وجود ترافیک در شهر‌های بزرگ و پرجمعیت، چالش بزرگی در تردد افراد ایجاد می‌کند. شهر بزرگ اصفهان هم با وجود شهروندان و تعداد بالای گردشگرانی که در طول سال به این شهر سفر می‌کنند، جهت برطرف کردن این چالش، طراحی و ساخت خطوط مترو به صورت درون شهری و برون شهری را در برنامه خود قرار داده است. از این رو شهروندان و مسافران می‌توانند با یک هزینه مقرون به صرفه، در مسیری کوتاه‌تر و با سرعت بیشتر در شهر تردد داشته باشند. پس در ادامه با جااینجاس همراه شوید تا نقشه مترو اصفهان، مسیر خطوط و ایستگاه‌های آن را بیشتر بشناسید و بتوانید سریع‌تر به مکان مورد نظر خود در اصفهان دسترسی پیدا کنید.

نقشه مترو اصفهان

در حال حاضر نقشه مترو اصفهان سه خط دارد. خط شمالی جنوبی آن با رنگ آبی و خط شرقی غربی با رنگ قرمز مشخص شده است. بخش جنوب غربی هم که سبز رنگ است با خط آبی ارتباط پیدا می‌کند. در نقشه زیر می‌توانید به طور واضح مسیر خطوط را مشاهده کنید.

خطوط متروی اصفهان

متاسفانه در حال حاضر تنها خط یک مترو اصفهان به بهره‌برداری رسیده و قابلیت استفاده دارد که می‌توانید برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان از آن استفاده کنید. در ادامه با مشخصات ایستگاه‌های مترو اصفهان و ساعت حرکت آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد. 

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های اصفهان

خط 1 مترو اصفهان: قدس-دفاع مقدس (صفه)

این خط فعال مترو اصفهان با 20.2 کیلومتر طول و با 20 ایستگاه فعال، شمال شهر را به جنوب آن وصل می‌کند. جالب است بدانید برای آن که آثار باستانی همچون سی و سه پل و چهارباغ آسیبی نبیند، چالش‌های زیادی برای ساخت این خط به وجود آمد تا به صورت درست پیاده‌سازی شود.
ایستگاه‌های خط 1 به صورت زیر است: 

 نام ایستگاه وضعیت ایستگاه نام ایستگاهوضعیت ایستگاه
1دانشگاه صنعتی اصفهاندر دست احداث13باهنر فعال
2دهنودر دست احداث14شهدا فعال
3امیرکبیردر دست احداث15تختیفعال
4رسالتدر دست احداث16امام حسینفعال
5قدسفعال17انقلابفعال
6بهارستانفعال18سی و سه پلفعال
7گلستانفعال19شریعتیفعال
8مفتحفعال20آزادیفعال
9شهید علیخانیفعال21دانشگاه اصفهانفعال
10جابر فعال22کارگرفعال
11کاوهفعال23کوی امامفعال
12چمرانفعال24دفاع مقدس (صفه)فعال
                                                                                                                                                               

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ایستگاه امام حسین با خط دو تلاقی دارد و ایستگاه آزادی با خط سه تلاقی دارد. جهت آشنایی بیشتر با مسیرها پیشنهاد می‌شود مطلب "لیست معروف‌ترین محله ها و خیابان های اصفهان" را دنبال کنید.

اگر مسافر این شهر هستید، خوب است بدانید هتل آسمان اصفهان که از معروف‌ترین هتل‌های شهر نصف جهان به شمار می‌رود، دسترسی مناسبی به ایستگاه سی و سه پل دارد و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

خط 1 مترو اصفهان

خط 2: خمینی شهر-دارک

این خط مترو اصفهان به صورت شرقی غربی است. از خمینی شهر آغاز می‌شود و در دارک به پایان می‌رسد. در حال حاضر فقط خط امام حسین که با خط یک تلاقی دارد فعال است و بقیه ایستگاه‌های آن به بهره‌برداری نرسیده‌اند. ایستگاه‌های این خط به صورت زیر است: 

1. خمینی‌شهر
2. ماربین
3. شمس تبریزی
4. پیام نور
5. رهنان
6. صمدیه
7. جاوان
8. کهندژ
9. شهید خرازی
10. کاشانی
11. خلجا
12. امام حسین (دروازه دولت)

13. فلسطین
14. نقش جهان
15. امام علی
16. ابن سینا
17. قدس
18. شاهد
19. لاله
20. عمان سامانی
21. عاشق اصفهانی
22. زینبیه
23. دارک (شهید غفاری)

خط 2 مترو اصفهان

خط 3: میدان آزادی- هفت تخت رستم

خط سه مترو اصفهان از میدان آزادی (دروازه شیراز) آغاز شده و در هفت تخت رستم (کوه دنبه) به پایان می‌رسد. هم‌چنین این خط با خط یک هم تلاقی پیدا می‌کند. در حال حاضر فقط ایستگاه آزادی که با خط یک تقاطع دارد، فعال است و بقیه ایستگاه‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. ایستگاه‌های این خط به صورت زیر است: 

1. میدان آزادی
2. حکیم نظامی
3. ارتش
4. سیمین
5. چهارباغ فردوس
6. کشاورز
7. قائمیه
8. هفت تخت رستم (کوه دنبه)

خط 3 متر واصفهان

خطوط متروی برون شهری اصفهان 

جهت آسودگی خاطر مسافران برای تردد به شهرهای اطراف ساخت متروی برون شهری اصفهان در دستور ساخت قرار گرفته است. در واقع تمام خطوط مترو با خطوط برون شهری ارتباط پیدا می‌کنند و شهرهای شاهین‌شهر، بهارستان، خمینی شهر، فلاورجان، فولادشهر، زرین‌شهر، مبارکه، خوراسگان، مجلسی و سایر شهرهای کوچک بین آن‌ها به یکدیگر مرتبط می‌شوند. در ادامه با این خطوط بیشتر آشنا خواهیم شد:

1.خط مترو اصفهان-شاهین شهر: 20 کیلومتر طول دارد، از ابتدای خط یک قطار شهری اصفهان آغاز می‌شود و پس از ایستگاه‌های داخل شهر، به بختیاردشت و سپس از سمت غرب به شاهین شهر می‌رسد. این خط 9 ایستگاه دارد و از سال 1399 در دست اجرا است.
2.خط مترو اصفهان-بهارستان: 14.5 کیلومتر طول دارد و در امتداد جنوبی خط یک ایستگاه شهری قرار گرفته است. حدود یک سوم آن به صورت روباز و بقیه داخل تونل است. این خط 4 ایستگاه دارد و از سال 1394 در دست اجرا است.
3.خط مترو بهارستان- مبارکه – مجلسی: این خط در امتداد خط برون شهری اصفهان-بهارستان طراحی شده است. 51 کیلومتر طول و 8 ایستگاه دارد. در حال حاضر خط مبارکه-مجلسی در دست اجرا است.

مترو برون شهری اصفهان

4.خط مترو اصفهان - خمینی شهر - نجف آباد: در امتداد خط 2 مترو اصفهان است و از خیابان آتشگاه به سمت نجف آباد می‌رود. این خط با 28 کیلومتر طول و 8 ایستگاه در حال طراحی است.
5.خط مترو اصفهان - فلاورجان - فولادشهر - زرین شهر: این خط از انتهای خط 3 مترو درون شهری اصفهان آغاز  شده است و 7 ایستگاه و 50 کیلومتر طول دارد. اما متاسفانه در حال حاضر پیشرفتی در جانمایی ایستگاه‌ها حاصل نشده است.
6.خط مترو بهارستان – شهرضا: این خط احتمالا در امتداد مترو اصفهان-بهارستان قرار خواهد گرفت. اما در حال حاضر تاییدیه‌ای از وزارت کشور ندارد.

ساعت کاری مترو اصفهان

ساعت کار مترو اصفهان از ساعت 5:55 تا 21:06 است. مترو در تمامی روزها از شنبه تا جمعه فعال است. در روزهای جمعه هم مترو اصفهان از ساعت 9 تا 21  با توقف در ایستگاه‌های قدس، شهید علیخانی، باهنر، امام حسین، سی‌ و‌ سه پل، آزادی و دفاع مقدس فعالیت می‌کند.

توجه داشته باشید اولین قطار از ایستگاه‌های قدس و دفاع مقدس در ساعت ۵:۵۵، دومین قطار در ساعت ۶:۱۵ و سومین قطار در ساعت ۶:۳۷ راه می‌افتد. بعد از قطار سوم تا ساعت 21:6، قطارها با فاصله زمانی ۱۱ دقیقه به ایستگاه‌های مورد نظر می‌رسند. 

ساعت کاری مترو اصفهان

قیمت بلیت مترو اصفهان

در سال 1401، قیمت بلیط مترو اصفهان به صورت زیر تعیین شده است: 

  • بلیط تک‌سفره عادی: ۳,۰۰۰ تومان
  • بلیط تک‌سفره (با استفاده از اصفهان کارت): ۲,۵۰۰ تومان
  • شارژ کارت برای بیش از ۲۰ سفر: ۲,۵۰۰ تومان برای هر سفر (20 درصد تخفیف)

قیمت بلیت مترو اصفهان

بازدید از شهر با مترو اصفهان

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به اصفهان زیبا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن هستید، استفاده از مترو می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همان‌طور که متوجه شدید در حال حاضر فقط خط یک مترو شهر اصفهان فعال است. برخی ایستگاه‌ها هم در فاصله نزدیکی به جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته‌اند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • ایستگاه مترو امام حسین در نزدیکی مسجد شیخ لطف‎‌ الله، مسجد جامع عباسی (امام)، سردر بازار قیصریه و عمارت عالی قاپو، کاخ چهلستون و کاخ هشت بهشت دارد.
  • ایستگاه مترو تختی و مترو امام حسین در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد. 
  • ایستگاه متروی سی و سه پل در نزدیکی سی وسه پل قرار دارد. 
  • ایستگاه متروی سی و سه پل و شریعتی در نزدیکی کلیسا وانک، کلیسای بیت اللحم و محله جلفا قرار دارد. 

هم‌چنین اگر به دنبال رزرو هتل یا اقامتگاه در شهر اصفهان هستید، پیشنهاد می‌شود حتما سری به صفحه هتل‌های اصفهان در جااینجاس بزنید و لیست هتل‌ها از لوکس همچون هتل پارسیان کوثر اصفهان تا قیمت مناسب و اقتصادی همچون هتل آپارتمان پارتیکان اصفهان را به همراه مشخصات و امکانات کامل آن‌ها بررسی کرده و آنلاین رزرو کنید. 

سوالات متداول

ایستگاه مترو تختی و امام حسین در نزدیکی بازار قرار دارند.
در سال ۱۴۰۱، ساعت کار مترو اصفهان از ساعت ۵:۵۵ تا ۲۱:۰۶ است.
می‌توانید دقیقا در ایستگاه مترو سی و سه پل پیاده شوید.
ایستگاه مترو امام حسین در نزدیکی چهل ستون قرار دارد. 

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد