پیشتر از اقامتگاه های بومگردی برای شما گفتیم. بناهایی با دیوارها و سقف کاهگلی یا چوبی که قرار است اقامتی متفاوت را برای شما مهیا کرده و شما را به دل گذشته و خاطره پرتاب کنند. در کشوری که هر نقطه آن رنگ، طعم، معماری و لباس منحصر به خود را دارد، شب را به صبح رساندن در زیر سقف چنین اقامتگاه هایی، خود یک سفر مهیج است. در سال های اخیر اقامتگاه های بومگردی در گوشه و کنار ایران رونق گرفته اند و آغوش خود را به روی مسافران داخلی و خارجی باز کرده اند. بد نیست با چند نمونه از این اقامتگاه های زیبا آشنا شوید؛ شاید در سفر بعدی تان مهمان یکی از آنها شدید!

اقامتگاه ماه بی بی، اردکان

اردکان شهرِ شیرینی های خوشمزه و خوشنام، شهر معماری منحصر به فرد که آوازه اش دوستداران را از اروپا تا خاورمیانه به این شهر می کشاند؛ در 60 کیلومتری یزد قرار گرفته است. کمتر گردشگری است که به دل این همه سنت و تاریخ قدم بگذارد و نخواهد شب را در یک اقامتگاه بومگردی به صبح برساند. اقامتگاه ماه بی بی اردکان که ساختمان آن 3 سده قدمت دارد، یک نماد کامل از تاریخ و فرهنگ یزد است. در نخستین نگاه سبک معماری کویری و تاریخی این بنا به استقبال مسافران می رود. بیشتر که قدم بردارید، یک بنای چهار وجهی را با سه دری های قرینه، تالاری مرتفع و راهی به درون قنات که در طول تاریخ قلب تپنده حیات یزدی ها بوده، می بینید.


بیشتر بخوانید :

تجربه فرهنگ و سنت های محلی زیر سقف اقامتگاه های بومگردی  


ماه بی بی با دیوارهای کاهگلی، یک حوض در میان حیاط و بادگیری بر بلندای ساختمان خود، شما را به سال های شیرین کودکی می برد. مانند یک کودک بازیگوش به پشت بام خانه بروید و از پشت بام به کوچه های قدیمی و بناهای تاریخی چشم بدوزید. اگر تصمیم دارید حتی یک شب را در میان سادگی و صفای این خانه به صبح برسانید، از غذاهای محلی نوش جان کنید و بعد راهی دیدنی های شهر شوید، بهتر است بدانید که: ماه بی بی 8 اتاق دارد که البته تنها در سه تای آن می توانید روی تخت بخوابید و در بقیه، به شیوه ای سنتی چشم روی هم می گذارید. به علاوه نباید انتظار داشته باشید که این اقامتگاه سنتی هم مانند هتل های لوکس ظرفیت پذیرش بالایی داشته باشد. شاید در نهایت چیزی در حدود 35 الی 40 نفر این شانس را داشته باشند که چند روزی را در این فضای منحصر به فرد ساکن شوند و از امکانات آن مانند صرافی، نانوایی و حتی صبحانه رایگاه بهره مند شوند.

 اگر چشمتان از دیدن این همه زیبایی سیر شد، فراموش نکنید که آن بیرون هم زیبایی های بیشتری انتظار شما را می کشند. زیارتگاه چک چک که بزرگ ترین زیارتگاه زرتشتیان جهان است، بازار چارسوق، برج ارجنان، مسجد جامع آسیاب دژک و منار جنبان خرانق که حتی از منار جنبان اصفهان هم قدمت بیشتری دارد، یادگارهایی هستند که از تماشای شکوه آنها لذت خواهید برد.

اقامتگاه حاج داوود بزرگمهر، برغان

تا کنون نام روستای برغان را شنیده اید؟ همان روستایی که آلوهای ترش و شیرینش به غذای بسیاری از ما راه پیدا کرده اند. اگر در مورد برغان هیچ نمی دانید، باید به شما بگوییم که این روستا در استان البرز قرار گرفته و زیبایی های وسوسه کننده اش خواهان زیادی دارد. از همین رو است که یک خانه با قدمت 250 سال به نام اقامتگاه حاج داوود بزرگمهر میزبان دوستداران شده است. حیاط اقامتگاه که دیوارهایش ترکیبی از کاهگل وچوب است، قلب با صفای این بنای سنتی به شمار می رود. یک حوض کوچک که دور تا دور آن با گلدان های زیبا آراسته شده، درختان سرسبز و تنوری که طعم نان محلی را به میهمانان خود هدیه می دهد، بیش از همه تداعی کننده روزهای کودکی مان هستند؛ روزهایی که سرخوشانه به دنبال یکدیگر می دویدیم و در گرمای تابستان، تن به آب خنک حوض می زدیم.

هر چند که همه چیز از معماری تا فضای گرم اتاق ها در اقامتگاه حاج داوود کاملا سنتی است، اما برای توریست هایی که از آن سوی آب ها قدم به این خانه می گذارند هم فکری شده است. کارمندان به زبان انگلیسی مسلط هستند و سرویس بهداشتی فرنگی به اضافه سیستم گرمایشی پکیج نیز در اختیار میهمانان قرار دارد. البته علی رغم تمام این امکانات، این سنت است که حرف اول را در اقامتگاه می زند. فقط تصور کنید که شب را بی آلایش روی زمین به صبح رسانده، صبحانه را با نان محلی نوش جان کرده و ناهار را سرمست از طعم و عطر غذاهای محلی همچون آلو مسما، قرمه، آبگوشت و خورشت به، کلم و قارچ میل کنید. تجربه لذت بخش تری سراغ دارید؟

بی تردید لذت سفر به برغان را نمی توان تنها به اقامت در این خانه با صفا محدود کرد. از خانه که بیرون بروید یک دنیا تجربه ناب چشم انتظار شماست. از آب و هوای مطبوع کوهستانی روستا و درختان جنگلی کهنسال که حتی گذر زمان نیز قامت رعنا و تنومند شان را خم نکرده تا یادگارهایی تاریخی مانند پل تاریخی برغان، حمام و قبرستان قدیمی، کاروانسرا، تپه کش کلا و مسجد جامع.

اقامتگاه گیله بوم، قاسم آباد

در نزدیکی جنگل های گیشار و کوه سماموس( بام گیلان) در روستای قاسم آباد سفلی بین دو شهر چابکسر و کلاچای؛ "گیله بوم" قرار گرفته است. اقامتگاهی که با فاصله ای اندک از دریای خزر و جنگل های هیرکانی، بوی جنگل ها و ماسه های سواحل شمال را به مشام می رساند. گیله بوم هم مانند دیگر اقامتگاه های بومگردی، تلفیقی از سنت و مدرنیته است؛ از نام های اتاق ها که محلی هستند (تِلاراتاق، خوتکا، راش، سُماموس، گیشار، جورخانه) و فرش نمدی زیر پایتان تا اینترنت وای فای و بازی های خاطره انگیزی مانند منچ، تخته نرد، شطرنج، و دومینو! 

بوی پرتقال و کیویِ درختان حیاط گیله بوم از پنجره ها به اتاق ها سَرک می کشند و میهمانان را به چیدن فرا می خوانند. می توانید آستین بالا بزنید و در چیدن آنها به محلی ها کمک کنید تا رایحه دل انگیز پرتقال هم برای مدتی زیر پوست دست هایتان بماند. بعد هم آتشی بر پا کنید، دور آتش بنشینید و با دیگران گپ بزنید. خوشبختانه تفریحاتی که در این اقامتگاه می توانید انجام دهید، زیاد و مهیج هستند. برنامه های گردش در طبیعت مانند جنگل چاله سرا، روستای کناله، ییلاق جواهردشت، تالاب بوجاق و امیر کلایه طرفداران بیشماری دارند.

علاوه بر گردش در طبیعت برنامه های فرهنگی این اقامتگاه مانند جشن سده و اجرای موسیقی قاسم آبادی هم لطف خاص خود را دارد. بعد از شنیدن و تماشای یک رقص و آواز محلی می توانید لذت سفر خود را با طعم مرغ ترش، بادمجان ترشی، پنیر بروشته، پلاسرتره، هولابه، بادمجان ورقه، ترش تره، کوکوفرنگی، باقالا قاتوق، میرزا قاسمی، کوکوی اشپل، سبزی پلو با ماهی سفید، آلو قیسی قاتوق و کشک آب کامل کنید!

اقامتگاه خالومنصور، قشم

قشم جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی کم ندارد. درختچه های کهنسال جنگل های حرا، ژئوپارک قشم با گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری مانند فلامینگو و اسب آبی، دره ستارگان، تنگه چاهکوه، سد و روستای گوران، دره تندیس‌ها، جزیره ناز و جزیره هنگام، از قشم یک جزیره منحصر به فرد با شگفتی های بسیار ساخته اند. درست در نزدیکی این همه زیبایی در روستایی به نام "نقاشه" خانه ای با قدمت 80 ساله قرار گرفته که درب آن به روی تمام میهمانان این جزیره باز است: اقامتگاه خالومنصور.

خالومنصور بافت تاریخی و منحصر به فرد مناطق جنوب را دارد. اگر می خواهید تا ساحل پیاده بروید، باید 300 متر را بپیمایید. می توانید با برنامه های مهیج این اقامتگاه نیز همراه شوید تا سفرتان متفاوت تر از همیشه باشد. به شیوه زنان جنوب بر دستان خود حنا بگذارید، با ماهیگیران محلی در صید ماهی همسفر شوید و از موسیقی زنده بندر بهره مند شوید. فراموش نکنید که در این نقطه آرام از جنوب خبری از تلویزیون و هیاهوی آن نیست و شما می توانید طعم غذاهای محلی چون ماهی برشته، زیبون، هواری، پودینی کوسه و عنکاس را در آرامش کامل بچشید.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد