ساسانیان آن را از تبار کاوه می دانستند و اَبَرکاوان می نامیدند؛ زمینش با کشتزارهای پر رونق و نخل های استوار فرش شده و از همان زمان مرکز شکوفایی بود. قشمِ زیبا که این روزها چون نگینی بر انگشتر ایران می درخشد، گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود کرده است. هوایش در بهار طبع مسافران را نوازش می دهد؛ آنقدر که خیلی ها دلشان نمی آید، جزیره و زیبایی هایش را ترک کنند. هرچند باید روزها وقت گذاشت تا ردپای طبیعت و تاریخ را بر گوشه گوشه این سرزمین دید؛ اما اگر یک سفر 3-4 روزه به قشم ترتیب داده اید، اجازه بدهید کمی شما را راهنمایی کنیم.

چطوری بریم قشم؟

راه های رسیدن به قشم زیاد است! این شما هستید که تصمیم می گیرید تا حوالی قشم پشت فرمان ماشین شخصی خود بنشینید یا اینکه در فرودگاه قشم از هواپیما پیاده شوید. به هر روی ما راه را نشان می دهیم، انتخاب با شما:

کم نیستند کسانی که ماشین شخصی خود را با هیچ وسیله دیگری عوض نمی کنند. حتی اگر مجبور باشند 20 ساعت پا را روی پدال نگاه دارند. مثلا اگر قرار باشد از تهران با خودروی خود عازم قشم شوید؛ تا بندرعباس می رانید، ماشین را در اسکله شهید حقانی پارک می کنید و بعد با اتوبوس دریایی به قشم می روید. البته این در صورتی است که همانجا با ماشین خود خداحافظی کنید. اگر بخواهید خودرو را با خود همراه ببرید، باید تا بندر پل رانندگی کنید و ماشین را با لندینگ کرافت به اسکله بندر لافت در قشم بیاورید.

خوب همه هم حوصله این همه ساعت رانندگی را ندارند. ترجیح می دهند به یک شیوه نوستالژیک تر به قشم بروند: قطار! اگر راحتی قطار شما را وسوسه می کند، بلیط قطار بندرعباس را تهیه کنید. در ایستگاه قطار بندرعباس که پیاده شدید، سوار ون یا تاکسی شوید و به اسکله شهید حقانی بروید و از آنجا سوار اتوبوس دریایی قشم شوید. خوشبختانه با قطار هم می توانید ماشین تان را با خود بیاورید. بالاخره اینکه قطار تهران بندرعباس 19 ساعتی را در راه خواهد بود.

با اتوبوس هم می توان به قشم رفت. چطور؟ غیر مستقیم، آن هم با خرید بلیط اتوبوس بندرعباس. در این حالت هم باید از ترمینال بندرعباس خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و بعد هم قشم. البته می توانید بلیط اتوبوس شیراز یا بوشهر را تهیه کنید، وسط راه و درگهان پیاده شوید و از آنجا به قشم بروید.

شکی نیست که راحت ترین و سریع ترین راه، بلیط هواپیما قشم است و تمام! در فرودگاه شهر خود سوار هواپیما می شوید، بعد از حداکثر 2 ساعت در فرودگاه قشم پیاده می شوید و بعد با ترانسفر فرودگاهی یا حتی تاکسی های فرودگاه به هتل می روید. در اینصورت احتمالا هنوز نیمی از انرژی خود را ذخیره کرده اید. اگر رزرو بلیط هواپیما قشم برایتان ممکن نیست، یک روش دیگر را امتحان کنید؛ بلیط هواپیما بندرعباس-اسکله شهید حقانی و از آنجا با اتوبوس دریایی به قشم.

 

تو قشم کجا بمونیم؟

مسافرانی از جاهای مختلف و با سلیقه های گوناگون به قشم سفر می کنند و حتما به دنبال جایی برای ماندن می گردند. جای نگرانی نیست. در قشم هم هتل و هتل آپارتمان است و هم اقامتگاه بومگردی. در میان هتل های قشم نیز از هتل دوستاره تا چهارستاره و از ارزان و اقتصادی تا لوکس دیده می شود. جااینجاس همه خدمات مورد انتظار از بهترین سایت رزرو هتل را در اختیار شما قرار می‌دهد

در صفحه رزرو هتل قشم، هتل ها ردیف شده اند. هتل هایی مانند هتل بوتیک ایرمان که در مطلب تلفیق معماری سنتی و امکانات مدرن در نخستین بوتیک هتل قشم، وصف آن رفت. یا هتل آتامان که چهارستاره و نوساز است. در همان صفحه ما حتی هتل های ساحلی قشم، هتل های قشم نزدیک به مراکز خرید و هتل های قشم با قیمت مناسب را معرفی کرده ایم. اگرچه نوشتن از قشم وهتل هایش کار ساده ای نیست، اما برای راحتی بیشتر توصیه می کنیم، نگاهی هم به این مطلب بیندازید: بهترین هتل های قشم از نظر مسافران

تو قشم کجا رو بگردیم؟

جزیره ای که قدمتش به زمان ساسانی بازمی گردد و در دوره ای از تاریخ، تاجران در آن برو بیایی داشتند؛ جاذبه های دیدنی فراوانی دارد؛ از دیدنی های طبیعی تا بناهای تاریخی. چه در خود قشم و چه اطراف آن، آنقدر جاهای دیدنی هست که احتمالا باید دو هفته ای وقت بگذارید. اما می شود در 3-4 روز هم بعضی از شگفتی های قشم را دید: 

جنگل های حرا 

در 60 کیلومتری شمال جزیره قشم، جنگل های خارق العاده حرا از بینندگان دلبری می کنند. این جنگل های کهن که عمرشان از 40 میلیون سال هم می گذرد، یکی از عجایب هفتگانه قشم هستند و از بندر لافت تا روستای سهیلی کشیده شده اند. درختان مانگرو که زمانی یک ایرانی بذر آنها را با خود از هند به جزیره آورده، در جنگل های حرا زیست می کنند. راستی می دانستید جنگل های حرا هنگام جزر به زیر آب می روند و با مد، دوباره رخ می نمایند؟

دره ستارگان

شکل های عجیب و غریبی روی سنگ ها، خاک و ماسه ها که علم می گوید حاصل فرسایش خاک هستند و محلی ها آن را به سقوط یک ستاره از آسمان ربط می دهند؛ آن هم 2 میلیون سال پیش. دره ستارگان در 5 کیلومتری ساحل جنوبی قشم و نزدیکی روستای برکه خلف قرار گرفته و شنیده شدن صداهای عجیب ناشی از وزش باد فضای وهم آلودی به آن داده است؛ صدایی که مردم آن را صدای اجنه می دانند.

جزایر ناز

جزایر ناز دو جزیره اند در 22 کیلومتری قشم که ارتباطشان با جزیره متأثر از جزر و مد آب است. چطور؟ با بالا آمدن آب این دو جزیره به قشم وصل و با پایین رفتنش، از آن جدا می شوند. این جزیره ها 3 هکتار وسعت دارند و از دیواره های صخره ای تشکیل شده اند. اگر پایتان به این جزایر رسید، می توانید تا یک کیلومتر در داخل آب پیاده روی کنید یا بروید و در جاهای بکر، غواصی را امتحان کنید.

جزیره هنگام

ساکنان قدیمی قشم به آن هنجام یا هنیام هم می گفتند، اما امروز جزیره هنگام است و در 2 کیلومتری قشم میزبان توریست ها. سواحل هنگام که معادن نمک، خاک و سرب دارد؛ هم صخره ای هستند و هم شنی. در هنگامِ زیبا آنقدر دیدنی هست که چشم هایتان سیر نمی شود: مردمی که تورهای ماهیگیری شان را به آب می اندازند، دلفین هایی که به صورت گروهی به بازیگوشی مشغول هستند، لاک پشت های دریایی بامزه و تأسیسات بندری که انگلیسی ها در زمان قاجار در این جزیره عَلم کردند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز یا همان جزیره سرخ قشم که سرخی خاکش آن را شهره کرده، در 18 کیلومتری شمال شرقی قشم واقع شده و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری قشم محسوب می‌شود. اهالی قشم از خاک هرمز به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده می کنند. از خاک هرمز که بگذریم؛ یادگارهای تاریخی، سواحل صخره ای، آبسنگ های مرجانی، غارهای دریایی، حیات وحش، دره مجسمه ها، تنگه مهم و استراتژیک هرمز نیز شگفتی های این جزیره را کامل می کنند. برای خیلی ها تماشای رفت و آمد کشتی ها از بالای تنگه لذت خاصی دارد.

قلعه پرتغالی ها

در قرن شانزدهم میلادی دریانوردی به نام آلبوکرک، امضای خود را پای جزیره هرمز گذاشت؛ قلعه پرتغالی ها که هنوز با سنگ های آهکی، گچی و ساروج محلی خود استوار مانده و با چهره سرخ خود چشم بینندگان را به خود خیره می کند.

تو قشم چه غذاهایی بخوریم؛ کجا بخوریم؟

قشم سرزمین آب و نخل است. تعجبی ندارد که غذاهای آن یا از دل آب بیرون آمده باشند یا از خوشه های خرما. مهمانان قشم یک منوی پر و پیمان از انواع ماهی ها را روی میز خود دارند. 
• ماهی سنگسر کبابی شکم پر که از سبزی و فلفل پر شده،
• مهیاوه که ترکیبی از ماهی های ساردین با جو برشته و خردل است،
• عنکاس که از ماهی عنکاس پخته شده در آب و خرما تهیه شده و امروزی ها آن را با سس گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ کرده می خورند،
• و البته غذاهای خوشمزه دیگری مثل کلمبا، پودینی کوسه، قلیه ماهی و میگو، کباب بُز، برنج دیشو و ... .

قشم با این همه غذاهای خوشمزه و این همه مهمان، رستوران هم کم ندارد. اما می توان چند رستوران را در لیست آنهایی قرار داد که بهتر است، غذایشان را امتحان کنید:

وقتی چشمتان از تماشای قلعه پرتغالی ها و عظمتش سیر شد، برای سیر کردن شکم هم شام مهمان رستوران خاله در ضلع جنوبی قلعه پرتغالی ها شوید. خاله از محلی های جزیره است که آوازه دستپخت خوشمزه و خانگی اش خیلی ها را به رستوران می کشاند. سمبوسه، فلافل تند، غذاهای دریایی مثل کوسه و ماهی مرکب عنکاس و البته غذای مخصوصش که ترکیبی از کوسه و میگو است. 

کنار قلعه پرتغالی ها یک رستوران دیگر هم هست: رستوران قلعه که یک زوج محلی آن را دایر کرده اند. هم می توانید داخل رستوران بنشینید و هم از فضای بیرون استفاده کنید که نمای زیبایی رو به دریا دارد. یک نکته جالب در مورد رستوان قلعه منوی شفاهی آن است که متشکل از غذاهای صید روزی مثل خوراک کوسه، خوراک صدف میگو و ماهی مرکب است.

یک رستوران خوش آوازه دیگر در میدان امام قلی خان قشم قرار گرفته است: رستوران نعیم که میگوهای پفکی خوشمزه ای دارد. البته منوی نعیم خیلی متنوع است؛ از مرغ، کباب و استیک گرفته تا قلیه ماهی، ماهی شیر، میگو و ماهی کبابی.

فست فود سی رول: سفر به قشم به این معنا نیست که باید خود را از فست فود محروم کنید. مثلا فست فود سی رول که یکی از شناخته شده های جزیره است، در خیابان دانش قرار گرفته است . سی رول غذاهایی مثل سوپ خرچنگ، ماهی مرکب شکم‌پر، برگر دریایی و شنیسل کوسه سرو می کند.

رستوران حاج غفور که در بلوار خلیج فارس شرقی قرار گرفته، طعم غذاهای اصیل قشم را به شما می چشاند. اگر مزاجتان با غذاهای تند و پرادویه سازگار است، حتما سری به این رستوران بزنید. قلیه ماهی و میگوهای رستوران حاج غفور را باید حتما یک بار در زندگی تان تجربه کنید.

تو قشم از کجا خرید کنیم؟

بعید است کسی به قشم سفر کند و دست خالی از آن برگردد. اصلا خیلی ها برای خرید و برای گشتن در مجتمع های تجاری به این جزیره بروند. اگر بخواهید خریدها را به دو دسته تقسیم کنیم، می توانیم از خریدهای شخصی که شامل کیف و کفش، لباس، لوازم آرایش یا حتی وسایل برقی نام ببریم که برندهای معتبر در قشم عرضه می کنند. بخش دیگری از خرید هم به سوغات قشم برمی گردد و یادگارهایی که دوست دارید از قشم همراه داشته باشید. اول به سراغ بهترین مراکز خرید قشم می رویم و در ادامه راهنمای سفر به قشم؛ زیباترین جزیره ایران از سوغاتی های جزیره برایتان نقل خواهیم کرد.

بازار قدیمی قشم

بازار قدیمی قشم از آن دست بازارهای سنتی است که در شهرهای مختلف وجود دارد و یادگاری از دوران های مختلف تاریخی است. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که از اقلام لوکس و زرق و برق در این بازار خبری نیست. هر چه هست، طاق ها، قوس ها، راسته ها و دالان های تودرتو است که صنف های مختلف را در خود جا داده و از سال 1290 شمسی به جا مانده اند. بیشتر بومی های قشم خریدهای روزانه خود را از این بازار انجام می دهند. لباس های سنتی قشم مثل شلوارهای گلابتون دوزی شده، برقع، پارچه ها و شال های رنگارنگ، رنگ و لعاب خاصی به این بازار بخشیده اند. بازار قدیمی قشم در میدان امام خمینی جزیره قرار گرفته است.

سیتی سنتر فاز 1 و فاز 2

سیتی سنتر که در دو فاز ساخته شده، یک مجتمع تجاری چند طبقه و لوکس است که فازهای آن با پل هوایی به هم متصل شده اند. در سیتی سنتر که فروشگاه های زیادی از کیف و کفش، برندهای محبوب پوشاک تا وسایل صوتی و تصویری دارد؛ امکانات دیگری هم به چشم می خورد. سینمای 4 بعدی، سالن بیلیارد، کافی شاپ، رستوران و شهر بازی بچه ها از آن جمله اند. سیتی سنتر هم در خیابان ولیعصر قشم قرار گرفته است.

بازار بین المللی ستاره 

بازار ستاره قشم هم از آن مجتمع هایی است که جان می دهد برای خریدهای لوکس. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می شود در بیش از 400 فروشگاه این مجتمع پیدا کرد. مثلا کیف و کفش، پوشاک، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن و لوازم خانگی. البته اگر خسته شدید، می توانید سری به کافی شاپ یا حتی موزه حیوانات تاکسیدرمی شده بزنید. مجتمع بین المللی ستاره هم در خیابان ولیعصر قرار گرفته است.

مرکز خرید پردیس

خیابان ولیعصر قشم مرکز مراکز خرید است. علاوه بر ستاره و سیتی سنتر، مجتمع پردیس هم در این منطقه قرار گرفته است. پردیس 4 طبقه است که فقط دو طبقه اول آن تجاری و دو طبقه آخرش مسکونی است. اما در همین دو طبقه هم 140 مغازه با اجناس مختلف به فروش می رسد. البته پردیس را بیشتر مرکز خرید لباس های مجلسی زنانه می دانند.

ره آورد سفر به قشم

 چه بخواهید و چه نخواهید باید از این سفر به یادماندنی، یادگاری با خود بیاورید و چه چیزی بهتر از هنر دست مردم قشم. خوب در قشم همه چیز به نحوی به نخل مربوط می شود؛ مثلا صنایع دستی حصیری، ظرف های میوه خوری و سینی های خاص که از درخت خرما تهیه می شوند. می توانید رطب های درجه یک یا شیره خرما با خود ببرید. اگر هم یارای مقاومت در مقابل لباس های رنگ به رنگ زنان قشم را ندارید، یک دست برای خودتان بخرید. گلیم بافی، فرش ها و پارچه های رنگارنگ با قیمت ارزان، ادویه های تند جنوبی و کیک هلر هم از دیگر چیزهایی هستند که به چمدان مسافران قشم راه می یابند.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد