علاوه بر تنوع اقامتگاه‌ها از هتل‌های چند ستاره تا هتل آپارتمان و متل، با اتاق‌های مختلفی نیز در یک هتل مواجه می‌شوید؛ حتی ممکن است اصطلاحات و عباراتی را هنگام رزرو آنلاین ببینید که برایتان ناآشنا باشند. از این‌رو، بهتر است در ادامه با انواع اتاق‌های هتل و اصطلاحات مربوط به این حوزه آشنا شوید. 

کلیک کنید: رزرو هتل

انواع اتاق‌های موجود در هتل‌ها چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که در همه نقاط جهان یک دسته‌بندی استاندارد برای اتاق‌‌های موجود در هتل‌ها وجود دارد که می‌توان آن را در طبقه‌بندی زیر خلاصه کرد:

 ردیف نام اتاق ردیف نام اتاق
 1سوئیت اداری  Office Suite
 15 استودیو Studio
 2 سوئیت کنفرانس  Conference Suite 16 آپارتمان  Apartment
 3 سوئیت کوچک  Mini Suite 17 بنگلو Bungalow
 4 سوئیت معمولی  Junior Suite 18 اتاق‌های دور  Remote Function
 5 سوئیت دو لوکس  Deluxe Suite 19 اتاق‌های تو در تو  Connected Room
 6 سوئیت دوبلکس  Duplex Suite 20 اتاق با بالکن  Balcony Room
 7 سوئیت مسافرین مهم  VIP Suite  21 اتاق با استخر خصوصی  Room With Private Pool
 8 سوئیت مجلل  Imperial Suite  22 اتاق ضیافت  Banquet Room 
 9 سوئیت محصور Pent house Suite 23 اتاق خانواده  Family Room
 10 سوئیت ماه عسل  Fiesta Suite 24 واحدهای خانوادگی  Family Units
 11 سوئیت ماه عسل (برای اقامت) Dolce vita Suite  25 اتاق معمولی با حمام  Room With Bath 
 12 سوئیت یک نفره  Single Suite 26 اتاق با چشم‌انداز جنگل  Woods View Room
 13 کابانا  Cabana 27 اتاق معمولی بدون حمام  Room Without Bath
14اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی Parlor28-
بیشتر بخوانید: انواع هتل ها را بشناسید


ممکن است حتی نام برخی از این نوع اتاق‌های هتل به گوشتان هم نخورده باشد، اما با توجه به افزایش میزان مسافران در سراسر دنیا و پدید آمدن شکل‌های جدید سفر، هتل‌ها نیز در صدد پاسخگویی به نیاز مسافران برآمده‌اند. در ادامه با برخی از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

اتاق یک نفره

 اتاق یک نفره که معادل انگلیسی کلمه سینگل است، همانطور که از نام آن بر می‌آید، فقط یک تخت دارد. پس هر وقت با علامت اختصاری SGL مواجه شدید، منظور اتاق یک نفره است.

اتاق سینگل در هتلاتاق یک نفره (سینگل)

اتاق دو نفره

اتاق دو نفره در حقیقت شامل سه نوع اتاق می‌شود که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

1-اتاق دبل که یک تخت دونفره به هم چسبیده دارد و با DBL نشان داده می‌شود. در این نوع اتاق، اندازه معمول تخت‌ها، 137 در 191 سانتی‌متر است.
2-اتاق توئین (Twin) که دو تخت جدا از هم دارد و توسط یک میز پاتختی از هم جدا شده‌اند.
3-اتاق هالیوود توئین روم (Hollywood Twin Room) که از دو تخت خواب یک نفره تشکیل شده که بدون فاصله کنار هم قرار گرفته‌اند.

حتما ببینید: مشخصات اتاق‌های دو تخته هتل یاکاموز اردبیل

 

اتاق سه نفره 

به اتاق سه نفره، تریپل گفته شده و با علامت اختصاری TPL نمایش داده می‌شود. اتاق‌های سه نفره به طور معمول دارای دو حالت هستند؛ یا از 3 تخت تک نفره تشکیل شده‌اند و یا از یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده.

اتاق چهار نفره

اتاق چهار نفره، در واقع شامل دو تخت‌خواب دو نفره است که به آن Double Double-Room گفته می‌شود. حالت دیگر آن هم به صورت چهار تخت خواب یک نفره یا همان Quad است.

اتاق پارلر (Parlor Room)

نام این اتاق را شاید هرگز نشنیده باشید؛ چون اتاق پارلر برای مقاصد تفریحی کاربردی ندارد و بیشتر برای اهداف تجاری و کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سالن یا یک اتاق نشیمن بدون تخت است که تعدادی مبل برای نشستن در آن گذاشته شده است و معمولا برای بحث و گفتگو، جلسات کاری و... از آن استفاده می‌کنند.


اتاق پارلر در واقع یک اتاق کنفرانس یا اتاق پذیرایی خصوصی است.


اتاق پارلر در هتلاتاق پارلر

اتاق کابانا (Cabana)

کابانا اتاقی است که در مجاورت یک چشم‌انداز آبی مانند دریاچه، ساحل یا استخر واقع شده است و پنجره آن رو به هر کدام از این‌ها باز می‌شود. مسافر می‌تواند در این اتاق هم کف، لباس خود را تعویض کرده یا از آن برای استراحت استفاده کند.

اتاق کابانا هتلاتاق کابانا

اتاق کانکت (Connected Room)

این نوع اتاق در حقیقت دو اتاق تو در تو را در بر می‌گیرد که هر دوی آن‌ها به راهرو اصلی هتل راه دارند. در واقع هر کدام از این اتاق‌ها به تنهایی یک اتاق مجزا با امکانات و حمام مجزا هستند که از طریق یک در از وسط به هم متصل شده‌اند.

این نوع اتاق به طور مثال برای یک خانواده چهار نفره مناسب است که بچه‌ها در یک اتاق و والدین در اتاق دیگر اقامت خواهند داشت و در عین حال با یکدیگر از طریق درب میانی در ارتباط هستند.

اتاق کانکت هتلاتاق کانکت

استودیو (Studio) 

استودیو در حقیقت نوعی اتاق هتل است که بیشتر به یک اتاق پذیرایی شباهت دارد، اما مبل‌ها و کاناپه‌های آن قابلیت تبدیل شدن به تخت را دارند. در واقع استودیو روزها به اتاق پذیرایی و شب‌ها به اتاق خواب تغییر کاربری می‌دهد. این نوع اتاق می‌تواند حمام و آشپزخانه هم داشته باشد.

سوئیت Suite

سویت، چیزی فراتر از یک اتاق و کامل‌ترین نوع اقامتگاه در یک هتل به شمار می‌رود که از دو یا چند اتاق خواب، یک اتاق نشین، یک اتاق غذاخوری و آشپزخانه تشکیل شده است.

خودِ سوئیت‌ها نیز انواعی دارند. برای مثال فیستا سوئیت(Fiesta) در هتل‌هایی که سالن عروسی دارند، دیده می‌شود. پس از پایان مراسم برای استراحت در اختیار عروس و داماد قرار گرفته و هزینه آن نیز روی مخارج عروسی محاسبه می‌شود. در مطلب زیر می‌توانید با انواع سوئیت‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

سوئیت هتلسوئیت هتل

آپارتمان Apartment

همانطور که از نامش پیداست، یک آپارتمان کامل با امکانات جامع از هال و پذیرایی گرفته تا اتاق خواب است. تعداد اتاق‌های آپارتمان می‌تواند از یک تا سه متغیر بوده، حمام، آشپزخانه‌ای کوچک، تعدادی صندلی و مبل راحتی نیز داشته باشد.


آپارتمان برای اقامت آن‌هایی که به صورت خانوادگی و با تعداد زیاد سفر می‌کنند، مناسب به نظر می‌رسد.


تا اینجا کم و بیش با انواع اتاق‌ها آشنا شدید. اما دنیای وسیع هتل‌ها به همینجا ختم نمی شود. حتی تخت‌ها در اتاق‌های هتل‌ هم انواع گوناگونی دارند:

انواع تخت در هتل

اما علاوه بر انواعی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مسافران معمولا با عباراتی چون تخت اضافه یا اکسترا بِد و تخت کودک مواجه می‌شوند. منظور چیست؟

  • تخت اضافه یا اکسترا بِد هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد میهمانان یک اتاق بیشتر از تعداد تخت‌های آن باشد. در اینصورت افراد با پر کردن یک فرم، ارائه آن به پذیرش و پرداخت وجه اضافی از تخت‌های تاشو برخوردار می‌شوند.
  • تخت کودک: بدون شک تخت‌های معمولی ویژه بزرگسالان بوده و برای کودکان طراحی نشده است. از این رو نیاز به تخت‌های ویژه کودک است. این نوع تخت هم درست مانند تخت اضافه با پر کردن فرم و پرداخت وجه اضافی در اختیار مسافر قرار می گیرد.

 

اصطلاح فقط اتاق (Only Room) و اقامت و صبحانه (Bed & Breakfast)

فقط اتاق و اقامت صبحانه، دو اصطلاح جداگانه هستند که در ادامه با مفهوم آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

1-Only Room نوعی از پذیرش است که تنها شامل اتاق شده و در آن خبری از صبحانه، ناهار و شام نیست. 
2-Bed & Breakfast به معنای اتاق به اضافه صبحانه رایگان (B&B) است و سایر خدمات با دریافت هزینه صورت می‌گیرد.

 اتاق هتلاتاق B&B

اصطلاح هاف برد (Half Board) و فول برد (Full Board) 

هاف برد به این معنا خواهد بود که شما علاوه بر اتاق و صبحانه رایگان، ناهار یا شام نیز دریافت خواهید کرد. فول برد نوع کامل‌تری از پذیرش است که شامل اقامت، صبحانه، ناهار و شام رایگان خواهد بود.

 

اصطلاح All Inclusive

کامل‌ترین نوع پذیرش است که در آن اتاق همراه با تمام وعده‌های غذایی شامل صبحانه، ناهار، عصرانه، شام و حتی نوشیدنی‌های رایگان در اختیار مسافر قرار می گیرد. جالب است بدانید: 

  • این سرویس معمولا در هتل‌های مناطق ساحلی ارائه می‌شود.
  • با توجه به نوع نوشیدنی، تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعتی از روز ارائه می گردد، دارای واژه‌های متفاوتی است.
  • اصولا استفاده رایگان از ورزش‌های آبی مانند جت اسکی اسکی، غواصی ماساژ و... برای یک بار در طول مدت اقامت جزئی از سرویس است.
کلیک کنید: راهنمای رزرو هتل

جمع‌بندی

در این مطلب با انواع اتاق‌های هتل و مهم‌ترین اصطلاحات آن‌ها آشنا شدید. اگر هم قصد سفر و رزرو هتل دارید، می‌توانید به سایت جااینجاس مراجعه کنید. کافی است نام شهر یا هتل مورد نظر خود را به همراه تاریخ رفت و برگشت وارد کنید.

مشخصات کامل هتل از آدرس، فاصله تا نقاط مهم گردشگری تا لیست کامل اتاق‌ها، امکانات، قوانین، قیمت و تجربه مسافرین قبلی در دسترس شما است. حالا می‌توانید اتاق ایده‌آل خود را با تخفیف ویژه در زمانی کوتاه، آنلاین رزرو کرده و واچر خود را در لحظه دریافت کنید.


سوالات متداول درباره انواع اتاق‌های هتل

کابانا اتاقی است که در مجاورت یک چشم‌انداز آبی مانند دریاچه، ساحل یا استخر واقع شده است.
اتاق‌های مجلل (Deluxe) اصولا گران‌ترین و لوکس‌ترین اتاق‌های یک هتل به شمار می‌روند.
اتاق دبل (دو تخته) که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد