتن در آنها هم فال است و هم تماشا. اما مراکز خریدی چون پانیذ در خیابان فردوسی، بازار ونوس در خیابان سنایی و مرکز مروارید در شهرک صدف را هم می توان برای یک خرید ارزان تر و البته با کیفیت انتخاب کرد. حالا نگاهی به بهترین مراکز خرید کیش می اندازیم:

مرکز تجاری کیش

مرکز تجاری کیش در خیابان فردوسی است و بزرگ ترین مجتمع تجاری جزیره. در 479 غرفه ای که این مجتمع در خود جای داده همه چیز را می توان با بهترین کیفیت تهیه کرد. از انواع پوشاک با برندهای معتبر، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و زیورآلات تا لوازم خانگی، کالای خواب، اسباب بازی و حتی قهوه و شکلات.

مرکز خرید پردیس 1 و 2

مجتمع های تجاری پردیس 1 و 2 از قدیمی ترین و در عین حال بزرگ ترین مراکز خرید کیش هستند. پردیس 1، دو طبقه و 200 غرفه دارد که پوشاک، کیف و کفش، لوازم صوتی و تصویری، ساعت، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی می فروشند. این مرکز بین خیابان فردوسی و بلوار رازی قرار گرفته. پردیس 2 هم در نوار ساحلی خلیج فارس با 3 طبقه و برندهای معتبر پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، عطر و ... میزبان اهالی خرید هستند. البته اهل فن معتقدند پردیس 2 برای خرید لوازم خانگی گزینه خوبی است و پردیس 1 برای خرید لباس ورزشی.

رؤیا مال

اگر به دنبال یک مرکز خرید لوکس در کیش می گردید، سری به خیابان رودکی بزنید. رؤیا مال در همسایگی هتل پارمیس قرار گرفته و 3 طبقه دارد.در طبقات اول و دوم فروشگاه هایی مجلل و رنگارنگ از پوشاک، کیف و کفش، عطر و لوازم بهداشی و آرایشی وجود دارد و در طبقه آخر هم رستورانی که بعد از خرید می توانید غذای خود را در آن میل کنید. پیشنهاد می کنیم اگر اهل برند هستید، حتما رؤیا مال را در لیست تان قرار دهید.

مرکز خرید زیتون

مرکز خرید زیتون دو مزیت دارد: اول اینکه نزدیک اسکله تفریحی است و دوم طراحی داخلی نیم طبقه آن است. زیتون دو طبقه است و مانند سایر مجتمع های تجاری کیش همه چیز در آن دیده می شود؛ از پوشاک، کیف و کفش، عطر و لوازم بهداشتی-آرایشی تا اسباب بازی و لوازم خانگی. اگر دنبال عطرهای اصل می گردید، سری به این مرکز خرید بزنید.

ره آورد سفر به کیش

پایان سفر به کیش علاوه بر یک خاطره خوب می تواند یک چمدانِ پُر هم باشد. بدون شک از آن مراکز خریدی که به شما معرفی کردیم، دست خالی بر نخواهید گشت. اما توصیه می کنیم در بازگشت از کیش حتما از سوغات سنتی این جزیره هم چیزی با خود بیاورید؛ در این صورت قدمی هم در راستای بهبود گردشگری پایدار برداشته اید. کیش هم مانند قشم نخلستان و دریا دارد و اقتصادش بر محور آنها می چرخد. به همین دلیل صنایع دستی مثل گلیم سوزنی، سبدهای حصیری، پارچه های گلابتون دوزی و کوزه های سفالی بسیار زیبایی در آن یافت می شود. اگر برایتان امکان دارد، می توانید خرما، رطب خشک، چیپس خرما و حتی ماهی و میگو هم با خود ببرید.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد