شیراز با طراوات با قدمت چند هزار ساله و گنجینه‌های تاریخی غنی خود تبدیل به یکی از مناطق محبوب گردشگری کشور شده است. موزه‌های متعدد این شهر هم اصالت این منطقه باستانی را به نمایش می‌گذارند. موزه‌هایی که نماد تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی هستند. از این رو در این مطلب از جااینجاس یک لیست از موزه‌های شهر شیراز را به همراه مشخصات آن‌ها تهیه کرده‌ایم و به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. پس در ادامه با همراه شوید.

موزه تخت جمشید شیراز

تخت جمشید را می‌توان در دسته معروف‌ترین موزه‌های شیراز قرار داد. ساختمان این موزه در مجموعه 2500 ساله تخت جمشید در منطقه مرودشت قرار گرفته است. دستور ساخت این بنا توسط خشایارشا صادر شده و در زمان اردشیر یکم به پایان رسیده است. این بنا که در گذشته کاخ ملکه نام داشته، در حال حاضر قدیمی‌ترین بنای بازسازی شده کشور شناخته می‌شود.
موزه تخت جمشید در شیراز از یک تالار بزرگ، دو گالری و یک ایوان ساخته شده است. در این موزه زیبا می‌توانید از تماشای مجسمه‌های سنگی و فلزی، گل‌نبشته‌ها با خط ایلامی، کتیبه حرم خشایار شاه، زیورآلات طلا و نقره، سازهای قدیمی، خمره‌ها و ظروف سفالی، مجسمه‌های فلزی، سرستون‌ها و پیکره‌های سنگی، سرنیزه و پیکان و... لذت ببرید.

موزه های شیراز

آدرس موزه تخت جمشید: 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت
ساعت کاری موزه تخت جمشید: بهار و تابستان: 7:30 تا 19:30 پاییز و زمستان: 8 تا 18:00

موزه پارس شیراز

زیبایی موزه پارس قطعا شما را مسحور خود خواهد کرد. ساختمان آن متعلق به دوران زندیه است و آرامگاه کریم خان زند هم در بخش شاه‌نشین غربی عمارت آن قرار گرفته است. این بنا در که در منطقه باغ نظر شیراز واقع شده؛ از سال 1315 به عنوان موزه در حال فعالیت است. این موزه بقایای ارزشمندی از دوره‌های مختلف تاریخی را در خود جای داده است. از نقاشی‌های لطفعلی‌خان صورتگر، شمشیر کریم‌خان‌زند، مجموعه قرآن خطی نفیس تا اشیا تزیینی میناکاری‌شده، کتیبه‌ها و مفرغ‌های لرستان و...

موزه‌های شیراز

آدرس موزه پارس: میدان شهرداری، مقابل ارگ کریم خان
ساعت کاری موزه پارس: 7:30 تا 20:00

موزه نظامی عفیف آباد شیراز

همان‌طور که از نام آن پیدا است، این موزه در باغ عفیف آباد قرار گرفته و سلاح‌ها و ابزارهای جنگی را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان دو طبقه دارد. طبقه اول موزه اسلحه و طبقه دوم موزه عبرت است. در این دو طبقه می‌توانید انواع سلاح‌ سرد و گرم، تفنگ‌های شکاری، تفنگ‌های سرپر، تپانچه، مسلسل، خودکار و نیمه خودکار، شمشیر، زره، نیزه، کلاه‌خود، سپر، سنگ چخماق و... از دوران صفویه تا عصر حاضر را تماشا کنید. از مهم‌ترین آثار ارزشمند این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه و محمدرضاشاه اشاره کرد.

موزه شیراز

آدرس موزه نظامی عفیف آباد: جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای خیابان عفیف‌آباد
ساعت کاری موزه نظامی عفیف آباد: از 8 تا 13 و از 15 تا 19

 

موزه گرمابه وکیل شیراز

حمام وکیل به دستور کریم خان در دوره زندیه ساخته شده و جزو شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می‌آید. در این موزه 30 مجسمه مومی قرار دارد که در واقع با هدف نمایش شیوه استحمام، فرهنگ و پوشش مردم آن دوران ساخته شده است. از این رو در طول سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

موزه در شیراز

آدرس موزه گرمابه وکیل: خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی
ساعت کاری موزه گرمابه وکیل: از 8 تا 20

باغ موزه نارنجستان قوام شیراز

باغ موزه نارنجستان قوام یک عمارت بزرگ است که با معماری با شکوه و بی‌نظیر خود توانسته به یکی از مقاصد مهم گردشگری شهر شیراز تبدیل شود. این بنا متعلق به دوران قاجار است و به دست محمد علی خان و محمدرضا خان ساخته شده است. آینه‌کاری، گچ‌بری، آجرکاری، منبت‌کاری و نقاشی‌های سنتی این موزه شما را مسحور خود خواهد کرد. حتما بازدید از بخش آثار باستانی کشف شده در زمان‌های مختلف را در برنامه بازدید خود قرار دهید.

موزه در شهر شیراز
آدرس باغ موزه نارنجستان قوام: خیابان لطفعلی‌خان زند
ساعت کاری باغ موزه نارنجستان قوام: از 8 تا 13 و از 15 تا 19

موزه شاهچراغ شیراز

آرامگاه شاهچراغ همواره از مقاصد اصلی گردشگران شهر شیراز به شمار می‌رود. در کنار آرامگاه، موزه شاهچراغ هم در بخشی از صحن بارگاه واقع شده است. این موزه یک سالن بسیار بزرگ است که آثار مربوط به دوران قبل و بعد اسلام را در خود جای داده است. آثاری همچون قرآن‌های نفیس، نسخ خطی، سکه‌های باستانی، انواع ظروف قدیمی فلزی، سفالی و شیشه‌ای، اسلحه‌های دوره‌های مختلف، نقاشی‌های افراد مشهور و...

موزه های معروف در شیراز
آدرس موزه شاهچراغ: میدان احمدی، آستان حضرت شاهچراغ
ساعت کاری موزه شاهچراغ: از 8 تا 21

موزه هنرهای تجسمی شیراز

این موزه در خانه فروغ الملک قرار دارد. فروغ الملک یکی از زنان ثروتمند و سرشناس شیراز در زمان قاجار است که در زمینه هنر و عرفان بسیار زبانزد بوده است. در خانه می‌توانید آشپزخانه، اسطبل، حمام، دو باب منزل مسکونی، کتابخانه‌ای با بیش از ۱۰۰ جلد کتاب و مجله تخصصی، کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌های روی سنگ، دیوارهای آجری و سقف‌های تیرچوبی و… که جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند را تماشا کنید. 
این بنا در حال حاضر مرمت شده و به محلی برای نمایش آثار هنرمندان شیرازی تبدیل شده است. در موزه فروغ الملک می‌توانید نقاشی‌ها، عکس‌ها، خوش‌نویسی‌ها، نقش‌برجسته‌ها و... که آثار بسیار ارزشمندی هستند را مشاهده کنید. این موزه با نام مشکین فام هم شناخته می‌شود. زیرا جهت نمایش آثار این خانواده هنرمند، به حسین مشکین فام واگذار شده است.

موزه معروف شیراز
آدرس موزه هنرهای تجسمی فروغ الملک (مشکین فام): بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت‌الله دستغیب، محله سنگ ‌سیاه، پشت امامزاده بی ‌‌بی دختران
ساعت کاری موزه هنرهای تجسمی فروغ الملک (مشکین فام): از 8 تا 19

اگر مسافر شهر شیراز هستید و به اقامت در فضاهای سنتی علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود اقامتگاه سنتی درباری شیراز در نزدیکی موزه هنرهای تجسمی را از دست ندهید. 


بیشتر بخوانید: لیست بهترین هتل های شیراز


موزه مشاهیر شیراز

موزه مشاهیر در خانه زینت الملک قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر شیراز به شمار می‌رود. این ساختمان زیبا با معماری شاهکار خود متعلق به خاندان قوام الملک است. این خانه در زمان جنگ تحمیلی محل اسکان بسیاری از جنگ‌زده‌ها بوده است.
جالب است بدانید این مکان را موزه مادام توسو شیراز می‌دانند. در بدو ورود تندیس زینت الملک با دست باز به شما خوش آمد می‌گوید. علاوه بر این مجسمه ها و تندیس‌های مشاهیر فارس از عهد هخامنشی تا دوره ساسانی، زندیه، قاجاریه و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی در این مجموعه قرار دارد.  هم‌چنین آثاری بسیار ارزشمند از کورش، داریوش، حافظ، سعدی، باربد و کریم خان زند و... در این موزه جای گرفته است.

بهترین موزه های شیراز
آدرس موزه مشاهیر: خیابان لطفعلی‌خان زند
ساعت کاری موزه مشاهیر: از 8 تا 20

موزه موسیقی خانه منطقی نژاد شیراز

یک موزه تخصصی برای افراد اهل هنر و موسیقی که به موزه آواها و نواها نیز معروف است. این موزه در خانه زیبای منطقی‌نژاد که متعلق به دوران قاجار است قرار دارد. با ورود به این خانه باصفا می‌توانید از اتاق شنیداری، اتاق دیداری، آرشیو صوتی- تصویری، موسیقی ملل، محل آموزش و تدریس،  اسناد و دست‌نوشته‌های استادهای موسیقی و گالری سازهای مناطق مختلف ایران بازدید کنید. جالب است بدانید مخزن صوتی این موزه 2000 ساعت موسیقی دارد. می‌توانید با قرارگیری در کابین‌های مجهز به این موسیقی‌ها گوش جان بسپارید.

بهترین موزه در شیراز
آدرس موزه موسیقی: میدان احمدی، پشت مسجد نو
ساعت کاری موزه موسیقی: از 10 تا 20

موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز

دومین موزه سنگ و گوهر ایران، پس از تهران از  سال 1390 در شیراز فعالیت خود را آغاز کرده است. ساختمان این موزه در طبقه همکف باغ ارم شیراز قرار گرفته است. در موزه 140 نوع سنگ و گوهر قیمتی و بسیار ارزشمند قرار دارد. برخی از آن‌ها نیز بسیار نایاب هستند.
در گالری‌های این موزه، دست‌ساخته‌های سنگ‌ها همچون انواع زیورآلات، گوشواره‌ها، انگشتری، گردن‌بند و دستبندهای رنگارنگ قطعا شما را جذب خود خواهند کرد. حتی نحوه تراش دادن سنگ‌ها هم به بازدیدکنندگان موزه آموزش داده می‌شود.

بهترین موزه شیراز
آدرس موزه سنگ و گوهر دریای نور: بلوار ارم، باغ ارم
ساعت کاری موزه موسیقی: از 8 تا 21

موزه هفت تنان یا سنگ شیراز

در گذشته هفت تن از عارف‌های شیرازی در دامنه کوه چهل مقام دفن شده بودند. اما چون گمنام بودند، سنگ قبر آن‌ها بدون کتیبه مانده بود. از این رو کریم خان زند تصمیم‌ گرفت تا برای آن‌ها سنگ بنا بسازد. اکنون این مکان موزه سنگ یا موزه هفت تنان نام گرفته و سنگ‌های تاریخی و کتیبه‌های کهن متعلق به قرن سوم تا یازدهم هجری‌قمری در آن دیده می‌شوند. روی این سنگ‌ها با استفاده از خطوط کوفی، نستعلیق، نسخ و توقیع نوشته شده است.

معروف‌ترین موزه شیراز
آدرس موزه سنگ: انتهای بلوار هفت‌تنان
ساعت کاری موزه سنگ: از 8:30 تا 17:30

موزه آب شیراز یا آب انبار وکیل 

در قسمت شرقی ارگ کریم‌خان موزه آب که متعلق به دوران زندیه است قرار دارد. در این موزه می‌توانید ماکت انواع سازه‌های آبی متعلق به دوران مختلف ایران را مشاهده کنید. بادگیر آب انبار هم با آجرکاری‌های مشابه برج کریم‌خان جلوه زیبایی به موزه بخشیده است. این بنا در واقع یکی از آب انبارهای کریم خانی است که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معروف‌ترین موزه های شیراز
آدرس موزه آب: میدان توپخانه، ضلع شرقی ارگ کریمخانی
ساعت کاری موزه آب: از 9:30 تا 14

موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز

این موزه در خانه صالحی قرار گرفته که به متعلق به دوران قاجار است. این خانه دو بخش اندرونی و بیرونی با اتاق‌های سه دری و پنج دری دارد. کاشی‌کاری‌های دیوارهای حیاط با طرح‌های اسلیمی، گل و مرغ و نقش‌های به تصویر کشیده شده از پادشاهان و سربازان قاجار جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده‌اند. علاوه بر این در خانه می‌توانید هنر معماری دوران قاجار را در گچ‌کاری‌ها، سقف‌های چوبی و تزئینات گره چینی مشاهده کنید. خانه صالحی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور از سال 1384 تبدیل به موزه جهت نمایش لباس‌های سنتی و آیینی شیراز شده است.

معروف‌ترین موزه‌های شیراز
آدرس موزه لباس‌های سنتی و آیینی شیراز: بافت تاریخی، روبه‌روی شاهچراغ، کوچه هفت‌پیچ، خانه صالحی

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز 

و اما آخرین موزه‌ای که قصد معرفی آن را داریم، موزه تاریخ طبیعی و فناوری شیراز است. این موزه از بخش‌های متنوعی همچون جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، مردم‌شناسی، آناتومی، تکنولوژی، تاکسیدرمی و... تشکیل شده و با بیش از ۲۵۰۰ نمونه از جانوران بی‌مهره و مهره‌دار، ۶۰ گونه از گیاهان دارویی، فسیل ماهی با قدمت ۷۰ میلیون سال و انواع کانی معدنی و... محبوبیت ویژه‌ای در میان گردشگران کسب کرده است.

اگر مسافر شهر شیراز هستید و به دنبال هتل بوتیک در فضایی سنتی با امکانات رفاهی مدرن می‌گردید، توصیه می‌شود نگاهی به مشخصات هتل بوتیک ایرانمهر شیراز بیندازید.

موزه معروف شیراز
آدرس موزه تاریخ طبیعی و فناوری: بلوار مدرس، خیابان آزادگان
ساعت کاری موزه تاریخ طبیعی و فناوری: از 8 تا 16

حالا که در این مطلب از راهنمای سفر به شیراز با موزه‌های آن آشنا شدید، می‌توانید به آسانی بخشی از برنامه خاطره‌انگیز سفر خود به این شهر را بچینید و گنجینه‌های تاریخی شهر را در موزه‌ها و گالری‌های آن نظاره کنید. علاوه بر این اگر به دنبال اقامتگاه و هتل مناسبی هستید می‌توانید سری به صفحه هتل‌های شیراز در جااینجاس بزنید. یک لیست کامل از هتل‌های لوکس همچون هتل پارس شیراز تا قیمت مناسب هچون هتل سنتی نیایش شیراز با قابلیت رزرو آنلاین در جااینجاس تهیه شده است تا شما بتوانید سفری بدون دغدغه و با آرامش خاطر داشته باشید.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد