اگر رویای کار کردن در هتل را دارید یا کارتان زیاد به رزرو هتل و اقامت در آن‌ها افتاده است، حتما آشنایی با اصطلاحات هتل‌داری می‌تواند برای شما جذاب و کاربردی باشد. در هر گروهی که هستید، جااینجاس به شما پیشنهاد می‌کند تا در ادامه با لیستی از اصطلاحات کاربردی در هتل آشنا شوید. 


کلیک کنید: رزرو هتل

اصطلاحات مربوط به انواع هتل؛ یک دنیای وسیع

اگر فکر می‌کنید رزرو آنلاین هتل تنها گام رو به جلوی صنعت هتلداری است، سخت در اشتباه هستید. هتل‌ها امروزه آن‌قدر تنوع پیدا کرده‌اند که گاهی تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت می‌شود.

 

باید بدانید که دسته‌بندی انواع هتل بر اساس ساختمان و سپس سطح خدمات آن است. با این حساب تقسیم‌بندی زیر کاملا منطقی و دقیق است:

 هتل‌های all-inclusive اتاق‌های آن‌ها فقط در قالب پکیج کامل (خدمات و امکانات رفاهی و تفریحی کامل) قابل رزرو هستند.
هتل‌های تمام سوئیت یا All-suite اتاق‌هایی با فضا و مبلمان بیشتر در مقایسه با یک اتاق معمولی هستند؛ سوئیت‌هایی که اتاق نشمین یا چندین اتاق در خود دارند.
  هتل‌های B&B (Bed & Breakfast)

 به مهمانسرا هم شناخته می‌شود. این اقامتگاه‌های کوچک معمولا به صورت شخصی اداره می‌شوند، حدود 20 اتاق یا کمتر دارند و صبحانه یکی از خدمات اصلی آن‌ها است.

  بوتیک (Boutique) هتلامکانات غیر معمول و شکل خاص اتاق‌ها، آن‌ها را جذاب کرده است. بوتیک هتل معمولا کمتر از 200 اتاق دارد، قیمت و سطح خدمات آن‌ها کمی بالاتر است و جنبه‌های زیبایی شناختی و فرهنگی در آن‌ها بیشتر مورد توجه است.
هتل فول سرویس(Full-Service)معمولا به آن دسته از هتل‌های لوکس گفته می‌شود که طیف وسیعی از امکانات مانند رستوران، اتاق ملاقات، باشگاه بدنسازی، استخر، اسپا و ... را در خود جای داده است.
هتل خدمات محدود(Limited-Service)خدمات و امکانات محدودی دارند و فاقد رستوران فول سرویس هم هستند. این نوع هتل‌ها معمولا در دسته هتل‌های اقتصادی یا متوسط قرار می‌گیرند.
هتل اقامت طولانیExtended-)(stayنوعی از هتل است که به جذب مهمان‌هایی می‌پردازد که قصد اقامت برای دوره‌های طولانی (معمولا بیش از 5 شب متوالی) را دارند. قیمت هتل در این نوع از اقامتگاه‌ها به صورت هفتگی است و نه شبانه.

 

اصطلاح هتلداریبوتیک هتل

دیگر اصطلاحات پرکاربرد هتلداری

خوب بدون شک عبارات صنعت هتلداری گسترده‌تر از آن است که در این‌جا به همه آ‌ن‌ها بپردازیم. در ادامه با پرکاربردترین آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1-اقامتگاه‌های جایگزین (Alternative accommodations)
2-اتاق‌های قراردادی (Contract Rooms)
3-رزرو مستقیم (Direct booking)
4-مهمان No show
5-پُر بودن اتاق (Occupancy)
6-اتاق‌های موجود (rooms available)
7-مهمان سرزده یا اتفاقی (walk-in)
8-کانال توزیع (Distribution Channel)

 

اقامتگاه‌های جایگزین (Alternative accommodations)

اقامتگاه‌هایی به غیر از هتل‌ها مانند خانه‌های شخصی که در روزهایی از سال اجاره داده می‌شوند. هم‌چنین این موارد هم در دسته اقامتگاه‌های جایگزین قرار می‌گیرند:

  • کشتی‌های تفریحی
  • هاستل‌ها 
  • آپارتمان‌های مجهز

اتاق‌های قراردادی (Contract Rooms)

این نوع اتاق‌ها با نرخی که در قرارداد مشخص شده است، به اجاره اشخاص خاصی در می‌آیند که ممکن است شامل خدمه یک شرکت هوایی یا حتی مهمان‌های دائمی باشد.

رزرو مستقیم (Direct booking)

عمل رزرو هتل توسط مهمان‌ها؛ خواه به صورت اینترنتی، از طریق تلفن همراه یا دیگر کانال‌ها، مستقیما از طریق خود هتل انجام می‌شود و پای شخص ثالث (مثل سایت‌های رزرو آنلاین هتل) در میان نیست.


مهمان No show

مهمانی که برای اقامت در هتل به رزرو آن می‌پردازد، اما برای چک این یا حتی کنسلی رزرو خود مراجعه نمی‌کند.

پُر بودن اتاق (Occupancy)

این اصطلاح به معنای درصد اتاق‌هایی است که در طول یک دوره زمانی مشخص رزرو شده‌اند. نرخ فوق از تقسیم تعداد اتاق‌های رزروشده بر اتاق‌های موجود حاصل می‌شود.


Occupancy نسبت تعداد اتاق‌های رزرو شده به اتاق‌های موجود است.


اتاق‌های موجود (rooms available)

اتاق‌های موجود یا موجودی اتاق‌های یک هتل یا مجموعه‌ای از هتل‌ها از ضرب در تعداد روزهای یک بازه زمانی مشخص حاصل می‌شود. مثلا 100 اتاق موجود یک هتل ضرب در 31 روز یک ماه می‌شود: 3100 موجودی اتاق برای یک ماه.

مهمان سرزده یا اتفاقی (walk-in)

مهمانی است که به قصد اقامت در یک هتل وارد آن می‌شود، بدون آنکه از قبل اقدام به رزرو آن کرده باشد


مهمان سرزده، با ورود به هتل، اقدام به رزرو می‌کند.


کانال توزیع (Distribution Channel)

این عبارت در حقیقت به تمام شیوه‌هایی اشاره دارد که مهمان از طریق آن‌ها اقامت خود را در هتل رزرو می کند. این کانال‌ها می‌توانند همچون موارد زیر باشند:

  • سیستم‌ها و آژانس‌های مسافرتی بین المللی
  • رزرو تلفنی از خود هتل
  • رزرو اینترنتی از سایت هتل
  • سایت‌های رزرو هتل مانند جااینجاس

اصطلاح‌های مهم هتلداری

سایر اصطلاحات مربوط به هتل و هتلداری

هنگام رزرو هتل ممکن است با اصطلاحات زیادی مواجه شویم که اطلاعی در مورد آنها نداشته باشیم. بهتر است نگاهی به فرآیند رزو از ابتدا تا انتها بیندازیم.

رزرو هتل 

رزرو هتل، فرآیندی است که شما قبل از اقدام به سفر می‌توانید به صورت تلفنی یا آنلاین انجام دهید. آنچه که نیاز دارید، نوع هتل، نوع اتاق و تاریخ سفر است تا در صورت خالی بودن، آن را رزرو کرده و پس از ورود به هتل، پذیرش شوید.

 

واچر (نامه اقامت)

واچر همان برگه تأییدیه رزرو هتل است که بعد از رزرو در اختیار شما قرار گرفته و با در دست داشتن آن می‌توانید با تحویل آن به واحد پذیرش کلید اتاق خود را دریافت کنید.


واچر، همان برگه تأییدیه رزرو هتل است.

چک این و چک اوت 

پذیرش یا چک این شامل تمام کارهایی است که بعد از رسیدن به هتل نیاز است انجام دهید. در این مرحله شما باید اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی، کشور و یا شهر مبدا، تاریخ تولد و کد ملی و قصد سفر را وارد فرمی کرده و سپس کلید ورود به اتاق را دریافت کنید.

در بیشتر هتل ها ساعت پذیرش و تحویل اتاق به میهمان ساعت ۱۴ است. چک اوت هم درست در نقطه مقابل چک این قرار دارد و به معنای تخلیه هتل در رأس ساعت مقرر شده و تحویل کلید به پذیرش که اصولا ساعت 12 ظهر است.

اصطلاح چک این در هتلچک این در هتل

اصطلاحات مربوط به سن مسافر

در ادامه با اصطلاحات مربوط به سن و سال مسافران آشنا خواهیم شد:

  • بزرگسال یا Adult به افراد بیش از 12 سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود.
  • کودکان 2-6 سال  کودکانی هستند که معمولا در هتل‌ها به آنها تخت اختصاص نمی‌یابد و با علامت اختصاری CHD2-6  نشان داده می‌شود.
  • کودکان 6-12 سال کودکانی هستند که معمولا در هتل‌ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می‌یابد و با علامت اختصاری CHD6-12 نشان داده می‌شود .
  • نوزاد یا Infant  به کودکان زیر 2 سال اطلاق می‌گردد که معمولا در هتل‌‌ها به آن‌ها تخت اختصاص نمی‌یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب با مهم‌ترین اصطلاح‌های هتلداری آشنا شدید. اگر می‌خواهید رزرو خود را به واسطه یک سایت رزرو آنلاین مانند جااینجاس انجام دهید، کافیست وارد سایت شده و مقصد خود را وارد کنید. در صفحه هر شهر اطلاعات مربوط به خدمات و امکانات، موقعیت مکانی و قیمت هتل برای شما مهیا شده است.

کلیک کنید: راهنمای رزرو هتل

ضمن این که شما این امکان را دارید تا با کمک فیلترهای پیشرفته جستجو در زمانتان صرفه جویی کرده و کار خود را آسان‌تر کنید. به شما توصیه می‌کنیم حتی اگر هتل مورد نظر خود را هم یافتید، از خواندن نظرات مسافرین قبلی آن هتل غافل نشوید.

منیع: hotelnewsnow.com


سوالات متداول

 اتاق‌های این هتل‌ها فقط در قالب پکیج کامل (شامل خدمات و امکانات رفاهی کامل) قابل رزرو هستند.
مهمانی که پس از رزرو، به هتل مراجعه نمی‌کند. حتی برای کنسل کردن رزرو یا چک این.
مهمانسرا یا اقامتگاه‌های کوچک که معمولا  شخصی اداره می‌شوند، حدود ۲۰ اتاق یا کمتر دارند و صبحانه از خدمات اصلی آن‌ها است.

اهل سفرها، برای باخبر شدن از پیشنهادهای ویژه‌ی جااینجاس، ایمیل خود را وارد کنید.

شهر یا هتل مورد نظر یافت نشد