به شهر بادگیرها شهره است؛ گاهی هم آن را دارالعباده می نامند و به لطف شیرینی های پر آوازه اش، شهر شیرینی. یزد را با هر نامی بشناسیم، نگینی است در قلب کویر که با هنر معماری سنتی و اصیلش می درخشد. خانه های خشتی و کوچه های تنگ و باریک که سال های سال یزدی های بسیاری در آنها زندگی کرده و از آنها گذر کرده اند؛ در نوع خود یک جاذبه تاریخی هستند. با این تفاسیر باید حداقل یک بار یزد را ببینید، در رستوران هایش غذا بخورید و با مردمش هم کلام شوید. اگر با یک سفر چند روزه به این شهر موافق هستید، جااینجاس یک راهنمای سفر برایتان دارد.

چطوری بریم یزد؟ 

غیر از راه آبی، راه های زمینی و هوایی برای سفر به یزد به روی شما باز است. بیاید نگاهی بیندازیم به راه هایی که شما را به یزد می رسانند:

سفر به یزد با ماشین شخصی

با همه سختی ها، طرفداران سفر به یزد آن هم با ماشین شخصی زیادند. شهرهایی که در مسیر از آنها گذر می کنید، ارزش یک رانندگی چند ساعته را دارند. اگر مبدأ شما تهران است، بین 6 تا 7 ساعت در راه خواهید بود و از قم، کاشان، اردستان و میبد خواهید گذشت. خالی از لطف نیست که توقفی هم در این شهرها داشته باشید و از تماشای دیدنی های آنها لذت ببرید. سعی کنید صبح زود سفر خود را استارت بزنید تا گرفتار آفتاب داغ کویر نشوید.

سفر به یزد با اتوبوس

و در این میان هستند کسانی که ترجیح می دهند با اتوبوس به یزد بروند؛ آنهایی که دوستانه و گروهی سفر می کنند یا حتی گردشگران خارجی. به هر حال اتوبوس یک وسیله نقلیه ارزان است و از بیشتر شهرهای مهم هم به مقصد یزد حرکت می کند. اما اگر مبدأ تهران است، یک مسیر 631 کیلومتری پیش روی شماست که باید آن را در چیزی حدود 6 ساعت و نیم طی کنید. برای اینکه سوار اتوبوس تهران به یزد شوید؛ می توانید از ترمینال های شرق، غرب، جنوب و بیهقی استفاده کرده و اتوبوس های معمولی یا VIP را انتخاب کنید. نکته آخر اینکه شهرهای قم و کاشان در مسیر خود را به شما نشان می دهند.

سفر به یزد با قطار

شاید حال و حوصله رانندگی نداشته باشید یا دیدنی های مسیر برای وادار کردن شما به رانندگی، چندان اغوا کننده نباشند. در این صورت بلیط قطار بهترین گزینه است. اگر قصد حرکت از تهران را دارید، خود را برای 6 تا 8 ساعت آماده کنید. برای آنهایی که ساده سفر کردن را دوست دارند، احتمالا قطارهای اتوبوسی راضی کننده خواهند بود. در غیر اینصورت قطارهای لوکس و درجه یکی هم هستند که با عبور از کاشان، بادرود و اردکان شما را به مقصد برسانند.

سفر به یزد با هواپیما

می توانید یک راه سریع را برای رفتن به یزد انتخاب کنید؛ بلیط هواپیما یزد. در اینصورت یک ساعته به مقصد می رسید، اما با هزینه ای بسیار بیشتر از اتوبوس و قطار. این شیوه بیشتر مطلوب کسانی است که برای سفر کاری به شهر بادگیرها می روند و سرعت برایشان در اولویت است. اما خوب نه از منظره های بین راه خبری هست و نه توقف های گاه و بیگاه! در نهایت هم در فرودگاه شهید صدوقی پیاده خواهید شد. شاید برایتان مهم باشد بدانید که کدام هتل های یزد به فرودگاه شهید صدوقی نزدیک ترند؟

تو یزد کجا بمونیم؟

وقتی تصمیم می گیرید چند روزی را در یزد به گشت و گذار مشغول شوید، انتخاب هتل مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. از خود می پرسید تو یزد کجا بمونم؟ پاسخ البته به سلیقه شما بستگی دارد. هتل های لوکس، هتل های سنتی همچون هتل داد یزد، اقامتگاه های بومگردی یا هتل های اقتصادی و ارزان؟ خوشبختانه گزینه های زیادی پیش رویتان است که در صفحه هتل های یزد در جااینجاس به آنها اشاره شده است. اگر به دنبال یک راهنمای جامع هستید، مطلب جامع ترین ترفندهای رزرو هتل در یزد را بخوانید.


بیشتر بخوانید: بهترین هتل های یزد

لیست کامل بهترین مراکز خرید در یزد


تو یزد کجا رو بگردیم؟

یزد یک کتاب تاریخ مصور است. حتی کوچه پس کوچه هایش هم دیدنی هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند؛ چه برسد به بناهای تاریخی اسم و رسم دار آن. حالا که دغدغه ای برای رزرو هتل در یزد ندارید، در زیر نگاهی به گوشه ای از یادگارهای تاریخی این شهر که از دوره های مختلف به جای مانده اند، می اندازیم:

مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیرچخماق گلِ سرسبد دیدنی های یزد است که شامل مسجد، بازار، تکیه و آب انبار می شود. البته اینها تنها بخشی از مجموعه هستند که از گذر زمان جان سالم به در برده اند. چند کاروانسرا، حمام عمومی، قنات خانه و خانقاه هم جزوی از پیکر مجموعه امیر چخماق بوده اند.  به نظر می رسد امیر جلال الدین چقماق که در دوره تیموریان بر یزد حکمرانی می کرده، مجموعه را ساخته تا شهر و کسب و کارهای آن رونق بگیرند. در مورد مسجد امیر چخماق هم می گویند که بعد از مسجد جامع دومین مسجد بزرگ یزد است.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد در ضلع غربی خیابان امام شهر واقع شده است. اما چرا باید دیدار از این مسجد را در برنامه سفرتان جای دهید؟ این مسجد در قرن ششم هجری ساخته شده؛ چیزی بیشتر از 6 قرن پیش. بدون شک بنایی با این عمر دراز داستان های زیادی برای شنیدن دارد. علاوه بر این، مسجد جامع یزد بلندترین مناره را در جهان دارد و مهم تر از همه معماری خارق العاده مسجد است؛ یک صحن بزرگ به شکل مستطیل، دو شبستان، یک ایوان مرتفع و البته 6 ورودی که در نوع خود به شکلی هوشمندانه طراحی شده است.

باغ دولت آباد

دیدن باغی با درخت های سرسبز، گل های سرخ و حوضی پر آب آن هم در یک شهر کویری لطف خاصی دارد. باغ دولت آباد که زمانی خانه حکمران وقت یزد بوده، حالا در محله چهارمنار میزبان گردشگران است. معماری عمارت این باغ که گویی هنر دست معماران دوره زندیه است؛ ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که باید از نزدیک دید. یک بادگیر هشت ضلعی که به نوعی نماد یزد است، شیشه های رنگی، درهای مشبک، آب نماهای زیبا و حوضچه های کوچک شما را به روزهایی می برند که محمد تقی خان بافقی و خانواده در باغ زندگی می کردند.

آتشکده ورهرام

یزد به شهر زرتشتیان هم شهرت دارد. به همین دلیل نباید در سفر به این شهر بازدید از آتشکده مشهور ورهرام را از دست دهید. آتش این آتشکده بیش از هزار سال است که شعله می کشد؛ آن هم به همت هیربدان. ساختمان آتشکده نیز کمتر از صد سال قدمت دارد و ساخت آن به سال 1313 برمی گردد. با یک نگاه به آتشکده می توان روح معماری دوره هخامنشیان را در کالبد بنا، نگاره ها و سرستون های زیبا حس کرد. به ویژه آنکه نقش فروهر هم بر پیشانی آن نقش بسته است.

خانه لاری ها

بازدید از خانه لاری ها در محله فهادان و همسایگی عمارت کلاه فرنگی یعنی دیدار از خانه ای که روزگاری اعیان نشین و روزگاری دیگر خانقاه بوده است. این خانه در حدود 110 سال پیش برای یکی از لاری های سرشناس یزد ساخته شده؛ مردمانی که بیش از صد سال پیش از آن به یزد آمده بودند تا تجارت کنند. سه حیاط این خانه که در آنها  بادگیرهای کوچک، ایوان بزرگ، مطبخ، سرداب و بخش های دیگر ساخته شده هم برای خود حکایتی دیدنی و شنیدنی دارند.

ساباط های یزد

کوچه پس کوچه های سرپوشیده یزد که قرار بود عابران را از تیغ تیز آفتاب شهر محافظت کنند؛ حالا برای گردشگران به جاذبه های دیدنی بدل شده اند. این گذرگاه ها که ساباط نام دارند، در بافت تاریخی شهر به وفور به چشم می خورند و قدم زدن در آنها لذت خاصی دارد.

برج خاموشان

شاید بد نباشد کمی از یزد بیرون بزنید و به سراغ جاذبه های اطراف آن بروید. مثلا برج خاموشان در منطقه صفاییه در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد. برج خاموشان در واقع گورستان زرتشتیان بوده که مطابق با اصول آیین خودشان ساخته شده است. دخمه های این برج مردگان را در خود جای می دادند؛ تا آن زمان که پیکر آنها خوراک پرندگان شود و سپس استخوان هایشان در بخش دیگری از این برج که چاهی عمیق بود، ریخته می شد. به احتمال زیاد دیدار از این گورستان پر رمز و راز یکی از بهترین بخش های سفرتان باشد.

آب انبارهای یزد

یزد شهر آب انبارها است.اقلیم خشک و کم آب این منطقه برای یزدی های دیروز چاره ای جز این نمی گذاشت که آب قنات ها را در آب انبارها ذخیره کنند. از میان صدها آب انباری که در یزد وجود داشته اند، حالا چند تایی بیشتر باقی نمانده است. اما مهم ترین ها کدام هستند؟

آب انبار شش بادگیر در محله تل وکوچه شش بادگیر قرار گرفته، از یادگارهای دوران قاجار است و نزدیک به 120 سال قدمت دارد. این آب انبار شش بادگیر بلند و زیبا و پله هایی دارد که باید از آنها پایین بروید تا به سردر آب انبار برسید،
آب انبار رستم گیو هیچ ارتباطی به رستم شاهنامه ندارد! این بنا با سرمایه نماینده زرتشیان در مجلس آن زمان( قاجاریه) ساخته شده که رستم گیو نام داشته است. آب انبار در بلوار بسیج یزد است، 4 بادگیر و خزینه هایی بزرگ و استوانه ای شکل دارد که آب زیادی را در خود جای می داده اند،
آب انبار امیرچخماق از قدیمی ترین های یزد است که درست در کنار مجموعه امیرچخماق واقع شده است.منابع تاریخی می گویند بی بی فاطمه خاتون، همسر جلال الدین امیر چخماق دستور ساخت آن را داده و حالا با 5 بادگیر و سردر آجری ساده و زیبا حکم یک یادگار تاریخی ارزشمند را پیدا کرده،
آب انبار گلشن قدیمی نیست و چیزی نزدیک به 30 سال از عمرش می گذرد. با این حال معماری و ساختار آن همان است که آب انبارهای گذشته داشته اند؛ 4 بادگیر، خزینه های بزرگ و راهرو پلکانی که برای برداشتن آب مورد استفاده قرار می گرفته. یک نکته جالب اینکه در آب انبارهای یزد، راه مسلمانان و زرتشتیان از هم جدا بود و هر کدام از راه پله متفاوتی به منبع آب می رسیدند. این آب انبار در محله پنبه کاران یزد است،
اگر بازدید از مسجد جامع در برنامه سفرتان است، سری هم به قدیمی ترین آب انبار یزد بزنید: آب انبار جِنُک یا به زبان یزدی ها جن کوچک! شاید آن روزها فکر می کرده اند که در این آب انبار جن وجود دارد؛ بهر حال امروز خبری از جن نیست و می توانید با خیال آسوده از این آب انبار دوره تیموری دیدن کنید.

زندان اسکندر

مدرسه ضیائیه که به نام زندان اسکندر هم شناخته می شود؛ از 8 قرن پیش تا کنون پا برجا مانده است. هر چند غبار زمان بر پیکر آن نشسته و بخش هایی از گچبری آن دیگر مثل گذشته نیستند. از این بنا می توان ساعت ها گفت و نوشت؛ اما معماری ساده و بی آلایش که تنها از خشت خام کمک گرفته، گچبری های به رنگ آبی و طلایی و سردابی قدیمی به عمق 5 متر آن را برجسته تر کرده اند. 

مهم ترین نکته این است که زندان اسکندر در واقع یک مدرسه است و هرگز زندان نبوده است. به نظر می رسد هرگز حتی گذر اسکندر مقدونی به این بنا هم نیفتاده باشد. پس دلیل نامگذاری به زندان اسکندر چیست؟ برخی روایت های تاریخی بر این باور هستند که یزد در روزهای حمله اسکندر به ایران یک تبعیدگاه مهم بوده و مردم آن زمان هم دل خوشی از این فرمانده مقدونی نداشته اند. شاید همین دل چرکین بودن باعث شده تا اینجا لقب زندان اسکندر را به خود بگیرد. مدرسه ضیائیه در محله قدیمی فهادان و کوچه رختشویخانه قرار گرفته است.

تو یزد از کجا خرید کنیم؟

پاسخ به این سئوال چندان سخت نیست. بهترین مراکز خرید یزد را بشناسید و سپس با توجه به سلیقه و بودجه خود انتخاب کنید:

بازار قدیم یزد

بازار یا بهتر است بگوییم بازارهای قدیمی یزد که مثل همه شهرها نبض تپنده آن هستند، در خیابان قیام گسترده شده اند. عمر این بازارها که خیلی بیشتر از سن پدر بزرگ های ماست، به قرن ها پیش برمی گردد. مثلا بازار حاجی قنبر که قدیمی ترین آنهاست، شیرینی فروشی خوشنام حاج خلیفه را در دل خود پرورانده است. بازار خان، بازار تبریزیان، بازار زرگری و بازار قیصریه هم هستند که هر کدام به یک محصول شناخته شده اند. برای مثال بهتر است ترمه را از بازار خان بخرید.

مجتمع تجاری تفریحی ستاره یزد

کمی از حال و هوای گذشته فاصله می گیریم و به یک مرکز خرید امروزی در یزد می رویم: مجتمع تجاری و تفریحی  ستاره که در بلوار طالقانی قرار گرفته است. ستاره علاوه بر اینکه مغازه های لوکس فروش پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... دارد؛ سینمای 5 بعدی، شهر بازی، رستوران، کافی شاپ، هایپر مارکت و پارکینگ را هم در خود جای داده است.

مرکزخرید آریا

آریا یک مرکز خرید لوکس و مدرن در خیابان شهید قندی یزد است. در این مجتمع 5 طبقه همه چیز را با بهترین کیفیت و از بهترین برندها می توانید تهیه کنید؛ از پوشاک، چرم و لوازم آرایشی تا اسباب بازی، لوازم آشپزخانه و صنایع دستی. در میانه خرید اگر احساس گرسنگی کردید هم به رستوران طبقه آخر مجتمع بروید و دلی از عزا درآورید. خبر خوب این است که مرکز آریا پارکینگ هم دارد.

مجتمع تجاری الماس

مجتمع الماس در آزادشهر یزد است، 2 طبقه دارد و هر آنچه می خواهید از لباس، کیف و کفش، طلا و جواهر تا اسباب بازی و لوازم آرایشی و بهداشتی. البته به فکر غذا خوردن در الماس نباشید، چون این مجتمع رستوران ندارد. اما برای صرف نوشیدنی و رفع خستگی یک کافی شاپ در آن هست. از بابت پارکینگ هم خیالتان راحت باشد.

مرکز خرید صدف

در ادامه راهنمای یزدگردی؛ این 20 جاذبه، رستوران و مرکز خرید را از دست ندهید، به یک مرکز خرید لوکس دیگر در یزد می رسیم: پاساژ 5 طبقه صدف در منطقه صفاییه که اجناس لوکس و با کیفیتی از قبیل کیف وکفش، پوشاک، عطر، عینک، لوازم برقی، صنایع دستی و حتی مواد غذایی به فروش می رساند. صدف رستوران، کافی شاپ و پارکینگ هم دارد.

تو یزد کجا غذا بخوریم؟

حالا که بهترین های یزد برای دیدن، ماندن و خریدن را به شما معرفی کرده ایم؛ با بهترین رستوران های یزد لذت سفرتان را تکمیل کنید:

رستوران مشیرالممالک

حتی اگر یکی از بهترین هتل های سنتی ایران یعنی هتل باغ مشیرالممالک را برای اقامت انتخاب نمی کنید؛ رستوران های آن را امتحان کنید. سه رستوران به نام های نقاشی،  باغ و یزد که دکوراسیون سنتی دارند و لذت خوردن بهترین غذاها را زیر سقف خشتی برای شما به ارمغان می آورند. در این رستوران ها می توانید طعم هر غذایی که دلتان خواست را بچشید؛ غذای سنتی، غذای دریایی و غذای فرنگی.

کافه رستوران فوکا

اگر می خواهید با یک تیر، چند نشان بزنید؛ کافه رستوران فوکا گزینه خوبی است. چون هم منوی سنتی دارد، هم منوی فرنگی، هم نوشیدنی و هم کیک و دسر. فوکای تازه تأسیس در خیابان مسجد جامع قرار گرفته و در کنار فضای سرپوشیده؛ با تخت های سنتی و میز و صندلی هایی چیده شده در حیاط هم میزبان مسافران است.

رستوران خوان دوحد

رستوران خوان دوحد که به اعتبار این هتل کمک زیادی کرده، غذاهای ایرانی و فرنگی خود را در یک محیط دلنشین سرو می کند. صرف یک غذای غیر سنتی در یک فضای کاملا سنتی هم می تواند تجربه جالبی باشد. اگر از تماشای معماری فوق العاده رستوران سیر شدید، ابتدا یک وعده آش شولی(آش محلی یزدی ها) را سفارش دهید تا طعم غذاهای یزدی را هم چشیده باشید.

تالار یزد

رستوران تالار یزد که با نام حاجی آشپز هم شناخته می شود، از بهترین های یزد است و بیشتر از 30 سال تجربه دارد. علاوه بر فضای لوکس و پر زرق و برق، غذاها هم طعم و رنگ خاصی دارند. انواع خوراک، چلوها و حتی نوشیدنی ها و دسرهای ایرانی و فرنگی با یک میز اردور متنوع در تالار یزد انتظار شما را می کشند. حاجی آشپز در بلوار جمهوری، دروازه قرآن واقع شده است.

رستوران سزار

رستوران سزار برای عاشقان غذاهای ایتالیایی تأسیس شده؛ آنهایی که در شهر سنتی یزد به دنبال طعم خوش پیتزا، پاستا، اسپاگتی و فتوچینی می گردند. پس اگر به میدان ابوذر و رستوران سزار می روید، انتظار حال و هوایی ایتالیایی طور را داشته باشید؛ هر چند غذاهای دریایی، سنتی ایرانی و نیز دسرهای متنوع هم می توانید در سزار ببینید.

ره آورد یزد؛ یک چمدانِ شیرین

یزدی ها آنقدر شیرینی های خوشمزه و وسوسه کننده دارند که لقب شهر شیرینی را برایش به ارمغان آورده اند. هرچند طعم این شیرینی ها در گذر زمان عوض نشده اما تنوع آنها بیشتر و بیشتر شده است. مثلا قطاب روسی و قطاب آناناسی هم در بازار دیده می شود یا لوز بادامی، پسته ای و گردویی. باقلوای یزدی، حلوا ارده اردکان، پشمک، نقل، شیرینی حاج بادومی و نان برنجی را هم به این لیست خوشمزه اضافه کنید. هر چند مقاومت در برابر این شیرینی ها کار راحتی نیست، اما بهتر است مراقب سلامتی خود هم باشید. سراغ صنایع دستی یزد هم بروید. این شهر ترمه های زیبا و با ارزش، ظرف های سفالی و سرامیکی و زیلوهای خوبی دارد.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد