موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری ایران است و آثار هنری نفیسی را از هنرمندان کشورهای مختلف در خود جای داده است. در این مطلب قصد داریم بخش‌های مختلف موزه و مشخصات کامل آن را در اختیار شما بگذاریم. 

معرفی موزه هنرهای معاصر در تهران

موزه هنرهای معاصر تهران (museum of contemporary art)، مهم‌ترین آثار هنری بعد از جنگ جهانی دوم تا دهه 1980 میلادی را در خود جای داده است. جالب است بدانید این مجموعه شامل کارهایی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم است.

  • موزه هنرهای معاصر ۹ گالری دارد. در سه گالری آثار هنرمندان نگه‌داری می‌شود و ۶ گالری موقت هم در مسیر بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
  • بیش از ۴۰۰۰ اثر مهم از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان در آن وجود دارد.
  • حدود ۴۰۰ اثر در این مجموعه ارزش استثنائی و بسیار بالایی دارند.
  • ارزش آثار موزه حدود ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
  • اکثر آثار در دهه ۱۹۷۰ میلادی و با نظارت فرح پهلوی خریداری شده‌اند.

بیش از 4000 اثر هنری در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد. 

به طور کلی مهم‌ترین آثار هنری این مجموعه هم در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند: 

1.از جمله شاخص‌ترین آثار مجموعه می‌توان کارهای گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی را نام برد.
2.در این مجموعه هنر معاصر ایران و نقاشی هنرمندانی مانند سهراب سپهری، خودنمایی می‌کند.
3.در محوطه موزه هم آثار هنری و مجسمه‌هایی از هنرمندان کشورهای مختلف دنیا قرار دارد.

ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران 

موزه هنرهای معاصر از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تهران است که در بخش مرکزی شهر در خیابان کارگر شمالی قرار گرفته است. هم‌چنین اگر مسافر هستید، خوب است بدانید هتل لاله تهران با 5 ستاره نیز در فاصله کوتاهی از موزه و پارک لاله قرار دارد. علاوه بر این اگر انتخاب شما همیشه بهترین‌ها است، حتما لیست بهترین هتل های تهران را هم دنبال کنید.

 آدرس

 خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله

(لوکیشن موزه هنرهای معاصر تهران روی نقشه

 صفحه اینستاگرام tehran.moca@

 

هم‌چنی اگر به دنبال هتل قیمت مناسب در اطراف موزه می‌گردید، پیشنهاد می‌شود هتل هالی تهران با امکانات مطلوب را در لیست انتخاب‌های خود قرار دهید. این هتل 3 ستاره دارد و در خیابان طالقانی قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران

جهت دسترسی به موزه هنرهای معاصر می‌توانید به آسانی از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

مسیر دسترسی به موزه با اتوبوس: 

در ضلع جنوبی پارک لاله، اتوبوس‌های میدان آزادی - میدان هفت تیر و میدان آزادی - میدان ولیعصر، ایستگاه دارند. از ایستگاه تا ورودی موزه هم 5 دقیقه پیاده بیشتر فاصله نیست. هم‌چنین می‌توانید در مطلب "نقشه BRT تهران | راهنمای جامع مسیر اتوبوس‌های بی آر تی (تندرو)" درباره خطوط اتوبوس تهران بیشتر اطلاعات کسب کنید.

مسیر دسترسی موزه با تاکسی: 

می‌توانید از تاکسی‌هایی که در مسیر بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی قرار دارند، استفاده کنید. هم‌چنین از میدان ولیعصر، میدان فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب هم تاکسی‌ها به ورودی‌های مختلف پارک لاله تردد می‌کنند. 

مسیر دسترسی به موزه با مترو:

می‌توانید مترو انقلاب اسلامی در خط 4 پیاده شوید. سپس در خیابان کارگر شمالی سوار تاکسی شوید و به پارک لاله و ورودی موزه بروید.

مسیر دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهرانمسیر دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران با مترو

ساعت بازدید موزه هنرهای معاصر تهران

ساعت بازدید از موزه هنرهای معاصر در تهران به صورت زیر است:

  • شش ماه اول سال از ساعت 10 تا 19 (فروش بلیط تا 18)
  • شش ماه دوم سال از ساعت 10 تا 18 (فروش بلیط تا 17)

توجه داشته باشید موزه روزهای دوشنبه تعطیل است. هم‌چنین در روزهای زیر نیز موزه هنرهای معاصر تهران تعطیل است:

  • 29 اسفند، اول، دوازدهم و سیزدهم فروردین
  • 21 ماه رمضان و عید فطر
  • 14 و 15 خرداد
  • تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی
  • 28 و 30 صفر

بازدید از موزه هنرهای معاصر تهرانبازدید از موزه هنرهای معاصر تهران

قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر تهران

در ابتدای ورود به موزه باید بلیط تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود بلیط را در طول بازدید نزد خود نگه دارید تا در صورت لزوم به نگهبانان نمایش دهید. قیمت بلیط در موزه هنرهای معاصر تهران به صورت زیر است:

  • افراد عادی 10 هزار تومان
  • دانشجویان 5 هزار تومان
  • بازدیدکنندگان خارجی 50 هزار تومان 

ساعت کاری و آدرس موزه هنرهای معاصر تهرانساعت کاری و آدرس موزه هنرهای معاصر در تهران 

تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران

جالب است بدانید ایده ساخت موزه هنرهای معاصر توسط کامران دیبا، نقاش، معمار ایرانی و پسرعموی فرح پهلوی مطرح شد. فرح پهلوی نیز این ایده را با نخست وزیر وقت، امیر عباس هویدا مطرح کرد تا با دارایی‌های خزانه، آثار هنری معاصر از کشورهای مختلف خریداری شود. هم‌چنین برای آثار هنری سنتی هم برنامه داشت.

در نهایت تصمیم گرفته شد ۲ موزه، یکی برای هنرهای نوین و دیگری برای فرش‌های دستباف ایرانی در پارک لاله فعلی ساخته شود. هم‌زمان فرح پهلوی قراردادی با آلوار آلتو، از معماران سرشناس فنلاندی برای ساخت موزه هنرهای نوین در شیراز هم امضا کرد.


ایده ساخت موزه هنرهای معاصر در تهران توسط کامران دیبا، معمار و نقاش ایرانی مطرح شد.

این قرارداد به دلیل تاخیر در اجرا و وقوع انقلاب در ایران ناتمام ماند. هم زمان با پیگیری‌های کامران دیبا، ساخت موزه هنرهای معاصر و موزه فرش به پایان رسید. موزه‌ای با طراحی مدرن در کنار به کارگیری هنر سنتی ایرانی.

درنهایت موزه در 22 مهر 1356 با حضور محمدرضا شاه، فرح پهلوی و مهمانانی همچون نلسون آلدریچ راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تامس مسر، رئیس موزه گوگنهایم و دو ویلد رئیس موزه اشتدلیک آمستردام افتتاح شد. 


موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 افتتاح شد.

با وقوع انقلاب و راهپیمایی‌ها، کارکنان موزه آثار را به زیرزمین موزه که همچون پناهگاهی بود، منتقل کردند. موزه برای سال‌های طولانی بسته بود تا این که در سال 1384 دوباره در معرض عموم قرار گرفت. 

موزه هنرهای معاصر در تهرانموزه هنرهای معاصر

پلان موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران با طراحی مدرن  و با الهام از معماری سنتی ایرانی و مفاهیم فلسفی توسط کامران دیبا طراحی شد. موزه در واقع شامل بخش‌های زیر است: 

  • ۹ گالری،‌ بخش‌های اداری
  • کتابخانه، سالن نمایش
  • ‌گنجینه، کافه تریا و باغ مجسمه

پلان موزه هنرهای معاصر در تهرانپلان موزه هنرهای معاصر تهران

معماری موزه هنرهای معاصر تهران

ساختمان این مجموعه از نمونه معماری‌های نوین به شمار می‌رود. کامران دیبا، هم زمان از معماری سنتی ایرانی و مفاهیم فلسفی هم در آن استفاده کرده است. ساختمان موزه از سنگ و بتن ساخته شده و همراه باغ‌های اطراف ۸۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و ساختن آن 9 سال طول کشیده است.


نمای بیرونی ساختمان موزه از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران الهام گرفته است.

 

  • محوطه موزه دارای دو ورودی است. یکی در سوی پارک لاله قرار گرفته و خدماتی است. دیگری ورودی اصلی است که از سوی خیابان کارگر در غرب سازه قرار دارد.
  • ساختمان خود موزه در جنوب بستر طرح و باغ مجسمه قرار گرفته است.
  • باغ مجسمه، محیطی چمن‌کاری‌شده در شمال ساختمان است. 
  • نمای بیرونی ساختمان از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران الهام گرفته است.

معماری موزه هنرهای معاصر تهرانمعماری موزه هنرهای معاصر در تهران

سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

به طور کلی، منظور از سیرکولاسیون در معماری، گردش در فضا و دسترسی به فضاهای داخلی یک ساختمان است. از این لحاظ ساختمان موزه هنرهای معاصر نمونه خاصی است. 

  • گالری‌ها و بخش‌های مختلف موزه  به گونه‌ای طراحی شده که با حضور در قسمت ورودی، به دیگر قسمت‌ها هدایت خواهید شد.
  • هر گالری به گالری دیگر، از طریق شیب‌راهه‌هایی با شیب ملایم متصل می‌شود که در هماهنگی کامل با گالری‌ها هستند.
  • طراحی فضاهای بسته به‌ گونه‌ای است که گالری شماره یک (سرسرای اصلی)، نقطه آغاز و پایان بازدیدکننده خواهد بود.

معرفی بخش‌های مختلف موزه هنرهای معاصر تهران

بخش‌های اصلی موزه در واقع گالری‌ها هستند که در 3 گالری اصلی، آثار هنرمندان نگه‌داری می‌شود و بقیه آن‌ها موقتی هستند. در ادامه با بخش‌های مختلف بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • ورودی موزه، گالری شماره1 (سرسرا) است که با شیب آرام به گالری‌های دیگر می‌رسد. 
  • گالری‌های موزه شبیه یکدیگرند. به جز گالری 1و 5 که تفاوت اندکی با سایر گالری‌ها دارند. 
  • سرسرا، قاعده‌ای متشکل از هشت‌ضلعی نیمه‌ منظم با طاقی بلند است و بالای آن نورگیر سقفی بزرگی با چهار بادگیر قرار گرفته است.
  • رستوران و فروشگاه که می‌توانید آثار هنری و صنایع‌دستی خریداری کنید. 
  • باغ مجسمه و کتابخانه تخصصی (در ادامه معرفی می‌شوند)

گالری موزه هنرهای معاصر تهرانگالری موزه هنرهای معاصر تهران

جالب است بدانید پایین مارپیچ و در دل هشتی، اثری مدرن از هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی با نام ماده و فکر که ترکیبی از روغن و پولاد است، قرار دارد و همانند حوضخانه‌های ایرانی است. به‌دلیل ویژگی انعکاسی ترکیب روغن و پولاد، همچون آینه‌ای بزرگ به نظر می‌رسد. 

در ادامه با کتابخانه و باغ مجسمه موزه هم بیشتر آشنا خواهیم شد. هم‌چنین اگر پس از بازدید از موزه به دنبال یک رستوران خوب هستید، پیشنهاد می‌شود لیست 15 تا از بهترین کبابی های تهران را بررسی کنید. 

باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران

از دیگر فضاهای جذاب این موزه می‌توان به محوطه باغ و مجسمه‌های درون آن اشاره کرد. این مجسمه‌ها توسط هنرمندان ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف ساخته شده‌اند و در سرتاسر محوطه باغ قرار دارند. توصیه می‌شود حتما بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهرانباغ مجسمه موزه هنرهای معاصر در تهران 

کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران

یکی از ارزشمندترین بخش‌های موزه، کتابخانه اختصاصی آن است. این کتابخانه در پایان شیب‌راهی که به بخش‌‌های امور اداری و هنری می‌‌رسد، قرار گرفته است. در مخزن این کتابخانه نزدیک ۵۰۰۰ کتاب فارسی و غیرفارسی با موضوعات هنری همچون

  • معماری، نقاشی، طراحی
  • ارتباط تصویری، عکاسی، سینما و... 

وجود دارد. رده‌بندی کتاب‌‌ها به صورت رده‌بندی کنگره (LC) است و تنها اعضا می‌‌توانند از آن استفاده کنند. عضویت کتابخانه، ویژه دانشجویان و پژوهشگران رشته هنر است. حالا که بازدید از موزه را به پایان رساندید، می‌توانید در ادامه گشت و گذار خود خانه های تاریخی تهران را هم در برنامه‌ خود قرار دهید.

جمع‌بندی 

در این مطلب با موزه هنرهای معاصر تهران، تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف آن آشنا شدید. اگر هم مسافر شهر تهران هستید و علاوه بر جست و جو برای جاهای دیدنی، به دنبال هتل مناسب هم می‌گردید، می‌توانید به جااینجاس مراجعه کرده و لیست هتل‌ های تهران را مورد بررسی قرار دهید.

از لوکس‌ترین هتل‌ها با خدمات و امکانات مجهز همچون هتل اسپیناس پالاس تهران تا گزینه‌های اقتصادی با امکانات مطلوب در اختیار شما خواهد بود. کافی است وارد صفحه هر یک از هتل‌ها شده، مشخصات آن‌ها را به طور کامل بررسی نموده و واحد اقامتی مدنظر خود را آنلاین و با نرخ مناسب رزرو کنید. در این راستا پیشنهاد می‌شود هتل مشهد تهران را هم مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول درباره موزه هنرهای معاصر تهران

 خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله
شش ماه اول سال از ساعت ۱۰ تا ۱۹ (فروش بلیط تا ۱۸)، شش ماه دوم سال از ساعت ۱۰ تا ۱۸ (فروش بلیط تا ۱۷)
پارک لاله، تئاتر شهر، موزه فرش و موزه دکتر شریعتی
کامران دیبا، معمار و نقاش ایرانی

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد