مشهد از آن شهرهایی است که دیدنی هایش هرگز کهنه نمی شوند. می توان هفته ها وقت گذاشت و سرتاسر این سرزمین را به هوای جاذبه های معنوی، تفریحی و طبیعی اش زیر پا گذاشت. اما راه دیگری هم وجود دارد؛ اینکه هر بار که قدم به مشهد می گذارید، چند جای دیدنی را برای گردش انتخاب کنید. توصیه می کنیم که یک برنامه ریزی ساده برای سفر خود داشته باشید. کجاها را باید دید؛ کجاها برای شکم گردی گزینه خوبی هستند و کجاها را می توانید برای رزرو هتل در مشهد انتخاب کنید. این مطلب جااینجاس می تواند راهنمای خوبی برای سفر شما باشد.

چطوری بریم مشهد؟

اینکه با کدام وسیله نقلیه راه مشهد را در پیش بگیرید، تصمیم شماست و برنامه ریزی شما را هم می طلبد. به هر حال امکان سفر به مشهد هم با ماشین شخصی شما مهیاست و هم اتوبوس، قطار و هواپیما. در نهایت با یک حساب سرانگشتی، محاسبه هزینه ها و البته توان، حوصله و وقت خود می توانید به یک جواب ساده برسید.

سفر به مشهد با ماشین شخصی

بر خلاف آنچه که پیشتر در مورد قشم و کیش گفتیم، سفر با ماشین شخصی به مشهد یک شیوه بسیار محبوب است. بدون شک دلیل این محبوبیت طول مسافت نیست. به هر حال بین 10 تا 15 ساعت رانندگی کردن کار چندان راحتی نیست. اما برای خیلی ها لذت و زیبایی های مسیر است که باعث می شود این خستگی را به جان بخرند. مثلا اگر بخواهید از مسیر سرسبز شمال راهی مشهد شوید؛ آمل، بابل، ساری، بهشهر، گرگان و علی آباد کتول از جمله شهرهایی هستند که با گذر از آنها بوی طراوتشان مشام شما را نوازش خواهد داد.

یک راه دیگر از تهران هم مسیر سمنان است. این مسیر از قبلی کوتاه تر است و چشم اندازهایش نیز متفاوت. گرمسار، سمنان، دامغان، سبزوار و نیشابور شهرهایی هستند که در مسیر شما ظاهر خواهند شد. هر مسیری را که انتخاب کنید، می توانید در میان راه توقف کنید تا هم خستگی تان در برود و هم گشتی در این شهرها بزنید. نکته آخر اینکه ایمنی وسیله نقلیه خود را از قلم نیندازید.

سفر به مشهد با قطار

رفتن به مشهد آن هم با قطار یکی از محبوب ترین و در عین حال نوستالژیک ترین راه ها است. به خصوص وقتی قرار است گروهی یا با دوستان خود سفر کنید. تنوع و کیفیت امکانات ارائه شده در قطارهای مشهد هم در مقایسه با گذشته بیشتر شده و این موضوع علاقه مندان به سفرهای ریلی را نیز خوشحال کرده است. خبر خوب این است که بلیط قطار مشهد را می توانید در بیشتر شهرها رزرو کنید. برای مثال فاصله تهران تا مشهد با قطار چیزی در حدود 10 تا 11 ساعت است و قطار شما در ایستگاه های سمنان، شاهرود، نقاب و نیشابور توقفی خواهد داشت.

سفر به مشهد با اتوبوس

عده ای هم برای سفر به مشهد، اتوبوس را انتخاب می کنند. ممکن است دلیل آن استفاده از مناظر مسیر یا حتی ارزان تر بودن قیمت بلیط اتوبوس نسبت به سایر روش های حمل و نقل باشد. به هر حال باید خود را برای یک مسیر طولانی آماده کنید. پس بهتر است به سراغ اتوبوس های VIP بروید که صندلی های راحت تری دارند. نکته دیگر اینکه اتوبوس های مشهد از تمام شهرهای ایران راهی این شهر می شوند. اگر از تهران قصد حرکت دارید، اتوبوس های ترمینال های جنوب، شرق و غرب در مدت زمانی نزدیک به 12 ساعت شما را به مقصد می رسانند.

سفر به مشهد با هواپیما

بدون شک راحت ترین راه این است که بلیط هواپیما مشهد را تهیه کرده، از فرودگاه شهر خود سوار شوید و در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از هواپیما پیاده شوید. در این صورت مثلا اگر از تهران پرواز کرده باشید، بعد از حدود 1 ساعت و ربع به مقصد می رسید و می توانید با ترانسفر فرودگاهی به هتل خود برسید. خوشبختانه رزرو بلیط هواپیما مشهد از تمام شهرهای ایران امکان پذیر است. مزیت سفر هوایی به مشهد این است که زود به مقصد می رسید؛ البته باید از خیر مناظر زیبای مسیر بگذرید.

 تو مشهد کجا بمونیم؟

احتمالا رزرو هتل کمترین دغدغه ای است که شما در سفر به این شهر با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد. تعداد و تنوع اقامتگاه های مشهد آنقدر زیاد است که تمام سلیقه ها را راضی خواهد کرد. برای مثال اگر کسی در میان هتل های مشهد به دنبال هتل های لوکس می گردد که اتفاقا فاصله اندکی هم با حرم دارند؛ می تواند به سراغ رزرو هتل سی نور مشهد، هتل درویشی مشهد، هتل بین المللی قصر مشهد، هتل الماس 2 مشهد یا هتل قصر طلایی برود. کم نیستند مسافرانی هم که هدفشان یک اقامت ارزان است و در جستجوی هتل های ارزان نزدیک حرم هستند. برای این عده اقامت در هتل آپارتمان می تواند مقرون به صرفه و در عین حال راحت باشد. 

رزرو هتل در مشهد از سایت جااینجاس کار شما را بیش از هر زمان دیگری راحت می کند. چرا؟ نخست اینکه تمام هتل های مشهد در یکجا گردآمده اند. شما تنها کافیست در میان این هتل ها با توجه به اولویت خود دست به جستجو بزنید. این اولویت ها می توانند آدرس، قیمت، نوع هتل و ستاره باشند. یک روش دیگر جستجوی منحصر به فرد در جااینجاس هم این است که می توانید بر اساس تعداد نفرات یا همان ظرفیت اتاق در بین هتل های مشهد بگردید.


بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های مشهد از نظر مسافران
بهترین هتل آپارتمان های مشهد
بهترین هتل های سه ستاره مشهد

هتل های ارزان نزدیک حرم در مشهد کدامند؟


تو مشهد کجا رو بگردیم؟

مشهد آنقدر وسیع است که برای گردش در جاذبه های درون و اطراف آن باید خوب برنامه ریزی کرد. اما خوب احتمال اینکه شما بتوانید مثلا در یک هفته به همه این مکان ها سر بزنید، کم است. ضمن اینکه ممکن است همه دیدنی های مشهد برای شما جذابیت نداشته باشند. بهتر است پیش از رزرو هتل در مشهد، لیستی از جاذبه های مهم شهر را برای خود تهیه کنید. ما جاذبه های مشهد را برای شما در 2 قسمت، دسته بندی کرده ایم. دیدنی های مورد علاقه شما در کدام دسته قرار گرفته اند؟

جاذبه های زیارتی مشهد

حرم امام رضا(ع) 

مشهد اعتبار خود را تا حد زیادی مدیون حرم امام هشتم شیعیان است. گنبد و بارگاه حرم برای عاشقان این امام، مایه آرامش است و جلای روح. هر وقت از سال هم که به دیدنش بیایی، با یک چمدان پر از حال خوب باز خواهی گشت. اما مرقد این امام میزبان مهمانان دیگری هم هست که در خانه اش آرمیده اند: شیخ بهایی، شیخ طبرسی، شیخ حر عاملی و پیر پالان دوز که عارفی نامدار از سلسله ذهبیه بود.
علاوه بر آرامگاه های بزرگان شیعه، دو مسجد  که روزهای مهمی در تاریخ ایران را به خود دیده اند؛ هم در حرم هستند. یکی مسجد گوهرشاد با معماری فوق العاده در ضلع جنوبی آن که یادگاری از دوره تیموریان است. این مسجد بی شک یک شاهکار است که گنبد و مناره ها، ایوان، صحن و کتیبه های آن گویای هنر قوام الدین شیرازیِ معمار است. 

در قسمت غربی حرم نیز مسجد بالاسر قرار گرفته که قدیمی ترین بخش آن است و روایات، ساخت آن را به ایلخانیان نسبت می دهند. هر چند این مسجد بارها بازسازی شده؛ اما سنگ نوشته ها، کاشی کاری ها و نقش های اسلیمی اش همچنان به قوت خود باقی هستند. اگر برای زیارت به حرم امام رضا می روید، حتما از مسجد بالاسر دیدن کنید و هنر معماری ایرانی-اسلامی را به نظاره بنشینید.

اگر هم به دنبال هتل 3 ستاره قیمت مناسب در نزدیکی حرم هستید، توصیه می‌شود هتل ساوین مشهد را در لیست انتخاب‌های خود قرار دهید. 

جاذبه های سیاحتی و تفریحی مشهد

مشهد در جاذبه های طبیعی و تفریحی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد؛ حرف هایی که باید دید و شنید. اگر عهد کرده اید این بار حتما سری به جاذبه های سیاحتی مشهد بزنید؛ نگاهی به لیست زیر بیندازید:

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد کلکسیونی از قدمت، محبوبیت و جذابیت است. آنگونه که نقل می کنند این پارک یادگاری از سلسله افشاریان است که ارتفاعات سنگی و استخر بزرگی که در میانه اش قرار گرفته، گردشگران را مسحور خود می کنند. ناگفته نماند که پارک کوهسنگی برای پذیرایی بهتر از مهمانان خود، به امکانات تفریحی امروزی مجهز شده است؛ از شهر بازی تابستانی، رستوران و جزیره پرندگان گرفته تا باغ موزه طبیعی و باغ ورزشی. کوهسنگی در جنوب غرب مشهد و بزرگراه کلانتری قرار گرفته است.

مقبره فردوسی

نمی شود تا مشهد رفت و سری به آرامگاه خالق شاهکاری چون شاهنامه نزد. فردوسی بزرگ در توس و 25 کیلومتری شمال غربی مشهد آرمیده است و آرامگاهش از حیث معماری و طراحی داخلی بی نظیر است. سروده های فردوسی حتی روی کتیبه های سنگی مزارش نیز نوشته شده و داستان های حماسی اش بر نقش های سنگی برجسته به تصویر درآمده اند. در آرامگاه شاعر حماسه سرا، شاعر دیگری نیز آرمیده است؛ شاعری از زمانه ای متفاوت با فردوسی اما زبانی مشترک با او؛ مهدی اخوان ثالت.

پارک وکیل آباد

پارک خوش آب و هوای وکیل آباد که وسعتش به 70 هکتار می رسد؛ با درختان کهنسال ترنج و نار و رودخانه ای که از دل آن جریان دارد؛ شبیه باغ های بهشتی است. وکیل آباد قدمتی در حدود 50 سال دارد و آب و هوای مطبوع؛ آن را به ییلاق محبوب مسافران بدل کرده است. آب و هوایی که به احتمال زیاد از همسایگی با طرقبه حاصل شده باشد. وکیل آباد هم مثل جاذبه های طبیعی دیگر مشهد، خود را به امکانات دیگر مجهز کرده است؛ امکاناتی مثل کوهستان پارک شادی و رستوران. پارک وکیل آباد از بهترین پارک های مشهد در انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

تکه ای دیگر از بهشت روی زمین را می توانید در باغ گیاه شناسی ملی مشهد نظاره کنید. در زمینی که وسعتش به 25 هکتار می رسد، تا چشم کار می کند گل است و گیاه. درخت های میوه وگیاهان دارویی هم در این باغ دیده می شود که عطر آنها هر بیننده ای را سرمست می کند. فضای باغ گیاه شناسی به گونه ای است که کوچه باغ های ایرانی را برای شما تداعی می کند. ضمن اینک وجود بیش از 700 گونه گل داوودی در این باغ، گویی شما را مهمان موطن گل های داوودی کرده است.

سرزمین موج های آبی

وقت آن رسیده که سری هم به تفریح پرطرفدار فصل گرما بزنیم؛ آب بازی در سرزمین موج های آبی. سرزمین موج های آبی در بزرگراه امام علی واقع شده و تا دلتان بخواهد تفریحات آبی برای شما مهیا کرده است. پس اگر قلبتان با هیجان و کمی آدرنالین مشکلی ندارد، تن به آب بزنید. سرسره جت موج یا سرسره سقوط آزاد را امتحان کنید. اگر هیجان زیر زبانتان مزه کرد، سراغ سرسره سوپر لوپ، چاله فضایی و سرسره تورنادو هم بروید. اگر هم چندان اهل هیجان نیستید؛ حمام ترکی، سونا و جکوزی برای شما مناسب است.

جاذبه های کمتر شناخته شده مشهد

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی یا سرزمین پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی ایران است. شاید کمتر کسی حتی از وجود چنین مکان مهیجی در مشهد اطلاع داشته باشد. خوب تعجبی هم ندارد، چرا که این در سال 1395 کار خود را شروع کرده است. اما در این سرزمین هیجان انگیز، چه چیزهایی در انتظار شما هستند؟ دربی سیارات و بازی های خلاقانه با کمک گرفتن از سیاره های منظومه شمسی، بازی های واقعیت مجازی که با یک عینک سه بعدی به شما امکان تجربه هیجانات دنیای واقعی را می دهند و البته بخش های دیگر که باید از نزدیک ببنید و تجربه کنید. این پارک در ابتدای بلوار خیام شمالی و داخل مجتمع تجاری وصال قرار گرفته است.

موزه نان

برای آنهایی که به دیدن موزه ها علاقه مند هستند، موزه نان مشهد می تواند یک تجربه متفاوت باشد. در این موزه شما با ابزارها و شیوه های پخت نان از گذشته تا امروز آشنا می شوید. تماشای زنان و مردانی که در حال پخت نان یا خرمن کوبی هستند؛ لطف خاصی دارد؛ حتی اگر انسان های واقعی نباشند. مانکن هایی با لباس های محلی خراسانی که در حال گذاشتن نان در تنور هستند، در کنار تماشای یکی از رقص های آیینی خراسان به نام رقص اپر که بی ارتباط به کشت و کار هم نیست؛ در موزه از شما استقبال خواهند کرد. اگر دیدن این بخش از فرهنگ خراسان برایتان جالب است؛ کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی را پیش بگیرید تا به موزه برسید.

تو مشهد چی بخوریم؟کجا بخوریم؟

شناسایی رستوران های خوب مشهد هم از آن دست اطلاعاتی است که باید پیش از رزرو هتل در مشهد به فکر آن باشید. این شهر رستوران های پر آوازه ای دارد که عطر غذاهای خوشمزه آنها تا فرسخ ها آن سو تر هم رفته است. این عطر و طعم های اصیل نام رستوران ها را در لیست بهترین رستوران های مشهد قرار داده تا میزبان خوبی برای مسافران سخت پسند باشند. در ادامه مطلب چگونه یک سفر متفاوت به مشهد را تجربه کنیم، نام این رستوران ها را با شما در میان می گذاریم.

رستوران باباقدرت

در فضای سنتی و دلباز رستوران بابا قدرت که دیوارهایش از خشت و آجر است و سقف های بلند گنبدی دارد؛ باید روی تخت های سنتی بنشینید. می توانید از منوی این رستوران بهترین غذاهای سنتی را سفارش دهید که با حال و هوا نیز همخوانی دارد. یک پرس چلوگردن گوسفندی، چلوکباب برگ مجلل باباقدرت، کارسکی بره، چلوکباب دنده ای یا حتی زرشک پلو با مرغ ساده. نوشیدن چای آن هم در استکان های کمر باریک چایخانه سنتی بابا قدرت لذت دیگری است که می توان آن را تجربه کرد. رستوران در میدان 17 شهریور، بلوار صدر مشهد واقع شده است.

رستوران پسران کریم

رستوران پسران کریم که یکی از رستوران های قدیمی و خوشنام مشهد است؛ دو شعبه دارد. شعبه اول در برج آلتون خیابان دانشگاه قرار گرفته و شعبه دوم هم در بلوار خیام و با اندکی فاصله از مجتمع تجاری الماس شرق. پسران کریم قدمت زیادی دارد و از سال 1300 تا کنون با غذاهای خوشمزه خود از مهمانان پذیرایی می کند. در هر دو شعبه این رستوران شما می توانید طعم غذاهای اصیل ایرانی را با بهترین کیفیت بچشید؛ طعم غذاهایی چون چلوماهیچه سرخ کرده، چلوکباب برگ ممتاز، چلوکباب لقمه یا چلو گوشت سرخ کرده که تا آخر عمر زیر زبانتان خواهد ماند.

رستوران معین درباری

معین درباری هم از دیگر رستوران های قدیمی مشهد است که هم معماری اش اصیل است و هم غذاهایش. این رستوران بزرگ دو شعبه دارد که یکی در شهرک نوفل لوشاتو و دیگری هم در شاندیز قرار گرفته اند. معماری هر دو رستوران از بناهای تاریخی چون باغ فین کاشان، نارنجستان شیراز و ارگ کریمخانی الهام گرفته که با عناصر معماری مدرن ترکیب شده است. اما از هر چه بگذریم، سخن غذا خوش تر است. منوی رستوران معین درباری طعم بهترین چلوشیشلیگ، چلو برگ مخصوص و چلو ماهیچه ها را به شما می چشاند.

رستوران سدروس

در سدروس نیز شما با دو رستوران طرف هستید؛ یکی در شاندیز با فضای سنتی، آلاچیق، نورپردازی و آب نماهایی که اشتهای شما را برای صرف منوی خوشمزه باز می کنند. دیگری در رضاشهر که فضایی کاملا متفاوت دارد و سالنی با دکوراسیون، میز و صندلی مجلل که البته فضای تابستانه هم دارد. اما چه علاقه مند به غذاهای اصیل ایرانی باشید و چه عاشق غذاهای فرنگی در هر دو شعبه رستوران سدروس می توانید دلی از عزا دربیاورید. حتی نام هایی که در منوی رستوران می بینید هم جالب توجه هستند: هفت خوان سدروس، هشت خوان، هفت فصل و سرتاس سدروس.

از مشهد چی و از کجا بخریم؟

بدون شک بخشی از سفر شما به مشهد را خرید و چرخ زدن در مجتمع های تجاری لوکس تشکیل خواهد داد. حتی اگر گاهی از دیدن قیمت ها سرتان گیج برود، دست خالی بر نخواهید گشت. اگر اهل خرید هستید و برنامه جداگانه ای برای آن دارید، بهتر است سراغ بهترین مراکز خرید مشهد بروید:

مرکز خرید پروما 

در مرکز خرید پروما که 4 طبقه، نمای شیشه ای و طراحی مکعب شکل دارد؛ می توانید همه چیز پیدا کنید. از لوازم صوتی و تصویری، زیورآلات، برندهای معروف پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع دستی، زعفران و خشکبار و غیره. البته می توانید بعد از گشت و گذار و خرید، سری هم به تفریحات پروما بزنید؛ مثلا شهر بازی یا سالن بیلیارد و بولینگ آن را امتحان کنید. مجتمع پروما در بلوار فردوسی، میدان جانباز مشهد واقع شده است. بد نیست بدانید که یکی از هتل های نزدیک به پروما، هتل هما 2 مشهد است.

مجتمع تجاری الماس شرق

مرکز خرید الماس شرق از لوکس ترین های مشهد است. جایی که هم می توانید خرید کنید و هم تفریح. 6 طبقه و 1200 فروشگاه این مرکز برای یک خرید پر و پیمان کافی به نظر می رسد. غرفه هایی که پوشاک، صنایع دستی، کیف و کفش، ترمه، نقره و بدلیجات، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی فرش ماشینی و دستباف دارند. علاوه بر این وجود برندهای معتبر و جاذبه های گردشگری، الماس شرق را در نوع خود منحصر به فرد کرده است. پس تفریحاتی مثل سینما 5 بعدی، آکواریوم شهر دریایی، سرزمین عجایب و آبنمای جامپینگ را از دست ندهید. الماس شرق در انتهای خیام شمالی و منطقه گردشگری سپاد قرار گرفته است.

مرکز خرید آرمان

در مرکز خرید آرمان مشهد شما تنها با یک مجتمع تجاری رو به رو نیستید؛ بلکه یک دنیا امکانات تفریحی و پذیرایی هم خواهید دید. عکاس خانه سنتی و شهر بازی کودکان به اضافه چند مجسمه دیدنی، درختان نخل و چنار و آبشارها آن هم در یک مرکز خرید حتما به یادماندنی ترین خرید عمرتان را رقم خواهد زد. در آرمان 13 طبقه 344 غرفه وجود دارد که انواع و اقسام لباس، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، لوازم الکترونیکی و خشکبار(زعفران، زرشک و ...) را پیدا کنید. آرمان در خیابان نواب صفوی، نرسیده به وحدت واقع شده است.

مرکز خرید وصال

مرکز خرید وصال هم در همان منطقه ای واقع شده که مجتمع تجاری الماس شرق؛ یعنی منطقه گردشگری سپاد. وصال هم درست مانند سایر مراکز خریدی که از آنها نام بردیم؛ فقط یک مرکز خرید نیست و همه چیز دارد؛ از یک رستوران معروف به نام اطلسیه، هایپرمارکت، شهر بازی بچه ها و آبنمای موزیکال تا پارک علمی و تفریحی به نام پروفسور بازیما. در 6 طبقه و 400 واحد تجاری وصال شما می توانید کیف و کفش، لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و اودکلن، مبلمان، صنایع دستی، خشکبار و ترمه هایی زیبا پیدا کنید.

بازار رضا 

کمتر کسی بدون گشت و گذار در بازار رضا مشهد، این شهر را ترک می کند. بازار قدیمی رضا که قدمت آن به قبل از انقلاب و سال 1350 برمی گردد؛ درست در مجاورت حرم قرار گرفته و این مزیت بزرگی است. بازار رضا مثل سایر بازارهای قدیمی همه چیز دارد؛ از خورد و خوراک تا لباس. خیلی ها ترجیح می دهند برای خرید سوغات به این بازار سر بزنند و اجناس را با قیمت منطقی تر خریداری کنند. رنگ و عطر زعفران، زرشک، ادویه جات و نقل و نبات مشهد در کنار زیورآلات، تسبیح و مهر و جانمازهای ترمه نمای زیبایی به بازار بخشیده اند. بازار رضا در ضلع شرقی خیابان امام رضا، بین میدان بیت المقدس و 17 شهریور قرار گرفته است.

ره آورد سفر به مشهد

اینکه کسی دست خالی از مشهد برگردد، یک اتفاق نادر است! از بین سوغاتی های رنگارنگی که در بازارهای مشهد به مسافران چشمک می زنند، می توان با یک چمدان پُر سفرنامه مشهد را بست. سوغاتی های مشهد به غیر از حال خوب و خاطره های فراموش نشدنی که خودتان خلق می کنید، هنر دست و خوراکی های خوش رنگ و خوش عطر این سرزمین هستند. برای مثال زعفران، زرشک و ادویه جات از آن دسته خوراکی هایی هستند که حداقل خانم ها نمی توانند از خیر آنها بگذرند. از آنجایی که نیشابور شهر فیروزه ایران، در مجاورت مشهد است؛ زیورآلات فیروزه ای هم به عنوان یکی از سوغاتی های ارزشمند مشهد شناخته می شوند. خیلی ها نیز به رسم همیشگی با مُهر و سجاده، عطر، نقل و نبات و آب نبات های رنگارنگ یا همان جیلی بیلی سفر خود به مشهد را خاتمه می دهند.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد